Debatteren, college 1
Programma Introductie Oefening Standaardgeschilpunten
Introductie Maak kennis met elkaar Wissel ervaring met debatteren uit Waarom vind jij wel/niet debatteren het belangrijkste vak?
Doelen cursus Debatteren Je leert: een beleidskwestie van alle kanten te bekijken; relevante argumenten voor beleid te gebruiken; goed te luisteren naar de tegenstander; onjuiste argumentatie herkennen en ontkrachten; je imago in te zetten; je te verplaatsen in de tegenstander; argumenten professioneel te presenteren.
Rooster 7 weken week 1: soorten stellingen, standaardgeschilpunten week 2: opzetbeurt, luisteren, jureren week 3: verweerbeurt, drogredenen, bronnen, imago week 4: debat in drie rondes, drogredenen, stijlfiguren week 5: oefendebatten week 6 en 7: einddebatten (volgens rooster)
Noodzaak verstandig beleid “Een paar weken voordat Groenink de voorzittershamer overneemt, laat deze de leden van de projectgroep Arrow weten dat het denkwerk moet worden afgerond: we moeten zo snel mogelijk met iets naar buiten komen. (…) Zonder over de goede cijfers te beschikken, zonder te weten waar de bank nou eigenlijk het meeste geld verdient, wordt de knoop doorgehakt. ‘We stoppen met de universal bank en bouwen de bank om tot drie dedicated customer businesses.” (Uit: Jeroen Smit (2008) De Prooi. Blinde trots breekt ABN-Amro).
Noodzaak verstandig beleid 2 “De beloftes van synergie en samenwerking vinden ze (medewerkers van het Zaanse hoofdkantoor, JK) helemaal ongrijpaar, net als Van der Hoeven, de president lijkt te zijn opgestegen. Het was al moeilijk hem met kritiek te bereiken, nu is het onmogelijk geworden.” (Uit: Jeroen Smit (2005), Het drama Ahold.)
Noodzaak verstandig beleid 3 “I think the reasons varied from department or agency. But one of the reasons was that some of the people involved really were purists in terms of belief in free markets and were absolutely, from a doctrinal point of view, opposed to regulation. I think others were concerned with keeping the big banks and the investment banks happy and making sure that they were responsive to the demands of those entities. One thing we have to remember is that the financial services industry was the largest campaign finance contributor then -- and perhaps even now, I'm not sure -- and it was very effective in lobbying both the executive branch and Congress.” (Brooksley Born (2009). Frontline, The Warning
Oefening 1 Bedenk argumenten om de koffieautomaten af te schaffen (en te vervangen door verse koffie).
Oefening 1 Bedenk argumenten om de koffieautomaten te behouden.
Stellingen: zie het verschil 1. Beleidsstellingen: maatregelen Beleid X moet vervangen worden door beleid Y 2. Waardestellingen: oordelen Goed/slecht, meer/minder belangrijk, etc 3. Feitelijke stellingen Bewering X is waar
Stellingen 1. Beleidsstellingen: maatregelen Beleid X moet vervangen worden door beleid Y De UvA moet Engels in de bachelorsfase als voertaal hanteren. 2. Waardestellingen: oordelen Goed/slecht, meer/minder belangrijk, etc Wonen in een studentenhuis is beter dan thuis blijven. 3. Feitelijke stellingen Bewering X is waar, feitelijk controleerbaar De TU Delft is de grootste technische universiteit van Nederland.
Oefening 2 Welke beleidsstellingen zijn bruikbaar? Zie boek, opdracht 2
Vaste argumenten in debatten Sommige argumenten moeten behandeld worden om te kunnen overtuigen: de ‘standaardgeschilpunten’. Aan de hand van deze punten bereid je het debat voor Aan de hand van deze punten voer je het debat
Standaardgeschilpunten huidige situatie probleem en ernst oorzaak (inherentie) plan uitvoerbaarheid doeltreffendheid voordelen / nadelen
OV-kaart moet worden afgeschaft voor tegen Ernstige problemen Oorzaak: huidig beleid Plan: afschaffen Doeltreffend Uitvoerbaar Voordelen belangrijker dan nadelen Geen (ernstige) problemen Ligt ergens anders aan Behouden OV Niet doeltreffend Niet uitvoerbaar Nadelen groter dan voordelen (Voor- en nadelen hoeven nog niet in de eerste beurt, maar worden voor de volledigheid wel alvast genoemd.)
Voor volgende week Bestudeer boek t/m 3.3 Stelling: Engels moet de voertaal worden in de bachelorfase van de opleiding…. Opdracht: bereid een toespraak van maximaal 2 minuten voor waarin je argumenten voor deze stelling presenteert, en een toespraak van maximaal 2 minuten met tegenargumenten. Loop telkens alle standaardgeschilpunten langs.
Tot volgende week!