LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op reis langs de voorzieningen
Advertisements

Leerlingenraad Leerlingenraad Laat je stem horen!!
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Juf myriam Juf Myriam Dit ben ik Mijn klas Dit schooljaar
De schoolmaatschappelijk werker
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
Uitslag enquête over online pesten
Leerlingenenquête •91% van de uitgedeelde enquêtes zijn terug binnengekomen. •Het 1 ste leerjaar heeft niet deelgenomen aan de enquête.
Over: ‘Wapen jezelf met woorden’
voor iedereen die van zijn hond houdt…
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Verborgen vormen van pesten
MOBIELE PORNO? NEE, IK DOE NIET MEE
Internet fun & veilig! titeldia.
Dr. Albertus Risaeusschool
Welkom bij Leefstijl.
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Omdat je voor mij heel belangrijk bent…
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Respect op school Geen VOET om op te staan.
Benieuwd naar wie ik ben ...
Antwoord op vraag SOPO1-4
Sociale media op school
De Zeester Informatieavond - Ouderpanel 12 maart
Ik ben Bob..
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Welkom op onze thema-avond
Interpreteren van data
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Dr. Albertus Risaeusschool
WIJ ZULLEN VOOR ALTIJD VRIENDEN ZIJN ...
5 november 2014 Wegwijs bij pesten 5 november 2014 Laura Mol, School en Veiligheid/Pestweb.
Mijn computer is leuk! ©pharos Bij voorleesboekje + handleiding van ‘Mijn computer is leuk’
Wij heten je van harte welkom op deze groepscursus !
Workshop klassenmanagement
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Continuïteit in het onderwijs Richard Moore. Gelukkige kinderen zijn de beste leerlingen.
Belangrijke tips voor een spreekbeurt
Vrienden Deze gedichten zijn speciaal voor de vrienden om wie ik geef en de mensen die om mij geven Al deze gedichten komen van
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Reclame Masters | Ik en reclame!
Het perspectief van de oudere
KiVa – lied Zo fijn op onze school!
De leerlingenraa d Laat je stem horen!.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Ouderavond Mediawijsheid Basisschool ‘t Rendal 20 januari 2014.
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Welkom op onze ouderochtend
Welkom ik maak me sterk.
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Beter omgaan met ruzies
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
De leerlingenraa d Laat je stem horen!
Welkom op onze thema-avond
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
De GGD op het voortgezet onderwijs
Mediawijsheid competentie:
BOM-model PV 25/03/2014.
Voor iedereen! Zonder oordeel, open, betrokken en actief!
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
De Vreedzame School Bovenbouw.
Transcript van de presentatie:

LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs Sinds 2000 in het basisonderwijs 650 basisscholen werken met LEEFSTIJL

De aanleiding Gedrag van onze leerlingen Houding naar leerkrachten en ouders Respect naar elkaar Ouder-enquête

Wat doet LEEFSTIJL ? -bewust maken van hun eigen gedrag; -te leren zichzelf en anderen te respecteren; -het vermogen te ontwikkelen zich in te leven in anderen;           

Wat doet LEEFSTIJL ? -kinderen te leren zich begrijpend op te stellen en verschillen tussen mensen te accepteren, onbevooroordeeld door verschillen in achtergrond, ras en cultuur; -vaardigheden te ontwikkelen om met elkaar om te gaan, zoals luisteren en ruzies oplossen.

Wat doet LEEFSTIJL ? - zelfstandig gedrag aan te moedigen binnen een netwerk van steun (ouders/verzorgers, familie, school, vrienden); - gezondheidsvaardigheden aan te leren door het aanbieden van gestructureerd lesmateriaal en activiteiten over gezond gedrag.

Materialen voor groep 5 Werkboek voor elke leerling Wat, waarom, hoe boek Handleiding voor de docent

Een dwarsdoorsnede door de groepen 1 t/m 6 Thema pesten Groep 1-2 Ga je mee spelen? Om de beurt Samen delen Je moet mij niet pesten Groep 3 Wil je met me spelen? Als je boos bent Plagen en pesten Opkomen voor je zelf Groep 4 Wat zullen we spelen Wat doe je als je boos bent? Treiterkoppen Groep 5 Vrienden, waarom? Jouw zin of mijn zin? Pesten is stom! We maken het weer goed Groep 6 Vrienden, jij en ik Als je ruzie hebt Tegen je verlies kunnen Pesten doe je eraan mee

Onderwerpen groep 1-2 en 4 GROEP 1-2 GROEP 4 1. Ik en mijn klas 1. Ik en mijn klas 2. Praten en luisteren 2. Praten en luisteren 3. Dit ben ik 3. Dit Ben ik 4. Wat ik voel 4. Wat ik voel 5. Mensen die belangrijk voor me zijn 5. Mensen die belangrijk voor ….. 6. Samen spelen 6. Samen spelen 7. Zorgen voor mezelf 7. Zorgen voor mezelf 8. Ik kan kiezen

Onderwerpen in groep 6 en 8 1. Jij en je klas Jij en je klas 2. Praten en luisteren Van horen en zeggen 3. Dit ben ik Zoals jij is er maar één 4. Over fijne en nare dingen Van fijne en nare dingen 5. Mensen die belangrijk voor mij zijn Je thuis 6. Samen spelen Samen kun je meer 7. Net iets anders Andere culturen, andere .. 8. Zorgen voor jezelf Als je groter wordt 9. Ik kan kiezen Wat doe je, wat laat je 10. De volgende stap 11. Allemaal verschillend, allemaal gelijk

Wat doet LEEFSTIJL nog meer? Geweldpreventie en conflictbemiddeling D.m.v. een Doe-wijzer tegen geweld een Ruziewijzer over conflicthantering en conflictbemiddeling

Het LeerlingVolgSysteem Op internet Vragenlijsten voor leraren, leerlingen, ouders Automatische scores Landelijk genormeerd Probleemanalyse-en hulplijst Tips en suggesties bij problemen

invoeringstraject Voorbereiding in het team, minimaal 1 jaar Hele team op cursus Invoeringsjaar, begeleiding van de Doba Borgen, jaarlijks 6 teambijeenkomsten Jaarlijks nieuwe leerkrachten scholen

Hoe gaan we verder? Alle aanpassingen borgen Hoe werken wij met …. leefstijl Scherp blijven Team ontwikkelt zich steeds verder