Breuklijnen: ontstaan (cursus p. 137)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
Advertisements

PERSPECTIEF WELZIJNSSCHAKELS Stedelijke en plattelandsarmoede.
En hierdoor… ...worden armen afgesloten van algemeen aanvaarde leefpatronen…  scholing, gsm, auto, mode, vrijetijdsbesteding, internet, woning, lichaamsverzorging,
De eerste mensen Paragraaf 1 Hoofdstuk 2.
Training Sociaal Burgerschap
Hoofdstuk 6 Sociale ongelijkheid.
Maatschappelijke Segregatie
Grote en middelgrote steden
WELKOM. !!!???!!! ARMOEDE in BELGIË??? ZEKER WETEN!!
Armoede: meer dan te weinig inkomen? Paul de Beer Amsterdams Instituut voor ArbeidsStudies (AIAS) & De Burcht.
GOED WONEN van LEVENSbeLANG! Ouderenweekcampagne 2011.
Groot-Brittannië en India en Kenia
Allochtonen in het hoger onderwijs
Tijd voor actie? Aanbevelingen voor meer toegankelijke diensten en kansen voor kinderen in Europa Françoise Pissart Directeur Koning Boudewijnstichting.
Bedrijfsbezoek ‘Active Ageing’
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
Belangrijke dimensies van kinderarmoede
Traditionele Belgische breuklijnen
OCMW’s en Activering Studiedag Lokale Economie en Werkgelegenheid Mechelen 26 november 2009.
INTEGRATIE van de OUDEREN in het BELEID. 1 De komende ouderengolf is een zeer groot maatschappelijk succes Lang leven, in goede gezondheid, met zijn tweeën,
Leefbaarheid Casus: Kanaleneiland, Utrecht. Eén van de veertig
Wat is UNIZO?  UNIZO = Unie van Zelfstandige Ondernemers  Doelstelling: meer kansen voor ondernemers creëren, in het belang van de hele.
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv Make poverty history In 2000 zijn millenniumdoelen vastgesteld, bijvoorbeeld: in 2015 moeten armoede.
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
Adolescenten en maatschappelijke kwetsbaarheid
DE OVERGANG ONDERWIJS-ARBEIDSMARKT Rationeel of emotioneel ?
Armoede treft 1 op 5 ouderen
Vraagstukken van grote en middelgrote steden in Nederland
De donkere kleur van armoede
Netwerk voor sociale inclusie European Anti-Poverty Network EAPN Europees Netwerk Armoedebestrijding.
Een nieuwe op achtergestelde buurten in het Brussels stedelijk gewest
Taalgebieden in België
 Specialisten  Brussels studies  Trefwoorden  Inhoud tekst  Korte samenvatting.
Samenvatting  Sociaal-economische verschillen in ongezond gedrag  Voor een verklaring moet aan twee voorwaarden worden voldaan: 1.Een relatie met het.
Hoofdstuk 2 Arm en rijk in Nederland en Europa.
Een introductie tot armoede en sociale innovatie
Lid van de club. Doel deelproject 1 Verklaren individuele en/of geografische factoren de participatie in sportlidmaatschap Hoe inclusief zijn sportverenigingen.
De Vlaming en zijn (on-) veiligheidsgevoelens: ongelijk verdeeld en verspreid? Dries Verlet & Marc Callens Studiedienst Vlaamse Regering Stefaan Pleysier.
Jeugd en stad Een jeugdcriminologische benadering.
Integratiebeleid in Vlaanderen 7 mei 2015 Voor Mozaiko Kobe Debosscher Secretaris Commissie Integratiebeleid be 0484/88.
De donkere kleur van armoede
Sociologie Cultuur en Context J1.3. Bezetting Maagdenhuis Jeugd en muziek.
Administrateur-generaal
Welzijnszorg? Sociaal-culturele beweging Met schaamte 45 jaar 5 pijlers: Projecten Fondsenwerving Jongeren en onderwijs Politiek Campagne
Armoede is … Sieg Monten
Waarom zijn interetnische contacten eigenlijk zo belangrijk? Pieter-Paul Verhaeghe PhD. Student Sociologie Universiteit Gent 1.
2.3 Rangen en standen Hoofdstuk 2.
Leeswijzer bij de bijlagen In deze bijlagen bij het NVZ-strategiedocument Zorg voor 2020 zijn de belangrijkste grafieken en brondocumenten voor u geselecteerd.
1. globalisering. 1 Weg uit Nederland a Daar zijn de lonen lager. Daar is de productie dus goedkoper. Tot 1989 bestond het IJzeren Gordijn nog. De uitwisseling.
Wat is een vluchteling? Asielzoeker Erkende vluchteling Subsidiair beschermde.
K.A. 3. het ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen
De sociale staat van Nederland Over scheidslijnen en onbehagen in een verkiezingsjaar Kim Putters 4 oktober 2016.
Armoedeweb kerngegevens. Werk is een buffer, maar lost armoede niet op: 95% van de werkenden leeft niet in armoede,
COLLECTIEF WONEN IN ZELFBEHEER
23 juni 2017.
H5 Wie heb je nodig?.
Voorstelling kansarmoedeatlas
Ervaringsdeskundige in armoede en sociale uitsluiting
Armoede is ... … een netwerk van sociale uitsluitingen op verschillende domeinen van het maatschappelijk en individueel leven… Tewerkstelling, onderwijs,
Belangrijke dimensies van kinderarmoede
Kansarmoede in de kleuterschool
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Vermaatschappelijking van zorg
Niet alleen op de wereld
Cijfergegevens leerrecht
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

Breuklijnen: ontstaan (cursus p. 137) OUT-GROUP = Mensen die behoren tot onze groep = WIJ ↓ Door gemeenschappelijke doelstellingen: Samenhorigheidsgevoel en solidariteit → zorgt voor Sociale cohesie IN-GROUP = Mensen die NIET behoren tot onze groep = ZIJ Voorbeelden van groepen waar we lid van zijn en waardoor een scheidingslijn getrokken wordt met niet-leden: Arm-rijk/ christen- niet-christen/ Dik-dun/ Normaal IQ-Laag IQ enz.

1. Breuklijnen: ontstaan (cursus p. 137) IN-GROUP OUT-GROUP tegengestelde belangen ↓ Ernstige conflicten Kloof tussen verschillende groepen in de samenleving = BREUKLIJN

2. Breuklijnen: Gradaties (cursus p. 139) Tegenstellingen = conflicten om één probleem Voorbeelden? ↓ Scheidingslijnen = Meningsverschillen rond geheel van conflicten Breuklijnen = splijting = bedreigt samenleving = samenleving verliest cohesie Voorbeelden: Immigratie: Scheidingslijn/meningsverschil Rellen in Tunesië: Breuklijn Betoging/straatprotest tegen politieke stilstand: Tegenstelling/conflict

3. Breuklijnen: Niveaus (cursus p. 139) Relationele breuk: Breuk met personen, groepen en netwerken Geen toegang tot maatschappelijke goederen (inkomen, status, macht) Geen maatschappelijke erkenning contacten = bedreigend Gevoel van onmacht en machteloosheid Voorbeelden? Allochtonen → minder netwerken ... Huisvrouwen → geen netwerken, geen inkomen ...

3. Breuklijnen: Niveaus (cursus p. 139) Maatschappelijke breuk Uitgesloten uit arbeidsmarkt Uitgesloten uit cultureel en maatschappelijk leven (vb. sport, verenigingsleven, jeugdwerk, ICT, media, gezondheid, toerisme ...) Voorbeelden? Allochtonen zonder verblijfsrecht kunnen enkel een beroep doen op de informele economie (zwartwerk) Lager opgeleiden nemen minder deel aan het verenigingsleven dan hoger opgeleiden Personen met een handicap nemen amper deel aan het verenigingsleven (behalve bij verenigingen voor PmH)

3. Breuklijnen: Niveaus (cursus p. 141) Ruimtelijke breuk Uitgesloten qua woonplaats → wonen in specifieke wijken of buurten = Residentiële segregatie Concentratie van sociaal en economisch meest uitgesloten leden → onzichtbare sociale muur rond de achtergestelde buurten (ontsnapping vrijwel onmogelijk) Voorbeelden? Brussel → zorgt voor breuk tussen Vlaanderen en Wallonië Breuk tussen Noord- en Zuid-Korea Sociale woonwijken

3. Breuklijnen: Niveaus (cursus p. 141) Breuklijn tussen werkenden en niet-werkenden: Relationeel niveau: Maatschappelijk niveau: Ruimtelijk niveau: Breuklijn tussen godsdiensten: Breuklijn tussen autochtoon en allochtoon:

4. Breuklijn tussen arm en rijk = hardnekkige en fundamentele breuklijn (blijft bestaan ondanks maatregelen) 8% van de Belgen leven lange tijd onder de armoedegrens A. Kansarmoede = Mensen met een ongelijke startpositie = Meer dan enkel inkomen = Bij cumulatie van risicofactoren, zoals: (zie filmpje)

4. Breuklijn tussen arm en rijk B. Sociale uitsluiting = Mechanismen die mensen uitsluiten van o.m. scholing, tewerkstelling, voorzieningen, huisvesting enz. Eigen voorbeelden? = SL stelt actieve daad om mensen uit te sluiten = Dynamische invalshoek ↕ Kansarmoede = statische invalshoek → de uitgangspositie biedt een negatieve uitkomst → Sociale uitsluiting treft vooral maatschappelijk kwetsbaren

4. Breuklijn tussen arm en rijk C. Maatschappelijke kwetsing Voorbeeld: Onderwijs: Te grote culturele kloof tussen leefwerelden → moeite met: normen op school de verbale denkpatronen schoolse gebruiken → Spiraal: problemen op school – geen of laag diploma – geen of beperkt inkomen – moeilijk om rond te komen enz. Andere voorbeelden: p. 145 Artikel p. 140 lezen: niveaus onderscheiden