Brenda Smeenge hoofd marketing & publiciteit Tropentheater Brenda Smeenge hoofd marketing & publiciteit
Aanbod Tropentheater 200 voorstellingen van september tot en met juni in kleine zaal (185 stoelen), grote zaal (450 stoelen) en marmeren hal (after parties) ruim 30.000 bezoekers per seizoen Amsterdam www.kit.nl
Missie Tropentheater Nederlanders door middel van podiumkunsten op een positieve manier in aanraking brengen met niet-westerse culturen. Amsterdam www.kit.nl
Impressie van voorstellingen ‘harde’ ethnologische muziek http://www.tropentheater.nl/smartsite.shtml?ch=FAB&id=5082&ActiviteitID=3697&BeginDatum=11/15/2007%208:30:00%20PM&RecordTitle=Epische%20Liederen%20uit%20de%20Steppen Amsterdam www.kit.nl
Impressie van voorstellingen Moderne Indonesische Dans http://www.tropentheater.nl/smartsite.shtml?ch=FAB&id=5082&ActiviteitID=4095&BeginDatum=11/17/2007%208:30:00%20PM&RecordTitle=Mosterd%20%26%20Sakti:%20Paradise...%20A%20Woman%3F Amsterdam www.kit.nl
Impressie van voorstellingen ‘ easy Afrika’ http://www.tropentheater.nl/smartsite.shtml?ch=FAB&id=5082&ActiviteitID=4051&BeginDatum=12/16/2007%203:00:00%20PM&RecordTitle=Tcheka Amsterdam www.kit.nl
Impressie van voorstellingen Flamenco http://www.tropentheater.nl/smartsite.shtml?ch=FAB&id=5082&ActiviteitID=4171&BeginDatum=4/26/2008%208:30:00%20PM&RecordTitle=Juan%20Carmona%20Grupo Amsterdam www.kit.nl
Doelgroep Tropentheater 67% vrouwen en 33% mannen Leeftijd: 35+ Opleidingsniveau HBO+ 80% is werkzaam 90% uit het westen van het land. 50% uit de 3 grote steden 66% autochtoon, 25% niet-westers allochtoon en 9% westers allochtoon 75% uit een- of twee-persoonshuishoudens 25% uit gezin met thuiswonende kinderen in lagere en middelbare school leeftijd Amsterdam www.kit.nl
Promotie Tropentheater Promotie mix: Public Relations Promotiematerialen (flyers etc) Direct Marketing Advertenties Internet / www.tropentheater.nl Amsterdam www.kit.nl
Belang Interactieve Media Groot bereik / gericht bereik 24/7 direct contact met (potentiële) klanten Snel Bestellers laten zelf gegevens achter in database Relatief goedkoop Bindingsinstrument Amsterdam www.kit.nl
Lessons learned website + veelheid aan informatie + vormgeving + online bestellen & zelf plaatsen kiezen + snelle levering + last minute aanbiedingen - Structuur niet helder/ voorstelling niet vindbaar Behoefte aan AV-materiaal thuis tickets printen meer betalingsmogelijkheden Amsterdam www.kit.nl
Lessons learned webmarketing Hoe kent u www.tropentheater.nl? bezoeker van het Tropentheater #45 52% Via www.tropenmuseum.nl #10 11% Via zoekmachine (bv. google) # 9 10% Promotiemateriaal #8 9% Familie/vrienden #9 10% Via www.kit.nl # 4 5% Via een link op een andere website #1 1% n=87 Amsterdam www.kit.nl
Lessons learned webmarketing Voor google adwords campagne: 865 unieke bezoekers gemiddeld per week Na google adwords campagne 3265 unieke bezoekers gemiddeld per week Aantal transacties september 2007 : 97 Aantal transacties september 2006 : 30 Amsterdam www.kit.nl
Plannen Nieuwsbrief applicatie I-deal Samenwerking met Tropenmuseum nieuwsbrief Crosslinks met relevante partijen Amsterdam www.kit.nl
Webtechniek Content Management Systeem SRO (database verkoopgegevens) + e-SRO Artifax (database met voorstellingsinfo) KIT Centrale agenda (database met KIT-events) CONCLUSIE: niet alles kan zomaar op de server geplaatst worden! Stand-alone is makkelijker dan concepten die op een of meerdere databases moeten draaien. Amsterdam www.kit.nl
Opdracht studenten IM Vraagstelling: Hoe kunnen interactieve media bijdragen aan het genereren van meer kaartverkoop via de website van het Tropentheater? Amsterdam www.kit.nl
Opdracht studenten IM Vraagstelling - deelvragen: Hoe kunnen interactieve media bijdragen aan het genereren van meer unieke bezoekers op de website van het Tropentheater? bv: tell a friend Hoe kunnen interactieve media bijdragen aan het genereren van meer naamsbekendheid van het Tropentheater? Bijv: crosslinks / toepassingen mobiele telefoon Hoe kunnen interactieve media bijdragen aan het duidelijker/leuker en interessanter maken van de website van het Tropentheater? Bijv: tickets thuis printen/ interactieve database / bol.com / nieuwsbrief Amsterdam www.kit.nl
Opdracht studenten IM Let op 1: baken de vraagstelling af; maak keuzes! AIDA-model Focus op specifieke doelgroep/genre Let op 2: denk aan de randvoorwaarden overleg tijdig als je de database wilt benaderen applicaties moeten arbeidsuren besparen Amsterdam www.kit.nl
Vragen half uurtje John Ligtenberg – webmaster =>vragen over techniek Jeroen Koster – medewerker marketing => vragen over content Brenda Smeenge – hoofd marketing => overige vragen Amsterdam www.kit.nl