Bedrijfsverslag VEKOMA

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Elektromagnetische inductie
Advertisements

Kan je de betekenis van de afkortingen in s = v x t benoemen
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
§3.7 Krachten in het dagelijks leven
Vanderbusse Nele oktober 2007
Bouwfysica.
Krachten Voor het beste resultaat: start de diavoorstelling.
Aantal spelers. : keeper. Datum. : Teamfunctie
Energie Wanneer bezit een lichaam energie ?
Themaweek Water Sectie Techniek.
Hoofdstuk 5: Draaistroommotoren 6 BEI Elektriciteit en Lab Vanhee S.
Kracht.
Uitwerking groepsopdracht H3 Kracht en moment
Newton - HAVO Energie en beweging Samenvatting.
dr. H.J. Bulten Mechanica najaar 2007
Natuurkunde V6: M.Prickaerts
Hoofdstuk 1 : Cirkelvormige beweging
dr. H.J. Bulten Mechanica najaar 2007
Cilinders De motoren van de pneumatische automatisatie
Waar is mijn Bulldozer naartoe ?
Start.
MG Theorie* volgens Frank van Dalen
Les 5 Elektrische potentiaal in een elektrisch veld
Kracht en beweging Versnelde en vertraagde beweging Cirkelbeweging
Impulsmoment College Nat 1A,
Overal ter wereld schieten vrijheidsstrijders
Snelheid.
Elektromagnetische inductie
Newton - VWO Elektromagnetisme Samenvatting.
Newton - VWO Energie en beweging Samenvatting.
Newton - VWO Arbeid en warmte Samenvatting.
Differentiëren en integreren
Kist (massa 20 kg) staat op de grond.
BOEK Website (zie Pag xxix in boek)
LED’s.
Opdrachten Snelheid.
Opdrachten Snelheid.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
dr. H.J. Bulten Mechanica najaar 2007
dr. H.J. Bulten Mechanica najaar 2007
dr. H.J. Bulten Mechanica najaar 2007
dr. H.J. Bulten Mechanica najaar 2007
Achtbaan 2.0. antwoorden ! A - Ik wist zelf nog niks over de geschiedenis van de achtbaan. -De eerste achtbaan werd gebouwd in Rusland. Deze bestond uit.
Luchtweerstand wordt overal verwaarloosd
Starre voorwerpen Starre voorwerpen, middelpuntzoekende kracht, bewegingsvgl., traagheidsmoment, hoekmoment, .....
Elektriciteit 1 Les 4 Visualisatie van elektrische velden
Arbeid en kinetische energie
4.3 Wet van behoud van energie
4.1 verrichten van arbeid Om arbeid te kunnen verrichten heb je energie nodig Beweging energie (kinetische energie) Warmte Elektrische energie Zwaartekracht.
Wrijvingskracht en normaal kracht toegepast
Kinetische energie massa (kg) energie (J) snelheid (m/s)
Newton - HAVO Elektromagnetisme Samenvatting.
Toegepaste mechanica voor studenten differentiatie Constructie
Solar Influences Data analysis Center / Royal Observatory Belgium Waarom zonnetelescopen boven op een toren plaatsen? Wat is deze vreemde structuur?
Snelwegsystemen Jos Beukeveld Mei 2011.
Ons zonnestelsel op schaal
Ruimte Afstemming in de ruimt eist dat de spieren samenwerken: Intermusculaire coördinatie.
Verbanden JTC’07.
DAG De tijd die de aarde erover doet om één volledige beweging om zijn as te maken. Dit is 23 uur en 56 minuten óf De tijd die ligt tussen twee opeenvolgende.
Visie & Strategie.
Een Schots verhaal… Tussen de havens van Grangemouth en Falkirk werd in 1777 het kanaal van Forth & Clyde gegraven. Het verbond Glasgow met de de Oostkust.
4 Sport en verkeer Eigenschappen van een kracht Een kracht heeft:
Berekening van magneetveld in een twee-lus ringleidingsysteem
Zwaartekrachtenergie contra Bewegingsenergie
Wat is evenwicht? hoe kun je met krachten tekenen en rekenen?
EXTRA BLOK 4 MECHANICA. I HET BALLETJE D Dan is de snelheid 0, maar er is wel een versnelling, gewoon g! Kijk maar naar de helling van de getekende raaklijn:
RoboCup Junior Bouwen van een robot voor de RCJr lessen Versie
Energie in het elektrisch veld
Rekenen Meten en Meetkunde 2f Les 3 Omtrek, oppervlakte en inhoud
Rekenen Meten en Meetkunde 2f Les 3 Omtrek, oppervlakte en inhoud
Transcript van de presentatie:

Bedrijfsverslag VEKOMA Achtbanen Bedrijfsverslag VEKOMA VerslagAchtbaan

Achtbaanelementen Station: Instappen, starten, stoppen Transportbaan: Versnellen trein met rolaandrijving met magnetische inductie Lift: Naar hoogte brengen met ketting met kabel Geleidingsbaan: met krommingen langs en dwars op de rijrichting Ondersteuningen Trein VerslagAchtbaan

Aanbiedingsproces Terrein van pretpark/opdrachtgever is uitgangspunt Op terrein staan soms al andere attracties/obstakels Opdrachtgever wil bepaalde punten in de baan opnemen Eerste stap: bepalen baan VerslagAchtbaan

Bovenaanzicht Uitgangspunten bijv.: Trein van 6 wagons vergt station van 15 meter Klant wil beginnen met een transportbaan i.p.v. een lift Klant wil station op gelijke hoogte hebben van ingang van een restaurant Baan moet een lus maken op een bepaald stuk van het terrein Nadat bovenaanzicht globaal bestaat wordt de derde dimensie (hoogte) ingevuld VerslagAchtbaan

Overzicht van een baan VerslagAchtbaan

Baanberekeing in 2D (uitgangspunt is lengte, deze bepaalt grofweg de hoogte) 3D baan uitrollen naar 2D Vuistregel voor verlies 2 % Baanhoogte Kromtestralen Verticale versnellingen (< 5g) Voorwaartse en zijdelingse versnellingen Snelheid VerslagAchtbaan

Invloed treinlengte VerslagAchtbaan

Invloed lengte trein Laatste wagon moet nog naar top Eerste wagon ‘valt’ al Werkelijke baan VerslagAchtbaan

Moeilijkheidsfactor Als baan niet alleen in hoogte een kromtestraal heeft, maar ook zijdelings, dan zal punt voor punt een ideale zijdelingse kantelhoek moeten worden bepaald. Ook deze kantelhoek moet gemiddeld worden berekend wegens de verschillende snelheden van de voorste en achterste treinwagon VerslagAchtbaan

Relatie afstand tot hoogte M.g.h : Potentiele Energie 0,5 .M. v2 : Kinetische energie X(t) = V.t + 0,5 a. t2 Snelheid op hoogste punt: >> NUL Wrijvingsenergie ongeveer 2% ‘hoogteverlies’ (vergelijk dit met de wet van Bernouilli) VerslagAchtbaan

Aanbieding Als globale baanberekeningen aantonen dat de baan ‘voldoet’ dan zijn voornaamste zaken als lengte, hoogte, aantal bochten en lussen bekend Met deze gegevens en de overzichttekening wordt offterte gedaan Ca 100 offertes per jaar ca 10 werkelijke opdrachten VerslagAchtbaan

Baan Engineering Baan kan 18 uur per dag, 360 dagen per jaar en 20 jaar lang gebruikt worden: dit levert als er elke 5 minuten een trein vertrekt een zeer groot aantal belastingswisselingen op Trackberekening gaat voornamelijk in op: bepalen plaatsen hoogste spanningen vergelijken van deze spanningen met buig/wissel vermoeiingsspanning VerslagAchtbaan

Wohler curve Toelaatbare spanning 25 N/mm2 10 7 wisselingen VerslagAchtbaan

Track constructie VerslagAchtbaan

Belastingsgevallen Eigen gewicht Rem/aandrijfkrachten (treinkracht) Windbelasting Aarbeving Temperatuurbelastingen VerslagAchtbaan

Verdere berekeningen Aandrijvingen: lengte van transportbanen, hoogte van lift Plaats van ondersteuningen, maximum overbrugging, vooral bepaald door de diameter van de ‘backbone’ DIN 4112: spanningscontrole aan omtrek en bij lasverbindingen DIN 15018: normen voor staal en kraanbouw DIN 18800: statische en externe controle, knik VerslagAchtbaan

VerslagAchtbaan

Rolaandrijving F wrijving F veer M aandrijving VerslagAchtbaan

Rolaandrijving Systeemgrens F normaal F veer F wrijving M aandrijving VerslagAchtbaan

Versnellen Schijnkracht die traagheid voorstelt Vin krijgt versnellingskracht VerslagAchtbaan

Remmen Schijnkracht die traagheid voorstelt Vin krijgt remkracht Drukkracht uitgoefend door blaasbalg (3 bar regelbare luchtdruk) VerslagAchtbaan

Berekening F = m.a m : stel 1000 kg (per kar) a : stel 5 m/s2 F : 5000 N (dit is wrijvingskracht) DUS: normaalkracht moet liggen bij 5.000 N als wrijvingcoefficient 0,5 en rekening wordt gehouden met twee rollen VerslagAchtbaan

Magnetische inductie (wie wil nog vrije module halen?) Langs de transportbaan zijn electrische spoelen gemonteerd die een magneetveld opwekken: LSM = lineaire synchroon motor Het magneetveld veroorzaakt een krachtenveld op de vin onder de trein Door de magneetvelden snel aan en uit te schakelen (met de waargenomen verplaatsing van de trein als ingangsmaat) wordt de trein naar voren gestuwd VerslagAchtbaan

Wielconfiguratie VerslagAchtbaan

VerslagAchtbaan

VerslagAchtbaan

Frameberekening Wielkrachten bepalen ‘spindeltjes’ (asdiameters) Ligging zwaartepunt Zijdelingse kracht Ligt Z nog daar? Framebepaling ? Wielkrachten? VerslagAchtbaan

‘Karren’ (treinonderdelen) VerslagAchtbaan

VerslagAchtbaan

VerslagAchtbaan

VerslagAchtbaan

VerslagAchtbaan

Niet alle achtbanen maken gebruik van een lifthelling; er zijn er ook die meteen gelanceerd worden tot een bepaalde snelheid. Dit kan op meerdere manieren gebeuren. - Banden Net zoals men banden kan gebruiken voor een lifthelling kan men deze banden ook sneller laten draaien wat een lanceereffect geeft. Aangezien hier geen zeer hoge snelheden mee bereikt kunnen worden moet de lanceerstrook schuin omhoog lopen om de trein meer potentiële energie mee te geven aangezien de lancering zelf niet voldoende is om de trein het hele traject te laten afleggen. In feite is deze vorm van lancering niet meer dan een zeer snelle lifthelling. Dit systeem vinden we onder andere terug in Islands of Adventure bij 'the Incredible Hulk'. VerslagAchtbaan

- LIM LIM staat voor lineaire inductiemotor - LIM LIM staat voor lineaire inductiemotor. Het systeem is relatief eenvoudig, maar wordt toch nog maar enkele jaren toegepast op achtbanen omwille van de hoge kostprijs. Bij een achtbaan die werkt met een lineaire inductiemotor bevat het treintje permanente magneten. De lanceerstrook, dit is een recht stuk op de achtbaan waar de lancering plaats vindt, bevat elektrische magneten die in eerste instantie de trein aantrekken, en wanneer de trein deze magneten passeert, wordt de polarisatie van de elektromagneten veranderd zodat ze de trein wegduwen. Door dit systeem blijft de trein versnellen tot aan het einde van de lanceerstrook. VerslagAchtbaan

- LSM LSM is de afkorting van lineaire synchrone motor - LSM LSM is de afkorting van lineaire synchrone motor. Dit systeem verschilt slechts weinig van de lineaire inductiemotor. Het onderscheid is dat bij de lineaire synchrone motor de elektromagneten niet rechtstreeks het treintje doen bewegen, maar wel een klein karretje onder het spoor dat een permanente magneet bevat. Door middel van een haak zit het treintje vast aan het karretje onder het spoor, en wanneer het karretje aan het einde van de lanceerstrook terug wordt afgeremd rijdt het treintje gewoon verder. Het treintje gaat exact even snel als het lopend veld, vandaar de benaming lineaire synchrone motor. VerslagAchtbaan

Vliegwiel Het vliegwiel werd op de latere versies van dezelfde “Shuttleloop-coaster” gebruikt. Dit systeem bestaat uit een motor die een groot vliegwiel aandrijft waarrond de kabel zit die het treintje over de hele lanceerstrook trekt. Een voorbeeld van een “Shuttleloop-coaster” die gebruik maakt van een vliegwiellancering, is de Turbine in Six Flags Belgium. VerslagAchtbaan

Weightdrop Dit is een lanceringtechniek die de Duitser Anton Schwarzkopf gebruikte op de eerste versies van zijn “Shuttleloop-coaster”. Het lanceermechanisme bestaat uit een grote ronde cilinder waarin een blok van ongeveer 40 ton (nummer 11) op-en-neer kan bewegen. Door middel van een kabel wordt het blok tot op zijn hoogste punt getakeld, waarna het blok wordt losgelaten, met als tegengewicht het treintje. De vrije val van dit blok levert voldoende kracht om het treintje 86 km/h mee te geven tijdens de lancering. VerslagAchtbaan

Luchtdruk Het Amerikaanse bedrijf S&S dat over de hele wereld bekend is voor zijn torenattracties, begon vanaf 2000 ook achtbanen te bouwen. Ze bedachten een volledig nieuwe soort achtbaan met een sterke lancering. Om deze lancering te verwezenlijken, gebruiken ze de luchtdruklancering die ze ook in hun torenattracties gebruiken. Eind 2001 verbraken ze hiermee het record van snelste achtbaan ter wereld. Deze achtbaan, Dodonpa in Fuji-Q Highlands (Japan), haalt een snelheid van 172 km/h in 1.8 seconden. Hoe raar het ook lijkt, dit record is ondertussen alweer gebroken. In de lente van 2003 opent in het Amerikaanse Park Cedar Point een luchtdrukachtbaan van Intamin die maar liefst 193 km/h haalt. Naast dit snelheidsrecord is de achtbaan met zijn hoogte van 128 meter ook de hoogste achtbaan ter wereld, en de achtbaan met de langste helling. VerslagAchtbaan

Studie onderwerpen mechanica en werktuigbouw Beweging puntmassa’s (kinematica) Traagheidskrachten en zijdelingse versnellingen Wrijving en weerstand in lucht Wrijving bij remmen Aandrijfkrachten via wielomtrek Magnetische inductie (buitenbeentje) Berekenen statische constructie Spanningsleer Invloed lasverbinding op toelaatbare spanning Vermoeiingsleer Constructieleer: assen, lagers, balken, plaat VerslagAchtbaan