Componenten van een algoritme Variabelen en hun Inhoud Instructies Sekwenties (van instructies) Selecties (tussen instructies) Herhalingen (van instructies)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
Advertisements

Kan je de betekenis van de afkortingen in s = v x t benoemen

Testen van embedded systemen
PSD Basisstructuren programmeren.
PSD Basisstructuren programmeren.
Presentatie over de status en de totstandkoming van de BOKS bij TBK
Componenten van een Algoritme
Omrekenen van oppervlakte- , en inhoudsmaten
Snelheid Hoe kan ik rekenen.
Componenten van een algoritme Variabelen en hun Inhoud Instructies Sekwenties (van instructies) Selecties (tussen instructies) Herhalingen (van instructies)
Inkomen les 17 Begrippen & 81 t/ 84
Programmeren met Alice
Snelheid Hoe kan ik rekenen.
Rekenen met snelheid Een probleem oplossen
Een manier om problemen aan te pakken
1 nüMaps Lifetime Europe: installatie procedure. 2 Product verpakking.
Vergroting.
Practica Computerlinguistiek Tekst en uitleg:
Demo. Bij binnenkomst in Rots hoofdmenu aanwezige, gelicentieerde modules, zichtbaar als de medewerker er toegang toe heeft mogelijke handelingen binnen.
Informatica: Algoritmen
‘Inleiding programmeren in Java’ SWI cursus: ‘Inleiding programmeren in Java’ 4e college Woe 19 januari 2000 drs. F. de Vries.
VBA en VBS Een introductie.
Onze (UM) visie op een UB-taak 18 februari UB -taken Systems Media ERS IC Directie Pres Dig bib CM eERS VT E- readers E-team questions CB’s Het.
Mind De waarneming bestaat uit parallelle reeksen indrukken. Deze indrukken zijn eigenschapwaarden die uitgezet kunnen worden in meerdere dimensies. Een.
Hoofdstuk 6: Controle structuren
Les 2 Basisbouwstenen (deel 1)
CSE Vaardigheden.
Numerieke Natuurkunde
Flow controle Keuzes maken. Het if-statement Soms moet code alleen in bepaalde situaties uit gevoerd worden Hiervoor heeft C de if-else constructie: if(voorwaarde1){
Visual Basic .NET voor studenten
Algoritmiek Object-georiënteerd Programmeren
Fundamenten ontwerpen
Herhaalde uitvoering Bepaalde en onbepaalde lussen.
, 17h30Recursie 1 Inleiding tot recursie Karel Popelier.
Het timing model in VHDL
PHP & MYSQL LES 02 PHP & FORMULIEREN. PHP & MYSQL 01 PHP BASICS 02 PHP & FORMULIEREN 03 PHP & DATABASES 04 CMS: BEST PRACTICE.
Programma Structuur Diagrammen (PSD’s)
BEGINNERs EV3 PROGRAMMeer Les 3
Context switching Heidi Snoek. Het proces Twee applicaties: A en B CPU voert de instructies van programma A uit. Op een bepaald moment wordt er data weggeschreven.
Tijd, afstand, snelheid.
Regressie-analyse Casus:
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1  een MIDI track interpreteren, laten zien en afspelen.
Les 3 Basisbouwstenen (deel 2) Programmeren met Visual Basic Karl Moens.
CONTROLESTRUCTUREN (DEEL 1)
Context switching Naomi Baggelaar. Het proces Twee applicaties: A en B CPU voert de instructies van programma A uit. Op een bepaald moment wordt er data.
Vervolg C Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Onderwerpen voor vandaag Een embedded systeem: ARM bord.
Breuken in berekeningen
6 Vaardigheden 6.1 Rekenvaardigheden Rekenen in verhouding
Docentinstructie: Het is aan te bevelen de eerste dia’s klassikaal te tonen en met uitleg te bespreken. Als na zes dia’s een korte demo van Celsius/Fahrenheit.
Optellen en aftrekken met breuken. Coopertest Wat? Een uithoudingstest die meet welke afstand je kan lopen in 12 minuten.
Hoorcollege 1: efficiëntie en complexiteitsontwikkeling.
Hoorcollege 1: efficiëntie en complexiteitsontwikkeling.
Welkom! maandag 16 November 2015 Les B-2.
Doorzoeken van grafen Algoritmiek. Algoritmiek: Divide & Conquer2 Vandaag Methoden om door grafen te wandelen –Depth First Search –Breadth First Search.
IF() ELSE() LES 4: VOORWAARDEN. BOOL Een variabele die slechts 2 mogelijke waarden kan hebben: true(waar) of false(niet waar) duid je aan met bool bool.
Programmeren.
Programmeren met Reeksen
Object georiënteerd programmeren
Module 4 – Hoofdstuk 2 PSD’s maken.
BEGINNER EV3 PROGRAMMEER Les
Gameprogrammeren: Herhalingen
Paragraaf 1.3 – Zinken,zweven en drijven
Digi(bord)boek project <titel project>
Small Basic Console deel 2
Workshop 2D Spelontwikkeling
Software Development fundamentals
EEN SPEL MAKEN MET SCRATCH
Optellen, aftrekken en vereenvoudigen
Python – For loop + strings
Transcript van de presentatie:

Componenten van een algoritme Variabelen en hun Inhoud Instructies Sekwenties (van instructies) Selecties (tussen instructies) Herhalingen (van instructies) Procedures (verzameling van instructies) Modules (= idem, als black box) Documentatie

Structuren in de taal Lus - Herhaling Bekijk de eerste naam op de lijst Als deze naam de gezochte is Dan neem het bijbehorende adres Anders bekijk de volgende naam Als deze naam de gezochte is Dan neem het bijbehorende adres Anders bekijk de volgende naam Als deze naam de gezochte is Dan neem het bijbehorende adres Anders bekijk de volgende naam Als deze naam de gezochte is Dan neem het bijbehorende adres Anders bekijk de volgende naam Als deze naam de gezochte is Dan neem het bijbehorende adres Anders bekijk de volgende naam

Lussen Voor … Tot … Opdrachten Eindvoor teller := beginwaarde eindwaarde

Voor - lus (voorbeeld) PROGRAM ‘VoedselRegulatie’ {voedsel-regulatie simulatie} {eerst variabelen initialiseren …} I := 500 Ml := 18 Mh := 60 D := 4000 km := 1{ km op 'ochtendstand' } e := 0 M := km MAAL WORTEL D

Voor - lus (voorbeeld) PROGRAM ‘VoedselRegulatie’ … {initialisatie blok} Voor tijd:=1 Tot 288 { Doe 288 tijdstappen } … {hier komen alle opdrachten} Eindvoor

Voor - lus (voorbeeld) PROGRAM ‘VoedselRegulatie’ … {initialisatie blok} Voor tijd:=1 Tot 288 { Doe 288 tijdstappen } {inhoud sommige variabelen is afhankelijk van toestand van andere variabelen} Als M KLEINER DAN Ml Dan e := 1{ zet eetsysteem aan } Eindals Als M GROTER DAN Mh Dan e:= 0{ zet eetsysteem uit } Eindals … {en hier komt het echte werk …!} Eindvoor

Voor -lus (voorbeeld) PROGRAM ‘VoedselRegulatie’ … {initialisatie blok } Voor tijd:=1 Tot 288 { Doe 288 tijdstappen } … { hier de controles vooraf } { reken de systeem toestand uit …! } F := e MAAL I {snelheid van darm-vullen} D := D PLUS F MIN M {bereken darminhoud} M := km MAAL WORTEL D {energie overdracht} SCHRIJF F, D, M {schrijf toestand naar scherm} … { hier de controles achteraf } Eindvoor

Voor - lus (voorbeeld) PROGRAM ‘VoedselRegulatie’ … {initialisatie blok } Voor tijd:=1 Tot 288 { Doe 288 tijdstappen } … { hier de controles vooraf } … { reken de systeem toestand uit …! } {de controles achteraf } Als tijd IS 96{ om de 8 uur veranderd km } Dan km := 2{ km op 'dagstand' } Eindals Als tijd IS 192 Dan km := 3{ km op 'nachtstand' } Eindals Eindvoor

Lussen Zolang voorwaarde Doe opdrachten Eindzolang 1: 0:

Lussen Herhaal opdrachten Totdat voorwaarde Eindherhaal 0: 1:

Herhaal Totdat vs Zolang Doe Bekijk de eerste naam op de lijst Herhaal Als deze naam de gezochte is Dan neem het bijbehorende adres Anders bekijk de volgende naam Eindals Totdat (de gewenste naam is gevonden) OF (deze naam de laatste is op de lijst) Eindherhaal

Lus problemen Gebruik de teller in en na een Voor-lus niet voor andere doeleinden Knoei niet met de teller in een Voor-lus Overtuig je van het feit dat de lus eindig is Alle voorwaarden voor het uitvoeren van de code in de lus moeten vooraf nadrukkelijk duidelijk zijn; ook de voorwaarden voor beeindiging. Dus geen inwendige controles De lus is een black box. De omringende code kent de voorwaarden maar niet de aktie (opdracht) Beschouw het inwendige van de lus als een functionele eenheid Minimaliseer het aantal factoren die de lus beïnvloeden

Basis componenten van algoritmen Toereikend voor de constructie van elk Algoritme Opeenvolging Selectie Herhaling

Basis componenten Toereikend : Wanneer het mogelijk is een algoritme te construeren voor de beschrijving van een bepaald proces, dan kan dat algoritme met alleen opeenvolging, selectie, en herhaling als basale componenten worden opgebouwd ! Alle overige constructies zijn aanvullingen …!

Componenten van een algoritme Variabelen en hun Inhoud Instructies Sekwenties (van instructies) Selecties (tussen instructies) Herhalingen (van instructies) Procedures (verzameling van instructies) Modules (= idem, als black box) Documentatie