Scenario Design een praktische methode voor het ontwerpen van snelle representaties van de toekomst: envisioning design and feasibility study Gerrit C.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Advancing Dutch Through Intensive Instruction: Planning for Success with Backward Design and Social Media Language Matters Series Texas Language Center.
Advertisements

The stock market will go up De beurswaarden zullen stijgen YESNO JA NEEN Is Jefken a good person ? Is Jefken een goed mens ? YES NO JA NEEN Is Lonny a.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/003] thema “Oprah at Deltion” can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving geven van complexe onderwerpen,
Requirements -People are able to make their own memorial page, called a memori -The website will be build first in Dutch for extension.nl, then copied.
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
Personal before business in requirements prior-IT-ization Johan F. Hoorn Vrije Universiteit Computer Science Information Management and Software Engineering.
Smart Style on the Semantic Web Lynda Hardman CWI, Multimedia and Human-Computer Interaction TU/e, Multimedia and Internet Technology.
1 Co-Design at Chess-iT Guus Bosman. 2 Afstuderen bij Chess Net.Footworks tot augustus 2003 Afstuderen augustus 2003 tot maart 2004 Chess full-time vanaf.
Hoogwaardig internet voor hoger onderwijs en onderzoek Amsterdam, 23 November 2005 Walter van Dijk SURFnet Development of LCPM decision-making models and.
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
Voorziening levensonderhoud Religieuze Instituten Paul Op Heij ‘s-Hertogenbosch, 25 september 2013 The future depends on what you do today.
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
Nieuwe wegen in ontwerpen met CAD
IST Status Gerrit van Nieuwenhuizen IST-MIT meeting BNL, July 24, 2008
Beyond Big Grid – Amsterdam 26 september 2012 Enquette 77 ingevulde enquettes, waarvan 60 met gebruikservaring = Mainly Computer Science.
Hyves brands Scrape, mashup and analyse. Introduction Anxiety about visible data on social networks by parents, employees (in news) Anxiety comes from.
Identification Documents Port of Ghent All documents in this leaflet are copies of identification/legitimation documents that authorise persons to access.
SCENARIO BASED PRODUCT DESIGN
SQL injections en meer... PERU. web application vulnerabilities Cross Site Scripting (21.5%) SQL Injection (14%) PHP includes (9.5%) Buffer overflows.
Woensdag 23 juli 2014 volgende vorige algemeen ziekenhuis Sint-Jozef Malle Dementia pathway: a condition specific approach Patrick De Wit, MD Thierry Laporta,
In samenwerking met het Europees Sociaal Fonds en het Hefboomkrediet The role of APEL in career coaching and competence management Competence navigation.
Software Engineering Sommerville, Ian (2001) Software Engineering, 6 th edition Ch.1-3
ontwik idee - keling dag 3 goals today Develop “criteria” to help you evaluate & select your ideas Some tools from Tassouls book to help you do this.
IOP and Vrije Universiteit1 Example of bad interface  Windows: Use Start to Stop.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Sunday, 03 August 2014 zondag 3 augustus 2014 Click Klik.
Pakketgebruik Winston Evans.
Bedrijfsspecifieke extensies Standaard Rekeningschema
Vrije Universiteit amsterdamPostacademische Cursus Informatie Technologie Universal Modeling Language … why you need models? Models are necessary to communicate,
Computer-Mediated Communication Master IK, CIW, MMI L.M. Bosveld-de Smet Hoorcollege 1; di. 7 sept. 2004;
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
In Cyberspace VR meer performance minder theater (representatie, acteren) Hoe VR benaderen? Hoe werkt het? –VR draait om modulatie van modulatie (ook.
Organizing Organization is the deployment of resources to achieve strategic goals. It is reflected in Division of labor into specific departments & jobs.
Ontwikkeling van een organisatie door evolutie en revolutie
Motivation One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge is to keep employee motivation consistent with.
Deltion College Engels B1 Gesprek voeren [Edu/001]
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/007] theme: Can I have my money back… can-do : kan minder routinematige situaties aan © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/004] thema: (No) skeleton in the cupboard can-do: kan een samenhangend verhaal schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels C1 Luisteren [Edu/001] thema: It’s on tv can-do : kan zonder al te veel inspanning tv-programma’s begrijpen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/006]/subvaardigheid schrijven notulen en kort voorstel thema: ‘What shall we do about non- active group.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/007] Thema: Soap(s) can-do : kan met enig detail verslag doen van ervaringen, in dit geval, rapporteren.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/006] thema ‘I hope to convince you of… ‘ can-do : kan een standpunt uiteenzetten voor een publiek van.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: ‘I was wondering what you think of…’ can-do : kan deelnemen aan de conversatie bij zeer formele.
Writing exercise This one goes into your language portfolio!!! You have until the end of the week to hand it in… (So you have a little longer than it says.
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Woorden als or, and, but, when, because, so en since gebruiken we om twee zinsdelen te koppelen. Voorbeeld in het Nederlands: De dvd was erg duur maar.
Rational Unified Process RUP Jef Bergsma. Iterations –Inception –Elaboration –Construction –Transition De kernbegrippen (Phases)
Blended Learning. content Waarom wij e-learning hebben gebruikt Demo van de module Voorlopige resultaten van effecten op gebruikers.
Combining pattern-based and machine learning methods to detect definitions for eLearning purposes Eline Westerhout & Paola Monachesi.
Usability metrics Gebruiksvriendelijkheid ISO Effectiveness Efficiency Satisfaction Learnability Flexibility En nu? Inleiding Hoe gaan we de gebruiksvriendelijkheid.
THE SACK OF LOUVAIN How to use in education?. Concept and principles Flexibility Image analysis Demand driven Co operative learning Document study Creative.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Benevolence ENGLISH 12 – Quarter 1.
Member functions.
Transcript van de presentatie:

Scenario Design een praktische methode voor het ontwerpen van snelle representaties van de toekomst: envisioning design and feasibility study Gerrit C. van der Veer Vrije Universiteit, Informatiekunde: Multimedia en Cultuur

1. high level scenarios –are suitable for situations where the main problem is the difference in cultures between the “current” situation and the envisioned context of use. –cultural aspects can be represented in: goals, values and needs of users in the future situation norms, habits, “fashion” 2. low level scenarios –will be applied in later iterations of technology design process –cultural aspects mostly represented in: cultural symbols in the interface details of the context Scenarios and culture

Scenarios - tool for envisioning new technology in use Scenarios are “informal narrative descriptions” of people using technology in a culture and context of use A well specified and sufficiently detailed description of individual instances of events, artefacts, procedures, situations described in full context of use from the point of view of actors (users, not the client of design) proposed as envisioning, not as finished design document

Step 1: build a conceptual model of the new technology which changes to current practice does the design approach which (types of ) tasks may be delegated to new technology or performed with the help of technology the cultural context (especially in high level scenarios): how will these tasks affect the culture of use (other roles, other value systems, other business processes) methodology to design for new cultures of use

Step 2: develop one or more scenarios two points of view (foci): actor (user): the “audience”, or “personas” (Cooper, 2000) goals and values in relation to use of the system (meanings assigned to the technology) meanings of the system’s representations and dialogue (low-level scenarios) situation needs and motives to use the proposed functionality allow the prospective user to imagine the actual situation

Step 3: confront the prospective users and other stakeholders with the scenarios and analyze the reactions mental models of prospective users as initiated by the scenario (in users’ mental models cultural aspects are reflected) claim analysis what is different from the current situation? what was the goal for this feature - is this goal reached? what are side effects and their valence (+ / -)? claims analysis participants: designers of relevant disciplines, client, prospective users, sceptical users and stakeholders

Step 4: feedback the results to the conceptual model Corrective feedback: the conceptual model is not understood as intended. would the design be needed, acceptable, in the envisioned culture of use. discovered in a very early state where not too much design effort is spend on dead ends. Creative feedback: end users and stakeholders interpret (project) their imagination and develop new ideas about the conceptual model an early and rich source for refinement and re-design.

Example of high-level scenario with multiple personas - SUN Starfire Claims of envisioning: task level: co-ordination; communication; efficiency; organisational simplicity functionality: representation of information; speed and availability interaction: dialogue styles; flexibility technology: efficiency of available technology In search of opinions of prospective users on usability: learnability, ease of use, affect

Example low level scenario (Xerox, CHI’98 short video) Digital Ink (DI) a “universal” communication device scenario with “persona” details of dialogue

“I discover a small garden yesterday, it was warm and dry and there was almost nobody around. And it was really the most relaxing place I had been to in months…”

“So I sat down, I did some writing and drawing and thinking that it was months that I communicated with my friends’ back home… I decided that I should send them some of my garden sketches by .” record

“So, in order to send the s: I pressed the mode button on the side of the DI.” record

“That changes the mode from record my drawing and hand writing... To command mode which allows me to tell DI what I wanted to do next.” command record

“While in command mode the elliptical screen slowly scrolls through the command words reminding me of what option I want to use.” send

“In this case I wanted to send s to my friends so I simply write: the word send followed by their addresses. The “->” terminates the command and sends the message Once the send command has been written and read, the screen displays the progress of the command Now my sketches are on their computers.” Send to Send to sending

Scenario based envisioning: voorbeeld van een “quick and dirty” techniek domein: specialistische bibliotheken en verzameingen, voorbeeld situatie: Mozarteum Salzburg, depot “oude drukken” doelgroep: geregistreerde musicologen (met vergelijkbare rechten in alle internationaal aangesloten instituten) Ontwerpvraag: welke technologie kan toegang snel en acceptabel regelen? En hoe zal de taakwereld er dan uitzien We overwegen drie opties: 1.persoonlijk pocket device, wereldwijd bruikbaar 2.automatische registratiezuil in de hal voor geregistreerden 3.“smart” sieraad dat contact maakt met registratie-desk

Scenario 1: Pocket device display gebied “zachte” knoppen tactiele sensoren International Musicologist Pass

M(usicoloog) wil gereserveerde oude druk bestuderen Geef je keuze aan International Musicologist Pass Condities: M heeft oude druk gereserveerd M is nog niet in het instituut ingeschreven M is in de buurt van de ingang M activeert de Pass locale bibliotheek functies overige

Welkom bij Morzarteum Salzburg International Musicologist Pass toegang tot reservering check reservering cancel reservering

Geef vingerafdruk voor identificatie International Musicologist Pass

Welkom Gerrit. Mozart, Le Nozze, B&H, 1812, ligt klaar in kamer 23. Onthoud je kamernummer International Musicologist Pass 23

Welkom Gerrit. Mozart, Le Nozze, B&H, 1812, ligt klaar in kamer 23. Onthoud je kamernummer International Musicologist Pass 23

Welkom Gerrit. Mozart, Le Nozze, B&H, 1812, ligt klaar in kamer 23. Onthoud je kamernummer International Musicologist Pass 23

Welkom Gerrit. Mozart, Le Nozze, B&H, 1812, ligt klaar in kamer 23. Onthoud je kamernummer International Musicologist Pass 23

Welkom Gerrit. Mozart, La Nozze, B&H, 1812, ligt klaar in kamer 23. Onthoud je kamernummer International Musicologist Pass 23

Dit device is nu je kamersleutel International Musicologist Pass 23

Dit device is nu je kamersleutel International Musicologist Pass

M is nu ingeschreven en “binnen”. Geef je keuze aan International Musicologist Pass Stel, M kiest nu locale bibliotheek functies.... locale bibliotheek functies overige

Geef je keuze aan International Musicologist Pass bestudering beëindigen nieuwe reservering extra info op beeldscherm

Scenario 2: Automatische registratiezuil een of meer van deze in de ingangshal

Details frontpaneel scherm tactiele sensoren printer Mozarteum Salzburg

Default systeem toestand Only for members Int. Music. Association If you made a reservation for the library: please, provide fingerprint for identification Mozarteum Salzburg

Condities: M is geregistreerd, boek is gereserveerd. Welkom bij de originele oude drukken afdeling van het Mozarteum Salzburg. Geef je keuze aan Mozarteum Salzburg toegang tot reservering check reservering cancel reservering

Condities: M is geregistreerd, boek is gereserveerd. Het kamernummer en de details van de reservering staan aan de achterkant van de print. De deur gaat open door het paneel naast de deur met de wijsvinger aan te raken. Veel succes met de studie. Mozarteum Salzburg

Scenario 3: “smart” sieraad (dit is een sier-speldje) Het sieraad communiceert met de computer op de balie, zodra de afstand minder is dan 1 meter

Beeldscherm op de balie, wordt uitgelezen door baliemederwerker B (een ander soort gebruiker dan Musicoloog M)

M met speld nadert de balie Dass ist Dr. Gerrit C. van der Veer, Ruffname “Gerrit” - Er ist nog nicht eingeschrieben Bevorzugte Sprachen: 1. Niederlandisch; 2. English; 3. Deutsch Reservierung: Mozart, La Nozze, B&H, 1812 Identifizierung OK? Y/N

B heeft bezoeker geïdentificeerd: Gerrit’s Reservierung liegt bereit in Zimmer 23, bis 17:00 Uhr Er ist nie vorherr im Mozarteum gewesen. Bitte zeig ihm die Aufzug. Sag ihm dass die Tür automatisch öffnet. “return” wenn fertig

huiswerk In groepen van 3(4): werk uit een scenario voor de situatie dat M klaar is met de studie, wil vertrekken en een electronische copie bestellen van pag en 12 van de bestudeerde bron (naar adres) voor scenario 1, 2, resp 3

Scenario Based Design in practice Dutch tax office: before embarking on full prototype, scenarios are developed and walked through with future users Philips Austria design company Seibersdorf develops a Critical Safety System (CSS), Clients: Austrian banks, railways, power plants example of a scenario envisioning:

The current CSS display: too much messages, sorted by time, that scroll off the screen

Information wall: operators were not convinced, “too sophisticated”

Building layout represented, messages sorted by type (+), but only fire alarms can be seen (-)

No layout, messages sorted by type: fire., intrusion, elevators …, each sorted by priority

Conclusion understanding of future technology, organisation, and procedures needs to be based on insight in mental models as well as culture and context of use Scenarios provide an early way to represent envisioning and allow “cheap” assessment of stakeholder understanding and acceptance