Wacht niet tot uw bedrijf op de klippen loopt 1 oktober 2013 Eric Van den Broele _______________________________ Senior Manager Research & Development.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
GfK Supermarktkengetallen
Rekenen met procenten Rekenen met procenten.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
1 19 jan Urk. 2 de context van 2Korinthe 3  Paulus reageert op beschuldigingen dat hij onbevoegd zou zijn (3:1,2);  Paulus plaatst zijn Evangelie.
2 Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
H 29: Kostprijs bij heterogene producten
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
Budgettering voor KMO’s: Agenda
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
10 tips voor een gouden start Groeitips
Debiteuren Dead Roll Hoe voorkomt professionele incasso dat debiteuren u onder water trekken?
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Cijfers Zorg en Gezondheid Sterftecijfers 2005.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Vennootschapsbelasting Aj 2011
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Agenda 1 Even voorstellen 2 Over ING 3 Financieren 4 Vragen.
Haal wel rendement uit IT investeringen Ton Tijdink.
Case Steel NV 4a. Geef de definitie van het begrip rentabiliteit. Rentabiliteit betekent winstgevendheid. Rentabiliteitskengetallen geven een indicatie.
Verkoopresultaat Niveau 3 Kerntaak 5 Blz. 63.
Mode1. Cijfers  Onvoldoende 5  Matig 6  Voldoende 7  Goed 8  Uitstekend 9  Excellent 10.
Toepassingen 5L week 1: ‘Een nieuwe start’
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
H 22: Brutowinstopslagmethode
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
2.1 Procenten en promillages
Goedemiddag H3b.
Pasen & Pinksteren op één dag!
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | December 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
HET KMO-RAPPORT VLAANDEREN
Inspiratie-avond UNIZO Provincie Vlaams-Brabant en Brussel Brussel August 6, 2014 © Unizo.
Een bakje kwark kost € 1,27. Hoeveel kosten vijf bakjes? 5 x € 1,27 = 5 x € 1,00 = € 5,00 5 x € 0,20 = € 1,00 5 x € 0,07 = € 0, € 6,35 Een.
Arbeidsparticipatie van oudere werknemers Discussiemiddag Leeftijd en Gezondheid op het Werk Utrecht, 27 oktober 2009 Dr. Rob Gründemann, Senior Onderzoeker/Adviseur.
Enkel het resultaat telt....
Van Vensoc tot Biztax Vennootschapsbelasting Aj 2011.
FHI branches Trendonderzoek & Recessie-enquête.
Basisboek Bedrijfseconomie
Foutvrij Productontwerpen met IDOLLSS
De wet op continuïteit van ondernemingen een statistische stand van zaken Persconferentie VBO-FEB 30 maart 2011 Eric Van den Broele Dep. Sr. Manager Research.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Hoeveelheidsaanpassing II
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
Uw financiële gezondheid vandaag en in de toekomst Ingrid De Muynck Steve Wagemans.
Get 5 Get Rich Get 5 Rich. © 2001 Goovaerts & Menick Wat Zou u Doen of Kopen Als u Zoveel Geld Zou Hebben en Niet Op De Prijzen Zou Hoeven Letten?
DE BALANS.
Algemene Ondernemersvaardigheden
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
Agenda  Les  wkn  hs 2 1 omzet en afzet  bestuderen tb 32 tm 36 maken 2.1 tm 2.5 (wb tm 60)
Lucas 15: 11 En Hij zeide: Iemand had twee zonen
Het nut van Business Planning
H.5 Winst en toegevoegde waarde
P1 Kennismaken Bedrijfseconomie. P1 Kennismaken Bedrijfseconomie.
Budgetteren H5 Omzetbelasting Ondernemer detailhandel.
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
De Wet op Continuïteit van Ondernemingen een statistische stand van zaken la Loi sur la Continuité des Entreprises une situation statistique 28 maart 2012.
10 tips voor een gouden start Ivo Bols 10u30 – 11u15.
de boekhoudkundige verwerking van een economische cyclus:
Business Intelligence in Credit Management Noordwijkerhout, 24 maart 2011 Dennis van Essen | EMEA Sales.
De Wet op Continuïteit van Ondernemingen een statistische stand van zaken la Loi sur la Continuité des Entreprises une situation statistique 28 maart.
Basisboek Bedrijfseconomie
Transcript van de presentatie:

Wacht niet tot uw bedrijf op de klippen loopt 1 oktober 2013 Eric Van den Broele _______________________________ Senior Manager Research & Development Business Performance Optimalisation Consultant Trainingconsultant Spokesman Graydon Belgium nv

… a perfect storm?

...Let’s risk NV1/ 94 BVBA1/ 48 Eenmanszaken1/ 228

Evolutie van het betaalgedrag in België

De W.C.O.: sedert april 2009 tot 31 augustus 2013: 2009: : : : 1.537

W.C.O.: evolutie faillissementen

Invloed van een lange krediettermijn op de winstmarge na…dagen is de winst opgebruikt rentekosten per jaar 8 % % % % %3 %2 %1,5%1 % netto winst / omzet 6 %

voor 35 dagen

De zaakvoerder over zijn situatie in 2011 In de praktijk deed ik, om de kosten te drukken, een deel van de boekhouding. Ik zag de boekhouder om de drie maanden om de cijfers binnen te brengen en de btw aangifte in te vullen. Nu eerlijk: ik kan die cijfers wel encoderen, ik kan er niets uit afleiden. We kregen wel elke keer grafieken terug met evoluties waaruit we nu weten dat we een tot twee trimesters vroeger hadden kunnen verwittigd worden dat het fout liep. Nu ja: de boekhouder die wij toen hadden was een vrij groot bedrijf waar wij duidelijk maar kleine garnalen waren. Ik moest naar de boekhouder toe, hij kwam niet naar de klant.

Blog:

Resultaat boekjaar Netto bedrijfskapitaal Liquiditeitsratio 1,611,230,990,841,010,820,430,42 Schuldgraad 57,575,9593,82110,92105,67109,29185,14209,39 Eigen vermogen Cash Flow FiTo meter De situatie van een groothandel

Probleemstelling 1  1/3 tot 1/6 van de klanten vertoont symptonen  Onmogelijk om zoveel klanten over boord te gooien?

“Alles wat kan worden geteld, telt niet noodzakelijkerwijs. Alles wat telt, kan niet noodzakelijkerwijs worden geteld”

Principes van een preventief debiteurenbeleid … Beleid waarbij zo lang mogelijk zaken wordt gedaan en waarbij zo veilig mogelijk wordt gewerkt

Klanten systematisch controleren op kreditwaardigheid Bij extreem gevaar: samenwerking stopzetten Zo veel mogelijk zoeken naar maximale indekking Te late betalers individueel evalueren op rentabiliteit en risico.

Meten van kredietrisico Bij enkelvoudige beslissing Krediet wordt: Toegekend Debiteur betaalt op vervaldag Debiteur betaalt niet (op vervaldag) Verworpen Klant koopt toch en betaalt op voorhand, met zekerheden of cash. Klant koopt niet

Meten van kredietrisico Bij enkelvoudige beslissing Krediet wordt: Toegekend Debiteur betaalt op vervaldag Debiteur betaalt niet (op vervaldag) Verworpen Klant koopt toch en betaalt op voorhand, met zekerheden of cash. Klant koopt niet

Cost to serve models Klanten met hoge bedieningskost  Bestellen van producten op maat  Bestellen van kleine hoeveelheden  Onvoorspelbare orderevolutie  Leveren op maat  Verandering van leveringvereisten  Handmatige orderbehandeling  Grote voorverkoopondersteuning (marketing, techniek, verkoopsapparaat,...)  Grote naverkoopondersteuning (installatie, garanties, training, service ter plaatse)  Nood tot opbouwen voorraad  Trage betalingen Klanten met lage bedieningskost  Bestellen van standaard producten  Bestellen van grote hoeveelheden  Voorspelbare orderrotatie  Standaard leveringen  Constante leveringvereisten  Electronic processing  Geen presalesondersteuning (standaard pricing & ordering)  Geen naverkoopondersteuning  Just in time  Stipte betalingen

Integrated Credit Marketing Global Case: de analyse van de klantenportefeuille

Wet van Pareto: Met 20% van de klanten wordt 80 % omzet gerealiseerd.

Met 40% van uw klanten realiseert u slechts 4% van uw omzet Binnen deze groep vindt u 80% van al uw problemen WET VAN 2 x 4

Verkoper A Verkoper B Klanten Suspecten

Verkoper A Verkoper B Klanten Suspecten Klanten Suspecten

Verkoper A Verkoper B Klanten Suspecten Klanten Suspecten Prospecten

Verkoper A Verkoper B Klanten Suspecten

Meer dan 70% van de potentiële klanten gezond. Waarom dan actief ongezonde bedrijven prospecteren?