Consultant Mechatronica

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

SINT LUKAS HOGESCHOOL BRUSSEL
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
ZIEHIER 36 REDENEN WAAROM BIER
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Techniek in Tilburg: 3 x ‘O’. Samenwerking • Overheid • Onderwijs • Ondernemingen.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Electronic Resource Management (ERM) Els Schaerlaekens Anet Gebruikersdag 15 juni 2011.
Techniek en Competentie Gericht Onderwijs
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
HOOFDSTUK 12 Media.
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
VTB Technasium Vakcollege
Goed onderwijs maken we samen!
Maintenance Education Consortium
Welkom op de Ouderavond klas 4
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
Monteur Mechatronica basisberoepsopleiding
Noortje Jansen 15 April 2010 VMBO Expert Meeting.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Gebieden als Powerpoint shapes
Kempenhorst College Vervolgkeuze Sector en afdeling.
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
Passie - Verrijzenis Arcabas
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Vermelding onderdeel organisatie WO Sprint Kennissystemen bij IO en 3ME OC Focus – Lunchseminar 15 Gerald Wisse, Anton Heidweiller, Eric.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
Structuur LPM, versie 0.1. Juni 2005 Landelijk Platform Mechatronica 2005 Structuur 2005/2007.
LPM bijeenkomst 10 november 2005 Welkom. LPM bijeenkomst 10 november 2005 Landelijk Platform Mechatronica 2005 Structuur 2005/2007 Peter van Ierland.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
Frank Evers, ThiemeMeulenhoff Ageeth Jorna, Lekker-Werken
ribWBK11t Toegepaste wiskunde Lesweek 02
Module ribCO2 4z Draagconstructie in Staal, Hout en Beton Week 07
Kempenhorst College Vervolgkeuze Sector en afdeling.
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Schitterende Organisaties®
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
De opleiding mechatronica
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Kwaliteit in productie
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
13 juni 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 7:1 1. 1Korinthe 7 1 Wat nu de punten betreft, waarover gij mij geschreven hebt, het is goed voor een mens niet.
22/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Even voorstellen : Groep 3b
Hartelijk welkom! Voorlichting Uiterlijke Verzorging.
Uitvoeringsplan september 2012.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
Servicecentrum Studie en Beroep Jenny Marijnissen Peggy Brocatus
Servicecentrum Studie en Beroep
Praktijkopleidersdag
Kennis delen.
Kennis delen.
Opleiding Zorg technicus Ton Pagen Zorgtechniek Limburg.
Transcript van de presentatie:

Consultant Mechatronica Wim de Graaf Consultant Mechatronica Kenteq 28/29 juni 2005 Regiokantoor Hengelo

Ontwikkelingen vanaf 1989

Mechatronica: MBO 1999 Mechatronica Mechanische technieken Elektrotechniek Informatie techniek Mechatronica

Bestaande Mechatronica opleiding: Monteur Mechatronica Niveau 2 Crebo nr. 10898 Inhoudelijk 4800 uur (niveau 2/3 in 2 jaar) Uitvoering in BBL of BOL

Uitvoering Monteur Mechatronica Uitvoering Mechatronica niveau 4 ROC Gilde Opleidingen/ Océ Venlo BBL 2 ROC Eindhoven BBL 2 ROC Zadkine Rotterdam BOL 2 ROC Mondriaan Techniek Den Haag BBL 2 ROC Friesepoort Emmeloord/Defensie BBL/BOL 2 Anton Tijdink Praktijkschool Terborg BBL 2 ROC Alfa College Groningen BBL/BOL 2 Uitvoering Mechatronica niveau 4 ROC ASA Techniek Scutos Utrecht ROC Midden Brabant Tilburg ROC Landstede Harderwijk

Nieuwe kwalificatiestructuur 2005

Kwalificatiestructuur gebaseerd op competentieleren Machinebouw/ Mechatronica Technicus Middenkader Opleiding Crebo nr. 70507 Niveau 4 Vakman/Technicus Crebo nr. 70506 Niveau 3 Vakman Crebo nr. 70505 Niveau 2 Vakman Crebo nr. 70504 Niveau 1 Assistent Ind. Geaut. Install. Elektrische Install. Werktuigk. Install. Werktuigb. C & M Landbouw. M & W Human Technology Industr. Design Comm. Techniek Mechatronica Koude en lucht In. Werktuigbouwkunde, Elektrotechniek en Installatietechniek (WEI)

1. Assembleert onderdelen van mechatronische producten 3.     Kerntaken Kwalificatieprofiel Machinebouw / Mechatronica 1.              Assembleert onderdelen van mechatronische producten 2.              Meet en controleert eigen werk 3.              Interpreteert informatie en bereidt eigen werk voor. 4.              Bouwt mechatronische producten samen. 5.              Test mechatronische producten 6.              Interpreteert informatie en bereidt eigen werkzaamheden voor. 7.              Bouwt machines, apparaten en installaties samen. 8.              Controleert, meet en test het eigen werk.

Bereidt eigen werk voor (basis) 1 Bereidt eigen werk voor (basis) 2 Stelt componenten en modules af 3 Functioneert in team 4 Gaat correct om met collega’s 5 Ontwikkelt blijvend competenties 6 Registreert gegevens 7 Past verbindende technieken toe 8 Assembleert onderdelen en componenten 9 Verricht eenvoudige tests 10 Neemt voorzorgsmaatregelen 11 Bereidt eigen werk voor (uitgebreid) 12 Controleert en stelt materiaal en gereedschap in 13 Bouwt mechatronische producten 14 Regelt in, lijnt uit en stelt producten af 15 Test producten 16 Past regelgeving voor veiligheid toe 17 Verleent assistentie bij prototyping

Selecteert materialen/componenten 18 Selecteert materialen/componenten 19 Communiceert met collega’s 20 Vervaardigt mechanische onderdelen 21 Stelt componenten samen uit onderdelen 22 Controleert componenten en onderdelen 23 Test machines en laat deze proefdraaien 24 Interpreteert meetresultaten 25 Stelt gereedschappen in en af 26 Bouwt machines/installaties samen 27 Brengt modificaties aan 28 Stelt een werkplan op 29 Overlegt met interne afdelingen 30 Inventariseert benodigde materialen en componenten 31 Past onderdelen aan 32 Verricht onderhoudswerkzaamheden 33 Verricht revisiewerkzaamheden 34 Stelt machines/installaties in- en af 35 Voert functionele testen uit 36 Lokaliseert en analyseert storingen 37 Communiceert over testresultaten

Technisch Middenkader WEI Uitstroom differentiaties: Industrieel geautomatiseerde Installaties Elektrotechnische Installaties Werktuigkundige Installaties Werktuigbouwkundige Constructies. en Machines Landbouwkundige Werktuigen en Machines Human Technology Industrieel Design Commerciële Technieken Mechatronica Koude- en Luchttechnieken

1. Begeleidt en stuurt het werkproces. 1.3. Kerntaken Kwalificatieprofiel TMK WEI/Mechatronica Kerntaken 1. Begeleidt en stuurt het werkproces. 2. Begeleidt medewerkers. 3. Maakt en leest tekeningen. 4. Verricht en controleert kostencalculaties. 22. Controleert en test mechatronische (half) producten 23. Werkt het ontwerp uit voor mechatronische producten. * Deze kerntaken moeten binnen de context van het beroep (aangegeven door de uitstroomdifferentiatie) worden uitgevoerd.  

Kernopgaven kwalificatieprofiel   Kernopgaven kwalificatieprofiel Kernopgave 1 De technicus middenkader staat voor de opgave dat hij zijn werk evenwichtig plant waarbij hij rekening houdt met de planning van in- en externe klanten. Kernopgave 2 De technicus middenkader staat voor de opgave prioriteiten te moeten stellen zodat de werkzaamheden goede voortgang vinden ondanks verstorende in- en externe omstandigheden. Kernopgave 3 De technicus middenkader staat voor de opgave om een afweging te maken tussen tijd en kwaliteit wanneer er te laat geleverd dreigt te worden. Kernopgave 4 De technicus middenkader staat voor de opgave om arbo- veiligheid- en milieuvoorschriften te handhaven ondanks de investering in tijd en geld die dit met zich mee brengt.

Uitstroom- differentiatie 9. Mechatronica Korte typering van de uitstroomdifferentiatie: Binnen de uitstroomdifferentiatie Mechatronica houdt de Technicus Middenkader zich bezig het oplossen van mechatronische problemen. Daarvoor werkt hij het ontwerp van mechatronische producten uit in hanteerbare documenten voor de productie afdeling. Hij monteert en repareert mechatronische (half) producten. Daarnaast stuurt hij het werkproces en de (kwaliteit)controle van de werkzaamheden.

Kerntaken Kernopgaven   Kern 9 1 Begeleidt en stuurt het werkproces X 2 Begeleidt medewerkers 3 Maakt en leest tekeningen 4 Maakt en controleert kostencalculaties Kernopgaven Evenwichtig plannen Prioriteiten stellen Tijd versus kwaliteit Handhaven voorschriften

Deelnemers Stichting Consortium PGO Blokboeken niveau 4 ROC ASA Techniek Scutos Utrecht ROC Midden Brabant Tilburg ROC Eindhoven ROC Mondriaan Techniek Den Haag ROC Landstede Harderwijk Fontys PTH Eindhoven ROC Zadkine Rotterdam

Proeftuin TMK-WEI/Mechatronica Deelnemende ROC’s ROC ASA Techniek Scutos Utrecht ROC ALFA College Groningen ROC Nijmegen ROC Midden Brabant Tilburg ROC Friesepoort Emmeloord ROC Arcus College Heerlen

Proeftuin Machinebouw/Mechatronica Deelnemende ROC’s ROC ALFA College Groningen ROC Midden Brabant Tilburg ROC Zadkine Rotterdam ROC van Twente Almelo ROC Landstede Harderwijk

Opleidingen Mechatronica op dit moment ROC Gilde Opleidingen Venlo Océ BBL 2 ROC Eindhoven BBL/BOL 2 ROC Midden Brabant Tilburg BOL 4 ROC Zadkine Rotterdam BOL 2 ROC Mondriaan Techniek Den Haag BBL 2 ROC ASA Techniek Scutos BOL 4 ROC Nijmegen BOL 4 ROC Landstede Harderwijk BOL 2/4 ROC Friesepoort Emmeloord BBL/BOL 2/3 ROC ALFA College Groningen BBL/BOL 2

Te starten opleidingen Mechatronica 2005/2006 ROC West Brabant Radius College Breda ROC van Amsterdam Hilversum ROC Graafschap College Doetinchem ROC Friesepoort Drachten en Sneek ROC de Leygraaf Veghel Intern bij: Ter Strake Deurne CSi Raamsdonksveer

Landelijk Platform Mechatronica

Extern R O C Blokboeken Bedrijvenkringen Coördinatiegroep Beroepstaken Stuurgroep LPM Bedrijvenkringen Projectleider R O C Coördinatiegroep Beroepstaken Opl. en Training Blokboeken Databanken Content Doc. + Inf. Blokboeken Beroepstaken

Buitendienst per team 1 Opleidingsadviseur Mechatronica Intern Kenteq Buitendienst per team 1 Opleidingsadviseur Mechatronica Werkgroep met deelname van: Opleidingsadviseurs 2 Examens 1 Cursussen 1 Kwalificatiestructuur 1 Leermiddelen 1 Marketing 1 Projectleiding 1 Organisatie 1

Behoefte arbeidsmarkt Mechatronica   FME/CWM Metalektro FEDA Mechatronica Aantal bedrijven 2.800 225 Aantal werknemers 125.700 10.250 Instroom werknemers per jaar 12.000 950 Instroom vanuit MBO totaal 6.000 475 Instroom vanuit MBO techniek 4.800 380

Studenten en erkende leerbedrijven Op dit moment zijn er in opleiding 350 studenten Mechatronica In het register van erkende leerbedrijven van Kenteq staan 20 erkende bedrijven voor de opleiding Mechatronica. Wat is het traject in uw regio om de bedrijven die deze studenten stages aanbieden te erkennen?

Blokboeken Consortium PGO - de Robotmaaier - naar de Vlaaien - waar Bram de mosterd haalt de Control Freak BPV boek

Portfolio en Databanken Portfolio voor de student via ROC Blokboeken en Beroepstaken St. Cons. PGO en Kenteq Content/Leermiddelen via Kenteq Link naar info van bedrijven via Stichting Intech

Informatie voor het Management en Opleiding voor Praktijkopleiders - Docenten