Geloof of Wetenschap Een vals dilemma? Dr. Taede A. Smedes Faculteit Godgeleerdheid, KU Leuven.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nog 68 lesdagen…. nog 68 lesdagen… Tjeerd van de Laar Sander Voerman.
Advertisements

GELOOF AAN DE GODEN Thema’s uit de godsdienst- geschiedenis van de antieke wereld Dr. F.G. Naerebout
Filosofie Op HAVO en VWO.
Epistemologie ken(nis)leer / kentheorie
Dr. Wilbert Linnemans Human Sense Consultation
HET ONTSTAAN DER SOORTEN
De quiz bestaat uit 13 vragen.
Hst 4: De wereld indelen.
Mythen Natuurwetenschap Creationisme Evolutie
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
De verlichting Paragraaf 2.
“Wat is waarheid en hoe kunnen wij die kennen?”
De christelijke boodschap
Evolutietheorie.
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
Charles Darwin en de evolutietheorie
De eerste fasen van de semiotische evolutie van cultuur
Keerpunten Forum “Progress in science is above all a matter of asking the right questions”
Darwins Wereld Annet van Melle. Charles Robert Darwin
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
H7:§ 2:p164-6 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: Verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand.
Over verwondering in de Natuur
Verwondering in de natuur
Het ontstaan der soorten
Het ontstaan van de wereld en de mens
Darwin op de Campus Radboud Universiteit Nijmegen Alumnilezing 2009.
Inleiding Filosofie en Ethiek Vierde Bijeenkomst: De tweede wetenschappelijke revolutie (2) Dinsdag 28 september 2004.
Wie ben ik en zo ja hoeveel?
ANW - inductie & deductie
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
Academische vorming: noodzaak of luxe? Dr. Maarten J. Verkerk juni 2008.
Achttiende en negentiende eeuw
Wie is God? Kun je Hem kennen? Wat kunnen wij van Hem weten?
Aanpassen of uitsterven
Preek ‘Geloof en wetenschap?’
Charles Darwin Charles Darwin vijfde kind jongste van twee zonen gedoopt vader: vrijdenker.
H4:§ 6:p79 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand Benaderen.
Griekse mythen en wetenschap
Het einde van de grote verhalen…
Aanpassen of uitsterven
Leren – vieren – verwonderen – lofprijzen
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Bouwstenen voor christelijk ethisch denken
Een wetenschappelijke theorie?
Religie & Filosofie Identiteit J&C1.4.
Geloof en wetenschap in het scheppingevolutie debat.
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
De eerste mensen § 1.1 & 1.2.
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
W.M. de Jong, INI-Research Grenzen aan de Evolutie, oktober 2015 Grenzen aan de Evolutie.
De geschiedenis van het Christendom
De post-kritische geloofsschaal Een nieuwe manier van omgaan met geloof…?
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
Darwin Charles Darwin ( ) 1831: 5-jarige wereldreis “The Beagle” 1859: “The origin of species” Uitgangspunt boek: Biologische/evolutionaire.
H2.1 De Griekse Democratie
HET SCHEPPINGSVERHAAL VERSUS DE EVOLUTIETHEORIE DEBAT 5VWO, VRIJDAG 3 APRIL 2009.
Een merkwaardig fenomeen Kerken lopen leeg, terwijl religiositeit toeneemt.
Wat is evolutie ?. Charles Darwin (1809 – 1882)
Evolutieleer Charles Darwin. Charles Darwin ( )
NTL-module ‘Proeven van Vroeger’ Daan Wegener
Een energetisch tijdperk: natuurwetenschap in de negentiende eeuw.
De God van de Schriften.
De God van de Schriften.
VROEG MODERNE TIJD HET RATIONEEL OPTIMISME EN HET VERLICHT DENKEN IN GODSDIENST, POLITIEK, ECONOMIE EN SOCIALE VERHOUDINGEN.
De toekomst van God volgens de filosofen
Charles Darwin en de evolutietheorie
Hoe verhoudt filosofie zich tot wetenschap?
Kosmische spiritualiteit?
Transcript van de presentatie:

Geloof of Wetenschap Een vals dilemma? Dr. Taede A. Smedes Faculteit Godgeleerdheid, KU Leuven

Simon van der Meer: “Je moet schizofreen zijn om in God te geloven én wetenschapper te zijn”. Herman Philipse: “Atheïsme leidt tot zelfkennis, terwijl het geloof blijft steken in wishful thinking en atavistische projecties”. Piet Borst: “Alle geloof is, wetenschappelijk gezien, bijgeloof”.

Conflict? Enerzijds: Conflict tussen geloof en wetenschap Anderzijds: Dilemma: of je neemt natuurwetenschap serieus (rationele optie), of je bent gelovig (irrationele optie) Dus een KEUZE Maar is die keuze eerlijk?

Middeleeuwen Natuurfilosofie Artesfaculteit: logica, ethiek, metafysica en ‘physica’ (= natuurfilosofie): – voorbereidend voor de theologie – feitjeskennis (Aristoteles) – deductieve argumenten, geen empirisch onderzoek – theologie: naast fysieke werkelijkheid is ook geloof en openbaring (d.w.z. de Bijbel) bron van kennis over God

Middeleeuwen Natuurfilosofie & Bijbel: elkaar aanvullende bronnen voor theologie – In wereld werd iets van Gods wezen weerspiegeld – Gods Logos (Rede) in de schepping kan door met rede begiftigde mensen worden herkend Rede & religie gingen goed samen… toch?

Middeleeuwen ‘Anti-dialectici’ vs. ‘Dialectici’ : Anti-dialectici: logica is gevaar voor geloof – Bijv. Tertullianus: ‘credo quia absurdum’ – Gebruik van rede is zeer beperkt; houd het bij de Bijbel en de interpretatie daarvan

Middeleeuwen ‘Anti-dialectici’ vs. ‘Dialectici’ : Dialectici: grammaticale en logische analysen zijn juist doorslaggevend voor theologische problemen – Anselmus van Canterbury ( ): ‘fides quaerens intellectum’ en ‘credo ut intelligam’ – Thomas van Aquino ( ) => (Voorwaardelijke) synthese van geloof en rede

Middeleeuwen Spanningen: 1210: Parijs decreet tegen natuurfilosofische werken van Aristoteles 1270: Tempier verbiedt 13 natuurfilosofische artikelen – 1272: eed voor leden van artesfaculteiten dat ze zich niet aan theologische kwesties zouden wagen 1277: Bisschop Tempier verbiedt 219 natuurfilosofische artikelen op straffe van excommunicatie

Verlichting en daarna (17 de -18 de eeuw) 1648: einde dertigjarige (godsdienst)oorlog -> begin van Verlichting Zoektocht naar nieuw fundament: Gemeenschappelijke natuur van de mens Zoeken naar universele principes De mens is uitgangspunt

Verlichting en daarna (17 de -18 de eeuw) ‘Rede’ centraal Seculier cultuurbewustzijn Plaats en rol van godsdienst in samenleving veranderen Universele instantie: ‘het licht der rede’: het gezonde mensenverstand Doorbraak mathematische wetenschappen (Descartes, ) Wetenschap wordt model van rationaliteit Argwaan tegenover (de subjectiviteit van) confessioneel geloof

Fysico-theologie Correlatie tussen rationaliteit van de kosmos en menselijke vermogen om rationaliteit te herkennen en te doorgronden Bernard Nieuwentijt ( ): proefondervindelijk (= empirisch) onderzoek leidt tot verheviging van Godservaring Anderen: Jan Swammerdam, Herman Boerhaave, Antoni van Leeuwenhoek Grote rol voor verwondering (intuïtief): – ‘God’ is geen conclusie van deductieve redenering, maar expressie van verwondering

Natuurlijke theologie William Paley ( )

Natuurlijke theologie William Paley ( ) Natural Theology: Or, Evidences of the Existence and Attributes of the Deity (1802) Ontwerpargument (argument from design) Uit biologische eigenschappen kunnen we afleiden: – dat God bestaat – hoe God is (eigenschappen)

Natuurlijke theologie William Paley: natuurlijke theologie is het vinden van bewijzen voor Gods bestaan vanuit de wetenschap Paley koppelt kennis van God aan het ontbreken van wetenschappelijke kennis Bij Paley gaat het mis! -> schept de voorwaarden voor een conflict John Henry Newman ( ): “… zoals mensen nu eenmaal zijn, is deze zogenaamde wetenschap in staat … om zichzelf tegen het christelijk geloof te keren…”

Darwin rekent af met Paleys God Charles Darwin ( ): Eerst aanhanger van Paleys natuurlijke theologie 1859: On the Origin of Species: afscheid van Paley Publicatie van Origin voelt als ‘moordbekentenis’ N.B. Darwin is nooit atheïst geworden.

Darwin rekent af met Paleys God Charles Darwin ( ):  ‘godsmoord’  Darwin was de moordenaar van Paleys ontwerper-God  Leemtes in wetenschappelijke kennis kunnen efficiënt verklaard worden d.m.v. Darwins evolutietheorie  Beroep op bovennatuurlijke ontwerper niet meer nodig

Beginnen bij wat er is Bonhoeffer: Gott als Lückenbüsser (‘gatenvuller-God’) theologisch verwerpelijk De verwondering over wat is en dat het er is is de bron van religie en uitgangspunt van een evt. dialoog tussen theologie en natuurwetenschap

Naar een nieuwe integratie? Ian Barbour (1923-) John Polkinghorne (1930-) Arthur Peacocke ( )

Naar een nieuwe integratie? Barbours classificatie : (1)conflict, (2)boedelscheiding (3)dialoog (4)Integratie => Conflict-model tot ongeveer 1980 niet genoemd.  Niet conflict is uitgangspunt voor zoektocht naar nieuwe integratie, maar boedelscheiding.

Karl Barth ( ) => natuurwetenschappen zijn irrelevant voor de theologie => Boedelscheiding Barbour c.s.: zo wordt theologie irrelevant voor de cultuur; theologie komt in cultureel isolement terecht => Dus op zoek naar nieuwe synthese

Naar een nieuwe integratie? Theologie op het procrustusbed van de wetenschap: Arthur Peacocke: christelijke eschatologie is ijdele speculatie over de toekomst en kan beter achterwege blijven. Nancey Murphy en Robert John Russell: God werkt slechts in de onbepaaldheid op quantumniveau – een moderne versie van een God-van-de-gaten Nancey Murphy: de neurowetenschappen hebben het zielsbegrip overbodig gemaakt Patricia Williams: de evolutietheorie heeft het theologisch spreken over de erfzonde overbodig gemaakt

Naar een nieuwe integratie? Wetenschap gerelativeerd/aangepast door de theologie: John Polkinghorne: chaostheorie toont ondichtbare gaten aan in wetenschappelijke kennis ; wetenschap kan Gods handelen niet langer uitsluiten Intelligent Design & creationisme: frontale aanval op de evolutietheorie

Naar een nieuwe integratie? NEE! Integratie is procrustusbed - voor theologie (bijv. eschatologie) - voor natuurwetenschap (bijv. evolutietheorie) Fundamentele probleem is: wijze waarop over God wordt gesproken Er wordt een concurrentieverhouding tussen geloof en natuurwetenschap verondersteld Zoeken naar ondichtbare gaten in kennis

‘Constitutief verschil’ Geen concurrentie, geen rivaliteit tussen geloof & wetenschap, maar verschillende taalregisters, verschillende perspectieven op de werkelijkheid Woorden die in een religieuze context gebruikt worden, hebben andere betekenis dan in wetenschappelijk of dagelijks taalgebruik Metaforen om dit verschil in perspectief te verduidelijken: Landkaarten Schilderij Melodie Verliefdheid

‘Constitutief verschil’ Landkaarten

‘Constitutief verschil’ Schilderij

‘Constitutief verschil’ Melodie

‘Constitutief verschil’ Verliefdheid

‘Constitutief verschil’ Gelovigen zien weliswaar wat een natuurwetenschapper ook ziet, maar ze zien anders en méér. En juist dat méér, of die andersheid is ongrijpbaar. – de clou van een mop – de oplossing van een wiskundige vergelijking – als een melodie – als de schoonheid, eenvoud, en elegantie van een natuurwetenschappelijke theorie of een wiskundige vergelijking

De dialoog doen Voorbeeld: 1951: oprichting Commissie Geloof en Natuurwetenschap 1965: publicatie twee bundels Geloof en natuurwetenschap: Studies over de verhouding van christelijk geloof en moderne natuurwetenschap (red. C.J. Dippel en J.M. de Jong) => Tenminste in staat zijn om verkeerde vragen uit te sluiten

Conclusie 1. Constitutief verschil tussen geloof en wetenschap in het oog houden, 2.niet berusten in een kloof tussen beide 3. intermenselijke communicatie 4. een beter verstaan van elkaars perspectief Dan kan tot het besef gekomen worden dat ‘geloof of wetenschap’ een vals dilemma is.

Conclusie “Wetenschap is niet de vijand, niet de concurrent, en ook niet de vreemde die voor het christelijke geloof volstrekt irrelevant is, maar een partner in de zoektocht naar een beter begrijpen van mens en wereld, ook al spreken beide een andere taal en behoren de resultaten van de wetenschappelijke zoektocht tot een ander taalregister.” (L. Boeve, God onderbreekt de geschiedenis, 143).

God en de menselijke maat: Gods handelen en het natuurwetenschappelijk wereldbeeld Zoetermeer: Meinema 2006 ISBN: Chaos, Complexity, and God: Divine Action and Scientism Leuven: Peeters Publishers 2004 ISBN: Contact: