Page  1 Agenda  Blok 1 - Evolutie van Cloud Computing  Blok 2 - Definitie van de Cloud  Blok 3 - Hoe, waarom? Voordelen en Nadelen  Lunch  Blok 4.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
#Exactlive12 / #livesessie8 Wel of niet naar de cloud?
Advertisements

SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Corporate Portfolio Management
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
ENERGIENEUTRALITEIT IN DE GEMEENTE. STELLING 1.  De invloed van de gemeente op de energiedoelstelling is kleiner dan we zelf denken.
Agenda Blok 1 - Evolutie van Cloud Computing
H4: Begrijpen van de markt
Buikpijn van systeembeheer? Een praktijkvoorbeeld uit Wageningen Jan Inden uit Wageningen.
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Business concept SMART-consultants
Dé complete online werkplek met de kracht van Office 365
VERA iVPN ICT-forum 5 en 8 mei 2003 Asse en Lubbeek Carl Possemiers.
Management Advies Specialisten in dienstverlening, bedrijfsvoering en informatiemanagement bij lokale overheden.
Grip op ICT door grip op architectuur
Facility management en inkoop
Les 1 M&O.
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
De kracht van Pylades B.V. Pylades is een integrale ICT dienstverlener op het gebied van Dynamics AX, CRM, SharePoint, Business Intelligence en software.
Applicatieplatform congres 12 & 13 maart. Sneak Preview Technologie van morgen MS SQL server bij REAAL Peter de Visser IT Architect
Introductie 28/07/2014 Digitaal Archief Vlaanderen.
Cloud voor uw bestuur? Wij gaan samen met u op onderzoek. Nabespreking.
Van JBF via Degelijkheid naar Pro-actief Beheer
IIM Information Infrastructure Management
DBS Talent & Salaris voor PIM klanten
Waarom applicatie rationalisatie een slimme keus is
Aenova Software Hans van der Last Algemeen Directeur Aenova Software
Onsight Managed Security Services
Risk Based Testing van pakketsoftware
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Het nut van Business Planning
Update Implementatie en beheer
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
Hoofdstuk 7 ERP-systemen: human resources Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
Organisatie van de HRM-functie
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Hoofdstuk 6 ICT en management h6.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
APP Platform Rivium, 5 maart 2013 Rik Vietsch.
Presentatie ABN AMRO BANK NV 7 maart 2012 Het bedrijf De software De implementatie Het vervolg.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Insights & Essentials Willem van Putten
Informatie management HC2
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
1 IT Service Management George Pluimakers Theorie (3)
1 IT Service Management Theorie (2). 2 “Op zoek naar balans tussen dienst en klant” Bron: artikel uit IT Service Magazine van Robert den Broeder en Aad.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Fontys Centrum ITITIL F1 Doel  Afgesproken beschikbaarheid waarborgen  door optimaliseren IT-infrastructuur en beheerorganisatie (weinig storingen, snel.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Bra1 STUDENTMOBILITEIT informatieanalyse Andre Brands – december 2014.
Pag. 1 Elementen van een goede presentatie: » Voorstellen van uw bedrijf; » Waarin onderscheidt uw bedrijf zich van anderen in de markt; » Op welke manier.
Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel.
Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch.
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
Ministerie van BZK – 3 november 2016
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Waardeketen van Porter
Realisatie en implementatie
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Digitale transformatie is de sleutel tot een nog succesvollere samenwerking Sven Eijck, 14 november 2017.
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Servitisation of data analytics models: strategic options and challenges Inspiratiesessie SLF Summit 2018.
Stap drie bij projecten
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Voorbeeld presentatie
Transcript van de presentatie:

Page  1 Agenda  Blok 1 - Evolutie van Cloud Computing  Blok 2 - Definitie van de Cloud  Blok 3 - Hoe, waarom? Voordelen en Nadelen  Lunch  Blok 4 - Marktontwikkelingen  Blok 5 - Privacy, security, continuiteit, valkuilen  Blok 6 - Mobiliteit en samenwerking  Blok 7 - Business Case  Vragen en discussie

Page  2 Blok 7 : Business Case  Beschrijf de voordelen die betrekking hebben op Cloud Computing  Waarom is samenwerking in de Cloud van belang?  Voorbeeld cases  Ontwikkeling en aanpak Ruud Ramakers Cloud Computing Introductie

Page  3 Ruud Ramakers

Page  4 Doelstelling  Inzage in componenten voor business case  Opstellen van business case Ruud Ramakers

Page  5 Initieel infrastructuur Implementatie Oparationeel infrastructuur Operationeel Personeel Hardware Software Beveiliging Netwerk Beheertools Faciliteiten Noodzakelijke upgrades Vloeroppervlakte Kosten van investering rente derving 15-20%5-15% 5-15% 50-85% Ontwerp Configuratie en inrichting Testen en tuning Upgrades Training Project mang. Launch Communicatie HW repair en replace Netwerk Beveiliging Bandbreedte Software onderhoud en upgrades Redundancy Uitbreiding (capaciteit en funcionaliteit) Beheertools Facilities Helpdesk onderhoud (gepland/ ongepland) Reacties op storingen Systeembeheer Functioneel beheer Applicatie beheer Training Administratie/reporting Planning engineering / testen Upgrades Beveiliging Monitorring ontwikkeling Mogelijk TCO Klassiek

Page  6 Discussie  Welke items veranderen bij implementatie naar de Cloud? Ruud Ramakers

Page  7 Baten door invoering  Productiviteit –Vermindering administratieve lastendruk. –Betere inplanning personeel –Verlaging aantal fouten –Vermindering van management beslissingen  Klantenbinding –Verbetering van communicatie met klant –Versnelling dienstverlening –Verhoging van grip op klant –Meer inzage in klantenprofiel  Economisch –Reductie kosten –Wordt Groen –Reductie personeel –Investeringsruimte voor andere projecten –Snelheid van invoering –Uitproberen –Return to Solution time  Kennisontwikkeling –Beter inzicht in eigen processen zowel procedureel als inhoudelijk –Snellere inwerk nieuw personeel –Wereldwijde beschikbaarheid  IT efficiency –Geen eigen infrastructuur –Ander type personeel –Meer focus op informatie management –Hogere beschikbaarheid –Beveiliging

Page  8 Discussie  Wat zijn de baten voor uw organisatie? Ruud Ramakers

Page  9 Kosten  Investeringen: Software Hardware Netwerk infrastructuur Monitorring en testen Beveiliging Datacenter Ed.  Ontwerp en realisatie –Interim personeel voor implementatie, integratie, testen etc. –Operationaliseren, assement van huidige situatie, –Training beheerders  Operationele infrastructuur kosten –Netwerk management tools, Netwerk VPN, Data centers, –Onderhoud hardware / software / support –Upgrades –Energie –Reliability en availability, Extensibility, Interoparability –Scalability, Capacity –Opportunity  Organisatie –Training / Updates –SLA  Beheer –Technisch/ functioneel / applicatie –Service desk /Rapportages –Training –Extra mankracht bij patches updates etc.  Project –Implementatie project –Project management –Training –Begeleiding –Improductiviteit –Conversie –Migratie –Maatwerk ontwikkeling –Denk aan Architectuur boekje

Page  10 Mogelijke vormen van presenatie Huidige SituatieReferentie Innitiele investeringen Implementatie Operationeel infrastructureel Operationeel kosten Kosten Huidige SituatieReferentie Productiviteit Klantenbinding Financiele rapportage Kennisontwikkeling IT Efficiency Zorgefficiency Baten

Page  11 Mogelijk model Information Economics Domein bedrijfsvoering Domein technologie Beoordelingsfac torB1B2B3B4B5B6T1T2T3T4 ROISMCAMICRORSADUTUIR Wegingsfactor Invloed +/- Projecten Waardering Score+Score -Score T P1 P2

Page  12 Beoordeling sfactor Afkortin gNaamBetekenis B1ROIReturn on Investment Mate waarin de investering terugverdiend kan worden B2SMStrategic Match Mate waarin het project in relatie staat tot strategische doelen B3CA Competitive Advantage Mate waarin het project voordeel oplevert t.o.v. de concurrent B4MI Management Inforamtion Mate waarin het project (in potentie) managementinformatie oplevert over de kernactiviteiten. B5CRCompetitive Respons Mate waarin het bedrijf concurrentieachterstand oploopt door het niet uitvoeren van het project B6OR Project or Organizational risk Mate waarin het bedrijf in staat is de veranderingen door te voeren die gepaard gaan met het project. T1SA Strategic IS Architecture Mate waarin het project overeenstemt met de IS-strategie T2DU Definitional Uncertainty Mate waarin de eisen voor het project precies gedefinieerd kunnen worden. T3TUTechnical Uncertainty Mate waarin de benodigde technische kennis en vaardigheden aanwezig zijn voor het project T4IRInfrastructural Risk Mate waarin het project niet projectgebonden investeringen noodzaakt in infrastructuur

Page  13 B2 Project heeft geen relatie met strategische doelen Project staat volledig in relatie tot strategische doelen. B3 Project levert geen voordeel op t.o.v. de concurrentie Project levert heel veel voordeel op t.o.v. de concurrent B4 Project heeft geen relatie met managementinformatie Project is essentieel voor het opleveren van management informatie over kernactiviteiten. B5 Het niet uitvoeren vanhet project levert geen conccurrentie- achterstand op, het project mag gerust 12 maanden worden uitgesteld Het niet uitvoeren van het project levert veel concurrentie- achterstand op, het project kan absoluut niet uitgesteld worden. B6 er is een implementatieplan aanwezig. Processen en procedures zijn gedocumenteerd Er is geen implentatieplan aanwezig. Processen en procedures zijn niet gedocumenteerd T1 Het project heeft geen relatie met het IT-beleid Het project is een integraal onderdeel van het IT-beleid, en is voorwaardenscheppend voor andere projecten. T2 Eisen aan het project zijn exact bekend en goedgekeud, de scope is bekend, weinig veranderingen te verwachten eisen aan het project zijn onbekend, eisen zijn moeilijk te beschrijven, de scope is onbekend, er zijn veel wijzigingen te verwachten. T3 Technische kennis en vaardigheden zijn aanwezig, opleidingen zijn niet nodig Technische kennis en vaardigheden zijn niet aanwezig, opleidingen noodzakelijk T4 Het project maakt gebruik van bestaande technische infrastructuur Het project maakt gebruik van compleet nieuwe technische infrastructuur

Page  14 Samenvatting blok 7 Ruud Ramakers Business case soms niet noodzakelijk 1 Maak een serieuze afweging 2 Vergelijk appels met appels 3 Probeer de dienst uit 4 Kijk ook naar lange termijn. 5

Page  15 Vragen :  Wanneer maak ik een business case en wanneer niet?  Wat zijn belangrijke componenten om op te letten?  Waar gaan de meeste kosten in zitten bij on premisses?  Waarom moet ik de dienst uitproberen? Ruud Ramakers

Page  16 EINDE BLOK 7 Ruud Ramakers Twitter : Ruud_Ramakers, Centre4CloudRuud_Ramakers Centre4Cloud