Voorbereiding post 2 Soort zoekt soort Groep 1-2-3
Welkom bij IVN Valkenswaard Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 2: Soort zoekt soort, voor groep 1, 2 en 3. Inhoud: Algemeen Verhaal over het infobord Spel Werkvel Opruimen
Algemeen Voor post 2 is een tafel nodig met genoeg stoelen voor de kinderen en voor de begeleider. Aan deze tafel wordt het spel gespeeld. Worden er op de post werkvellen gebruikt, zorg dan voor (kleur) potloden.
Voorin het werkboek dat op de post ligt vindt u op papier hoe u werkt met het bord. Achter het tabblad ‘Onder- bouw’ vindt u informatie over het spel en het werkvel. Neem voor het verhaal niet meer dan 10 minuten en de rest van de tijd voor het spel. Het werkblad kan op school worden gemaakt, dit hoeft niet op de post.
Verhaal Op de post willen we de kinderen duidelijk maken dat kleur bij de communicatie tussen soortgenoten veel functies heeft: Om soortgenoten te herkennen. Om het territorium te verdedigen. Om een partner te lokken. Als bruiloftskleed. Om jongen te verzorgen.
Het pauwenbord In de vijf ‘veren’van de pauw zit een draaischijf. Achter ieder schijfje zit een stekelbaars ver- borgen. Bij het begin van het verhaal staan alle schijven met de zwarte kant naar beneden. In het werkboek staat het verhaal over het stekelbaarsje. Bij iedere draaischijf hoort een stuk tekst. Draai de schijf linksonder zodat de zwarte kant naar boven wijst. Er komt een plaatje van een school stekelbaarsjes tevoorschijn.
Kleur: om soortgenoten te herkennen Het verhaal van het stekelbaarsje: Stekelbaarsjes (vrouwtjes) zwemmen graag in scholen. Ze hebben een onopvallende kleur. Zo vallen ze minder op. Ga na het voorlezen door naar het stuk van het buitenste waaiervormige bord, dat ook over het herkennen van soortgenoten gaat en bekijk met de kinderen hoe andere dier- soorten elkaar herkennen.
Draai de tweede schijf. Kleur: om territorium te verdedigen Het stekelbaarsjesverhaal gaat verder: In de lente gaan de mannetjes er alleen op uit. Als de zon het water opwarmt zoekt het mannetje een plaats om een nest te bouwen. Het mannetje verdedigt zijn territorium door zijn rode buik te tonen. In de buitenste waaier staat hoe andere dieren hun territorium verdedigen.
Draai de derde schijf. Kleur: om partner te lokken Het stekelbaarsjesverhaal gaat verder: Het mannetje maakt zich zo mooi mogelijk. Hij krijgt een felrode onderkant en een blauwgroene rug. Ook zijn ogen worden helder blauw. Met zo’n mooi pak gaat hij het vrouwtje lokken. In de buitenste waaier staat hoe andere dieren een partner lokken.
Draai de vierde schijf. Kleur: als bruiloftskleed Het stekelbaarsjesverhaal gaat verder: Het mannetje is nu in bruiloftskleed en voert een heel ritueel uit om het vrouwtje in het nest te lokken en eitjes te laten leggen. In de buitenste waaier staat hoe andere dieren eruit zien in hun bruiloftskleed.
Draai de vijfde schijf. Kleur: om jongen te verzorgen Het stekelbaarsjesverhaal gaat verder: Het mannetje bewaakt het nest. Na een paar dagen komen de jongen uit. De jonge visjes zwemmen in een schooltje en vader bewaakt ze. In de buitenste waaier staat hoe andere dieren hun jongen verzorgen.
Spel Voor de groepen 1, 2 en 3 wordt het pauwenspel gebruikt. Materiaal: pauwenbord, doos met 14 halve ronde schijven (gemarkeerd met ‘onderbouw’ en plaatje van een haan), eventueel draaischijf. Ga samen aan tafel zitten. Daar kan het spel gespeeld worden.
De halve schijven zijn aan één kant gekleurd (één van de 7 kleuren van de regenboog) en hebben aan de andere kant een afbeelding van een dier. Het spel kan op verschillende manieren worden gespeeld.
Versie 1: paren zoeken Ieder kind krijgt een half schijfje met een mannetjes- of vrouwtjes- dier. De andere halve schijven komen met de gekleurde kant boven op tafel te liggen. De begeleider pakt een half schijfje van tafel en laat het dier zien. Het kind dat het dier heeft dat erbij hoort mag de twee dieren samen in het pauwen- bord leggen. Doorgaan totdat alle dieren op zijn.
Versie 2: kleuren zoeken Ieder kind krijgt een half schijfje. Nu telt de kleur. De andere halve schijven blijven in de doos. De begeleider pakt een half schijfje uit de doos. Het kind dat een schijfje van dezelfde kleur heeft mag de twee helften samen in het pauwenbord leggen. Doorgaan totdat alle schijfjes op zijn. Om het moeilijker te maken kunnen de kinderen de schijven in de volgorde van de kleuren van de regenboog leggen.
Versie 3: kleuren draaien Ieder kind krijgt een half schijfje. Weer telt de kleur. De andere halve schijven liggen met de gekleurde kant naar boven op tafel. Om de beurt met de draaischijf draaien. Als de kleur wordt gedraaid die het kind heeft, mogen beide schijfjes met dezelfde kleur in het pauwenbord worden gelegd. Als een andere kleur wordt gedraaid, gaat de beurt over. Doorgaan totdat alle schijfjes op zijn. Om het moeilijker te maken kunnen de kinderen de schijven in de volgorde van de kleuren van de regenboog leggen.
Versie 4: memory Alle halve schijven worden met de gekleurde kant naar boven op tafel gelegd. Om de beurt mag een kind twee schijfjes omdraaien. Staan hier het mannetje en vrouwtje van dezelfde diersoort op, dan mag het paar in het pauwenbord worden gelegd. Let op: van een paartje hebben de achterkanten niet dezelfde kleur! Doorgaan totdat alle paren bij elkaar gevonden zijn.
Werkvel groep 1-2 Voor groep 1-2 is er een werkvel met vier groepen dieren. In iedere groep zijn twee dieren hetzelfde, deze moeten gezocht worden. Dit kan op school gebeuren. Wilt u het werkvel bij het IVN maken, dan zijn er potloden op de post. De oplossing van het werkvel zit in het werkboek.
Werkvel groep 3 Voor groep 3 is er een werkvel met acht plaatjes. Hiervan horen er telkens twee bij elkaar. Het invullen kan op school gebeuren. Wilt u het werkvel bij het IVN maken, dan zijn er kleurpotloden op de post. De oplossing van het werkvel zit in het werkboek.
Opruimen Na de laatste groep het spelmateriaal opruimen. De stoelen netjes om de tafel zetten. De materialen gaan door veel handen. We nemen aan dat iedereen hiermee voorzichtig is, maar toch kan er iets kapot gaan of kwijt raken. Meld dit s.v.p. meteen bij degene die vanuit het IVN de ochtend/middag begeleidt, of bij de leerkracht. Bedankt voor uw medewerking en veel succes en plezier met het bezoek aan Kleur om te overleven.