VBS De Bron Meester Ronny Marc Horst

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zaalhockey
Advertisements

Manoeuvre: in rechte lijn achteruit rijden
FLL Robot tips Hoe bouw ik een robot? Hoe programmeer ik een robot?
Eerste kennismaking met programmeren in RoboMind
Uitleg notenschrift Hoe lees je noten? Hoe speel je die noten op een piano, gitaar of klokkenspel.
Peter Teeuwen Man 57 jaar Hoogbegaafd Heb autisme.
Hoog Leer noten lezen! Deel 1 Laag A - B - C - D - E - F - G
Lego Mindstorm.
Quiz Start.
Notenschrift test jezelf
Kleur illusie Links zie je een cirkel van blauw-violette (magenta) ballen, een van hen verdwijnt voor even rondcirkelend. Laat uw blik nu rusten op het.
BEGINNERs EV3 PROGRAMMeer Les 3
Programmeer les voor gevorderden
Notenschrift test jezelf
Ik doe mijn presentatie over…
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER Les1
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER Les2
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER LEssen
Gevorderde programmeer les: Betrouwbaarheid robot verbeteren
BEGINNER EV3 Programmeer Les
MINECRAFT PLAATJES TUTORIAL #3 KUBUSCRAFT.
MINECRAFT PLAATJES TUTORIAL #1 ZWAMBIE ZWAMBIE ZWAMBIO!
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER Les4
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER Les3
Gevorderde PROGRAMMeer Les
rood rood rood zijn de tomaten en ook een teloefening
Programmeren Spreekbeurt Joris.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
GEZICHTSBEDROG Probeer alle figuren hierna zo goed mogelijk te bekijken en geef mogelijke verklaringen.
Notenschrift Hoe lees je noten? Hoe speel je noten op een piano of klokkenspel. Dit leren wij met het Formative Assessment programma. FAP.
RoboCup Junior Bouwen van een robot Voor de NXT Versie
Singer-Songwriter Zingen en spelen tegelijk Tekst Melodie Akkoorden Transponeren Stijl en tempo Tekst langer maken Vorm.
Voortgang. Mijn voortgang in python Binaire getallen De computer gebruikt binaire getallen om alles te doen. Het is de taal waarin de computer praat.
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
BEGINNER EV3 PROGRAMMeer Les
Proportionele Besturing
Herhalen schaal Schaal is een verhouding.
BEGINNER EV3 PROGRAMMEER Les
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEERLES
BEGINNER EV3 PROGRAMMeer Les
Gevorderde EV3 Programmeer lessen Infrarood Sensor
BEGINNER EV3 PROGRAMMEER Les
Gevorderde programmeer les: Betrouwbaarheid robot verbeteren
BEGINNER EV3 PROGRAMMEER Les
Voorleesverhaal Joep op de stoep.
BEGINNER EV3 PROGRAMMeer Les
Training : 9 Teamfunctie : Verdedigen Doelstelling technisch
Objecten oppakken en verplaatsen
Herhalen schaal Schaal is een verhouding.
Kennismaking met programmeren
Programmeren met Reeksen
Training: Cliëntsessies
Gevorderde programmeer Les
Gevorderde programmeer les
BEGINNERs EV3 PROGRAMMeer Les
Kennismaking met programmeren
Kleurensensor kalibreren
BEGINNER EV3 PROGRAMMEER Les
BEGINNER EV3 PROGRAMMeer Les
Datum : Teamfunctie : Verdedigen Doelstelling technisch
Kennismaking met programmeren
De gyroscoop en omgaan met overgevoeligheid
BBR programmeren met Ardublock
BBR programmeren met Ardublock
Dit was Piet Mondriaan. Hij is een hele beroemde Nederlandse schilder
startkaart wat? waarom? hoe? tips!
Instructie onderwerp SmartArt-afbeelding met foto's tegen een rode achtergrond (gemiddeld) Ga als volgt te werk als u de SmartArt-afbeelding op deze dia.
“Knuffels” kleuren digibordpeuters.
Informatica - Robotica
Leren programmeren met Scratch
Transcript van de presentatie:

VBS De Bron Meester Ronny Marc Horst Robot lessen VBS De Bron Meester Ronny Marc Horst

Motoren Maak met je groepje een plan over hoe je de robot wilt laten bewegen, bv.: een slinger beweging (2 sec vooruit, naar rechts draaien, 2 sec vooruit, naar links draaien, ...) Een letter laten rijden (bv T: vooruit 1 sec, naar rechts, 3 sec rijden, draaien (of achteruit rijden), 3 sec rijden, naar rechts) ...

Sensoren Wat is een sensor? Welke soorten sensoren bestaan er? Hoe gebruikt men een sensor in een NXT programma?  Hoe reageert de robot op signalen die  worden opgevangen door de sensoren?  Als de robot bezig is: niet (direkt) -> liever niet ‘rij 1 seconde’, maar ‘rij vooruit (via herhaling)’

Stappenplan Maak met je groepje een plan over hoe het programma moet werken Herhaal Schakel-blok (als ...) Motor blokken Schrijf dit programma op een papier DAARNA pas programmeren Kijk achteraf hoe goed jullie plan was

Botsing voorkomen 1 de robot moet vooruit rijden als hij iets ziet (op bv. 20 cm) met z’n ultrasone sensor moet hij: naar links (of rechts) draaien (gedurende bv. 2 seconden) weer rechtdoor rijden (totdat hij een volgend object ziet)

Botsing voorkomen 2 Het resultaat is zoiets:

Stappenplan Maak met je groepje een plan over hoe het programma moet werken Herhaal Schakel-blok (als ...) Motor blokken Schrijf dit programma op een papier DAARNA pas programmeren Kijk achteraf hoe goed jullie plan was

Hindernisbaan Programmeer de robot zodat deze geen botsingen maakt Zet hem in de hindernisbaan en test de robot Denk aan het stappenplan

Kleuren herkennen Maak een programma dat een aantal kleuren herkent: Wit: speel een lage toon af Rood: speel een middelhoge toon af Blauw: speel een hoge toon af Denk aan het stappenplan

Pad volgen 1 Plan: Als je wit ziet: ga naar rechts Als je zwart ziet: ga naar links Hint: Snellere reaktie als je motorblok ‘BC’ opsplits in motorblok ‘B’ en motorblok ‘C’ Wat gebeurt er als je zwart en wit omdraait? Soms is het handig om ipv. op de achtergrondskleur (wit) te schakelen, om op de niet-lijnkleur (niet zwart) te schakelen. Wanneer?

Pad volgen 2 Als dit werkt het volgende toevoegen: Als je geel ziet: een toon spelen en stil gaan staan (wachten)

Spelregels van wedstrijd Voor reddende robots Voor dansende robots

Plattegrond Reddende robot

Hints voor Reddende robot Plan: Zwarte lijn op groene achtergrond volgen denk eraan: wil je de binnenbaan of de buitenbaan? Als je geel ziet: stop met lijn volgen en gebruik nu de ultrasone sensor: als deze niets ziet: draaien als deze wel wat ziet: rechtdoor rijden (hoe lang?) Denk aan het stappenplan

Plattegrond voor Dansende robot 3-6 meter 3-4 meter

Hints voor dansende robot Kies een leuk liedje en zet deze op een cd (duur: tussen 1 en 2 min) Maak voor de robot een veld met lijnen, zodat je kan rijden van lijn tot lijn Start de robot als de muziek start (steeds op hetzelfde moment) Denk aan het stappenplan