Definieer het maar ruimtelijke interfaces
Inhoud met als doel Definitie interface + ruimtelijkheid Eye tracking Motion capture and analysis Haptic interfaces Audio interfaces openFrameworks INFORMEREN EN INSPIREREN
Eye Tracking
Complex mediaproduct 0-eyetracking-interface-means-gamers-looks- can-kill.html 0-eyetracking-interface-means-gamers-looks- can-kill.html Montfort Universiteit, Engeland Games: veel functies Interface met shortcuts Vormen tekenen, focusen, buiten beeld
Apparaten Universiteit van München Robot reageert op oogbewegingen Camera’s
Reguliere gebruikers Manu Kumar, Stanford universiteit Met de hand Focusen Vergroot beeld, gebruiker klikt Geen aanwijzer
Natuurlijk Robert Jacob Niet serieel maar parallel Volg de natuurlijke focus
Dus? Waardevol voor mensen met beperkingen Complex = intuïtieve interface nodig Rekening houden met natuurlijke oogbewegingen Reguliere gebruikers: combinatie met handen
Motion Capture
Definitie Techniek om bewegingen digitaal op te nemen Over te zetten naar een model Herkenningspunten
Technieken Traceren van markers in de ruimte belangrijk Verschillende technieken Aan de hand van de toepassing kiest men de techniek Nauwkeurigheid Prijs Kalibratietijd
Technieken (2) Opnameruimte Bemonsteringsfrequentie (MPS) Latentietijd ( tion-capture_tech ) tion-capture_tech Aantal vrijheidsgraden
Toepassingen Film industrie Game industrie Sport Geneeskunde Trainingen brandweer, politie en reddingswerkers.
Voorbeelden K28&feature=related K28&feature=related 2g 2g
HAPTIC INTERFACES
Wat is een haptic interface? Wat is dan force feedback?
Toepassingen Games
Toepassingen 3D modelling
Toepassingen Robots
Toepassingen Medische wereld
Toepassingen Blinden
EN NU EEN FILMPJE
Audio als interface in multimedia & games
Inhoud Introductie Idiomen Metaforen Plaatsing
Idiomen
Bliepjes en piepjes Moet worden aangeleerd Geen directe emotionele waarde aan signaal
Metaforen
Moet referen aan een eerdere gebeurtenis of herkenbaar geluid Vaak mogelijk aan emotionele waarde van geluid
Events
Plaatsing klik
Plaatsing Panning (l+r) Volume Stereobeeld oprekken(q-sound) Surround Snelheid toonhoogte (dopler effect)
Audioanalyse klik
BRONNEN Alan Cooper - Designing interfaces