Focused Consultancy, Measurable Benefits www.mobius.eu Netwerk Organisatiebeheersing Workshop Indicatoren en Kwaliteit Dinsdag 18 november 2008 Horst Remes.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kaibi app Arie den Boon Melanie van Hagen Jan den Boon.
Advertisements

Go big or go home! Maatschappelijk ondernemen in de USA & Amsterdam
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
Vertrouwen als voorwaarde voor “partner in business”
Leer de namen van de noten 1
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Doet goeie dingen voor mensen en organisaties 1. Hoe gelukkig ben jij op je werk? Op een schaal van 0 tot 10 waar plaats jij jezelf? O
Workshop creatief brainstormen
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
Het Management Informatie Portaal
Geld & Geluk Laura Spierdijk.
AGENDA Het programma start om uur en eindigt om uur met aansluitend een dinerbuffet tot uur. Er is voldoende ruimte om met uw collega.
Leer de namen van de noten 2
Les 17 deel 1a Welke Psalm ken jij uit je hoofd?
IST Status Gerrit van Nieuwenhuizen IST-MIT meeting BNL, July 24, 2008
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Workshop contentstrategie
Welkom bij de presentatie van het
Hulpwerkwoorden can must may etc.
Kwaliteit Een Rolls Royce is kwalitatief net zo goed als een Lada
Richard J. Boucherie – Het antwoord of de vraag10 mei Het antwoord of de vraag.
Dia 1 Politiewerk in de Toekomst Kan technologie “ons” helpen om het veiliger te maken?
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Bronvermelding Alle schriftgedeelten zijn – tenzij anders vermeld - uit de NBG Bijbelvertaling Alle citaten - tenzij anders vermeld – die worden.
Marketing 1 Marketing is te belangrijk om aan een Marketing afdeling te geven!
Tussentoets Digitale Techniek. 1 november 2001, 11:00 tot 13:00 uur. Opmerkingen: 1. Als u een gemiddeld huiswerkcijfer hebt gehaald van zes (6) of hoger,
Schitterende Organisaties®
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/006]/subvaardigheid schrijven notulen en kort voorstel thema: ‘What shall we do about non- active group.
Voorrangsregels bij rekenen (1)
Benjamin Boerebach, Esther Helmich NVMO workshop 12 juni 2014.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Onsight Managed Security Services
Validatie en kwalificatie van een temperatuur gecontroleerde Supply Chain Gert-Jan van Diest IGZ Congres - De Nieuwe GDP Guideline Nieuwegein, 2 september.
Nieuwste ontwikkelingen op HRM terrein   Inleiding voor het Gezelschap Senioren VU en VUmc Yolande van der Linden, directeur P&O VUmc 7 oktober 2014.
Ondernemer in de btw René N.G. van der Paardt. Met Fuchs is de grens van het ondernemerschap wel bereikt? De vaste inrichting in de btw zou hetzelfde.
ERIC Zoeken op onderwerp Universiteitsbibliotheek.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
VOKA - VCG - Jos Borremans - jborrema Page 1 08/12/2009.
Iedereen is context driven!
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Vragende/ontkennende zinnen. 1.Met behulp van to do Betalen wij de rekening? Do we pay the bill? Wij betalen de rekening niet. We do not pay the bill.
The Future Hoe spreek je over toekomstige activiteiten in het Engels?
Minor Project- en Programmamanagement
2 december 2015, Privacy en de Digital Enterprise Vertrouwen in data.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Dienstenmarketing Week 4.
Disruption in Retailing Customer will buy differently Prof Dr Cor Molenaar RSM/ErasmusUniversity eXQuo consultancy.
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
Presteren onder druk.
Dictionary Skills!?.
Presentatie titel Measurement education in the junior primary –
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Hulpwerkwoorden Hoofdwerkwoorden vs hulpwerkwoorden
Crohn’s Disease and medicinal cannabis oil A WORKING PROTOCOL
Het combo bestaat uit: Eric: piano, keyboard Suzanne: dwarsfluit, zang
Unit 2: LESSON 2 practicing the grammar: betrekkelijke voornaamwoorden
Chapter 2 What’s up? Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Focused Consultancy, Measurable Benefits Netwerk Organisatiebeheersing Workshop Indicatoren en Kwaliteit Dinsdag 18 november 2008 Horst Remes

Agenda  Wat is kwaliteit?  Hoe komt kwaliteit tot stand?  Hoe kwaliteit meten?  Voorbeeld  Vlaams agentschap voor personen met een handicap  Zelf aan de slag 2

Kwaliteit = voldoen aan de verwachtingen  American Society for Quality: "a subjective term for which each person has his or her own definition. American Society for Quality  a. the characteristics of a product or service that bear on its ability to satisfy stated or implied needs;  b. a product or service free of deficiencies.“  Peter Drucker: "Quality in a product or service is not what the supplier puts in. It is what the customer gets out and is willing to pay for.“ Peter Drucker  Six Sigma: "Number of defects per million opportunities." Six Sigma 3

Tevredenheid = inlossen van verwachtingen 4 Bron: Parasuraman, Zeithaml & Berry (1985) Behoefte Vroegere ervaringen Informele communicatie Management perceptie van klant – verwachtingen Gap 2 Gap 3 Gap 4 Externe communicatie Verwachtingen Ervaren kwaliteit Klanten - tevredenheid Kwaliteits- specificaties Gap 1 Aangeboden kwaliteit Kwaliteit meten

Quiz  Hoe schat u uw capaciteiten als chauffeur in?  Beter dan gemiddeld  Minder goed dan gemiddeld  Aan welk van onderstaande oorzaken sterven het meest mensen in België?  Verkeersongeval  Infectueuze en parasitaire ziekten  Ziekten van de spijsverteringsorganen (kanker niet inbegrepen)  Zelfmoord 5

6 Lake Wobegon Effect  Overschatting van eigen capaciteiten  Overdreven zelfvertrouwen  Iedereen is beter dan gemiddeld Bron: Wason, 1960 Capaciteiten als chauffeur Minder goed dan gemiddeld Beter dan gemiddeld Percent 100,0% 80,0% 60,0% 40,0% 20,0% 0,0% Error Bars: 95% CI

7 Beschikbaarheids-bias  Doodsoorzaken : de antwoorden Meest voorkomende doodsoorzaak Infectueuze en parasitaire ziekten Verkeersongeval Ziekte spijsverterings- organen Zelfmoord Percent 50,0% 40,0% 30,0% 20,0% 10,0% 0,0% Error Bars: 95% CI

Beschikbaarheids-bias  Doodsoorzaken België (1997): Bron: FOD Economie 2008 Algemene Directie Statistiek en Economische Informatie 8

9 Weet wat je klant verwacht Bron: Parasuraman, Zeithaml & Berry (1985) Behoefte Vroegere ervaringen Informele communicatie Management perceptie van klant – verwachtingen Gap 2 Gap 3 Gap 4 Externe communicatie Verwachtingen Ervaren kwaliteit Klant - tevredenheid Kwaliteits- specificaties Gap 1 Aangeboden kwaliteit

Tevredenheid Kwaliteit maaltijd Prijs Vriendelijk- heid Hoe restaurantbezoeker tevreden maken? 10

Tevredenheid Kwaliteit maaltijd Prijs Vriendelijk- heid Hoe restaurantbezoeker tevreden maken? 11

Tevredenheid Kwaliteit maaltijd Prijs Vriendelijk- heid Hoe restaurantbezoeker tevreden maken? 12

Tevredenheid Kwaliteit maaltijd Prijs Vriendelijk- heid Hoe restaurantbezoeker tevreden maken? 13

Tevredenheid Kwaliteit maaltijd Prijs Vriendelijk- heid Sfeer & stijl Hoe restaurantbezoeker tevreden maken? 14

Stappenplan bepalen kwaliteitsparameters  Wie zijn onze klanten?  Wat verwachten ze van ons?  Hoe gaan we die verwachtingen inlossen?  Wat gaan we doen?  Hoe gaan we dat doen?  Hoe gaan we meten of we aan de verwachtingen voldoen  Key Performance Indicators (KPI’s) 15

p. 16 Kies uw KPI’s zorgvuldig  “We had caught ourselves in one of the most basic mistakes a service-oriented business can make: promising one thing and measuring another.” (p108) Bron: Jan Carlzon “Moments of truth” (1997)

Agenda  Wat is kwaliteit?  Voldoen aan verwachtingen klanten  Hoe komt kwaliteit tot stand?  Verwachtingen  ons begrip van de verwachtingen  kwaliteitsspecificaties  geleverde kwaliteit  Hoe kwaliteit meten?  Kloof verwachtingen – ervaren kwaliteit  Kloof kwaliteitsspecificaties – geleverde kwaliteit  Voorbeeld:  Vlaams agentschap voor personen met een handicap  Zelf aan de slag 17

Ander referentiepunt, zelfde service Time (s) % Answered within x seconds 18

 Uitgangspunten  Vertrouwen doet kopen (Parasuraman, Zeithaml and Berry, 1985)  Voorbeelden  “Niet tevreden geld terug”  “Wij beantwoorden uw oproep in maximaal 2 minuten, zoniet …”  Voorwaarden voor succes  Eenvoudig  Relevant  Onvoorwaardelijk  Belofte bij non-compliance waarmaken Service-garantie 19

 Acis (studiereizen)  Niet “Goed” of “Excellent”:  Te gast op Global Teachers’ Conference in London  $1,000 korting op volgende ACIS tour.  No questions asked and no strings attached!  Time Warner Cable (kabeldistributie)  Te laat op afspraak voor een nieuwe installatie  Gratis installatie  Te laat op afspraak voor herstelling  -20$ op abonnement Service-garantie 20

Tweede keer goed Quote “The customer doesn't expect everything will go right all the time, the big test is what you do when things go wrong” - Sir Colin Marshall (CEO British Airways) 21