Marcel Warmerdam The METISfiles

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ondernemende Netwerken. Een ondernemend Netwerk 1937: The Nature of the Firm Ronald Coase.
Advertisements

Agenda Blok 1 - Evolutie van Cloud Computing
Slimmer werken en minder investeren
Organisatie en sourcing van de DLWO Jacco Jasperse Informatie- en procesmanager Manager Dienst Informatievoorziening en Automatisering.
Het. Het Nieuwe Werken De optimale werkplek.
Dé complete online werkplek met de kracht van Office 365
Nieuwe media: instrumenten in de kenniseconomie Van vinken naar vonken Hans Mestrum Trendwatcher
1 Cloud Computing & SaaS boodschap and werkgroep Educatie & PR February © EuroCloud –
I wanna grow old with you Music: Westlife Another day Without your smile Another day just passes by But now I know How much it means For you to stay.
Hoe krijg ik de business mee? 11 februari 2009 Paul Ruijgrok Partner ECM en het Nieuwe Werken KBenP.
27 januari 2011.
Stefan Kolgen – C.H.I.P.S. vzw 1. “ Web 2.0 is the business revolution in the computer industry caused by the move to the internet as platform, and an.
De computer verdwijnt, lang leve ambient intelligence Henk van Leeuwen
Student Advantage SLBdiensten & APS IT-diensten Charles Stork
Retail Round Table 19 Maart 2014 Woerden. Agenda RRT 19 maart 15:00-15:15 Ontvangst. 15:15-16:00 Lopende trajecten & ervaringsuitwisseling. 16:00-16:15.
Data Maarten Terpstra en Peter le Clerq. 1.Wij denken dat bedrijven in toenemende mate data gebruiken voor toepassingen in marketing, sales, service,
Emeritiforum 23/10/2014 Ir. Wilfried Verachtert (Imec) Prof. Bart Preneel (KULeuven Esat) Moderator Prof. Em. Hugo De Man.
Sociale Media – Best Belangrijk Daniel
Tel de zwarte stippen. Tel de zwarte stippen Lopen de horizontale lijnen evenwijdig of niet?
Grafimedia, een Smart Industry? Albert Noppen en Roelof Janssen.
Mobile Marketing. Wat is Mobile Marketing? Welke vormen zijn er? De toekomst... De doelgroep en het effect Wat zijn de wettelijke regels? De voor en nadelen...
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
@albertschot ICT in het onderwijs. Trends Digital Native.
What’s in the cloud for testing de mogelijkheden voor het testvak 12 mei 2010.
Experimenteren op Afstand SURF/DU dag – 7 oktober 2004 Gaming, Simulaties, Cases: Authentic Learning Leendert van Gastel Universiteit van Amsterdam.
London Online Information 4 december Webanalytics Communities Collaboration Web 2.0 Social Web Multichannel Traffic Conversie Accountability.
ICT in het onderwijs Inspiratie dag ICT in het
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
APP Platform Rivium, 5 maart 2013 Rik Vietsch.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
DMK – lesweek /09/06/mobile-advertising-nederland een-nieuw-perspectief/ Aanvullende PowerPoint op.
Primaire kleuren R 0 G 114 B 198 R 0 G 153 B 204 R 213 G 219 B 225 R 249 G 155 B 12 R 249 G 99 B 2 R 102 G 204 B 255 Welkom Slagkracht door online dienstverlening.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
De inzet van BPM en SOA in een organisatie
De toekomst van arbeid? Maarten van Riemsdijk The way we are living is changed fundamentally By how we use and implement technical knowledge LIVING TECHNOLOGY.
Minor Project- en Programmamanagement
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s
Disruption in Retailing Customer will buy differently Prof Dr Cor Molenaar RSM/ErasmusUniversity eXQuo consultancy.
Center of Entrepreneurship Value050 en Incubator Cube050 Welkom en introductie Cube050 Innovatiebrief Cube050 Ozo Media Water & Energy Solutions Honours.
Digital Data Conservation Joeri Both BMI dag 31 mei 2016 NKI.
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
De Betekeniseconomie.
WirelessCity Ontdek de mogelijkheden van HP Wireless
‘Business at the speed of change’
WiFi instellingen woensdag 1 maart 2017.
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Grip & Controle op digitalisering
WirelessEnterprise Ontdek de mogelijkheden van HP Wireless
Innovatie met IBM Cloud Orchestrator.
Salt & Light Zout & Licht
WirelessEducation Ontdek de mogelijkheden van HP Wireless
Ondernemende Netwerken
Samenwerken in de ‘Post-PC’ wereld Ministerie van Veiligheid en Jusitie Jan Roggeveen Business Development Collaboration 7 mei 2012.
Microsoft vs de rest “Wat biedt het Microsoft Cloudplatform en hoe kan dit bijdragen aan veilig, snel en schaalbaar werken binnen elke organisatie.” Thomas.
De taaltaak
Big Data.
Big Data.
Crohn’s Disease and medicinal cannabis oil A WORKING PROTOCOL
NL: We zitten in een Verandering van Tijdperken in plaats van een Tijdperk van Verandering.
Uitwisselen van gegevens
Who knows something about scenarioplanning?
Smart Society Jean-Pierre Beunen
Towards and Africa Europe Partnership
Van data naar inzicht Verzamelen Opslag Interpreteren Zoeken & vinden
Transcript van de presentatie:

Marcel Warmerdam The METISfiles De Waarde van Data Marcel Warmerdam The METISfiles Ruud Alaerds Keala Consultancy Presentatie voor “Meet The Press” Event, 21 Maart 2013 “It is a very sad thing that nowadays there is so little useless information,” Oscar Wilde, 1894.

Data: de ESSENTIE van ICT Background topic Beheer & infrastructurele oplossingen / ontsluiten van data Data: de ESSENTIE van ICT Presenteren van data / gegevens De interface Data in functionele systemen / applicaties: financieel, logistiek, HR, CRM, verkoop, inkoop etc. Data om te analyseren op basis waarvan beslissingen kunnen worden genomen Structureren en ontsluiten van data: databases / datawarehousing / online databases Data Opslag van data / oplossingen voor opslag Beveiliging en rechten voor gebruik van data Gegevensverwerking / processing power Gegevenstransmissie / networking solutions

Data - de brandstof van ICT en organisatie Verzamelen en genereren van data Opslaan en beveiligen van data Gegevens- verwerking Ontsluiten / presenteren van data data informatie besluit Beheer van ICT-omgeving financieel logistiek sales human resources manage-ment productie social web Security van ICT-omgeving bedrijfsprocessen Interactie met externe processen

Waarom nadenken over de waarde van informatie zo belangrijk is Offshore Services in the Virtual Value Chain: Models for IT and Business Competitiveness Waarom nadenken over de waarde van informatie zo belangrijk is Miniaturisering Internet van Alles Internettoegang Mobiliteit IDC Directions 2004

Trend 1: De toekomst is mobiel

Waarom nadenken over de waarde van informatie zo belangrijk is Offshore Services in the Virtual Value Chain: Models for IT and Business Competitiveness Waarom nadenken over de waarde van informatie zo belangrijk is Miniaturisering Internet van Alles Internettoegang Mobiliteit IDC Directions 2004

Trend 2: Alles naar de Cloud

Waarom nadenken over de waarde van informatie zo belangrijk is Offshore Services in the Virtual Value Chain: Models for IT and Business Competitiveness Waarom nadenken over de waarde van informatie zo belangrijk is Miniaturisering Internet van Alles Internettoegang Mobiliteit IDC Directions 2004

Trend 3: Eerlijk alles delen De toekomst is social Situatie 2010

Waarom nadenken over de waarde van informatie zo belangrijk is Offshore Services in the Virtual Value Chain: Models for IT and Business Competitiveness Waarom nadenken over de waarde van informatie zo belangrijk is Internet der Dingen Miniaturisering Internettoegang Social Media Cloud Mobiliteit IDC Directions 2004

Permanente Data Explosie ZB Groeiend aantal Web Enabled Devices Groeiend aantal apps en applicaties Webtoegang 24/7, overal en hoe dan ook Sensoren, RIFD-tags en andere web-enabled / apparaten overspoelen het web Groeiende content creatie Explosie van image en real time content YouTube voegt elke 2 minuten 24 uur aan video toe Deeltjesversneller genereert 1 petabyte aan data per seconde Any data we can capture will be captured EB PB ZB EB PB Hoeveelheid content op het web verdubbelt elke 2 jaar

Paradigma: Verschuiving in IT van Technologie naar Informatie Data Genereren Verzamelen Opslag Informatie Zoeken, Vinden, Verrijken Contextualiseren Betekenis geven Kennis Analyseren Visualiseren Inzicht/ Expertise Interpreteren Beslissen $

What makes Data Big? Volume: relative size of data sources Big Data Complexity Volume Velocity Variety Variability Veracity Vicosity Virality Value Volume: relative size of data sources Velocity: speed at which data refresh is handled Variety: handling various data formats But there is more: Variability: number of data sources to be handled or variance within a dataset Veracity: doubtfullness of data Viscosity: resistance to flow in the volume of data Virality: speeds at which data disperses from people to people And there is Value: why we are doing this? Source: The METISfiles 2012

De belofte: meer waarde uit (Big) Data Productiviteit Concurrentiekracht Innovatie Concurrentiekracht

Real Time Adaptive Processes Real Time Adaptive Enterprise Waar staat ‘BIG’ Data? Real Time Data Real Time Adaptive Processes Real Time Adaptive Enterprise Process Optimization Business Discovery Kostenbeheersing Omzet groei Nieuwe verdienmodellen / innovatie Operations Business Data Discovery

1 2 Many – Many 2 1 Individualisering van de boodschap Op maat Op tijd Op plaats

IS DATA DE NIEUWE HEILIGE GRAAL?

De toekomst staat niet vast en laat zich ook niet voorspellen

Dilemma Is Less More of Is Bigger Better? Het idee dat alsmaar grotere en meer diverse databestanden steeds vaker worden geanalyseerd, zal niet leiden tot betere inzichten omdat de signaal – ruisverhouding binnen data alsmaar verder toeneemt. Het zal leiden tot een afnemende meeropbrengst van data . Door naar meer data en meer soorten data te kijken, zullen we in staat zijn nieuwe onvoorziene inzichten te verkrijgen die zullen leiden tot versnelling van innovatie.

Stelling 2 Zonder informatie centraal te stellen, kun je niet concurreren Het kunnen beschikken over de juiste informatie op het juiste tijdstip is cruciaal voor blijvende concurrentiekracht van ondernemingen om concurrerend te blijven. Organisatie die dit niet onderkennen krijgen het zwaar.

Stelling 3 IT-Security remt innovatie De focus die men legt op het beveiligen van informatie staat haaks op het principe van social media (sharing) en voedt juist het silodenken. Dit gaat ten kost van het innovatievermogen van een organisatie.

Stelling 4 Verlies van privacy is de prijs die we betalen voor vooruitgang Om gebruik te maken van de voordelen van de informatiemaatschappij zullen we onze privacy, goedschiks of kwaadschiks, moeten opgeven. Wet- en regelgeving zullen domweg niet in staat zijn om de technologische ontwikkelingen te sturen dan wel in een wettelijk kader te dwingen.

Stelling 5 IT-sector verkoopt nog steeds technologie Ondanks dat maatschappij en bedrijfsleven steeds meer informatiegedreven zijn, verkoopt de traditionele IT-sector nog steeds technologie en geen oplossing. Ze innoveren zelf niet en zullen daarom steeds meer een nutsfunctie krijgen toegedicht.

Stellingen die het niet hebben gehaald Skynet is exists Minority Report is reality Privacy doesn’t Exist Big Brother is watching you now! Google Glass will become an implant within 10 years The Singularity is Near

Big Data – Big Decisions A study on Big Data and Big Analytics in The Netherlands, 2013 User Perspectives on BD Business IT User Deployment Plans Build or Buy or Rent Big Data Objectives Preferred Suppliers Big Data Budgets For more information mail us at marcel@themetisfiles.com ruud.alaerds@keala.nl Thank you