Concurrentieanalyse Visualisatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
- Kengetallen: ratioanalyse
Advertisements

In de weer met klimaatinformatie
De branche in kaart gebracht.
5Havo – 6Vwo Instructie Profielwerkstuk
Vertaalslag Marketingmix naar Siva
En hierdoor… ...worden armen afgesloten van algemeen aanvaarde leefpatronen…  scholing, gsm, auto, mode, vrijetijdsbesteding, internet, woning, lichaamsverzorging,
Let’s make it in West Brabant! Van strategische naar investeringsagenda Paul Nijskens: directeur NV REWIN West-Brabant.
SDP-Segmentatiemodel
Verbinding van de theorie naar project Gemeente Breda
Werkgroep Ecologie Verbanden tussen insect en landschap Kennis toepassen in natuurbeheer Introductie van ruimtelijke schalen Methodiek voor ordening gegevens.
Strategische Marketing Planning
Tegen werpingen opvangen Instemming verkrijgen
Docent Avans Hogeschool Breda Commerciële Economie Small Business
Taak “De Fototechniek”
Presentatie Technaplaza
Curry-Analyse (Jay Curry)
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Personal Branding ‘laat zien wie je bent’ Minor Active Ageing
Basis MAI1 Basiscursus MAI-2 B. J. Wielinga. Basis MAI2 Hoofdstuk 2 Technische begrippen rond netwerken mediumnetwerk: minimaal 3 verbonden elementen.
Hoofdstuk 4, Interactieve marketing
Onderzoek en Segmentatie MK02 HEO-CE1 Agenda Doelstelling MK02 Studiewijzer Site met presentaties Theorie Voor volgende keer MK01 HEO-CE1.
DE OVERGANG ONDERWIJS-ARBEIDSMARKT Rationeel of emotioneel ?
Swot analyse
Business Marketing Management
Rechtzijdige problematiek
Project Robin Colijn, Danielle Vermeulen, Jeroen Huijbregts en Christijn Bak.
Minor Economie 19 maart Thema’s Analyse van het overheidsoptreden inzake belastingen, uitgaven en leningfinanciering Hoe functioneert de overheid.
TRENDS and impact on your Business
College 2 Marketingomgeving
Midden in de wereld:.
ROC A12 6 november 2014 Welkom Mustafa Çelik
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
Avans Hogeschool Breda Fysiotherapie
Week 38. Opdracht 4 Hoofdstuk 2 en 3 uitgelicht. Door Jenneke, Julia, Lieke, Nienke en Marit.
Marketing H4 Macro-omgeving Junior Accountmanager.
Figuur 3.1 Belangrijke factoren in de micro-omgeving van het bedrijf
MEER LELYSTAD. inhoud Achtergrond project Invulling project (Proces) Uitwerking project (Product)
38 en 39 bespreken. zijdezijde 2 RHZ65,784327,0084 RHZ17,63310,8169 SZ / LZ (LM)68,104637,8253.
Wat is marketing? Hier was eerst een video van Easyjet.com.
1 (Gebrek aan) (prikkels voor) innovatie in het onderwijs Frank Kalshoven, juni 2010.
Christendom marktonderzoek.
Project WonenBreburg en De Wever Rick Mathijsen Merijn Frijters Marieke Kunkeler.
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Kind en omgeving Het individu in de context
Eldering hfdst. 3.3 Het cultureel ecologisch raamwerk
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: Het creatieve proces.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Kom verder. Saxion. Professioneel management PHBO Jobcoaching Welkom! Webcollege.
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
College 2 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
| pagina 1/x | Afdeling Communicatie Schets van het medezeggenschapsveld Sophia Geelkerken.
Bedrijfsadministratie met ERP Het vervolg Landelijke docentendag Dynamics.
Jeroen van den Berg Hanze University Groningen, The Netherlands
Impressie cateringlocatie Sluissingel 20 - Breda
Midden in de wereld:.
Wat hebben we geleerd van Koen, Caro en Stijn?
De docent als veranderaar in de context van de school
Hoe kan je blijven inzetten op je talent?
Titel presentatie Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 48 opleidingen, 20 academies, 12 vestigingen 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch.
Zin Ja Netwerk 9 november 2016
Slecht oplosbare ionencombinaties
Voedsel Nodig voor Belangrijkste voedingstoffen Energie Bouwstoffen
Voorlichting, advies en instructie
Wegenkaart Agnes Verbruggen.
Nieuwe Scheikunde Duurzaam ontwikkeld
Gebreksverschijnselen bij planten
Polyetheen Monomeer polymeer Paragraaf 15.4.
Voedsel Nodig voor Belangrijkste voedingstoffen Energie Bouwstoffen
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Transcript van de presentatie:

Concurrentieanalyse Visualisatie MICRO MESO MACRO Welkom, Rob voor de dia! -Aanduiden meso niveau, wel te beinvloeden niet te controlen (stakeholders: abcd-model; afnemers, bedrijfstak, concurrenten/tie en distributeurs/leveranciers) -Het 5 krachtenmodel van Porter: bruikbaar op meso niveau maar in deze video focus op directe concurrentie. Rivaliteit tussen directe concurrenten te visualiseren door het model van Huijbers 2010. Focus dus op het bordeauxrode vlak. Het concurrentieanalysemodel, doel visualiseren van je status t.o.v je concurrent(en), manier op te benchmarken in de markt. Aantal kenmerken (benoemen bij dia 2) -Je bedrijf te benchmarken tov diverse concurrenten (via diverse lijnkleuren ieder voor zich) of ten opzichte van je grootste concurrent -Je eigen usp's boven water te halen op basis van de indicatoren/criterialijst aan de rechterzijde. -Deze usps te kunnen gebruiken in je propositie, positionering en identiteit -Te kijken welke waardestrategie je kiest (T&W), concurrentiestrategie je kiest (Porter) en mogelijk zelfs welke groeistrategie je kiest (Ansoff) -Model op meso niveau, wat kan samengaan met het verticale deel van het 5krachtenmodel of bcgmatrix -Een visualisatie van je concurrentiepositie. Rob Huijbers MM Docent Avans Hogeschool Breda Commerciële Economie Small Business 1

Concurrentieanalyse Visualisatie Concurrentietoetsindicatoren (%): a. Kwaliteit 30% b. Prijs 15% c. Flexibiliteit 5% d. Bereikbaarheid e. Levering f. Specialisatie 20% g. Portfolio h. Administratie i. Relatiebeleid j. Communicatie Scores op Likert-schaal 1-5 1=lage concurrentiekracht 5=hoge concurrentiekracht Tevens per concurrent in te vullen met een kleurlijn per concurrent. Via Voice-over, punten benoemen hierboven en hieronder! Het concurrentieanalysemodel, doel visualiseren van je status t.o.v je concurrent(en), manier op te benchmarken in de markt. Aantal kenmerken: -Je bedrijf te benchmarken tov diverse concurrenten (via diverse lijnkleuren ieder voor zich) of ten opzichte van je grootste concurrent -Je eigen usp's boven water te halen op basis van de indicatoren/criterialijst aan de rechterzijde. -Deze usps te kunnen gebruiken in je propositie, positionering en identiteit -Te kijken welke waardestrategie je kiest (T&W), concurrentiestrategie je kiest (Porter) en mogelijk zelfs welke groeistrategie je kiest (Ansoff) -Model op meso niveau, wat kan samengaan met het verticale deel van het 5krachtenmodel of bcgmatrix -Een visualisatie van je concurrentiepositie. Rob Huijbers MM Docent Avans Hogeschool Breda Commerciële Economie Small Business 2

Concurrentieanalyse Visualisatie b c   5 4 j 3 d 2 1 i e h g f Voor de dia staan: punten aanwijzen letters (ivm toetsings variabelen/indicatoren en cijfers ivm Likertschaal 1-5) Het concurrentieanalysemodel, doel visualiseren van je status t.o.v je concurrent(en), manier op te benchmarken in de markt. Aantal kenmerken: -Je bedrijf te benchmarken tov diverse concurrenten (via diverse lijnkleuren ieder voor zich) of ten opzichte van je grootste concurrent -Je eigen usp's boven water te halen op basis van de indicatoren/criterialijst aan de rechterzijde. -Deze usps te kunnen gebruiken in je propositie, positionering en identiteit -Te kijken welke waardestrategie je kiest (T&W), concurrentiestrategie je kiest (Porter) en mogelijk zelfs welke groeistrategie je kiest (Ansoff) -Model op meso niveau, wat kan samengaan met het verticale deel van het 5krachtenmodel of bcgmatrix -Een visualisatie van je concurrentiepositie. Rob Huijbers MM Docent Avans Hogeschool Breda Commerciële Economie Small Business 3

a. Kwaliteit 30% b. Prijs 15% c. Flexibiliteit 5% d. Bereikbaarheid   5 4 j 3 d 2 1 i e h g f a. Kwaliteit 30% b. Prijs 15% c. Flexibiliteit 5% d. Bereikbaarheid e. Levering f. Specialisatie 20% g. Portfolio h. Administratie i. Relatiebeleid j. Communicatie Scores op Likert-schaal 1-5 1=lage concurrentiekracht 5=hoge concurrentiekracht Voice over: punten benoemen en uitleggen via onderstaande tekst! KPN t.o.v. van Vodafone of bijvoorbeeld T-mobile in Mobiele Telefonie. T.o.v. van een concurrent of diverse via meerdere kleurlijnen. KPN B2B / Concurrenten Meerdere concurrenten In te voeren met diverse lijnkleuren. Het concurrentieanalysemodel, doel visualiseren van je status t.o.v je concurrent(en), manier op te benchmarken in de markt. Aantal kenmerken: -Je bedrijf te benchmarken tov diverse concurrenten (via diverse lijnkleuren ieder voor zich) of ten opzichte van je grootste concurrent -Je eigen usp's boven water te halen op basis van de indicatoren/criterialijst aan de rechterzijde. -Deze usps te kunnen gebruiken in je propositie, positionering en identiteit -Te kijken welke waardestrategie je kiest (T&W), concurrentiestrategie je kiest (Porter) en mogelijk zelfs welke groeistrategie je kiest (Ansoff) -Model op meso niveau, wat kan samengaan met het verticale deel van het 5krachtenmodel of bcgmatrix -Een visualisatie van je concurrentiepositie. Rob Huijbers MM Docent Avans Hogeschool Breda Commerciële Economie Small Business 4

Concurrentieanalyse Visualisatie Bedanken Op attenderen dat ik ook andere modellen heb opgenomen. Rob Huijbers MM Docent Avans Hogeschool Breda Commerciële Economie Small Business 5