Crisisinterventie bij suïcidale patiënten met een Borderline persoonlijkheidsstoornis. Cindey sijlbing.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/003] thema “Oprah at Deltion” can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving geven van complexe onderwerpen,
Advertisements

Order placed Should be Nederland Netherlands can be removed here, just Scancorner Instead of ‘undefined’ -> ‘geen’ New logo should be displayed here. COUNTS.
Requirements -People are able to make their own memorial page, called a memori -The website will be build first in Dutch for extension.nl, then copied.
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
Niels Chavannes MD PhD Associate Professor
Hoogwaardig internet voor hoger onderwijs en onderzoek Amsterdam, 23 November 2005 Walter van Dijk SURFnet Development of LCPM decision-making models and.
ETHOS PROJECT: PROGRESS Follow-up & feedback end of year 1.
Thursday, 10 July 2014 donderdag 10 juli 2014 Click Klik.
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
HRQoL assessment in Children with Asthma
Vasculaire Geneeskunde: te vangen in richtlijnen? Yvo Smulders IVG-2011.
Diane van der Kubbe – Kwakkel
Scaling up testing and counselling as it looks from treatment data monitoring perspectives: The applied research outcomes and the policy implications it.
Voorziening levensonderhoud Religieuze Instituten Paul Op Heij ‘s-Hertogenbosch, 25 september 2013 The future depends on what you do today.
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
Nieuwe wegen in ontwerpen met CAD
RHODODENDRON.
Plus proche, pour aller plus loin dans LA VIE ACTIVE Dichterbij, om nog verder te gaan in HET ACTIEVE LEVEN WELCOME TO BRUSSELS Diverse partnerships: a.
AGENDA Het programma start om uur en eindigt om uur met aansluitend een dinerbuffet tot uur. Er is voldoende ruimte om met uw collega.
CAT: De migraid Julie Staals februari 2006.
7/20/2014 | 1 › Vakgroep Belastingrecht Prof. Dr. I.J.J. Burgers › Faculteit Rechtsgeleerdheid › Vakgroep Accounting › Faculteit Economie en Bedrijfskunde.
Beyond Big Grid – Amsterdam 26 september 2012 Enquette 77 ingevulde enquettes, waarvan 60 met gebruikservaring = Mainly Computer Science.
aripiprazol & negatieve symptomen bij schizofrenie
Celebrating love Sexual education at school in The Netherlands.
Identification Documents Port of Ghent All documents in this leaflet are copies of identification/legitimation documents that authorise persons to access.
Moet levodopa-behandeling zo lang mogelijk uitgesteld worden in de ziekte van Parkinson? Zijn agonisten beter in het vroege stadium? Is levodopa neurotoxisch?
Intra-arrest therapeutische hypothermie
Woensdag 23 juli 2014 volgende vorige algemeen ziekenhuis Sint-Jozef Malle Dementia pathway: a condition specific approach Patrick De Wit, MD Thierry Laporta,
“Drawing your Mobility Map” (cf. A. Gohard-Radenkovic) Meertalige competencies & interculturele mediation Utrecht 2010 M-C. Kok Escalle.
In samenwerking met het Europees Sociaal Fonds en het Hefboomkrediet The role of APEL in career coaching and competence management Competence navigation.
ontwik idee - keling dag 3 goals today Develop “criteria” to help you evaluate & select your ideas Some tools from Tassouls book to help you do this.
ERIC Combine search terms with Boolean operators Next = click.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Coping with inclusion in primary schools Innovation in practical training.
Therapie bij Bells’palsy
in de eerste 2 weken na een herseninfarct ?
CAT: Phystrac bij CTS Julie Staals Sept 2007.
Oefentherapie bij ischialgie CAT de Krom
Computer-Mediated Communication Master IK, CIW, MMI L.M. Bosveld-de Smet Hoorcollege 1; di. 7 sept. 2004;
Tussentoets Digitale Techniek. 1 november 2001, 11:00 tot 13:00 uur. Opmerkingen: 1. Als u een gemiddeld huiswerkcijfer hebt gehaald van zes (6) of hoger,
F REE R IDING IN P ROJECTS Recognize it today, Deal with it tomorrow, Prevent it in the next project Toine Andernach Focus Centre of Expertise on Education,
Geheugen, distributie en netwerken Netwerken: de basis voor distributie van gegevens en taken (processen) –bestaan zo’n 40 jaar, zeer snelle ontwikkeling.
Wetenschapsfilosofie Werkcollege 5. Opdrachten Stel elkaar een tentamenvraag.
Organizing Organization is the deployment of resources to achieve strategic goals. It is reflected in Division of labor into specific departments & jobs.
Ontwikkeling van een organisatie door evolutie en revolutie
Motivation One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge is to keep employee motivation consistent with.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/004] thema: (No) skeleton in the cupboard can-do: kan een samenhangend verhaal schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels C1 En Gesprekken voeren[Edu/003]/ Subvaardigheid lezen thema: Would you be prepared to cut off your arm… can-do : kan overtuigend.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/006] thema ‘I hope to convince you of… ‘ can-do : kan een standpunt uiteenzetten voor een publiek van.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: ‘I was wondering what you think of…’ can-do : kan deelnemen aan de conversatie bij zeer formele.
Psychotherapie bij persoonlijkheidsstoornissen: bewezen effectief?
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Marcel Crok | De staat van het klimaat Lezing KNAW klimaatbrochure Seminar | Maandag 12 december | Nieuwspoort Den Haag.
Rational Unified Process RUP Jef Bergsma. Iterations –Inception –Elaboration –Construction –Transition De kernbegrippen (Phases)
Blended Learning. content Waarom wij e-learning hebben gebruikt Demo van de module Voorlopige resultaten van effecten op gebruikers.
Ted Nelson (1937- ) A file structure for the Complex, the changing, and the Interdeterminate.
© Shopping 2020 TITLE Date Subtitle Logo Gastheer Logo Voorzitter.
Sustainable employability in Tourism The human factor October 24, 2014 Where Europe Meets the Americas.
Het geheim van Linked Data Marcel ReuversGeonovum CB-NL 20 november 2014.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Key Process Indicator Sonja de Bruin
De taaltaak
Finance Matters CoP Case studies
Transcript van de presentatie:

Crisisinterventie bij suïcidale patiënten met een Borderline persoonlijkheidsstoornis. Cindey sijlbing

PICO P: Borderline persoonlijkheidsstoornis & acute suïcidaliteit I: Opname C: Treatment as usual (TAU) O: suïcide, frequentie TS, heropname

Gevonden publicaties RCT: nul Opname (crisis) afdeling: 1 (1997) Opname + psychotherapie: 1 (2010)

(1/5)Achtergrond Suïcide percentage 10% TS & suïcidale uitingen 20+ Geslaagde suïcide komt later Moeilijk te voorspellen “TS-er”: jong, vrouw, in zorg “suicide pleger”: ouder, man, niet in zorg Is hospitalisation usefull for patients with borderline personality disorder? Paris, 2004

(2/5)Crisis beds: the interface between the hospital & the community, Ash et al 1997 Persoonlijkheids- of aanpassingsst. Gemiddelde opnameduur 3 dgn 77% ontslag na crisisopname Heropname: 18% Follow-up 6 mnd

BPS ptn op SEH ivm “self-harm” Naturalistisch N= 200 (3/5)Crisis intervention at the general hospital: an appropriate treatment choice for acutely suicidal bordeline patients. Berrino et.al, 2010 (article in press) Opzet: BPS ptn op SEH ivm “self-harm” Naturalistisch N= 200 5 dgn intensieve behandeling vs TAU 3 mnd follow-up

“survival” tot TS: 85.6 vs 79.8 dgn Opname Ψ ZH: 8% vs 56% (4/5) Uitkomst: Recidief TS: 8% vs 17% “survival” tot TS: 85.6 vs 79.8 dgn Opname Ψ ZH: 8% vs 56% “survival” tot opname: 81.1 vs 42.2 dgn

NVvP Conclusie (2008): APA (2001) (5/5)Richtlijnen: De werkgroep is van mening dat, in geval van crisis met impulsief en suicidaal gedrag, kortdurende opname met een vooraf overeengekomen doelstelling de voorkeur heeft boven een langdurende opname. APA (2001) Take suicide threats seriously and address them with the patient. Taking action (e.g., hospitalization) in an attempt to protect the patient from serious self-harm is indicated for acute suicide risk.

Conclusie Geen evidentie voor opname reguliere afdeling Korte klinische behandeling?

NVvP richtlijn (crisisinterventie): 1.Intensivering van zorg. Goede empirische studies naar het effect van intensievere zorg, met name acute opname, ontbreken. In enkele studies wordt het positieve effect van een kortdurende opname, soms op initiatief van de patiënt, omschreven (25 89 355 402 ). 2. Groepsvaardigheidstraining. Een verkorte versie van dialectische gedragstherapie (DGT) was effectief in het verminderen van depressiviteit en hopeloosheid bij patiënten met een borderlinepersoonlijkheidsstoornis in crisis, in een niet-gecontroleerde studie (426 ). Conclusie:   De werkgroep is van mening dat, in geval van crisis met impulsief en suicidaal gedrag, kortdurende opname met een vooraf overeengekomen doelstelling de voorkeur heeft boven een langdurende opname.

25 - Ash Ash, D. , & Galletly, C. (1997) 25 - Ash Ash, D., & Galletly, C. (1997). Crisis beds: the interface between the hospital and the community. International Journal of Social Psychiatry, 43, 193-198. 89 - Breslow Breslow, R.E., Klinger, B.I., & Erickson, B.J. (1993). Crisis hospitalization on a psychiatric emergency service. General Hospital Psychiatry, 15, 307-315. 355 - Krawitz Krawitz, R., Jackson, W., Allen, R., e.a. (2004). Professionally indicated short-term risk-taking in the treatment of borderline personality disorder. Australasian Psychiatry, 12, 11-17. 402 - Little Little, J., & Stephens, D. (1999). A patient-based voucher system of brief hospitalisation. Australian and New Zealand Journal of Psychiatry, 33, 429-432.

APA guideline, suicide risk management The following are risk management considerations for suicidal behavior in patients with borderline personality disorder: Monitor patients carefully for suicide risk and document this assessment; be aware that feelings of rejection, fears of abandonment, or a change in the treatment may precipitate suicidal ideation or attempts. Take suicide threats seriously and address them with the patient. Taking action (e.g., hospitalization) in an attempt to protect the patient from serious self-harm is indicated for acute suicide risk. Chronic suicidality without acute risk needs to be addressed in therapy (e.g., focusing on the interpersonal context of the suicidal feelings and addressing the need for the patient to take responsibility for his or her actions). If a patient with chronic suicidality becomes acutely suicidal, the clinician should take action in an attempt to prevent suicide. Actively treat comorbid axis I disorders, with particular attention to those that may contribute to or increase the risk of suicide (e.g., major depression, bipolar disorder, alcohol or drug abuse/dependence). If acute suicidality is present and not responding to the therapeutic approaches being used, consultation with a colleague should be considered. Consider involving the family (if otherwise clinically appropriate and with adequate attention to confidentiality issues) when patients are chronically suicidal. For acute suicidality, involve the family or significant others if their involvement will potentially protect the patient from harm. A promise to keep oneself safe (e.g., a "suicide contract") should not be used as a substitute for a careful and thorough clinical evaluation of the patient's suicidality with accompanying documentation. However, some experienced clinicians carefully attend to and intentionally utilize the negotiation of the therapeutic alliance, including discussion of the patient's responsibility to keep himself or herself safe, as a way to monitor and minimize the risk of suicide.