Peter Sloterdijk Philos 25 september 2012 Gerard Numan.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zinloos geweld Nick Joel Frank Van 2bA.
Advertisements

Kleine engelen Foto’s, tekst en geluid!.
Seminar Ouders'onderwijs Persoonlijkheids Training over vijf modules.
Verlichtingsdenker: vertrouwen in de rede
Bouwstenen voor Gemeenterelaties
Filosofie Op HAVO en VWO.
Feb 2014 Leiderschap & Professionele Ruimte Joost van der Stoep Organisatiewetenschappen (VU Amsterdam) Organisatie en Personeelsbeleid Rijk (BZK)
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
11/ post-hbo Project- en verandermanagement Leiderschap -Trainingsweekend 2 Leiderschap: cirkels van oorzaak en gevolg Enthousiasme voor de.
Welkom bij Leefstijl.
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
“Wat is waarheid en hoe kunnen wij die kennen?”
Schaamte en schuld voorbij
Twee principes God verbiedt vaak het ergste. Vraag je dus af: wat zou er nog meer onder dit verbod vallen? Tegenover elk verbod staat een gebod Vraag je.
Secularisering en de toekomst van christelijke organisaties
Zijn mensen vrij of is dat een illusie?
Ludo Daems.
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
Het is precies 19:06.
Van diagnose naar etiket Discussiemiddag 19 juni 2013 Centrum voor Ethiek 1.
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
De bijbel: een (g)oude(n) gids Studienamiddag Faculty Club Leuven 22 februari 2006 De bijbel: een (g)oude(n) gids De bijbel: een (g)oude(n) gids Bijbelse.
Echt of nep?.
Active ageing.
Workshop doelgerichte communicatie Prof. Van Yperen NLP als filosofie en basis van dialoog Thuisbegeleidings- dienst Golfbreker als experiment en ervaring.
Groepsavond 5c 28 augustus 2012 Welkom. Logo Sjtadssjool.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Bèta en Gamma Afstudeervariant Wetenschapscommunicatie Afstudeervariant Wetenschapscommunicatie 24 februari 2005.
Wat geloven de wereldgodsdiensten?
Samen werken aan een gezonde regio!
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
straffen en belonen vanuit de montessori visie
De Verwondering ECL, Haarlem.
SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese
SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese Les 3 – 20 september 2014.
Onze Joodse Wortels. Grieks denken: gericht op het ik, cognitief = denken, grote groep, kennisoverdracht, leider, passiviteit, getrainde professionals,
Welkom deze morgen in de Chr. Ger. kerk van Biezelinge Voorganger in deze dienst is Ds. A.G.M. Weststrate.
Leren van lastige kwesties
Vrienden.
Thema: mijn Schepper is mijn Vader
Ouderavond Social Media Basisschool De Meerhoef
Exodus 4 13 Exodus 4 13 Maar Mozes zei: ‘U moet het me niet kwalijk nemen, Heer, maar kunt u niet iemand anders sturen?
Aanvaarding en tolerantie
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Wetenschapsethiek Prof. dr. Marcus Düwell Departement Wijsbegeerte/Ethiek Instituut Studium Generale-reeks: “Weten en Geweten” 7 februari 2007.

Taalkundige feiten en hypothesen
Opvoeden.
DE BERGREDE (4) WELKOM. Psalm 119: 1  Welzalig wie de rechte wegen gaan,  wie in de regels van Gods wijsheid treden.  Zalig wie zijn getuigenis verstaan,
Met talenten werken in je team Een werkwinkel voor Zin?Ja! Guy Geerens
Vrijheid en determinisme
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.
Inleiding in de (ped)agogiek Hoorcollege 4
Psychologieles 7 lesweek 7
Shema Yisrael … de ENE God…. Shema' Jisrael, Adonai Eloheinu, Adonai echad.
Genesis 1:1-6:8 (5) WELKOM. Psalm 119: 1  Welzalig wie de rechte wegen gaan, wie in de regels van Gods wijsheid treden.  Zalig wie zijn getuigenis verstaan,
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
verlos het van al zijn angsten.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Gewoon techniek doen: met je hoofd en met je handen
Tucht in de gemeente van Christus
Pasen: was ik er maar bij geweest
De God van de Schriften.
De kunst van het Interpreteren
De toekomst van God volgens de filosofen
Zonder context geen bewijs
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Afscheid vol betekenis
Transcript van de presentatie:

Peter Sloterdijk Philos 25 september 2012 Gerard Numan

‘Vandaag is de filosofie meest professioneel als ze kan uitleggen hoe ze iets zou zeggen, in het uitzonderlijke geval dat ze iets zou zeggen. Echter, ze is veel te reflexief om iets te zeggen; ze is bang voor relevante wereldvisies zoals een kind dat bang is voor het vuur wat het eens aanraakte. In plaats daarvan is uit de vroegere liefde voor de wijsheid een multinationaal concern gegroeid dat zekerheid als eerste principe hanteert. De hedendaagse filosofie bereikt haar hoogste doel door zo minimaal mogelijk te spreken en door zich te onthouden van te vergezochte uitlatingen.’

Sloterdijk Geboren : Studium der Philosophie, Germanistik und Geschichte in München 83: Kritiek van de cynische Rede 92: Prof. Fil. Karlsruhe 93: rektor Kuluurfilosofisch inst. Wenen 98-04: Sferen project 02: Presenator ZDF “Das philosophische Quartett”

Kracht 1: Ideologiekritiek Motief: Angst voor totalitarisme: ”het ergste voorkomen” ipv “de hemel op aarde” Methode: Dialectiek: synthese Methode: Analyse: kritiek, machtstructuren Doel: Maatschappelijke, sociale, historische en psychologische context Marcuse, Habermas

Kracht 2: Fenomenologie Motief: Anti-reductionisme: hermeneutiek Motief: Waarheid wordt niet gevonden maar gesticht Methode: Betekenis als intentioneel proces Doel: Vraag naar de zin: de plaats waar betekenis wordt gevormd ipv dat waar naar verwezen wordt. Leefwereld, Zijn Heidegger

Kracht 3: Levensfilosofie Motief: grenzen van de rationaliteit Methode: Perspectivisme Methode: Negatieve hermeneutiek: ontmaskering van de schone schijn, deconstructie, anti-systematisch Doel: het subjectieve directe leven Nietzsche, Derrida

Sloterdijk Noodzaak van het grote verhaal Op gespannen voet met institutionalisering Herdenken van de conditio humana Gevaarlijk denken om de gevaren van de postmoderniteit te trotseren

Sloterdijk: thema’s Sferen: de primaire ruimte Planetaire mobilisering Het mensenpark Gentechnologie Het kristalpaleis Massamedia Ontremming Post-humanisme

Sloterdijk: postmoderniteit Massamedia: einde van de tekst Autonome processen Mobilisering Explicitering Versnelling Ontremming De superinstallatie Fatalisme

Sloterdijk: moderniteit Remming door rationaliteit, geboden en traditie Armoededenken –verantwoordelijkheid, gebrek, leiden –opvoeding, bildung, vorming, wordt wie je bent

Sloterdijk: individualisme Oorzaken: –Opvoedluxe Minder kinderen Permanente opvoeding –Vrije tijd Zelfopmerkzaamheid Mobiliteit Laatkapitalisme –Klanten, kopers, consumenten

Sloterdijk: individualisme Gevolgen: Nomadische ‘zelf-paren’ Slachtoffercultus –Platformen voor morele oversensibiliteit –Advokratie, medikratie –Afscheid van de ‘dader-illusie’ Permanente paniek (invasie van de sfeer- snatchers)

Sloterdijk: individualisme Gevolgen: Niet-productieve zingevingen Plezier, tijdverdrijf Prikkeling

Sloterdijk: post-postmodernisme? Uitdagingen: Bestialisering Dogma van de kwaadaardige remming Technologische mogelijkheden: –Temmen en telen –Vernietigen van de leefomgeving

Sloterdijk: post-postmodernisme? Oplossingen: Regels voor het mensenpark Opvoeden als paar Rijkdomdenken Aan gene zijde van goed en kwaad Gelatenheid