Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces
Programma ‘Studiesucces voor iedereen’ Regulier toelaatbare studenten hebben, meer dan vroeger, extra ondersteuning nodig om hun opleiding succesrijk te kunnen starten en af te ronden. De propedeuse uitval van de Hogeschool Rotterdam is hoog. Het algehele rendement van de Hogeschool Rotterdam is in verhouding tot landelijke cijfers, laag Er zijn maatregelen nodig die de instroom, doorstroom en uitstroom van studenten bevorderen en de uitval beperken.
Drie verraderlijk simpele vragen Wat is rendement? Hoe verbeter je rendement? Hoe meet je rendement?
Wat is rendement? Hoeveel studenten studeren af? Hoe snel studeren studenten af? Hoe verandert het opleidingsniveau van Rotterdam? Hoeveel meisjes studeren af in technische beroepen Hoeveel eerste-generatie-studenten levert de HR af? Hoe blij is het werkveld met de afstudeerders Hoe lang blijft een student binnen een bepaald beroep Etc.
Peercoaching vóór de poort (Student aan zet) Zittende studenten als rolmodel en bieden van (culturele) thuisbasis Doelgroepmentoraten Outreach Peercoaches inzetten vo/mbo om bij samen huiswerk te maken, kennis te laten maken met studeren Resultaat Wordt als belangrijk gezien en positief gewaardeerd Raakt uit de taboesfeer
Studiekeuzecentrum Zorg dragen voor een goede studiekeuze en ‘vasthouden’ van de student Ouders te betrekken, studiekeuzecursussen, beroepsbeeldfilm, studiekeuzegesprekken Gericht op zittende studenten en aankomende studenten Resultaten 660 studenten gemeld Monitoring als aandachtspunt
Startgesprek Wederzijdse kennismaking Mogelijkheden worden verkend om met juiste kennis-ervaringsniveau te starten. Startmeter (persoonlijke achtergrond, competenties) Resultaten Als zeer nuttig ervaren, erg tevreden 92% (2010) een startgesprek 1,2% niet ingeschreven bij opleiding na gesprek
Summerschool Goed voorbereid starten door creëren van binding met Hogeschool, docenten en medestudenten Aanleren van studievaardigheden en het wennen aan een andere didactiek dan in het VO/MBO Aanvang maken met wegwerken van mogelijke achterstanden. Resultaten 263 deelnemers Teleurstellende belangstelling; hoge tevredenheid Summerschool na 1 jaar als zeer zinnig ervaren hoog rendement
Studieloopbaancoaching Belangrijkste instrument voor ondersteuning bij de studie Competentieontwikkeling (ondersteunend onderwijs en topstudenten motiveren) Resultaten Onderwijskundige verdiepingsslag op het gebied van rendement door het toepassen van feiten over het adolescentenbrein in het onderwijs.
Peercoaching ná de poort Zittende studenten begeleiden eerstejaarsstudenten Via doelgroepmentoraat kan dat een coach zijn met dezelfde afkomst Resultaat 300 peercoaches 7,3 als cijfer tevredenheid Taakverdeling als aandachtspunt
Hoe meet je rendement? Overleg met directeuren over de onderwerpen Aansluiten op hogeschoolbrede normen en definities Vaststellen uit welke bronnen de gegevens komen Welke definities? Welke impact hebben de verschillende definities? Discrepantie: werkelijkheid en database Complicerende factoren: verkorte routes, OP, overstappers TREND is belangrijkste om naar te kijken.
Zicht op studiesucces! Periodiek inzicht in rendementcijfers op opleidingsniveau. Rendement en evaluatie Resultaten Rendementsprocedure Instrumenten voor monitoren rendement
Sleutel tot succesvol rendementbeleid Eerste resultaten van cohort 2009 Niet ‘dat ene fantastische idee’ Bestaande energie gebruiken Bestaande maatregelen structureren Breed pakket van maatregelen gericht inzetten Afwisseling aansluiten bij wat bestaat en nieuwe initiatieven Effecten monitoren en kunnen vergelijken (historisch/onderling) Rendement koppelen aan kwaliteitszorg
Vragen/opmerkingen?