Achter de voordeur 5e Zonneveldlezing 14 november 2013
Revalidatieprogramma SOLK bij Revant | kinder- & jeugdrevalidatie Renée Sneep, Revalidatiearts kinderen & jeugd Revant | revalidatiecentrum Reigerbos (Goes) Revant | revalidatiecentrum De Wielingen (Terneuzen)
Interdisciplinair behandelteam fysiotherapeut ergotherapeut maatschappelijk werker psycholoog revalidatiearts 5e Zonneveldlezing, 14 november 2013
Protocollaire behandeling Gedragsgeoriënteerde revalidatie bij jongeren met functionele klachten 5e Zonneveldlezing, 14 november 2013
Protocollaire behandeling Door gebruik te maken van het protocol scheppen we duidelijke taak- en tijdsgebonden voorwaarden voor de revalidant en zijn/haar pedagogische omgeving. 5e Zonneveldlezing, 14 november 2013
Protocollaire behandeling Twee hoofdlijnen: Jongere: fysieke aanpak: activiteitenniveau verhogen gedragsgerichte aanpak: gezond gedrag bekrachtigen Pedagogische omgeving: begeleiding en inzicht geven 5e Zonneveldlezing, 14 november 2013
Protocollaire behandeling Doelgroep: Kinderen en jongeren waarbij de diagnose chronische pijn of chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS) is gesteld. 5e Zonneveldlezing, 14 november 2013
Protocollaire behandeling Biopsychosociaal model: predisponerende factoren precipiterende (ontwrichtende) factoren instandhoudende factoren geassocieerde factoren 5e Zonneveldlezing, 14 november 2013
Protocollaire behandeling Vóór de jongere wordt aangemeld bij de revalidatiearts: dient alle medische informatie ontvangen te zijn is er geen oorzaak voor de klachten gevonden 5e Zonneveldlezing, 14 november 2013
Protocollaire behandeling Na aanmelding volgt een intake door de revalidatiearts samen met de psycholoog ter beoordeling van ‘go or no-go’ aan de hand van de in- en exclusiecriteria. 5e Zonneveldlezing, 14 november 2013
Protocollaire behandeling Inclusie criteria chronische pijn 5e Zonneveldlezing, 14 november 2013
De revalidant is gemotiveerd. Er is sprake van een discrepantie tussen het pijngedrag en objectiveerbare medische bevindingen. De pijnklachten belemmeren de revalidant in de uitvoering van een aantal door hem/haar gewenste motorische activiteiten. De revalidant beschikt over een coöperatieve houding en is in staat om met de ouders en/of behandelaars tot concrete, haalbare doelstellingen te komen. De revalidant is gemotiveerd. De ouders zijn bereid om mee te werken aan de revalidatie. De diagnostiek door andere medische specialisten is afgerond en somatische behandeling vindt niet (meer) plaats. 5e Zonneveldlezing, 14 november 2013
Protocollaire behandeling Exclusie criteria chronische pijn 5e Zonneveldlezing, 14 november 2013
Ernstige psychopathologie. De revalidant is niet leerbaar en instrueerbaar. De revalidant en de ouders willen zich niet neerleggen bij het feit dat er niet verder gezocht wordt naar een somatische oorzaak. Lopende juridische kwesties. 5e Zonneveldlezing, 14 november 2013
Protocollaire behandeling Inclusie criteria chronische vermoeidheid 5e Zonneveldlezing, 14 november 2013
De vermoeidheid is niet het gevolg van voortdurende inspanning. Klinisch geëvalueerde, maar onverklaarbare, aanhoudende of steeds terugkerende vermoeidheid gedurende drie maanden of meer, die nieuw is (niet levenslang al aanwezig). De vermoeidheid is niet het gevolg van voortdurende inspanning. Het activiteitenpatroon van de revalidant staat niet in relatie tot de leeftijd. 5e Zonneveldlezing, 14 november 2013
Protocollaire behandeling Exclusie criteria chronische vermoeidheid 5e Zonneveldlezing, 14 november 2013
Een andere aandoening of ziekte die de vermoeidheid verklaart. Psychotische stoornissen. Ernstige depressie of een bipolaire stoornis. Schizofrenie. Hallucinerende stoornissen. Eetstoornissen. 5e Zonneveldlezing, 14 november 2013
Protocollaire behandeling Behandeling wordt gestart: Globaal 2x per week fysiotherapie 2x per week ergotherapie 1x per week jongere bij psycholoog 1x per week ouders bij maatschappelijk werker 5e Zonneveldlezing, 14 november 2013
Klinimetrie Gebruikte instrumenten: gevolgenmodel activiteitenweger acceptance and commitment therapy (ACT) 5e Zonneveldlezing, 14 november 2013
Doelen Geschikte einddoelen: weer voltijds naar school gaan zelfstandige activiteiten leeftijdsconform participatie: sporten, sociale activiteiten, gezinsactiviteiten 5e Zonneveldlezing, 14 november 2013
Toelichting ACT Acceptance and commitment therapy: inzichten uit gedragstherapie en cognitieve gedragstherapie en mindfullness-based therapieën worden geïntegreerd centraal uitgangspunt van ACT is dat lijden wordt veroorzaakt door pogingen om pijnlijke ervaringen en emoties te vermijden ACT is gericht op doen wat men waardevol vindt in het leven en daarbij pijn, negatieve emoties en negatieve ervaringen te aanvaarden 5e Zonneveldlezing, 14 november 2013
Toelichting ACT Voorbeelden: tot nu toe niets gevonden maatregelen die je neemt geven geen verbetering (bijvoorbeeld niet naar school gaan) ervaart alleen nadelen wat wil je weer kunnen, wat zijn jouw waarden? 5e Zonneveldlezing, 14 november 2013
Praktijkvoorbeeld Vrouw, 14 jaar Anamnese moe sinds aanvang middelbare school HAVO leerling, goede resultaten dankzij hard werken fietst 2x 8 km huis-school v.v. dagelijkse activiteiten vallen zwaar sport op hoog niveau (2-3x p.w. trainen, 1x p.w. wedstrijd) muziekles 1x p.w. 5e Zonneveldlezing, 14 november 2013
Praktijkvoorbeeld Familie anamnese moeder bekend met fibromyalgie vader bekend met hypothyreoïdie ouder zusje heeft moeheidklachten dagelijkse activiteiten vallen zwaar 5e Zonneveldlezing, 14 november 2013
Praktijkvoorbeeld Medische onderzoeken uitgebreid onderzoek door de kinderarts heeft geen oorzaak voor de vermoeidheid opgeleverd 5e Zonneveldlezing, 14 november 2013
Praktijkvoorbeeld Intake psycholoog (patiënt) patiënt klaagt over veel sporten en trainen veel taken thuis patiënt wil graag thuis op de bank chillen stoppen met muzieklessen shoppen met vriendinnen 5e Zonneveldlezing, 14 november 2013
Praktijkvoorbeeld Intake maatschappelijk werker (ouders) moeder ziet noodzaak om met maatschappelijk werker te spreken niet in; zij is zelf in behandeling en spreekt aldaar met maatschappelijk werker 5e Zonneveldlezing, 14 november 2013
Praktijkvoorbeeld Behandelprogramma minder trainen (1x minder): ouders bleken dit geen probleem te vinden huiswerk na trainen valt zwaar: meer vooruit plannen, voorwerken stoppen met regelmatige bezoeken aan chiropractor die altijd ‘iets’ vindt; daardoor teveel aandacht gericht op lijf prima niveau van functioneren qua kracht en conditie (FT) planning maken op papier (en niet in je hoofd), maak keuzes, kijk naar wat goed gaat (ET) 5e Zonneveldlezing, 14 november 2013
5e Zonneveldlezing, 14 november 2013
Praktijkvoorbeeld Afronding behandeling minder training stoppen muziekles meer tijd voor activiteiten vrije tijd conform belangstelling patiënt 5e Zonneveldlezing, 14 november 2013
Revalidatieprogramma SOLK bij Revant | kinder & jeugdrevalidatie Dank U, Renée Sneep 5e Zonneveldlezing, 14 november 2013