Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008 Creative Marketing, jaar 1, hoorcollege 3 Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
Wie ben ik? Saskia Best vakgroep CMD Creative Marketing e-mail: s.e.best@redmond.nl downloads: via startpagina.cmd.hro.nl
Boek Marketing, de essentie, 7e Druk, Philip Kotler ISBN 9789043010580 De theorie wordt volgens dit boek behandeld Alleen deze 7e editie! Geen andere editie.
Planning 2008 - 2009 + herfst winter lente zomer kwartaal cijfer 2 opdr. werkcollege +Tentamen week 45 opdrachten werkcollege Geen CRM opdrachten werkcollege + quiz kwartaal cijfer kwartaal cijfer - kwartaal cijfer
Planning Herfstkwartaal Hoorcollege 1: Inleiding marketing op 11 september door Ayman van Bregt Hoorcollege 2: Consumentengedrag op 25 september door Peter van Waart Hoorcollege 3: Marketingmix op 9 oktober door Saskia Best
TENTAMEN Vindt plaats op 6 november Gaat over de stof van de hoorcolleges en de werkcolleges MC vragen
Marketing!? Is Overal Is HEEEEEL Simpel Marketing komt van het Engelse to market: op de markt brengen
Klantbehoeften, klantwensen en vraag Marketing speelt je in op de menselijke behoeften Een (potentiële) klant heeft een bepaalde behoefte als hij erachter komt dat hem iets ontbreekt Binnen het commerciële denken zeggen we ook wel dat de klant ‘een probleem’ heeft En een probleem moet opgelost worden. Is er geen probleem, dan hoeft er ook niets te worden opgelost
Klantbehoeften, klantwensen en vraag De klantwens is de concrete vorm die de behoefte aanneemt in een bepaalde cultuur en persoon
Klantbehoeften, klantwensen en vraag De vraag naar een product of dienst ontstaat (gebaseerd op de economische wetten) pas, als je het ook daadwerkelijk kunt aanschaffen Mijn persoonlijke wens is om in een Porsche Cayenne te rijden. Er is nog geen vraag, want ik heb niet de middelen
Klantbehoeften, klantwensen en vraag Een product of dienst kun je ook wel beschouwen als een bundel van behoeftebevredigingelementen Deze bundel moet de klant voordelen (Engels: benefits) opleveren De klant wil immers value for money (waar voor z’n geld)
Doelgroepanalyse: ken je klant Kruip in de huid van je klant
Hoe bereik ik mijn doelgroep? Met een aantal tactische instrumenten: de marketingmix ( 4 p’s van Kotler)
We gaan even naar Kotler luisteren
Het product Product = voor jullie dus je concept
Het product kent verschillende niveaus Voor jullie dus je concept
Veel producten mislukken
Wie koopt wat voor nieuwe producten? Een nieuw product wordt eerst door een klein aantal mensen opgepikt Grotere groepen volgen daarna Welke mensen als eerste kopen hangt af van het product en kenmerken van de koper Classificatie van consumenten naar de snelheid waarmee zij nieuwe producten adopteren
De prijs Tja dat is wat je rekent voor je product
De prijs Gebaseerd op kosten Vraaggericht Concurrentie gericht
De prijsstrategie Afromen Penetratie Prijsdifferentiatie Vraaggericht Concurrentie gericht
Distributie Waar koop ik het product? - directe distributie - indirecte distributie
Huiswerk
Dat werkt dus niet meer
Achterhaald?
VIRAL http://www.youtube.com/watch?v=IgWRNKy7aJo
Huiswerk Neem de modulewijzer door voor de hoofdstukken die je moet kennen voor het tentamen
Contact s.e.best@hro.nl Download college: via startpagina