Onderzoek Online Readiness Boekhandels

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkelingen in de retailmarkt
Advertisements

Enquête bij de leden van Fietsersbond Halle Resultaten.
Drie mythen over flexibele werknemers Gastcollege SZW Congres Den Haag, 25 maart 2013 Arjan Heyma.
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
GfK Supermarktkengetallen
Onderzoek naar het gebruik van sms en prepaid telefonie
Marketing Marketingmix
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
De arbeidsmarkt van de metropoolregio - vijf jaar vooruitkijken- Nieuwjaarssymposium Amsterdam, 23 januari.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Branche-analyse Boekenbranche
Branche analyse drogisterijen Onderzoek online marketing activiteiten
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
Sportmarketing vs.Internet Resultaten onderzoek Resultaten onderzoek Sportmarketing vs. Internet PauwR Internetmarketing wie wat.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | februari 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
Aan de slag met Evernote Documenteer je leven, overal en altijd 1.
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Workshop contentstrategie
Elke 7 seconden een nieuw getal
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Sociale stijging in Velve-Lindenhof
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | week GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | Augustus 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | December 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
GfK Supermarktkengetallen
MetrixLab © april Presentatie E-Recruitment Monitor 2008 t.b.v. totaljobs.nl P07893 © april 2008 Onderwerpen 1.Opzet & doel onderzoek 2.Belang van.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Enquête.
Lessen 17 / 40 De mensen die recent lessen hebben gevolgd hebben deze beoordeeld op 4 aspecten. In de getoonde grafiek steekt 1 aspect negatief af t.o.v.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
© GfK 2014 | Supermarktkengetallen | september 2014
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | augustus 2014.
Gezondheid   1. We willen bewuster leven. 2.
Voorraadbeheer en bestellen
Branche analyse Boekhandels 2014
Goederenverwerking H1 Voorraadadministratie bijhouden Manager Handel.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Branche Analyse Drogisterij & Parfumerie
Spelen met een bak getallen
Zo zit dat met uw pensioen!
ZijActief Koningslust
Gezondheid oudere migranten in Utrecht (selectie)
Voorraadbeheer en bestellen
Voorraadbeheer en bestellen
Stand van zaken in mobiele communicatie René Zeedijk | MediaScience.
© GfK 2014 | AFM Consumentenmonitor | Juni AFM Consumentenmonitor voorjaar 2014 Beleggers Juni 2014.
Marktanalyse voor fysiotherapeuten. Marktanalyse voor fysiotherapeuten.
Les: Online Marketing Keuzevak Marketing.
Transcript van de presentatie:

Onderzoek Online Readiness Boekhandels 24-03-2014 Tom Smedes Siemen Sander Frenk Teuling Minor Marketing Tomorrow Hogeschool van Amsterdam

Inhoudsopgave Branchegegevens Trends en ontwikkelingen Onderzoeksopzet Algemene resultaten Website Webshop Social Media Mobile commerce Conclusies

Branchegegevens CBS: 4761 winkels welke boeken verkopen HBD: in 2012 1660 boekhandels Omzet 2013: €525,3 miljoen KVB: Omzetdaling van 5,5% Afzet: 41 miljoen Afzetdaling: 8,3%

Trends en ontwikkelingen Aantal smartphonebezitters groeit met 1,2 miljoen in 2013 naar 8,5 miljoen (67% van Nederlanders). Meer dan aantal pc/desktop bezitters (65%). (GFK.nl) 53% van Nederlanders heeft een tablet, toename in 2013 met 2.5 miljoen Facebook grootste social media kanaal (9 miljoen Nederlanders) Aantal Nederlanders met Twitter account is 27% van bevolking, actief gebruik daalt

Trend en ontwikkelingen Groei van 7% onder e-readerbezitters, 1 op de 5 heeft een e-reader 63% leest een tot meer keer per week van de e-reader 5% leest boeken op smartphone Tweedehands markt neemt toe (Rabobank.nl) Stijgend verkoop via internet Eventuele komst Amazon (stijging e-bookverkoop)

Onderzoeksopzet ‘Het verkrijgen van een representatieve weergave van de inzet van online marketing binnen de boekhandelbranche’ Kwantitatief onderzoek onder 121 respondenten Online readiness afgenomen in Februari 2014 Geanalyseerd met SPSS Inzicht in gebruik webshop, mobiele marketing, omzetontwikkeling etc.

Omzetontwikkeling naar omvang bedrijf in 2013 ten opzichte van 2012, N=121 Omzet is bij grootste gedeelte gelijk gebleven

Aantal jaar website naar omvang bedrijf (in gemiddeld), N=121 Grote boekhandels hebben langer een website dan kleinere boekhandels

Mate waarin boekhandels concurrentie ervaren naar omvang  bedrijf, 2014, N=121 Circa 54% van de boekhandels ervaart (zeer) veel concurrentie

Gebruik van verkoopkanalen door boekhandels naar omvang  bedrijf (in %), 2014, N=121* Minderheid van alle boekhandels verkoopt via een eigen webshop * Percentages tellen niet op tot 100%, omdat respondenten meerdere antwoorden konden geven.

Gebruik online klantcontactkanalen door boekhandels (in %),  2014, N=121 Website en social media meest gebruikte online kanalen onder boekhandels

Gebruik online marketing tools en activiteiten door  boekhandels (in %), 2014, N=121 Webanalytics, online keurmerken en SEO meest gebruikte online marketing tools boekhandels

Belangrijkste redenen van boekhandels om online marketing  activiteiten te starten (in %), 2014, N=121* Online marketing vaker ingezet voor verbeteren contacten met klanten door grote boekhandels * Percentages tellen niet op tot 100%, omdat respondenten meerdere antwoorden konden geven.

Belangrijkste online marketing prioriteiten van boekhandels in de  komende 3 jaar naar omvang bedrijf (in %), 2014, N=121* Vooral middelgrote en grote boekhandels zien belang van online marketing

Features die boekhandels op hun website hebben naar omvang  bedrijf (in %), 2014, N=108* Grote boekhandels gebruiken website vaakst voor plaatsen van info, online verkoop en klantenservice * Percentages tellen niet op tot 100%, omdat respondenten meerdere antwoorden konden geven.

Gebruik webshop door boekhandels naar omvang bedrijf (in %)2014, N=121 Op termijn heeft naar verwachting 75% van de boekhandels een webshop

Aantal jaar dat boekhandels een webshop hebben (in %), 2014, N=75 Aandeel omzet webshop in vergelijking tot totale omzet boekhandels (in %),  2013, N=72* Aantal jaar dat boekhandels  een webshop hebben (in %),  2014, N=75 Bij 20,7% van de boekhandels is de webshop omzet 2 tot 5% van de totale omzet De 75 boekhandels met een webshop hebben deze gemiddeld 7,2 jaar * Exclusief drie‘pure players’ met een 100 procent online omzet.

Mate waarin boekhandels tevreden zijn met aspecten van hun  webshop (in %), 2014, N=75 Boekhandels minst tevreden over de ontwikkeling van de omzet en de winstmarge van de webshop

Gebruik social media door boekhandels naar omvang bedrijf (in  %), 2014, N=121 Bij kleinere boekhandels wordt minder gebruik gemaakt van social media

Gebruik van specifieke social media sites door boekhandels (in  %), 2014, N=93 Facebook en twitter meest gebruikte social media onder boekhandels

Gebruik mobiele website door boekhandels naar omvang bedrijf  (in %), 2014, N=121 Hoe groter het bedrijf, des te vaker zij beschikt over een mobiele website

Binnen welke tijdsspan verwachten boekhandels een mobiele website te ontwikkelen (in %), 2013, N=23 Het gros van de boekhandels verwacht binnen zes maanden een mobiele website te ontwikkelen

Redenen waarom boekhandels (nog) geen gebruik maken van  een mobiele website naar omvang bedrijf (in %), 2014, N=110* De kleine boekhandels zien geen voordelen in het ontwikkelen van een mobiele website * Percentages tellen niet op tot 100%, omdat respondenten meerdere antwoorden konden geven.

Algemene resultaten Omzet bij 60 van de 121 ondervraagden gelijk gebleven, bij 40 gedaald Kleine boekhandels zagen hun omzet het vaakst stijgen. Circa 54% van de boekhandels ervaart (zeer) veel concurrentie Vooral middelgrote en grote boekhandels zien belang van online marketing Online marketing vaker ingezet voor verbeteren contacten met klanten door grote boekhandels Website en social media meest gebruikte online kanalen onder boekhandels

Website & Webshop Grote boekhandels hebben langer een website dan kleinere boekhandels Minderheid van alle boekhandels verkoopt via een eigen webshop Grote boekhandels gebruiken website vaakst voor plaatsen van info, online verkoop en klantenservice Op termijn heeft naar verwachting 75% van de boekhandels een webshop Bij 20,7% van de boekhandels is de webshop omzet 2 tot 5% van de totale omzet Boekhandels minst tevreden over de ontwikkeling van de omzet en de winstmarge van de webshop

Social Media Middelgrote en grote boekhandels maken meer gebruik van Social Media Facebook en twitter meest gebruikte Social Media onder boekhandels Andere kanalen nauwelijks benut, er zijn vaak ook geen plannen om hier gebruik van te maken

Mobile commerce 23 boekhandels willen een mobiele website ontwikkelen, opvallend: 65,2% daarvan is van plan dit binnen één jaar te doen De kleine boekhandels zien het minst voordelen in het ontwikkelen van een mobiele website