Wetenschapsfilosofie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De entertainmentbranche bezoek aan een tv studio opname met publiek
Advertisements

De les van de graankorrel
Filosofie Op HAVO en VWO.
MUZIEK : SOUVENANCE DE TOI - ALAIN MORISOD
Epistemologie ken(nis)leer / kentheorie
“Een reis naar Licht”.
Alles wat een begin heeft, heeft ook een einde
Wat is wijsheid Terugblikje Weten dat je niets weet: en toch een goede keuze maken Pauze Gesprek: Beslissen zonder dé Waarheid Afsluiting We hoeven niet.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
De Tabernakeldienst Studiemateriaal : Heiligdomsleer © AGO 2013
Libertarisme Sartre Quantum mechanica Kant.
Citaten uit “De Standaard” en “Tertio” naar aanleiding van de 75ste verjaardag van Kardinaal Godfried Danneels: “Natuurlijk ben ik het die schrijf…” Beelden.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Kader van deze presentatie:
De verlichting Paragraaf 2.
Woord van Leven April 2014.
Begrijpen, Waarheid en Denken..
Termen Sterke waardering= persoonlijke keuzes die iemand maakt en die zijn andere waardering richting geven (maatstaf) blz40 Hyperwaarde= cultureel bepaalde.
Arthur Schopenhauer Pessimisme: de som van het lijden hier op aarde is groter dan die van het geluk.
Woord van Leven Mei 2011.
Schijn en Werkelijkheid
Vader, wie bent u?.
Godsdienst.
Moderne Kunst.
KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 1 EEN FILOSOFISCHE BENADERING VAN DE KUNSTEN
Voor je iets zegt tegen iemand ,vraag jezelf drie dingen af :
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
Ga mij niet voorbij... Lucas 18: 31 – 42.. Ga mij niet voorbij... Lucas 18: 31 – 42.
De Griekse cultuur.
Kunst.
Homo Universalis. Renaissance in de 16e eeuw Hoofdstuk 5: Homo Universalis. Renaissance in de 16e eeuw.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
BIDDEN IS OMHOOG KIJKEN Zondag `Kome uw rijk, Geschiede uw wil: Als in de hemel, zo op aarde!’ De gelezen preek is van Prof. Jakob van Bruggen.
Foucault: How do people become subjects?
Wetenschapsfilosofie
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Inleiding Filosofie en Ethiek Vierde Bijeenkomst: De tweede wetenschappelijke revolutie (2) Dinsdag 28 september 2004.
‘Als iets écht is, is het onveranderlijk’
1 1. Dauerverhör = Kruisverhoor 2. Schreibtisch = Bureau
ANW - inductie & deductie
Verlangens van God.
Hoofdaannamen van Appreciative Inquiry
Oktober 2014 Woord van Leven “Ik ben het brood dat leven geeft. Wie bij mij komt zal geen honger meer hebben, en wie in mij gelooft zal nooit meer dorst.
Paulus' eerste brief aan Korinthe (25) 24 april 2014 Bodegraven.
MUSIC : SOUVENANCE DE TOI - ALAIN MORISOD
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Dagelijkse gedachten Muziek : Gene Pitney & Marc Almond: Something’s gotten hold of my heart.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
Filosofie Wat is het? Waarom zou je het kiezen? Wat kun je er mee?
Woord van Leven Juli 2014.
Stof om over na te denken…
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
Welkom in de kerk Zondag 8 HC Franeker 7 maart 2010 Thema: De Drie- enige, de God van je doop.
Zingen Vers 1 Wat drijft de volken, wat bezielt ze toch?
26 sept 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 8 1 Wat het offervlees aangaat, wij weten, dat wij allen kennis bezitten. De kennis maakt opgeblazen, maar de liefde.
Renaissance en Opstand
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Opkomst van machtige vorsten 1.4. Vorsten brengen een scheiding aan tussen Kerk en Staat Tot de dertiende eeuw dachten de meeste Europeanen dat God maar.
De post-kritische geloofsschaal Een nieuwe manier van omgaan met geloof…?
Leerdienst over het komende oordeel Openbaring 20 : Hij zal komen om te oordelen de levenden en de doden Hij houdt zich gereed (hij staat klaar)
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
IK EN DE ANDER Levinas ( ). Levinas Emmanuel Levinas ( ) wordt, na een relatief lange onbekendheid gedurende zijn leven, vandaag internationaal.
Muziek bestaat sinds de mens op de wereld is, maar de dieren, de atomen en de sterren maken ook muziek.. Karlheinz Stockhausen maar de dieren, de atomen.
Het werk van de Geest.
Wetenschap en politiek in de Griekse stadstaat
“13 waarheden voor het leven"
De God van de Schriften.
poreuze grenzen en de taak van de filosofie
Transcript van de presentatie:

Wetenschapsfilosofie fenomenologie/hermeneutiek

Van den Bersselaar zoekt het in de ervaring Fenomenologen zijn geinteresseerd in beleving Hermeneutici kijken naar wijzen van interpreteren

Wetenschapsfilosofie zoekt naar de oorsprong van een wetenschap: het denken http://www.youtube.com/watch?v=Yu_UFHrC02k&feature=related

Martin Heidegger (1889-1976) Doorbraak al in 1927 met het werk Sein und Zeit, waarin hij zich de grootste fenomenologische vraag stelde: wat betekent het te ‘zijn’? Heidegger wil terug naar de dingen zelf, naar gewaarwording in al zijn facetten. Het Griekse denken is de aard van het denken, en die is verstoord is met Plato Staat bekend om origineel, consequent en hypnotisch taalgebruik. Omstreden vanwege nazi-verleden. Zonder twijfel een van de meest invloedrijke filosofen van de 20ste eeuw.

Der Ursprung des Kunstwerkes Opent een nieuwe manier van denken volgens enkele belangrijke concepten: Oorsprong - Kunst – Wezen – Ding – Tuig – Werk – Strijd – Wereld – Aarde

Ter Inleiding Vanuit SuZ voelt H de noodzaak het menselijk bestaan in het ‘zijn’ te verstaan: men treft zich aan temidden van het zijnde en dient dit te accepteren: het is een geworpen ontwerp, een bevindelijkheid. Belangrijkste tegenstelling in UdK is wereld – aarde. Wereld is bevindelijkheid. Aarde is noodzakelijke zijnsbepaling van het kunstwerk.

Esthetica Geen hoofdvraag bij vdB, wel erg belangrijk sinds Kant. Schone als samenspel verbeeldingskracht en verstand. Duits idealisme (Schiller, Hegel) ziet het Schone als wereldbeschouwing

“Het is zaak het dingachtige van het ding te ervaren” (p.12/36) Heidegger begint eenvoudig: traditie ziet ding op drie manieren: Drager van eigenschappen Eenheid van een menigvuldigheid van gewaarwordingen Gevormde stof, ofwel ‘tuig’ (gebruiksvoorwerp)

“De dingen zelf zijn ons veel nabijer dan alle gewaarwordingen. ” (p Waarom is fenomenologie zo van belang? Vaststellende en berekenende werkwijze van moderne wetenschap geeft geen antwoord op het dingachtige van het ding en het tuigachtige van het tuig. Bijv. We horen een deur slaan H laat tuigachtige van het tuig zien door een analyse van de boerenschoenen van Van Gogh.

“Van Goghs schilderij is de openstelling van wat het tuig, het paar boerenschoenen, in werkelijkheid is.” (p.27/52) Heidegger stelt uiteindelijk: we komen het dichts bij de essentie van ‘tuig’ niet terwijl we onze eigen schoenen dragen, niet als we erover spreken. We komen er het dichtst bij als we voor dit schilderij van van Gogh staan. Het schilderij toont ons het ware wezen van het tuig dat het is.

Aarde – Wereld Maar wat is dan een werk… : Het staat in zichzelf en opent een wereld. Wereld is bevindelijkheid. Het in-zichzelf staan is Aarde: het in-zich-bergen, het zich afsluiten. Een kunstwerk wordt niet beleefd, maar is in zijn eigen bestaan een schok, die open gaat en geborgen blijft, en dat noemt H stijd.

“De Kunst is het zich-in-werk-stellen van de waarheid.” (p. 30/56) Misschien veel meer essay over het zijn en het begrijpen van dit zijn als een geschieden van de waarheid Maar wat is waarheid… Heidegger: alètheia= onverborgenheid Is dat niet wat de wetenschap ook nastreeft?

“Wereld wereldt en is zijnder dan het tastbare en waarneembare waarin we ons thuis wanen.” (p.35/61) Maar; onverborgenheid is een ontwikkeling. Heraclitus noemde natuur al het verborgene. En het te-voorschijnkomen van het zijnde veronderstelt een domein waarin dit mogelijk is. Daar ligt de opengaan en bergen van het kunstwerk; “Schoonheid is een wijze waarop waarheid als onverborgenheid weest.” (p.46/73)

“Het werk rukt en houdt de aarde zelf in het opene van een wereld “Het werk rukt en houdt de aarde zelf in het opene van een wereld. Het werk laat de aarde een aarde zijn.” (p.37/63) Strijd tussen wereld en aarde betreft dus niet slecht het wezen van het kunstwerk, maar van al het zijnde. Dat betekent niet dat alles zich opent; tot het zijn behoort ook het weigeren zich te kennen te geven. “Het wezen van de waarheid, dat wil zeggen van de onverborgenheid, is doortrokken van een weigering.” (p.44/71)

Wetenschap en Kunst en Werkelijkheid Kunstwerk dan als tegenhanger van de moderne wetenschap (techne) die het zijnde oplost in factoren die gebruikt worden. Kunst daarentegen behoedt de dingen (en de tuigen) tegen de teloorgang. Dat is niet conservatief: Heidegger noemde dichtkunst het ware wezen van de kunst. Zeker avant garde dichtkunst die een open plaats vestigt.

“Een werk is als een werk alleen werkelijk als we onszelf uit onze vertrouwdheden en gewoonten laten wegvoeren en in wat het werk opent laten binnenvoeren, om op die manier ons wezen zelf binnen de waarheid van het zijnde tot stand te brengen.” (p.63/92)

“Ich trete vor einem zurück, der noch nicht da ist, und beuge mich, ein Jahrtausend im voraus, vor seinem Geiste” Heinrich von Kleist