MERKWAARDIGE PRODUCTEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
H3 Tweedegraads Verbanden
Advertisements

Voorrangsregels bij rekenen (2)
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Stelling van Pythagoras
Differentie vergelijkingen differentie vergelijkingen
Machten met natuurlijke exponent
Leer de namen van de noten 1
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis

1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Pythagoreïsche drietallen
Uitwerkingen blok 4 hoofdstuk 3 versie 1
Hoofdstuk 9 havo KWADRATEN EN LETTERS
Voorbereiding Clubbridge
Presentatie Machten,Wortels & Ontbinden Deel 1
Leer de namen van de noten 2
Vergaderen Gebruikt materiaal Actie! Office3 bso blz. a Benoem het materiaal in de tweede kolom in je boek op blz b In de derde kolom.
WISKUNDIGE FORMULES.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Herleiden (= Haakjes uitwerken)
Elke 7 seconden een nieuw getal
vwo B Samenvatting Hoofdstuk 1
De grafiek van een machtsfunctie
Rekenregels van machten
Voorbeeld a5a · 4b = 20ab b-5a · 4a = -20a 2 c-2a · -6a = 12a 2 d5a · -b · 6c = -30abc e-5b · 3a · -2 = 30ab f-2 · -a = 2a opgave 1 a7a + 8a = 15a b6a.
Rekenregels voor wortels
1 het type x² = getal 2 ontbinden in factoren 3 de abc-formule
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
H8 ontbinden in factoren.
H8 ontbinden in factoren. 3) Buiten haken brengen van een gemeenschappelijke factor. Vb.
H6: veeltermen. 1) Veelterm:.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Seminarie 1: Pythagoreïsche drietallen
Inkomen les t/m 75 plus Zelftest Kennisvragen.
De tafel van….
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 2
ribwis1 Toegepaste wiskunde, ribPWI Lesweek 01
1x5= 2x5= 3x5= 4x5= 5x5= Om te controleren: Ga met je muiswijzer over de som tot het een handje wordt. Klik dan en je ziet het goede antwoord! 6x5= 7x5=
30 x 40 = 1200 m2 8.1 Omtrek en oppervlakte 40 m 30 m
Hoofdstuk 5 De stelling van Pythagoras
Statistiekbegrippen en hoe je ze berekent!!
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
VEELTERMEN BLADWIJZERS: GETALWAARDE OPTELLEN EN AFTREKKEN
K.O.: het getal is x A.: het getal is 60. K.O.: de getallen zijn x, x +1 en x +2 A.: de getallen zijn 72, 73 en 74.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Voorrangsregels bij rekenen (1)
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Hoofdstuk 9 havo KWADRATEN EN LETTERS
Hoofdstuk 9 havo KWADRATEN EN LETTERS
6,50 euro In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
tafel van 1 tafel van 1 x 1 = 1 x 1 = 1 2 x 1 = 2 3 x 1 = 3 4 x 1 = 4
Worteltrekken (1) F.J. Schuurman De Meibrink 30 Dinxperlo.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
welke hoef je niet te leren?
Het kwadraat van een getal
Wiskunde voor Engineering HU / Boswell Bèta 10 augustus.
Voorkennis: Kwadratische vergelijking oplossen
7.2 Buiten haakjes brengen Ontbinden in factoren
7.2 Buiten haakjes brengen Zo veel mogelijk factoren
Merkwaardig product: product van toegevoegde tweetermen
Merkwaardig product: kwadraat van een tweeterm
Transcript van de presentatie:

MERKWAARDIGE PRODUCTEN & ONTBINDEN IN FACTOREN MP toegevoegde tweetermen MP kwadraat tweeterm OIF inleiding OIF afzonderen OIF merkwaardige TT OIF merkwaardige DT OIF gemengd

9a² - 12ab + 12ab - 16b² = 9a² - 16b²

36x² - 9y² -100x² + 49y² (of: 49y² - 100x²) -16a6 + 9b10 -25a4 + 9 0,04a6 - 0,25b² -9x4 + 49x6 1 144 a6 - 9 16  Je stelt vast: het antwoord bevat ALTIJD een positieve EN een negatieve eenterm!

TOEPASSING Vb: 48 ∙ 52

TOEPASSING 48 ∙ 52 (50-2) ∙ (50+2) 50² - 2² 2500 – 4 2496

= (3a + 4b) (3a + 4b) = 9a² + 12ab + 12ab + 16b² = 9a² +24ab + 16b² 2x zelfde eenterm! = (3a + 4b) (3a + 4b) = 9a² + 12ab + 12ab + 16b² = 9a² +24ab + 16b² KWADRAAT KWADRAAT ALTIJD + ALTIJD + DUBBEL PRODUCT

36x² + 36xy + 9y² 100x² - 140xy + 49y² 2 ∙ 10x ∙ (-7y) 16a6 + 24a3b5 + 9b10

25a4 + 30a2 + 9 0,04a6 - 0,2a3b + 0,25b2 9x4 + 42x5 + 49x6 2 ∙ 3x² ∙ 7x³ = 42x2+3 1 144 a6 − 1 8 a3 + 9 16 2 1 ∙ 1 12 ∙ 3 4  Het antwoord bevat ALTIJD 3 eentermen. Enkel de middelste (dubbel product) kan negatief zijn.

ONTBINDEN IN FACTOREN

We gaan de oefeningen op hun kop zetten! Klik hier als de video niet werkt

producten uitwerken 5a ∙ (3b + 4c) = 15ab + 20ac = 5a ∙ (3b + 4c) = 5a ∙ ( = ? ∙ ( ? + ? ) (4a+3b)∙(4a–3b) = 16a² – 9b² = (4a+3b) ∙ (4a–3b) = (4a+3b) ∙ ( = (?+?) ∙ (?–?) (3a+5b)² = 9a² + 30ab + 25b² = (3a + 5b)² = (? + ?)² = (3a + ?)² ontbinden in factoren

6a ∙ ( 2b + c ) 5 ∙ ( 3a + 8b – 5c ) 7a ∙ ( 4b – 3c ) y ∙ ( 7x + 8 – 11y ) 8ab ∙ ( 2a + 3b ) 3a2 ∙ ( 9ab – 7a4 + 1 )

Oefeningen op “afzonderen van gemeenschappelijke factoren” WB blz. 294 en verder: BASIS: Reeks 2 oneven Reeks 3 oneven Reeks 4 oneven Basisoefeningen met verbeterboekje verbeteren EXTRA: Reeks 2 even Reeks 3 even Reeks 4 even Extra oefeningen met verbeterboekje verbeteren

( ? ? ) ∙ ( ? ? ) ( a + 5 ) ∙ ( a – 5 ) ( 6 + 5x ) ∙ ( 6 – 5x ) ( b² + 7 ) ∙ ( b² – 7 ) ( 8a + 9b³ ) ∙ ( 8a – 9b³ ) ( 4 + x ) ∙ ( -4 + x ) Of: x² - 16 : (x+4)∙(x-4) ! ( 10a8 + 1 ) ∙ ( -10a8 + 1 )

Oefeningen op “merkwaardige tweetermen ontbinden” WB blz. 296 en verder: BASIS: Reeks 6 oneven Reeks 7 oneven Basisoefeningen met verbeterboekje verbeteren EXTRA: Reeks 6 even Reeks 7 even Extra oefeningen met verbeterboekje verbeteren

( 2a + 3b )² ( ? ? )² ( 5x + 4 )² ( a² – 3b )² ( 9a – b )² ( ? ? )² Controle DP: 2a∙3b∙2 = 12ab ( 5x + 4 )² Controle DP: 5x∙4∙2 = 40x ( a² – 3b )² Controle DP: a²∙(-3b)∙2 = -6a²b 81a² + b² - 18ab = ( 9a – b )² Controle DP: 9a∙(-b)∙2 = -18ab Controle DP: 4x∙7b²∙2 = 56b²x DUS: ontbinding niet mogelijk! ( 4x + 7b² )² ( 4a³ + 3 )² Controle DP: 4a³∙3∙2 = 24a³ DP vinden? kan negatief zijn geen kwadraatterm soms 2 letters oneven exponent(en)

Oefeningen op “merkwaardige drietermen ontbinden” WB blz. 298 en verder: BASIS: Reeks 11 oneven Reeks 12 oneven Basisoefeningen met verbeterboekje verbeteren EXTRA: Reeks 11 even Reeks 12 even Extra oefeningen met verbeterboekje verbeteren

AG = Afzonderen Gemeenschapp. factoren TT = merkwaardige TweeTerm 9b2 - 25c4 ) = 3a ( 3b + 5c2 ) ( 3b - 5c2 ) AG + TT 2 ( 16x² + 49y4 – 56xy²) = 2 ( 4x – 7y² )² AG + DT 5a² ( 4a – 9 ) AG 2 ( 4a² + 14a³ + 9b² ) AG AG = Afzonderen Gemeenschapp. factoren TT = merkwaardige TweeTerm DT = merkwaardige DrieTerm

AG = Afzonderen Gemeenschapp. factoren TT = merkwaardige TweeTerm -x ( 9a² + 24ab³ + 16b6 ) = -x ( 3a + 4b3 )2 AG + DT 2 ( -a8 + 81 ) = 2 ( a4 + 9 ) ( -a4 + 9 ) = 2 ( a4 + 9 ) ( a2 + 3 ) ( -a2 + 3 ) AG + TT + TT 2 ( 9a² - 15ab + 25b²) = 2 ( 3a – 5b )² AG DP klopt niet! a ( 81a4 + 1 – 18a2 ) = a ( 9a² - 1 )² AG + DT + TT a ( )² (3a+1) (3a-1) AG = Afzonderen Gemeenschapp. factoren TT = merkwaardige TweeTerm DT = merkwaardige DrieTerm

Wat getallenleer betreft…  Of toch wat de theorie betreft…

Oefeningen op alle mogelijke ontbindingen WB blz. 297: nr. 8 oneven  AG + TT a ( - p² + q² ) = a ( p + q ) ( - p + q ) WB blz. 298: nr. 9 oneven  AG + TT 8 ( x4 – 1 ) = 8 (x2 + 1) (x2 – 1) = 8 (x2 + 1) (x + 1) (x - 1)

Oefeningen op alle mogelijke ontbindingen WB blz. 300 : nr. 13 oneven  AG + DT DP! 2a ( 25a² + 40a + 16) 2a ( 5a + 4 )² Controle DP: 5a ∙ 4 ∙ 2 = 40a WB blz. 300 : nr. 14 oneven  AG + TT

Oefeningen op alle mogelijke ontbindingen WB blz. 300 : nr. 13 oneven  AG + DT DP! 2a ( 25a² + 40a + 16) 2a ( 5a + 4 )² Controle DP: 5a ∙ 4 ∙ 2 = 40a WB blz. 300 : nr. 14 oneven  AG + DT

Oefeningen op alle mogelijke ontbindingen Reeks 16 oneven (blz. 301) Reeksen 8 / 9 / 13 / 14 zijn al aangeduid (blz. 297 e.v.) Basis maken Basis verb. Extra maken Extra verb.