The spaces of (new) media [Ruimten van de (nieuwe) media] Koen Leurs 11/09/2007 D23, 1.04.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Les 4 Les 1. toelichting module, deelopdrachten, identiteit.
Advertisements

Document reviews Sonja de Bruin 24 jan 2010 Kwaliteitsmanagement.
Hybriditeit De Souza e Silva: • Het vervagen van de grens tussen fysiek en digitale ruimten • Het intreden van virtuele communities in de fysieke ruimte.
The sociology of organizations 1. BUREAUCRACY AND LEGITIMATE AUTHORITY Max Weber Sarah Moonen
Samen leren werken in de cloud
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
De shoarmazaak, uw betrouwbare bron Propedeuse 07/08 Cultuur & Media College 4 nabespreking bevruchtingscyclus vragen artikel Olsthoorn debat schapenvlees.
Topic 1: Social Media Innovative Generations © Innovative Generations.
Kinderen online.
Werkwinkel Persaandacht gevraagd! Haal meer uit je persrelaties Roel Daenen.
Inleiding mediavergelijking Hoorcollege 1
E-learning inzetten als vormingsinstrument
De toekomst van E-health en internet binnen preventie en binnen CEPHIR Onno de Zwart Clustermanager Infectieziektebestrijding GGD Rotterdam-Rijnmond.
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
User Centred Development
Merkbelevenissen Communicatie of Distributie? De keten of media? me·dia de; mv middelen om informatie over te dragen: radio, tv, pers, internet enz.; Pas.
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 6.
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 5.
MedMec01-2 Les schema per week Les 1. toelichting module, deelopdrachten, identiteit. Les 2. presentaties opdracht 1.1 = mindmap (of anders) ik en startformulering.
MEDMEC Les 2 Presentaties opdracht 1.1 =mindmap (of anders) onderwerp IK. 3 min. P.P. Startformulering HoeKanIk > bedenk = keuze. Uitleg research.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
Media en creativiteit Trend research Deeltijd Medmec02-5 les 4 Elske Revelman de Vries
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
Media en creativiteit 08 Engagement Virtual democracy Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit Trends Research Medmec01-5 les 3 Week 4.
Media en creativiteit Trends Research Medmec01-5 Week 6 Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH
Welkom het is Lente. Jippie Medmec03
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Media en creativiteit Trends Research Medmec01-5 Week 5 Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH
Media en creativiteit medbv301D Virtual democracy
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Medmec08 – Engagement Virtual Democracy Zomer 2010 – Les 5 Roelof de Vries r.n.de.vries [at] hro.nl.
Les 6 een goed 2010 Les 1. toelichting module, deelopdrachten, identiteit. Les 2. presentaties opdracht 1.1 = mindmap ik en startformulering HKI > bedenk.
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Who are stakeholders? Financiele gegevens? Omroep?
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
MEDMEC Les 4 Per groepje van 4 studenten: Feedback opdracht 1.2 bespreken schetsen categorie 1 Keuze bekend maken categorie 2 Ontwerpproces bespreken.
Mark Poster Digitally Local Communications: technologies and space.
Mediavergelijking Toetsing. Opzet tentamen: 4 korte kennisvragen (3 regels=5 punten per vraag) 3 Lange verdiepingsvragen (5 regels= 15 punten per vraag)
Sociale MediaSociale Media: de “killer application” voor ICT Het huwelijk van Sociaal en Digitaal.
Les 5 Les 1. toelichting module, deelopdrachten, identiteit.
13/02/2014 Onderzoek Happy Aging 1 : De context. Wie zijn die ouderen (verschillende profielen: leeftijd, opleiding, voormalig beroep, locatie, interessen,
Deltion College Engels A2 Spreken/presentaties [Edu/001] thema:Sight-seeing in Holland Can-do: kan een kort, eenvoudig, vooraf ingeoefend praatje houden.
1 e-Books & i-Papers Rik Min researcher Centre for Telematics and Information Technology (CTIT) & Faculty of Educational Science and Technology (EDTE)
VRIJHEID, GELIJKHEID, BURGERSCHAP POLITIEK IN DE GRIEKSE POLIS vakcode 5772IOW11 studiejaar Docent: Dr F.G. Naerebout
R&D 17:10 – 18:00 GEZAMENLIJKE OPSTART 18:00 – 18:30 ETEN 18:30 – 19:20 SPLITSEN 1 E EN 2 E JAARS 19:20 GEZAMENLIJKE AFSLUITING Trainingsbijeenkomst.
Major/Minor Marketing 18 maart Thema’s Plannen en strategieën uitwerken om markten te selecteren Producten en diensten: - ontwikkelen - prijs bepalen.
Februari 2011 Co-creatie als meerwaarde 1 Voor CMI-MEDIA CO-CREATIE MEDMEC 03.
Media en creativiteit Identiteit les 7
Joren Van Dessel, Arnold Balintfi, David Vanderhoeven 6 IB
Universiteit Utrecht Nieuwe Media & Digitale Cultuur Syntens workshop, 30 november 2004 Imar de Vries, JDO NMDC Instituut Media.
Welkom bij het MA-programma New Media & Digital Culture Imar de Vries, Ann-Sophie Lehmann Donderdag 7 oktober 2010.
Game ON!. Wat gaan we doen: Introductie: wie ben ik? Inspiratiebronnen Game On! 2008.
Papier of Elektronisch 2 portfolio implementaties bij Geneeskunde Maarten van Wesel & Anouk Prop.
MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015.
Robin Uters Digitale trends & Social Media. Muziek Robin Uters.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Social work Week 2.
Peer review voor docenten: (hoe) werkt dat?
SPH voltijd Sociologie deeltijd jaar 1 Werkcollege 1 kwartaal 3 Corstin Dieterich L
Onderzoekscompetenties binnen MVT
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Disruption in Retailing Customer will buy differently Prof Dr Cor Molenaar RSM/ErasmusUniversity eXQuo consultancy.
1. Stap 1 Samenstellen portfolio 2. Stap 2 Samenstellen netwerk 3. Stap 3 Social Media selecteren 4. Stap 4 Aanmaken profielen 5. Stap 5 Optimaliseren.
Gewoon Speciaal ICT, 5 oktober 2016 Odeth Bloemberg, schoolpsycholoog
De taaltaak
ruimte voor de Waal Nijmegen Een praktijkervaring
Transcript van de presentatie:

The spaces of (new) media [Ruimten van de (nieuwe) media] Koen Leurs 11/09/2007 D23, 1.04

Voorstelrondje Vooropleiding(en) Specifieke interesses Auteur + concept

Good guy –vs- bad guy, part 1 Theo van GoghMohammed Bouyeri

Good guy –vs- bad guy, part 2 George W. Bush Osama Bin Muhammad Bin Awad Bin Laden

Opzet Formaliteiten cursus Pauze: teams maken, voorlopig thema kiezen, inschrijven Termen bespreken

Doel van de cursus “theoretische kennis over digitale cultuur in relatie tot ruimte vergroten” = “Geographers are particularly concerned about how place and space shape culture and, conversely, how culture shapes place and space. They recognize that culture is dynamic and is contested and altered within larger social, political and economic contexts.” (Knox & Marston, 2004; 175)

Doel van de cursus Samenwerken in een redactie Eindproduct: per team een tijdschrift met eigen bijdragen

Mogelijke thema’s 1.Politiek en ruimte 2.Lichamelijkheid en ruimte 3.Spel en ruimte 4.(Inter-) religieuze mediale ruimtes 5.(Inter-) culturele mediale ruimtes 6.‘Urban / shopping space’ 7.Virtual reality en het dagelijks leven 8.Kennis ruimtes 9.‘Hybrid spaces’

1. Politiek en ruimte E-democracy / e-voting E-government Communities Burgerschapsvorming Globalisatie Publieke sfeer (Habermas) Heterotopias (Foucault)

2. Lichamelijkheid en ruimte Lichaam-geest-ruimte Media “extension of man” (McLuhan) Incorporatie ICT in het menselijk lichaam Bv Kevin Warwick, 1 e cyborg, of betalen met een geïmplanteerde chip bij de Baja Beach Club in Barcelona cyborgBaja Beach Club

3. Spel en ruimte Spelen en nieuwe ervaring van ruimtelijkheid DDR PSP

4. (inter)Religieuze ruimte Blogosphere ‘War’-blogging Migratie privé -> publieke sfeer

5. (inter)Culturele ruimtes Nieuwe journalistiek Migratie privé -> publieke sfeer Radio Zamaneh

6. ‘Urban and / or shopping’ Nieuwe relatie tussen (gemedieerde) leefwereld en de urbane omgeving en v.v. Commercieel gebruik nieuwe ICT’s gevolgen voor ruimtelijkheid en koop-ervaring. Bv: RFID chips.

7. VR en het dagelijks leven VR: de mogelijkheid om het beeld in te stappen. Constructie van een beeld i.p.v. ‘mimesis’ of imitatie, zoals bij film en fotografie. Gevolgen voor visualiteit en ervaring ruimtelijkheid?

8. Kennisruimtes E-learning. Learning at a distance. Gebruik verschillende nieuwe media. Frequentie 1550 de Waag ( ).Frequentie 1550

9. ‘Hybrid space’ Hybride constructie van ‘offline’ en ‘online’ leven. ‘Always on’, altijd verbonden, bv. met mobiele telefoon. Hybride ruimtelijkheid ook bv. youtube, hyves, msn, facebook etc.

Aanpak tijdschrift Per team: -1 eindredacteur (inleiding thema, 1500 woorden, excl. noten) -3 of 4 schrijvers (artikel, 2000 woorden, excl. noten) -ieder lid werkt zowel als copy- editor als peer-reviewer. -ieder stuk wordt 2 keer inhoudelijk en op lay-out geredigeerd.

Overige formaliteiten Iedere student dient een dossier bij te houden: -voortgangsrapportage -reflectie op gang van zaken & taken -opdrachten -correspondentie -verschillende versies eigen artikel

Eindcijfer: –70 % artikel –20 % participatie –10 % dossier Werkgroepbijeenkomsten: –Leesvragen –Presentaties –Inleveren opdrachten Overige formaliteiten

Leer strikt te refereren volgens de normen van MLA (Gibaldi, 2003) óf Google “MLA + Purdue”. Endnote (via surfspot.nl)

Opdrachten (volgende week) 18/09: -Leesvragen tekst 1 t/m 3 maken en meenemen naar de les -Presenteren werktitels -Presentatie rolverdeling -Presenteren abstract artikel

Pauze 2 teams maken Inschrijven Voorlopige thema-keuze

Definiëring ‘Medium’ Utrecht media research (UMR) the cultural construction of media: –Emerging media –Comparative media studies –Media cultures

Winkler’s “Mediendefinition” (1/6) 1. „Kommunikation“ Medien sind Maschinen der gesellschaftlichen Vernetzung.

Winkler’s “Mediendefinition” (2/6) 2. Symbolischer Charakter Von anderen Mechanismen gesellschaftlicher Vernetzung - z. B. Dem Warentausch, Arbeitsteilung, Politik, Sex oder Gewalt – unterscheiden die Medien sich durch ihren symbolischen Charakter.

Winkler’s “Mediendefinition” (3/6) 3. Technik Medien sind immer technische Medien.

Winkler’s “Mediendefinition” (4/6) 4. „Form’ und,Inhalt' Medien erlegen dem Kommunizierten eine Form auf.

Winkler’s “Mediendefinition” (5/6) 5. Medien überwinden Raum und Zeit Die Überwindung geografischer Distanzen (Telekommunikation) ist für Medien ebenso typisch wie die Überwindung der Zeit, also der Aspekt von Speicherung und Traditionsbildung.

Winkler’s “Mediendefinition” (6/6) 6. Medien sind unsichtbar Je selbstverständlicher wir Medien benutzen, desto mehr haben sie die Tendenz zu verschwinden. Mediennutzung ist weitgehend unbewusst.