VWO 4 & 5: Micro Hoofdstuk 5: Absolute macht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties

Advertisements

Marktvormen.
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Cursus SPD week 2 hoofdstuk 4
VWO 4: Markten-1 Hoofdstuk 4: De Werkloosheid
Licentie & Octrooien Beroepsopleiding Octrooigemachtigden, 3 september 2007.
Marktvormen Economie.
Monopolistische concurrentie
Markt en marktvormen.
Figuur 16.1 Factoren die van invloed zijn op de prijszetting
Oplossingsstrategieën
Welvaartsverlies Pareto-efficiëntie.
Vraag & Aanbod Hoofdstuk 4: De markt
Hoofdstuk 5 “Een eigen bedrijf”
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 4
Marktvormen en inkoopmarktonderzoek
De omstandigheden waaronder de prijsvorming op een markt plaatsvindt
Hoofdstuk 11 Kostenstructuur.
College 2 Marketingomgeving
Midden in de wereld:.
Marketing College 3 Het marketingnetwerk.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 9 Prijs.
Het geheel van vraag en aanbod
Deel 2 Oriëntatie op het runnen van een onderneming Oriëntatie op ondernemerschap Hoofdstuk 4 Waar is het gat in de markt?
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
College 2 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
De competitieve markt Vraag- en aanbodschema StartSein pagina
De optimale productiegrootte (bij een markt van volkomen concurrentie)
Marketing Alle inspanningen die we doen om tegemoet te komen aan wensen en behoeften van een klant.
Commercie en recht Hoofdstuk 5 Concurrentie?. Inhoud 1 Idee: Droom of illusie? 2 Voor wie doet een ondernemer wat hij doet? 3 Waarom ondernemen? 4 Wat.
Marketingstrategie.
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Midden in de wereld:.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Lesbrief Markt & Overheid
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Lesbrief Marktgedrag Hoofdstukken 1-3.
Markt & Overheid Les 1. Oligopolie Leerdoelen
Welkom Havo 5..
Welkom VWO 5..
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Welkom VWO 5..
Welkom Havo 5..
Wanneer er maar één aanbieder is
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Doelen Leerlingen kunnen benoemen wat USP’s zijn Leerlingen gaan in groepsverband actief aan de slag met het de uitwerking van hun productconcept. Periode.
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Begroten & Budgetteren
Welkom havo/vwo 3..
Break-Even Hoofdstuk 11 M&O.
Welvaartsverlies Pareto-efficiëntie.
Marktvormen.
Economie en recht voor mbo 2 januari januari 2019.
Nederland en de rest van de wereld
Prijszetter binnen grenzen
Marktgedrag.
Marktgedrag.
Transcript van de presentatie:

VWO 4 & 5: Micro Hoofdstuk 5: Absolute macht

§… Monopolie polein / πωλειν=verkopen Griekse betekenis: monos / μονος = alleen of enkel Marktvorm waarbij er maar één aanbieder van een goed is tegenover veel vragers.

§… Monopolie kan ontstaan door: - unieke know how (octrooi, patent) - ligging (delfstoffen) - het ontbreken van concurrenten (substituten) - verkregen rechten (vergunningen) - politieke besluiten (overheidsbedrijven)

3 soorten monopolies: Natuurlijk monopolie Monopolie ontstaan door omstandigheden in de natuur - Zuidelijk Afrika heeft het natuurlijk monopolie op diamantproductie. Wettelijk monopolie Monopolie ontstaan door een wettelijke regeling. - onderneming vindt een nieuw product uit en legt deze vinding vast in een octrooi. De uitvinder heeft dan het alleenrecht om dit product te produceren. - de ECB heeft het wettelijk monopolie op het uitgeven van bankbiljetten. Feitelijk monopolie Monopolie ontstaan doordat via concurrentie (of marktomstandigheden) er slechts één aanbieder is. - Microsoft heeft het monopolie op het besturingsprogramma Windows.

§… Prijszetter Een aanbieder op een markt van onvolkomen concurrentie die de prijs kan verhogen teneinde de afzet te verkleinen en de prijs kan verlagen teneinde de afzet te vergroten om zo (bijvoorbeeld) maximale winst te realiseren.

§… PrijsdifferentiatiePrijsdiscriminatie Een aanbieder brengt een product in verschillende prijsklassen op de markt. Het vragen van verschillende prijzen voor een identiek product aan verschillende groepen afnemers. Dat kan als de beide markten volledig van elkaar gescheiden zijn.