Debatteren, college 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Grammar Chapter 4 – G3 Aangeplakte vragen = Question tags.
Advertisements

Praten met kinderen over de wereld !
Handvatten voor implementatie in het examenprogramma
Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
Menno Karres Lead Auditor
1 De invloed van de organisatie op het meldgedrag van managers en medewerkers: een kijkje in de keuken Muel Kaptein Transparency International, April 21,
Aflezen van analoge en digitale meetinstrumenten
Leer de namen van de noten 1
VERVOERSAFHANKELIJKHEID IN DE GEMEENTE MEDEMBLIK LISANNE KRAAKMAN | UNIVERSITEIT VAN AMSTERDAM | 11 MEI 2012.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
“Goed bezig, nu voor later” Veiligheid, een kwestie van gedrag?
Veiligheidsincidenten de afgelopen maand? 21 mei
Workshop creatief brainstormen
Debatteren college 2 luisteren en reageren.
Seth Godin: If its broken its broken ! Dennis de Vroet Peter van Gerwen Michel Janse.
Basisgeheugenschakelingen
Levensvragen Over geluk…..
College 6, jaar 2, Zomer 2010 Pitch à la Dragons Den Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
Oplossingsgericht coachen
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
Leer de namen van de noten 2
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
1 Datastructuren Sorteren: alleen of niet alleen vergelijkingen College 5.
User Centred Development
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Pragmatische vaardigheden: debatteren met kinderen
Lessenreeks debatteren
DE PAPEGAAI.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Stefan Kolgen – C.H.I.P.S. vzw 1. “ Web 2.0 is the business revolution in the computer industry caused by the move to the internet as platform, and an.
Het Debat Opbouw en inhoud.
Leren debatteren Discussie vs debat Eisen Structuur Parlementair debat
Straatsburg werkweek havo september Opdracht Nederlands Wat ga je doen? -In groepjes van negen tot twaalf leerlingen, -bereid je je voor op school.
Opbouw debat (3-3) Voorstander minuten
Ruimtevaartquiz De Maan De.
Is al het voedsel REIN?. A. Vanaf het begin zorgde de ________ voor goed voedsel. Schepper.
“No problem can be solved from the same level of consciousness that created it. We must learn to see the world anew.” Albert Einstein.
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
Debat Onderwerp Datum:
De kracht van informatie voor beleidsontwikkeling
Hoe brei een team?.
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
ERIC Zoeken op onderwerp Universiteitsbibliotheek.
Reflections on life Sound on Reflecties op het leven. Geluid aan.
Tel de zwarte stippen. Tel de zwarte stippen Lopen de horizontale lijnen evenwijdig of niet?
Het Oogzorgnetwerk Het Oogzorgnetwerk 2.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Welkom bij de ‘Weet wat je eet en beweegt ’ quiz!
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Het verschil tussen telefoon en . Telefoon Telefoon is het communicatiemiddel waarmee je elkaar met een telefoon kan oproepen en zo met iemand kan.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Praktijk project 5 les 1 Dynamiek in organisatie.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
 Informatie over mezelf  Enkele interessante levensvragen volgens mij.
De tekstsoorten en hun kenmerken 1. HET BETOOG Doel = publiek overtuigen van een mening of activeren om iets te doen (=overhalen / tot handelen aansporen)
KRITISCH DENKEN 11 Co-premissen II © Kritisch Denken.
Salt & Light Zout & Licht
5 havo/6 vwo Debat
Ze durven de taal die ik geef niet meer te gebruiken
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 KGT Lesweek 4
De betogende voordracht
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
Hoofdstuk 3 Jij staat aan het roer
BC Heeze ouderavond 13 september 2018.
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
Even voorstellen: ‘Little Inventors’!
Transcript van de presentatie:

Debatteren, college 1

Programma Introductie Oefening Standaardgeschilpunten

Introductie Maak kennis met elkaar Wissel ervaring met debatteren uit Waarom vind jij wel/niet debatteren het belangrijkste vak?

Doelen cursus Debatteren Je leert: een beleidskwestie van alle kanten te bekijken; relevante argumenten voor beleid te gebruiken; goed te luisteren naar de tegenstander; onjuiste argumentatie herkennen en ontkrachten; je imago in te zetten; je te verplaatsen in de tegenstander; argumenten professioneel te presenteren.

Rooster 7 weken week 1: soorten stellingen, standaardgeschilpunten week 2: opzetbeurt, luisteren, jureren week 3: verweerbeurt, drogredenen, bronnen, imago week 4: debat in drie rondes, drogredenen, stijlfiguren week 5: oefendebatten week 6 en 7: einddebatten (volgens rooster)

Noodzaak verstandig beleid “Een paar weken voordat Groenink de voorzittershamer overneemt, laat deze de leden van de projectgroep Arrow weten dat het denkwerk moet worden afgerond: we moeten zo snel mogelijk met iets naar buiten komen. (…) Zonder over de goede cijfers te beschikken, zonder te weten waar de bank nou eigenlijk het meeste geld verdient, wordt de knoop doorgehakt. ‘We stoppen met de universal bank en bouwen de bank om tot drie dedicated customer businesses.” (Uit: Jeroen Smit (2008) De Prooi. Blinde trots breekt ABN-Amro).

Noodzaak verstandig beleid 2 “De beloftes van synergie en samenwerking vinden ze (medewerkers van het Zaanse hoofdkantoor, JK) helemaal ongrijpaar, net als Van der Hoeven, de president lijkt te zijn opgestegen. Het was al moeilijk hem met kritiek te bereiken, nu is het onmogelijk geworden.” (Uit: Jeroen Smit (2005), Het drama Ahold.)

Noodzaak verstandig beleid 3 “I think the reasons varied from department or agency. But one of the reasons was that some of the people involved really were purists in terms of belief in free markets and were absolutely, from a doctrinal point of view, opposed to regulation. I think others were concerned with keeping the big banks and the investment banks happy and making sure that they were responsive to the demands of those entities. One thing we have to remember is that the financial services industry was the largest campaign finance contributor then -- and perhaps even now, I'm not sure -- and it was very effective in lobbying both the executive branch and Congress.” (Brooksley Born (2009). Frontline, The Warning

Oefening 1 Bedenk argumenten om de koffieautomaten af te schaffen (en te vervangen door verse koffie).

Oefening 1 Bedenk argumenten om de koffieautomaten te behouden.

Stellingen: zie het verschil 1. Beleidsstellingen: maatregelen Beleid X moet vervangen worden door beleid Y 2. Waardestellingen: oordelen Goed/slecht, meer/minder belangrijk, etc 3. Feitelijke stellingen Bewering X is waar

Stellingen 1. Beleidsstellingen: maatregelen Beleid X moet vervangen worden door beleid Y De UvA moet Engels in de bachelorsfase als voertaal hanteren. 2. Waardestellingen: oordelen Goed/slecht, meer/minder belangrijk, etc Wonen in een studentenhuis is beter dan thuis blijven. 3. Feitelijke stellingen Bewering X is waar, feitelijk controleerbaar De TU Delft is de grootste technische universiteit van Nederland.

Oefening 2 Welke beleidsstellingen zijn bruikbaar? Zie boek, opdracht 2

Vaste argumenten in debatten Sommige argumenten moeten behandeld worden om te kunnen overtuigen: de ‘standaardgeschilpunten’. Aan de hand van deze punten bereid je het debat voor Aan de hand van deze punten voer je het debat

Standaardgeschilpunten huidige situatie probleem en ernst oorzaak (inherentie) plan uitvoerbaarheid doeltreffendheid voordelen / nadelen

OV-kaart moet worden afgeschaft voor tegen Ernstige problemen Oorzaak: huidig beleid Plan: afschaffen Doeltreffend Uitvoerbaar Voordelen belangrijker dan nadelen Geen (ernstige) problemen Ligt ergens anders aan Behouden OV Niet doeltreffend Niet uitvoerbaar Nadelen groter dan voordelen (Voor- en nadelen hoeven nog niet in de eerste beurt, maar worden voor de volledigheid wel alvast genoemd.)

Voor volgende week Bestudeer boek t/m 3.3 Stelling: Engels moet de voertaal worden in de bachelorfase van de opleiding…. Opdracht: bereid een toespraak van maximaal 2 minuten voor waarin je argumenten voor deze stelling presenteert, en een toespraak van maximaal 2 minuten met tegenargumenten. Loop telkens alle standaardgeschilpunten langs.

Tot volgende week!