Ondernemen in turbulente tijden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Slow Change haast me niet, want ik heb weinig tijd... website en beweging voor professionals in organisatieverandering vergaar- en uitwisselplaats voor.
Budgettering voor KMO’s: Agenda
Het reisburo van de toekomst? 10 SEPTEMBER 2013 Via Actuele signalen naar mogelijkheden voor retailing in de reiswereld….
Accountancy -2% in 2013  Minder vraag naar advies  Minder administratie en samenstelling (automatisering)  Tarieven onder druk  Meer transparantie.
10 tips voor een gouden start Groeitips
Ondernemen in de praktijk
Marketingplanning en -strategie
© ReputatieKoning.nl. The Online Marketing Game Has Just Changed Your Company Name / Branding.
1 Rol private equity in de NL economie •Groei en innovatie •Werkgelegenheid •Herstructurering van bedrijven en sectoren.
Strategische vernieuwing door propositieontwikkeling
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Workshop 3 Hoe bepaal ik als ondernemer mijn niche?
Strategisch Plan Kempen PLATO EXPERT
Een startersgids voor innovatie
29 mei 2007BKD Business Class 2007 Strategisch Innoveren in MKB’s dr. Tinne Lommelen MERIT & UHasselt.
Het creëren van een succesvolle praktijk in relatie tot je boodschap
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
De kracht van HBSoftware B.V Onze kracht is branchekennis. Wij begrijpen wat vastgoedontwikkeling is. Wij weten wat de prioriteiten van het management.
Hoe krijg ik de business mee? 11 februari 2009 Paul Ruijgrok Partner ECM en het Nieuwe Werken KBenP.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Marketing vandaag en morgen
Marketingplanning en strategie
Schitterende Organisaties®
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
15 juni 2011  1-Ontwerpaanpak  Betreft 84% van de veranderingen  Daarvan loopt ¾ vast  Voorbeeld:  tussen had 90% van de  Fortune 500.
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Ondernemen(d) in het onderwijs
Verkopen van heldendom Ruud Dekker Directeur Marketing For All Finance.
Voor de arbeidsongeschiktheidsverzekering vergelijken met de beste prijs/kwaliteit verhouding bent u bij ons aan.
Voor de AOV verzekering met de beste prijs/kwaliteit verhouding bent u bij ons aan het juiste adres, want onze.
Armoede en Klimaatverandering: Geen oplossing of geen probleem?
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Blue ocean. Rood versus blauw In rode oceanen vecht je tot bloedens toe om de gunst van de klant. In blauwe oceanen vloeit geen bloed, want daar zijn.
Ster van Succes.
Turnaround PowerHouse® | breaking the law of cost cutting
Het nut van Business Planning
Nike Supply Chain Management
Rabobank …… en AOC-plaatsnaam
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
10 tips voor een gouden start Ivo Bols 10u30 – 11u15.
© Copyright 2015 Nicodem & Company – Flexibiliteit van organisaties blijft achter op de markt- en technologische ontwikkelingen / sheet 1 Flexibiliteit.
EFFECTIEVE INZET VAN ONLINE MARKETING Lennen Oldenbeuving & Adis Nazareet.
Alle toepassingen direct toegankelijk op één startscherm naar eigen keuze Eenvoudig Iedereen kan het Dus snel registreren Het kost niets! Het kan echt.
Marketing Strategie Lukas Vandecruys&Maxim Oeyen.
Waar heb jij de laatste 6 maanden, als consument een top klantenervaring gehad?
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Innovatie komt uit mensen Michel De Bosschere President Nashuatec/NRG Benelux Vice-President Ricoh company NINTES-experience.
Internationale marketing
Bedrijfsstijlen in de Multifunctionele Landbouw. Multifunctionele landbouw Afbouwstrategie? Toekomst van de Nederlandse landbouw? Leuk voor erbij? Uitlaatklep.
Presentatie voor de Soester Zakenkring - Organisatie & Innovatie - Waarde Winst Inspiratie.
HOE WORDT JE HR PROFESSIONAL? - Geen vaste paden qua opleiding en/of ervaring: psychologie, rechten, ingenieur, economie, … - Eigen parcours: een klassiek.
Commercie en recht Hoofdstuk 5 Concurrentie?. Inhoud 1 Idee: Droom of illusie? 2 Voor wie doet een ondernemer wat hij doet? 3 Waarom ondernemen? 4 Wat.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Han Mesters Sector banker zakelijke dienstverlening
Stap 1: stel een doel Doelen stellen. Stap 1: stel een doel Doelen stellen.
Menno Jansen, programmamanager Zorginnovatie
We hebben minder managers nodig en meer leiders.
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Nederland Filantropieland
Transcript van de presentatie:

Ondernemen in turbulente tijden Voorbij het managen van krimp Prof. dr. Jan Adriaanse

Mijn achtergrond Hoogleraar turnaround management aan de Universiteit Leiden Onderzoeksprogramma “Turnarounds and Insolvency Law: a business research perspective” Focus: Early warning systems en Corporate rescue culture www.fiscaaleconomisch.leidenuniv.nl Oprichter en mede-eigenaar Turnaround PowerHouse® te Rotterdam Denktank voor proactieve verandering en turnaround management Wij helpen bedrijven met tegenslag, maar juist ook gezonde ondernemingen die in een snel veranderende wereld succesvol willen blijven We werken voor DGA’s, familiebedrijven, multinationals, franchiseketens en non-profits Klanten: (o.a.) Ford, Calvin Klein, FloraHolland, Free Record Shop, MEE Nederland, ZHZ Transitie Jeugdzorg www.turnaroundpowerhouse.com Medeoprichter van Vliegeniers® Ondersteuning bij formulering en uitvoering groeiplannen voor het MKB In 4 weken voor een vaste prijs met “niet-tevreden-geld-terug-garantie”

Thematische inhoud Waarom komen bedrijven en bedrijfstakken eigenlijk in turbulentie terecht? Assumptiecrisis, winstcrisis, liquiditeitscrisis: wat zijn uw assumpties? Strategisch ondernemerschap ‘na de krimp’: op zoek naar blauwe oceanen…

Waarom komen bedrijven en bedrijfstakken eigenlijk in turbulentie terecht? [Op basis van “organizational failure” literatuur en lopend onderzoek Universiteit Leiden 2005-2013] 5 elementen Marketing & Strategie Houding ten opzichte van de markt Management Kwaliteit en functioneren Informatie MIS & sturing financiële informatie Efficiëntie Operationele knelpunten en kostenstructuur Economie Externe druk door rivalen, klanten, technologie Grafische industrie, boekhandels, electronica-retail, schoenen-, woon- en modewinkels, notariaat, makelaardij, bouwsector, logistiek… etc. 4 4

Rode draad sectoren die in turbulentie verkeren… Overcapaciteit Commodity goederen en diensten: niemand heeft daadwerkelijk ‘unique selling point’ Extreme prijsconcurrentie (omdat iedereen hetzelfde doet) Verouderde distributiemodellen Concurrentie uit andere (vaak onverwachte) hoek (‘game changers’) Weinig samenwerking (netwerken) tussen bestaande spelers (‘wantrouwen’) Onvoldoende inspelen op veranderende vraag Te weinig oog voor technologie, innovatie en mega-trends (PEST) Te veel vasthouden aan traditie en vaste aannames (‘zo doen we dat nu eenmaal’) Politiek krakeel in brancheorganisaties en vooral wijzen naar anderen (‘schuldigen’) Neiging om met korte termijn oplossingen te komen Faillissementen en consolidatie (‘pac man’ en ‘dog eat dog’) Hoop (tegen beter weten in) dat de markt wel weer aantrekt… Hoe is het in uw bedrijfstak? Herkenbaar?

Hoe verleidelijk het ook is om naar de concurrentie of klant te wijzen: 91% organisaties door eigen toedoen in crisis… Pech 1% 8% Externe factoren buiten invloed management 52% Interne problemen door gemis management ‘’control” 24% Balans tussen externe en interne faalfactoren 15% Interne factoren die door externe factoren aangewakkerd worden Source: Association of Insolvency and Restructuring Advisors/USA www.aira.org Source: Association of Insolvency and Restructuring Advisors/USA 6

Ondernemers grijpen gemiddeld 16 maanden te laat in… Voorbeelden assumptiecrisis Sterk gevoel van onoverwinnelijkheid bij management Ambitieuze groeistrategie icm ontoereikende management informatie Onderschatting nieuwe concurrenten en risico’s Vaste (normatieve) aannames over de markt (Langzaam) krimpende markt niet willen/kunnen zien Negeren van veranderende c.q. werkelijke klantbehoeften Gezonde onderneming Assumptie crisis 29% Winst crisis 54% Liquiditeits crisis 17% Failliet Oorzaak Gevolg (nieuwe) groei en succes ontstaat pas wanneer de assumptiecrisis is opgelost… 7

Assumptie-test voor uw onderneming? Wat zijn disruptive trends die van invloed zijn op uw bedrijfstak? Hoe is het krachtenveld van uw organisatie vandaag? En hoe ziet uw wereld er in 2020 uit…? Waar zitten barrières (vastgeroeste assumpties) in denken bij uzelf en uw MT? (“Wat kan ik me echt niet voorstellen dat gaat gebeuren met onze bedrijfstak…?”) 8

Disruptive trends Globalisering Technologisering Commodisering The Mobile Wave (smartphones en tablets) Big Data Social disruption (new codes, ideologies, myths) The power of branding (b-to-c en b-to-b) Mini-nationals fighting multi-nationals

De echte vraag is: gaan we de stoelen en tafels recht zetten op het dek van de Titanic, of gaan we op zoek naar een blauwe oceaan?

Blue Ocean Strategy… ofwel, hoe creëren we groei in tijden van turbulentie en krimp?

Een eenvoudig principe… Verlaag kosten Blue Ocean Verhoog je waarde propositie door op andere (verkoop) argumenten, accenten en activiteiten te focussen dan je concurrenten

Zoeken naar een blauwe oceaan… ofwel: hoe doe je dat? Verminder Wat gaan we beduidend minder doen dan de bedrijfstak? Creëer Wat gaan we aanbieden dat de bedrijfstak nooit heeft aangeboden? Elimineer Met welke activiteiten die voor de bedrijfstak zo vanzelfsprekend zijn houden we op? Nieuwe waarde propositie Vermeerder Wat gaan we beduidend meer doen dan de bedrijfstak? 13

Verminder Creëer Elimineer Vermeerder Wat gaan we beduidend minder doen dan de bedrijfstak? Creëer Wat gaan we aanbieden dat de bedrijfstak nooit heeft aangeboden? Elimineer Met welke activiteiten die voor de bedrijfstak zo vanzelfsprekend zijn houden we op? Nieuwe waarde curve Vermeerder Wat gaan we beduidend meer doen dan de bedrijfstak? 14

Ik daag u uit een blauwe oceaan voor uw onderneming te zoeken…

Hoe lossen we het op?

Regus Rotterdam Brainpark Lichtenauerlaan 102-120 3062 ME Rotterdam The Netherlands tel +31 (0) 10 204 56 70 fax +31 (0) 10 204 55 55 jan.adriaanse@turnaroundpowerhouse.com www.turnaroundpowerhouse.com 17

Interview met prof. dr. Jan Adriaanse over moedig leiderschap in turbulente tijden Klik: http://www.turnaroundpowerhouse.nl/sprekers/