Soft Systems Methodology Een doelbewuste aanpak voor action research

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Advertisements

User Centred Development
1 Cecile Crobach October MSc Thesis: Onderwijs en Onderzoek Combineren van onderzoek en praktijk Onderwijsdag TBM 2012.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
Vermelding onderdeel organisatie 1 16 december 2004 Open source software Een hype met een toekomst? Najaarsvergadering NVvIR, Roei- en zeilvereniging “De.
Motivation One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge is to keep employee motivation consistent with.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
Deltion College Engels A2 Gesprekken voeren[Edu/007] thema: Waiter…. can-do : kan in alledaagse situaties onbekenden aanspreken © Anne Beeker Alle rechten.
Expertise Management Methode op hoofdlijnen
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/005] thema: The Weakest Link or Weekend Millionaire… can-do : kan in brieven of s feitelijke zaken beschrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Why me Lord? Waarom ik Vader. What did I ever done? Wat heb ik ooit gedaan.
Deltion College Engels B2 En Spreken/Presentaties [Edu/005] Thema: What you see here, is… Can-do : kan duidelijke, samenhangende verhalen vertellen © Anne.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/003]/ Subvaardigheid lezen Thema: Once upon a time… can-do : kan een verhaal(tje) vertellen © Anne.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Semantic Web and Library Applications Workshop Presented by Luit Gazendam.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Vragende/ontkennende zinnen. 1.Met behulp van to do Betalen wij de rekening? Do we pay the bill? Wij betalen de rekening niet. We do not pay the bill.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Minor Project- en Programmamanagement
GegevensAnalyse Les 2: Bouwstenen en bouwen. CUSTOMER: The Entity Class and Two Entity Instances.
2 december 2015, Privacy en de Digital Enterprise Vertrouwen in data.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
VISUALISATIE Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
PAST CONTINUOUS TWAN FRIELING MARIJE VAN DEN HONDEL ANISHA DE VRIES.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Coöperatieve werkvormen DOEL Kennismaking met coöperatief ondernemerschap De studentencoöperatie als praktijkgerichte leervorm.
Wies Vullings, Wageningen University and Research
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Key Process Indicator Sonja de Bruin
PILOT TOETSING PERIODE 2 LES 1: BEOORDELEN VAN GROEPSWERK
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Meewerken of tegenspreken?
Processing Structured Hypermedia
Presentatie titel Measurement education in the junior primary –
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
De taaltaak
Thinking like an economist
Bert van Oers Faculteit Psychologie & Pedagogiek
Het combo bestaat uit: Eric: piano, keyboard Suzanne: dwarsfluit, zang
ACTION RESEARCH MODULE 14: COHORT 2 YEAR 3.
how to create an Optimal Classroom Experience
Who knows something about scenarioplanning?
TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
The next step in educational online platforms (from the perspective of the Verwonderpaspoort) Nick Degens & Eelco Braad Research Group User-Centered Design.
Empty handed here I come,
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

Soft Systems Methodology Een doelbewuste aanpak voor action research Hans de Bruin Hogeschool Zeeland 16 maart 2011

Learning for Action Learning for Action: A Short Definitive Account of the Soft Systems Methodology and its use for Practitioners, Teachers and Students Peter Checkland and John Poulter Wiley, 2006

Achtergrond De Soft Systems Methodology (SSM) is een zeer praktische aanpak om alledaagse, problematische situaties te verbeteren. Problematische situaties kenmerken zich door complexiteit, meestal veroorzaakt doordat mensen verschillende wereldbeelden erop nahouden. In SSM worden wereldbeelden over een problematische situatie opgesteld en worden activiteiten gedefinieerd om de situatie te verbeteren. In essentie is dit group learning. Voorbeelden van problematische situaties zijn makkelijk te vinden. Een ICT onderneming hoort van zijn klanten dat ze niet klantvriendelijk genoeg zijn: hoe wordt de onderneming klantvriendelijk? Bij het opstellen van de requirements voor een nieuw product komen tegengestelde belangen boven water; hoe gaan we hiermee om? Het gaat goed met mijn zaak; moet de zaak groeien? Hoe kan van een afwachtende burger een zelfredzame burger worden gemaakt?

Achtergrond Action-based research Onderzoek naar oplossingen voor complexe situaties waarin gecontroleerde experimenten niet mogelijk zijn Ingrijpen in de situatie i.p.v. observeren van de situatie Is het wetenschappelijk? Ja, niet in de zin van herhaalbaarhied, wel in de zin van verdedigbaar. SSM is een methodologie i.p.v. een methode SSM biedt een raamwerk Verzameling principes

Achtergrond: systems thinking Systems thinking is a framework that is based on the belief that the component parts of a system will act differently when the systems relationships are removed and it is viewed in isolation. The only way to fully understand why a problem or element occurs and persists is to understand the part in relation to the whole. Hard versus soft systems: Hard systems — involving simulations, often using computers and the techniques of operations research. Useful for problems that can justifiably be quantified. Soft systems — for systems that cannot easily be quantified, especially those involving people holding multiple and conflicting frames of reference. Bron: wikipedia

SSM cycle Finding out Modelbouw Rich picture Stakeholders en hun belangen en aandachtspunten Normen en waarden, machtsverhoudingen Modelbouw Wereldbeeld expliciteren in de vorm van een purposeful activity model Discussie aan de hand van de wereldbeelden (purposeful activity models) Hier is een activiteit in model; bestaat deze activiteit in het echt? Wie doet het? Hoe? Wanneer? Wat heb je er voor nodig? Kan het anders? Scenario-technieken Bepaal de acties om de situatie te verbeteren Wenselijk en (sociaal, cultureel) acceptabel

1: Finding out; making rich pictures

1: Finding out; analysis one (the intervention itself)

1: Finding out; analysis two (social)

1: Finding out; analysis three (political)

2: Making purposeful activity models

3: Using models to structure discussion Here is an activity in this model; does it exist in the real situation? Who does it? How? When? Who else could do it? How else could it be done? … etc. Scenario-based techniques, for example Class-Responsibilities-Collaborators (CRC) cards

4: Defining action to improve

Overview

Slotopmerkingen SSM is een nuttig raamwerk Zie het ook als een raamwerk Pas het aan indien nodig Gestructureerde aanpak voor het tacklen van complexe situaties Voorkomt “langs elkaar heen praten” Focust de discussies Verdedigbare resultaten