Concurrentieanalyse Visualisatie MICRO MESO MACRO Welkom, Rob voor de dia! -Aanduiden meso niveau, wel te beinvloeden niet te controlen (stakeholders: abcd-model; afnemers, bedrijfstak, concurrenten/tie en distributeurs/leveranciers) -Het 5 krachtenmodel van Porter: bruikbaar op meso niveau maar in deze video focus op directe concurrentie. Rivaliteit tussen directe concurrenten te visualiseren door het model van Huijbers 2010. Focus dus op het bordeauxrode vlak. Het concurrentieanalysemodel, doel visualiseren van je status t.o.v je concurrent(en), manier op te benchmarken in de markt. Aantal kenmerken (benoemen bij dia 2) -Je bedrijf te benchmarken tov diverse concurrenten (via diverse lijnkleuren ieder voor zich) of ten opzichte van je grootste concurrent -Je eigen usp's boven water te halen op basis van de indicatoren/criterialijst aan de rechterzijde. -Deze usps te kunnen gebruiken in je propositie, positionering en identiteit -Te kijken welke waardestrategie je kiest (T&W), concurrentiestrategie je kiest (Porter) en mogelijk zelfs welke groeistrategie je kiest (Ansoff) -Model op meso niveau, wat kan samengaan met het verticale deel van het 5krachtenmodel of bcgmatrix -Een visualisatie van je concurrentiepositie. Rob Huijbers MM Docent Avans Hogeschool Breda Commerciële Economie Small Business 1
Concurrentieanalyse Visualisatie Concurrentietoetsindicatoren (%): a. Kwaliteit 30% b. Prijs 15% c. Flexibiliteit 5% d. Bereikbaarheid e. Levering f. Specialisatie 20% g. Portfolio h. Administratie i. Relatiebeleid j. Communicatie Scores op Likert-schaal 1-5 1=lage concurrentiekracht 5=hoge concurrentiekracht Tevens per concurrent in te vullen met een kleurlijn per concurrent. Via Voice-over, punten benoemen hierboven en hieronder! Het concurrentieanalysemodel, doel visualiseren van je status t.o.v je concurrent(en), manier op te benchmarken in de markt. Aantal kenmerken: -Je bedrijf te benchmarken tov diverse concurrenten (via diverse lijnkleuren ieder voor zich) of ten opzichte van je grootste concurrent -Je eigen usp's boven water te halen op basis van de indicatoren/criterialijst aan de rechterzijde. -Deze usps te kunnen gebruiken in je propositie, positionering en identiteit -Te kijken welke waardestrategie je kiest (T&W), concurrentiestrategie je kiest (Porter) en mogelijk zelfs welke groeistrategie je kiest (Ansoff) -Model op meso niveau, wat kan samengaan met het verticale deel van het 5krachtenmodel of bcgmatrix -Een visualisatie van je concurrentiepositie. Rob Huijbers MM Docent Avans Hogeschool Breda Commerciële Economie Small Business 2
Concurrentieanalyse Visualisatie b c 5 4 j 3 d 2 1 i e h g f Voor de dia staan: punten aanwijzen letters (ivm toetsings variabelen/indicatoren en cijfers ivm Likertschaal 1-5) Het concurrentieanalysemodel, doel visualiseren van je status t.o.v je concurrent(en), manier op te benchmarken in de markt. Aantal kenmerken: -Je bedrijf te benchmarken tov diverse concurrenten (via diverse lijnkleuren ieder voor zich) of ten opzichte van je grootste concurrent -Je eigen usp's boven water te halen op basis van de indicatoren/criterialijst aan de rechterzijde. -Deze usps te kunnen gebruiken in je propositie, positionering en identiteit -Te kijken welke waardestrategie je kiest (T&W), concurrentiestrategie je kiest (Porter) en mogelijk zelfs welke groeistrategie je kiest (Ansoff) -Model op meso niveau, wat kan samengaan met het verticale deel van het 5krachtenmodel of bcgmatrix -Een visualisatie van je concurrentiepositie. Rob Huijbers MM Docent Avans Hogeschool Breda Commerciële Economie Small Business 3
a. Kwaliteit 30% b. Prijs 15% c. Flexibiliteit 5% d. Bereikbaarheid 5 4 j 3 d 2 1 i e h g f a. Kwaliteit 30% b. Prijs 15% c. Flexibiliteit 5% d. Bereikbaarheid e. Levering f. Specialisatie 20% g. Portfolio h. Administratie i. Relatiebeleid j. Communicatie Scores op Likert-schaal 1-5 1=lage concurrentiekracht 5=hoge concurrentiekracht Voice over: punten benoemen en uitleggen via onderstaande tekst! KPN t.o.v. van Vodafone of bijvoorbeeld T-mobile in Mobiele Telefonie. T.o.v. van een concurrent of diverse via meerdere kleurlijnen. KPN B2B / Concurrenten Meerdere concurrenten In te voeren met diverse lijnkleuren. Het concurrentieanalysemodel, doel visualiseren van je status t.o.v je concurrent(en), manier op te benchmarken in de markt. Aantal kenmerken: -Je bedrijf te benchmarken tov diverse concurrenten (via diverse lijnkleuren ieder voor zich) of ten opzichte van je grootste concurrent -Je eigen usp's boven water te halen op basis van de indicatoren/criterialijst aan de rechterzijde. -Deze usps te kunnen gebruiken in je propositie, positionering en identiteit -Te kijken welke waardestrategie je kiest (T&W), concurrentiestrategie je kiest (Porter) en mogelijk zelfs welke groeistrategie je kiest (Ansoff) -Model op meso niveau, wat kan samengaan met het verticale deel van het 5krachtenmodel of bcgmatrix -Een visualisatie van je concurrentiepositie. Rob Huijbers MM Docent Avans Hogeschool Breda Commerciële Economie Small Business 4
Concurrentieanalyse Visualisatie Bedanken Op attenderen dat ik ook andere modellen heb opgenomen. Rob Huijbers MM Docent Avans Hogeschool Breda Commerciële Economie Small Business 5