Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Antwoorden op vragen over kerk, cultuur, Bijbelboeken, … & geloven.
Advertisements

CREATIVE MARKETING WC 6, jaar 2, Winter 2008 Business case en belevenisconcept Experience Economy Saskia Best.
Media en creativiteit •Mail: •Wiki: • vakgroep: Media.
Over consumenten, gedrag en marketing
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –14 september 2009.
KRITISCHE KOPER?.
Presenteren van producten en diensten Petr Salz Geldrop, 24 mei 2004.
CREATIVE MARKETING Kickoff, jaar 1, Winter november 2009
Workshop 3 Hoe bepaal ik als ondernemer mijn niche?
Agenda Thuiswerk (voorafgaand aan werkcollege 2-10): -De Lego opdracht uit werkcollege 25-9 uitwerken… -Blog updates… -Deze PPT voor werkcollege 2-10.
4 P´s en 3 R-en MK01.
§4.3 Wat ik koop beslis ik zelf?
MEDMAR Werkcollege, jaar 1, Herfst
Inleiding in de Marketing
Marketing H.2 Marketingbeleid.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Herfst 2008
Saskia Best HRO – CMD WINTER 2009 Concept Development – 23 november 2009.
Concept Development – 20 september 2010
Saskia Best HRO – CMD Lente 2009 Concept Development – 8 mei 2009.
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –28 september 2009.
Saskia Best HRO – CMD WINTER Concept Development – 3 januari 2011.
Godsdienst.
Docenten: Willem Ruijsbroek Les 1,
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –12 oktober 2009.
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2010 Concept Development – 11 oktober 2010.
Ondernemen na je studie!
Marketing Werkgroep 6.
Media en creativiteit Mail:
Identiteit MedMec02 les 1 (3) Mail: Wiki: vakgroep:
oktober MedMec01 les 7 Mail: Wiki: vakgroep: Media en.
Media & Creativiteit Pia Terstroet
Februari 2010 Co-creatie als meerwaarde 1 Voor CMI-MEDIA CO-CREATIE MEDMEC 03.
Marketing presentatie
Marketing theorie Week 1 To do Opzet & doelstellingen periode 1 Onderwerp week 1.
Inleiding in de marketing Cursus VMO introductiecollege.
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 1, Winter 2008 Verkenningsles Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
MEDMAR Werkcollege, jaar 3, Herfst
MEDMAR Werkcollege 4, jaar 1, Herfst
College 7, jaar 2, Zomer 2010 Nieuwe Businessmodellen Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
College 2, jaar 2, Zomer 2010 Waardecreatie Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Herfst 2009 Brand management en pitchen Groepsopdracht Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
College 4, jaar 2, Zomer 2010 Projectles Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Winter 2009 Waardecreatie en Co-creatie Experience Economy Ayman van Bregt.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 11 - Google I-C1#, datum.
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Herfst 2008 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Docent xxxx.
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 2, Herfst 2008 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Docent Saskia Best.
Let’s get started Marketing? Marketing!
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Winter 2008 Waardecreatie Experience Economy Auteurs: Alexander Bakker en Saskia Best.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Herfst 2008 Onderzoek, groepsopdracht en project Docent: Saskia Best.
CREATIVE MARKETING jaar 2, Winter december 2009 Me, You and Me Brand Activation! Dimitri Hubregtse Saskia Best.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Fase 1 Ken de (detail)handel
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Winter 2008 Co-creatie Experience Economy Ayman van Bregt.
Marketing College 3 Het marketingnetwerk.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
MARKETINGMIX.
Saskia Best HRO – CMD Zomer 2010 Concept Development – 26 april 2010.
Marketing 5 havo.
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –31 augustus 2009.
Phone Challenge Workshop Mbo niveau l Jouw telefoonkosten l Film ‘Een dag vol data’ l Dataquiz l Abonnementen vergelijken l De Mobiel Profiel.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Transcript van de presentatie:

Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008 Creative Marketing, jaar 1, hoorcollege 3 Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008

Wie ben ik? Saskia Best vakgroep CMD Creative Marketing e-mail: s.e.best@redmond.nl downloads: via startpagina.cmd.hro.nl

Boek Marketing, de essentie, 7e Druk, Philip Kotler ISBN 9789043010580 De theorie wordt volgens dit boek behandeld Alleen deze 7e editie! Geen andere editie.

Planning 2008 - 2009 + herfst winter lente zomer kwartaal cijfer 2 opdr. werkcollege +Tentamen week 45 opdrachten werkcollege Geen CRM opdrachten werkcollege + quiz kwartaal cijfer kwartaal cijfer - kwartaal cijfer

Planning Herfstkwartaal Hoorcollege 1: Inleiding marketing op 11 september door Ayman van Bregt Hoorcollege 2: Consumentengedrag op 25 september door Peter van Waart Hoorcollege 3: Marketingmix op 9 oktober door Saskia Best

TENTAMEN Vindt plaats op 6 november Gaat over de stof van de hoorcolleges en de werkcolleges MC vragen

Marketing!? Is Overal Is HEEEEEL Simpel Marketing komt van het Engelse to market: op de markt brengen

Klantbehoeften, klantwensen en vraag Marketing speelt je in op de menselijke behoeften Een (potentiële) klant heeft een bepaalde behoefte als hij erachter komt dat hem iets ontbreekt Binnen het commerciële denken zeggen we ook wel dat de klant ‘een probleem’ heeft En een probleem moet opgelost worden. Is er geen probleem, dan hoeft er ook niets te worden opgelost

Klantbehoeften, klantwensen en vraag De klantwens is de concrete vorm die de behoefte aanneemt in een bepaalde cultuur en persoon

Klantbehoeften, klantwensen en vraag De vraag naar een product of dienst ontstaat (gebaseerd op de economische wetten) pas, als je het ook daadwerkelijk kunt aanschaffen Mijn persoonlijke wens is om in een Porsche Cayenne te rijden. Er is nog geen vraag, want ik heb niet de middelen

Klantbehoeften, klantwensen en vraag Een product of dienst kun je ook wel beschouwen als een bundel van behoeftebevredigingelementen Deze bundel moet de klant voordelen (Engels: benefits) opleveren De klant wil immers value for money (waar voor z’n geld)

Doelgroepanalyse: ken je klant Kruip in de huid van je klant

Hoe bereik ik mijn doelgroep? Met een aantal tactische instrumenten: de marketingmix ( 4 p’s van Kotler)

We gaan even naar Kotler luisteren

Het product Product = voor jullie dus je concept

Het product kent verschillende niveaus Voor jullie dus je concept

Veel producten mislukken

Wie koopt wat voor nieuwe producten? Een nieuw product wordt eerst door een klein aantal mensen opgepikt Grotere groepen volgen daarna Welke mensen als eerste kopen hangt af van het product en kenmerken van de koper Classificatie van consumenten naar de snelheid waarmee zij nieuwe producten adopteren

De prijs Tja dat is wat je rekent voor je product

De prijs Gebaseerd op kosten Vraaggericht Concurrentie gericht

De prijsstrategie Afromen Penetratie Prijsdifferentiatie Vraaggericht Concurrentie gericht

Distributie Waar koop ik het product? - directe distributie - indirecte distributie

Huiswerk

Dat werkt dus niet meer

Achterhaald?

VIRAL http://www.youtube.com/watch?v=IgWRNKy7aJo

Huiswerk Neem de modulewijzer door voor de hoofdstukken die je moet kennen voor het tentamen

Contact s.e.best@hro.nl Download college: via startpagina