EEN DRUGBELEID OP SCHOOL VAD- leerlingenbevraging.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Middelengebruik bij personen met een beperking
Advertisements

sociale media: de nieuwe realiteit
Loverboys alles over loverboys.
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Drugbeleid op school: de leerlingen aan het woord
Verslavingszorg Noord Nederland Marloes Klok
Karin Monshouwer, Trimbos-instituut
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Softdrugs en Harddrugs
Preventie, Voorlichting en Advies Saskia Noach
Welbevinden en (probleem) gedrag van jarigen in de Stadregio Rotterdam 8 juni 2006 De Jeugdmonitor® is een initiatief van GGD Rotterdam en omstreken.
Ouderavond Alcohol, drugs en opvoeding
Ouderavond Alcohol, roken en opvoeding
2 3 Natuurkunde ≥ 6 Wiskunde ≥
Elke 7 seconden een nieuw getal
Uitgaan en middelengebruik
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Preventie van ongeplande zwangerschap Dirk Avonts Centrum voor Huisartsgeneeskunde Universiteit Antwerpen.
Welkom op onze thema-avond
Aarle-Rixtel inwoners Hoe gezond zijn de Laarbeekse jongeren en waar liggen de gevaren? Aantal 12 t/m 18 jarigen: % = 21 jongeren Respons:
Enquête.
Drugpreventie bij jongeren
Improving Mental Health by Sharing Knowledge {naam uitvoerder} Kunnen ouders iets doen aan het alcoholgebruik van hun kinderen?
“Een dure GSM hebben ze wel, maar hun schoolrekening betalen…”
House of Freaks BEACHCLUB VROEGER. Wie? Wat? Waar?  House of Freaks  2 juni :00 – 00:00  Beachclub Vroeger  Bloemendaal.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Cannabisgebruik in Vlaanderen
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
PERSCONFERENTIE CANNABIS 5 november Cannabisgebruik bij jarigen voorstelling nieuwe cijfers van de leerlingenbevraging Vereniging.
Uw kind roken, drinken, en blowen. U kunt er iets aan doen!
Training Risicovol middelengebruik signaleren bij jongeren
De gezonde school en genotmiddelen
Is er iets gemaakt door de mens dat de schoonheid van de natuur kan benaderen? Misschien de muziek! FAUNA FAUNA.
ONTSPAN , LUISTER EN LEES
Jongeren & Alcohol Jens Allaert.
Stage: Basisschool de Klingerberg
Alcohol en jongeren in Teylingen … en hun moeders
Alcohol, roken en opvoeding
Alcohol, roken en opvoeding
Sociale Hygiëne Les 4. Alcohol, Drugs en Gokken BAG Bloed, Alcohol Gehalte Promillages 0,5 = 1cc bloed bevat halve milligram pure alcohol.
Welkom ik maak me sterk.
Drugs.
Resultaten Leerlingenbevraging Regio Geraardsbergen Evelyn Branswijk Drugbegeleider PISAD regio Geraardsbergen - Lierde.
Drugsgebruik onder jongeren in Noord-Holland Noord Emovo 2013.
Het (meervoudig) gebruik van tabak, alcohol en illegale drugs in Vlaanderen Tabaksgebruik.
INFOSESSIE OUDER WORDEN EN ALCOHOL. OPWARMER PROGRAMMA 1. Alcoholquiz 2. Mens, middel, milieu 3. Wat als … je bezorgd bent? 4. Meer informatie?
Genotmiddelen Visser ‘t Hooft Lyceum Rijnsburg
Is er een probleem? Landelijke cijfers en waar hebben we het over?
Roken paragraaf 5.
Werken met verslavingsproblematiek. Les 3
Alcohol Paragraaf 6.
INFOSESSIE Ouder worden en alcohol
Mijn lief zegt….
Wat doe jij?.
DOCENTENWORKSHOP Wat je kunt verwachten van…
Transcript van de presentatie:

EEN DRUGBELEID OP SCHOOL VAD- leerlingenbevraging

georganiseerd door de Vereniging voor Alcohol- en andere Drugproblemen (VAD) georganiseerd op vraag van de school mei 2012

DOEL  een beeld geven van het middelengebruik  bewust maken van de gevaren van druggebruik  bespreken wat belangrijk is om verstandig te kunnen omgaan met drugs  bespreekbaar maken van de drugsproblematiek

Middelengebruik Legale drugs – Alcohol – Tabak – Psychoactieve middelen Illegale drugs – Cannabis – XTC – Cocaïne – Heroïne – … Computer- en internetgebruik Gokken

steekproef = populatie De bevraging werd ingevuld door 1093 leerlingen  316 jongens  772 meisje

TABAK Algemeen

TABAK Aantal rokers stijgt het sterkst van de 1 ste naar de 2 de graad Meer occasionele dan regelmatige rokers In verhouding roken er meer jongens dan meisjes t.o.v. 6 jaar geleden: – Occasioneel gebruik: bijna verdubbeld (7%  14%) – Dagelijks gebruik: licht gedaald (1%)

Roken = inademen van giftige stoffen Teer  slijm, rokers-hoest Koolstofmonoxide  neemt de plaats van zuurstof in Nicotine  bloedvaten knijpen samen  kan bloedklonters veroorzaken

ALCOHOL Algemeen

ALCOHOL Occasioneel gebruik: bier op de 1 ste plaats, onmiddellijk gevolgd door wijn sterke dranken, alcopops en aperitieven Regelmatig gebruik: bier overtuigend aan de top

ALCOHOL

Gebruik neemt zeer sterk toe van 1 ste naar 2 de naar 3 de graad Meer occasioneel gebruik dan regelmatig gebruik De regelmatige drinker gebruikt gemiddeld 5 glazen alcohol per week (3 de gr 7 glazen) 36% is ooit al dronken geweest (3 de gr 70 %) 28,6% heeft ooit aan bingedrinking gedaan (3 de gr 38 %)

Alcohol = een verdovend middel Hersenen functioneren anders, zijn minder actief Verlies van hersenweefsel Geheugen en leervermogen worden aangetast

NEGATIEVE ERVARINGEN DOOR ALCOHOLGEBRUIK Ziek geworden 50% 338 lln. (van 677 lln.)  231 lln. 1 tot 2 keer  107 lln. herhaaldelijk Seksueel contact gehad waarvan hij/zij later spijt had 7,8 % 53 lln. Evenveel jongens als meisjes Verwikkeld geraakt in een ruzie of gevecht 7, 6 % 51 lln. Dubbel zoveel jongens als meisjes Eigendommen beschadigd 4 % 27 lln.Bijna vier keer zoveel jongens als meisjes

MOTIEVEN VOOR ALCOHOLGEBRUIK Motieven om GEEN alcohol te drinken Motieven om WEL alcohol te drinken 1 omdat ik het niet nodig heb1 voor de gezelligheid 2 omdat het ongezond is2 omdat het wordt aangeboden 3 omdat het gevaarlijk is3 om te ontspannen 4 omdat het verboden is4 uit nieuwsgierigheid 5 omdat ik sportief ben5om zorgen te vergeten, me goed te voelen, om zelfzekerder te zijn, om dronken te worden, uit verveling …

Alcohol MAG … MAAR! Alcohol MAG: legale drug gebruik is maatschappelijk aanvaard zeer frequent gebruikte drug … MAAR! niet minder gevaarlijk hard drug: lichamelijke en psychische afhankelijkheid de drug die de meeste schade aanricht: lichamelijk, psychisch, sociaal, financieel, juridisch

MEDICATIE Slaap- en kalmeermiddelen Medicijnen voor ADHD Opwekmiddelen

MEDICATIE

Slaap- en kalmeringsmiddelen: gebruikt door dubbel zoveel meisjes als jongens ADHD-medicatie: iets meer gebruikt door jongens dan door meisjes

CANNABIS Cannabisplant  bevat een roesopwekkende stof die gerookt wordt in een joint = blowen, smoren Effecten: -versterkt stemmingen en gevoelens, zowel positieve als negatieve -verandert de kijk op de werkelijkheid -concentreren, logisch nadenken en onthouden worden moeilijk -duizelig, misselijk, angstig worden, zelfs flauwvallen

CANNABIS

De meesten gebruiken enkel cannabis in het weekend. Ongeveer evenveel jongens als meisjes gebruikten het voorbije jaar cannabis. Meer jongens dan meisjes zijn regelmatige gebruiker.

MOTIEVEN VOOR CANNABISGEBRUIK Motieven om GEEN cannabis te gebruiken Motieven om WEL cannabis te gebruiken 1 omdat ik het niet nodig heb1 voor de gezelligheid 2 omdat het gevaarlijk is2 uit nieuwsgierigheid 3 omdat het ongezond is3 om te ontspannen 4omdat de effecten me niet interesseren 4 omdat het wordt aangeboden 5 omdat het verboden is5 omdat ik er zin in heb 6 omdat het te duur is, uit schrik voor de reactie van mijn ouders 6om zorgen te vergeten, me goed te voelen, om zelfzekerder te zijn, om dronken te worden, uit verveling …

ANDERE ILLEGALE DRUGS

NEGATIEVE ERVARINGEN DOOR ILLEGALE DRUGGEBRUIK Ziek geworden24 lln. (van de 63 lln.) Seksueel contact gehad waarvan hij/zij later spijt had 10 lln. Problemen op school4 lln. Problemen met de politie4 lln.

COMPUTER- EN INTERNETGEBRUIK Op een gewone schooldag Games spelen op de pc 34,5 % 377 lln.gemiddeld 53 min Online poker spelen 2,1 % 23 lln.gemiddeld 56 min

GOKKEN Op een bingo op café spelenoccasioneel 3,2 % 35 lln. Pokeren voor geldoccasioneel 4,8 % 52 lln.

DE ROL VAN DE OMGEVING Perceptie van druggebruik bij vrienden

1 ste graad 2 de graad Minstens één vriend die rookt Minstens één vriend die drinkt Minstens één vriend die 1 keer per maand dronken is Minstens één vriend die cannabis gebruikt

DE ROL VAN DE OMGEVING Perceptie van druggebruik bij vrienden Houding tegenover cannabisgebruik door vrienden 3/4 is bezorgd (meer meisjes) 2/3 zou vriend hierover aanspreken 1/4 stoort zich hier niet aan 1/6 vindt het een persoonlijke keuze (meer jongens) 1/15 vindt cannabisgebruik ok

DE ROL VAN DE OMGEVING Perceptie van druggebruik bij vrienden Houding tegenover cannabisgebruik door vrienden Verwachte reactie van vrienden op cannabisgebruik 98 % verwacht afkeuring door ouders ! Cannabis proberen 73 % verwacht afkeuren door vrienden Cannabis gebruiken86 % verwacht afkeuren door vrienden

BESCHIKBAARHEID

KENNIS VAN DE REGELS

OPTREDEN VAN DE SCHOOL 40% - 50% weet niet wat de school doet bij regelovertreding. De onzekerheid over de reactie van de school is het grootst in de 1 ste en de 2 de graad. Oudere leerlingen verwachten strengere straffen.

PERSONEN OF DIENSTEN DIE IN VERTROUWEN WORDEN GENOMEN Vriend of vriendin89% Ouders47% Broer of zus42% De Druglijn34% Het JAC31% Favoriete leerkracht26% Leerlingbegeleider26% CLB19%

KENNIS VAN DE WETGEVING Rookverbod in cafés95% Cannabisgebruik is strafbaar91% Sigaretten mogen niet verkocht worden aan jongeren onder 16j 83% Alcohol mag niet verkocht worden aan jongeren onder 16j 85% Krasloten mogen niet verkocht orden aan jongeren onder 18j 75%

PRODUCTKENNIS Resultaten op ste graad 2 de graad 3 de graad nood aan informatie Tabak ,7% Alcohol ,8% cannabis ,9%

WELBEVINDEN OP SCHOOL Ik vind het meestal tof op school 84,5 % (87 % 1 ste graad) De sfeer op school is goed 90,4 % (92 % 1 ste graad) Ik vind de meeste lessen saai 40,6 % (42 % 2 de graad) Ik zou liever geen les meer volgen 19,4 % (23 % 1 ste graad) Ik voel me ongelukkig op school 6,4 % 70 lln. (9 % 1 ste graad 39 lln.) Ik zou graag van school veranderen13,9 % (18 % 2 de graad)

RELATIE MET LEERKRACHTEN De meeste leerkrachten zijn vriendelijk 94,3% Genoeg leerkrachten luisteren als ik iets vraag 88,8 % De meeste leerkrachten babbelen te weinig met ons 33,6 % Weinig leerkrachten begrijpen mij15,9 %

RELATIE MET KLASGENOTEN Ik kan goed met mijn klasgenoten opschieten94,1 % Er zijn genoeg klasgenoten die mij willen helpen 89,8 % Ik voel me in de klas er een beetje buiten staan9 % Ik word vaak gepest door andere leerlingen5,4 % 35 lln. (1 ste gr 23 lln.)

ZORG VOOR JEZELF MET ANDEREN Zorg voor je gezondheid Zoek ‘echte’ oplossingen voor problemen Laat je helpen Doe je verhaal

AAN DE SLAG Ganzenbordspel Vormingsdagen Prikacties In sommige lessen