Van oude en nieuwe patiënten Gastcollege IGZ Margo Trappenburg 2 juni 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Meritocratie in de zorg NVBE, Margo Trappenburg.
Advertisements

Genoeg is genoeg Over de grenzen van patiëntenemancipatie Margo Trappenburg De Balie, 26 september 2009.
Visitatie model, waarom? W.W. van den Broek.
Geef uw zorgverlener toestemming voor het delen van uw medische gegevens! Informatiefolder gegevensuitwisseling voor zorgconsumenten in Zuid-Holland.
WRR symposium 13 maart Margo Trappenburg
Nut en noodzaak van het Patiënten Portal Drs. J.J. Baardman, teammanager NPCF Utrecht, 19 november 2007.
Openbaarheid van meetresultaten Jon Schaefer 24 april 2007.
Opleiden voor de zorg van (over)morgen
Het veld en de beterweters
Omzien naar elkaar Omzien naar elkaar in Bergambacht: Hoe komen we bij elkaar in het vizier?
Monique E. Belinfante-van Gelder Locatiedirecteur Behandeling en Zorg
Marktwerking en beroepsethiek Margo Trappenburg Hoorn, 31 mei 2011 USBO Universiteit Utrecht.
Symfora groep.
Doorbreek de muur van stilte:
Patiëntenemancipatie Wanneer is het genoeg?
Reflecties vanuit de medische praktijk
DE BIJZONDERE BEROEPSTITEL VAN VERPLEEGKUNDIGE GESPECIALISEERD IN GERIATRIE EN DE BIJZONDERE BEROEPSBEKWAAMHEID VAN VERPLEEGKUNDIGE MET EEN BIJZONDERE.
Werken met Nurse practitioners: “effecten van functie differentiatie op de grens van care en cure". Ik wil graag iets vertellen over mijn promotie onderzoek.
Zingen Vers 1 Het water steeg wel hoog, maar wonder boven wonder
Formulieren Overzicht – JS formulieren aanmaken VLUG2 26 juni 2006.
De nieuwe voorschrijvers
Symposium Palliatief Netwerk
De toekomst van de patiëntenbeweging 9 april 2011 Margo Trappenburg.
Iatrogenese bestrijden Kan best. Maar willen we het ook? Margo Trappenburg 15 oktober 2012.
Zelf doen in de zorg Utrecht, Margo Trappenburg.
Kleine kwaliteit CWZ Nijmegen, 14 oktober 2010 Margo Trappenburg.
Vraaggerichtheid als beoordelingscriterium Margo Trappenburg USBO (UU) iBMG (EUR)
Kwaliteit en veiligheid Het patiëntenperspectief
De BVN: waarom ook al weer? Margo Trappenburg. “Ziekenhuizen waren rond het jaar 1900 schoner dan nu.” Dat zei oud-inspecteur Herre Kingma van de Inspectie.
Nieuwe tijden, oude waarden
De patiënt in het echt Margo Trappenburg iBMG/Erasmus MC USBO (UU)
Maatschappelijke ontwikkelingen en de zorgprofessie
De kosten van de zorg Margo Trappenburg De staat van Nederland, 10 september 2012.
De patiënt als zelfmanager: mag het een tandje minder? Maastricht, 13 juni 2008 Margo Trappenburg.
De ethiek van de publieke sector Den Uyl lezing 2006 Margo Trappenburg.
Het Amphia ziekenhuis en de nazorg voor mensen met kanker
Realisatie Kwaliteitsbeleid 2008 – 2012
De klant is koningin Power to Mothers: De klant is ‘ koningin ’ Edwin van Teijlingen Reader in Public Health, University of Aberdeen & Visiting Professor,
De kracht van de ervaring
Zin en onzin over evidence Conferentie Lessen uit onderzoek, Monique Volman, VU.
Studiereis Turkije AOF: Achterstands Ondersteunings fonds Amsterdam Seans: cultuur en studiereizen 28 sept. t/m 6 oktober 2013.
Kennis is macht? De rol van informatie
Zorgbelang Zuid-Holland Veiligheid door de patiënt bekeken 25 april 2012 Erik Visser, Regiomanager Zorgbelang Zuid Holland.
Impulsdag voor de nieuwe evangelisatie Is onze parochie wervend of stervend? Zaterdag 16 november 2013 Den Bosch.
Zorg vernieuwen met uw architect
Medrave Software AB/Microbais Groep, Maart 2011 Rave 4 door Medrave Software AB.
De toekomst van de (specialist) Ouderengeneeskunde
Zeggenschap voor zorgvragers
Innovaties opschalen, het kan Op dit moment > 3 miljoen apps beschikbaar, waarvan 5% in categorieën Health en Medical Bron:
ZorgSaam Kliniek Hulst. Ontstaan ZorgSaam Kliniek Hulst ± 1986: Politieke belofte bouw dagbehandelingsunit bij de polikliniek Hulst. Wens om huisartsenpraktijken.
Zin en onzin van evidence based werken Zorginstituut Nederland 1 september 2015 Margo Trappenburg.
Johan Krijgsman (Nictiz) Grafisch werk door Roel Schenk (Nictiz)
Symposium Chronisch Zieken JAAR WEEK CHRONISCH ZIEKEN.
Wettelijk kader Kwaliteitswet zorginstellingen
Expertisecentrum voor rug- en nekklachten.. Symposium 1. Wie zijn wij? 2. Wat zijn rug- en nekklachten? 3. Behandeling van rug- en nekklachten; 4. Voor.
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Zorg op maat voor depressieve ouderen van levensbelang. Hannie Comijs.
Derek de Beurs, MSc. PhD VU Amsterdam Suïcide team Professor dr. A.J.F.M. Kerkhof Professor dr. Jos de Keijser Dr. M. de Groot Economie team Dr Judith.
Welkom Open podium GERRIT Thema: LSP 13 maart 2014.
Samenwerking is prima, Dat houden we zo! Wie staat voor u Cora Hoffmann IC verpleegkundige van oorsprong Sinds 1973 werkzaam in Ziekenhuis Terneuzen.
De beschikbaarheid van kwalitatief goede zorg voor expats Lucie Cunningham, Delft Business Consultancy Adviseur Expat Project Team Delft.
Titia Lekkerkerk Goede zorg, klachten en geschillen: wat verwacht u?
Open communicatie na ernstige klachten of calamiteiten
Advies aan de overheid: agenda van de overheid?
Verpleegkundigen, leiderschap en wetenschap in de toekomst
Wat doet de overheid: Gezondheidszorgbeleid
F-ACT 27 april 2019 Adviesraad WMO.
Het vragenuurtje Symposium Provinciale Raad Orde der Artsen te Antwerpen
De ethiek van de publieke sector
Liever bekwaam dan aardig?
Transcript van de presentatie:

Van oude en nieuwe patiënten Gastcollege IGZ Margo Trappenburg 2 juni 2010

1. Van passief naar actief Patiënten uit een ver verleden tijd, toen zieken nog mochten uitrusten …

Peter de Wit in de Volkskrant,

Goed patiëntschap volgens de Raad voor Volksgezondheid en Zorg  Patiënt moet meewerken aan behandeling, informatie geven, meedenken en meebeslissen, adviezen en instructies opvolgen, leefregels in acht nemen.  Patiënt zou jaarlijks een financieel overzicht moeten krijgen om te zien wat hij de gemeenschap kost.  Bij schending van de criteria voor goed patiëntschap moet de behandelrelatie kunnen worden opgezegd.

Controleer uw naam en geboortedatum op het etiket. Maak een lijst met door u gebruikte medicijnen en neem die mee. Patiëntenveiligheidskaart opgesteld door NPCF, Expertisecentrum Verpleging en Verzorging, Orde van Medisch Specialisten, Isala Klinieken, UMC Utrecht Tekeningen: Gerrit de Jager.

Professor Aartjan Beekman, hoogleraar Psychiatrie aan de VU: Wat ik heel graag zou willen is dat patiënten zouden zeggen: dit pikken wij niet meer Nova, zaterdag 30 augustus Prof. Beekman reageert op een nieuwsitem over wantoestanden in de GGZ. Een groot deel van de patiënten ziet geen psychiater in de eerste maanden van de ziekte. Er wordt geen diagnose gesteld en men wordt behandeld door een basisarts, een onervaren psycholoog of een verpleegkundige.

“Ziekenhuizen waren rond het jaar 1900 schoner dan nu.” Dat zei oud-inspecteur Herre Kingma van de Inspectie voor de Gezondheidszorg in het Radio 1-programma ‘Wat nu’. Hij vindt dat medisch personeel in zieken- huizen tegenwoordig te weinig gespitst is op simpele zaken als regelmatig handen wassen. Door een goede hygiene kunnen sterfgevallen worden voorkomen. Kingma riep patiënten op alert te zijn op de handelingen van hun arts.” Uit: Trouw,

Vragen voor de inspectie  Slaat deze ontwikkeling niet te ver door?  Hoe controleren we als patiënten en hun familieleden allerlei medische verrichtingen zelf moeten doen?

2. Van aanbod- naar vraaggestuurde zorg  Oude en nieuwe huisartsen. Enkele bevindingen uit NWO project. Jolanda Dwarswaard, Medard Hilhorst, Margo Trappenburg en studenten  Chirurgen en huisartsen  Analyse vaktijdschriften en interviews met drie generaties artsen

Beeld uit interviews en tijdschriften  Consumentengedrag  Ondernemerschap. De introductie van het “onnodig maar onschadelijk” criterium  Reclame, concurrentie versus cohesie en collegiale verhoudingen

Vraag  Heeft de inspectie hier een taak?  Nieuw soort reclame code commissie?  Ook verplichtingen ten opzichte van de premiebetaler?

3. Van grootschalig naar kleinschalig  Zorgen of administreren? De eisen van de inspectie.  In de care meer inzetten op onaangekondigde bezoekjes?  Werken met de administratie die er is?

4. Nieuwe ongelijkheid in de zorg  Scheiding tussen wonen en zorg in de care.  Transparantie over kwaliteitsverschillen in de cure, gekoppeld aan geleidelijke uitholling van de solidariteit.

Het slechte voorbeeld van de onderwijsinspectie  Instelling x is goed, gezien de SES van de patiënten?