dimensie van onze beschouwingswereld

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
stadsplan/ structuurplan wijkplan/ bestemmingsplan gebouwontwerp
Advertisements

Architectuur in de Digitale Wereld (versie nulpuntdrie)
Learning Analytics SURF | Seminar Tools voor Learning Analytics
Prahalad & Hamal © 2004 Capgemini - All rights reserved
de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn
1 Demo of Praktijk Over de problematiek bij het ontwerpen van informatiesystemen Mark Dumay Afstudeervoordracht 15 oktober 2004.
Het. Het Nieuwe Werken De optimale werkplek.
11 Infrastructuur Optimalisatie: Waarom een op voorzieningen gebaseerd platform de betere keuze is.
Activiteit 1.6 Bepalen niet-functionele eisen
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
Dag van de lokale overheid. March 9th Microsoft Belux Paul Faes Business Development Manager Lokale Overheid.
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
Van JBF via Degelijkheid naar Pro-actief Beheer
Bachelor of ICT domeinbeschrijving 2 oktober 2009 HBO-I, Job Event
M A K E Y O U R N E T W O R K S M A R T E R July, Middag programma.
Service Oriented Architecture
Service Oriented Architecture
Minicollege Service Oriented Architecture
© de vries business consultancy, 2008
Technische Architectuur
Delivering Value for Less A cceleration C enter for E ngagements Templates Oubollig of Agile Maurice Siteur ACE Service Manager Testing.
English and IPC How to teach content through English.
© Copyright Dragon1 - Alle rechten voorbehouden.
/ MAXIMAAL DRIE WOORDEN 0 For internal use GETRONICS / KPN acquisitie en samenwerking Roelof Mulder BUSINESS UNIT DIRECTOR GETRONICS ICS 6 APRIL 2010.
How Architecture helps to reduce costs November 2011.
ArchiValue: de APG-Case
Business & Informatieplanning (BIP)
Hoofdstuk 6 ICT en management h6.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Naar een optimaal HR - beleid
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
1 IT Service Management Theorie (1). 2 Van ‘Beheren van dozen’ naar ‘Beheer van bedrijfsprocessen’ Bron: white paper van BMC Software. Leverancier van.
Minor Project- en Programmamanagement
Enterprise Application Integration
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2011/2012 Opdracht 3.
Enterprise Service Bus IBK3ESB01
1 IT Service Management George Pluimakers Theorie (3)
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
2013ASL BiSL Foundation Professionaliseren met BiSL ®
Name : Jean-Paul in ‘t Zandt Title : Service Solution Sales Professional Premier Microsoft BV Maximize the Value of your IT Investments. Microsoft Services.
Gebruikers- ondersteuning Require- ments man. Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch.
Alliantiemanagement PGM Open, 4 februari 2016 Prof. dr. Ard-Pieter de Man.
Gebruikers- ondersteuning Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Behoefte- management.
ArchiMate voor kennismodellen van NORA en haar dochters Marc Lankhorst 16 oktober 2013.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
TOGAF Albert Gjaltema / Tech. Consultant II 11 maart 2008 getronicspinkroccade.nl.
Van BiSL naar BiSL Next Lucille van der Hagen
De Betekeniseconomie.
WirelessCity Ontdek de mogelijkheden van HP Wireless
Diverse Sprekers ZAAM’s doelen zijn leidend voor gewenste ICT ondersteuning en benodigde infrastructuur DOEL PYRAMIDE ZAAM Doel (Missie) Als schoolorganisatie.
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Presteren onder druk.
Grip & Controle op digitalisering
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Digitale transformatie is de sleutel tot een nog succesvollere samenwerking Sven Eijck, 14 november 2017.
Kluwer The end of Publishing
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Business case Enterprise Service Bus
Agile in een niet Agile context
Zuyd Lectoraat Employability Impact van technologie en digitalisering nieuwe competenties voor werknemers Dr. Jol Stoffers Erik Canisius MSc Rik Loffeld.
A National Strategy for Public Libraries in the Netherlands
Dynamic Architecture What about you?
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Transcript van de presentatie:

dimensie van onze beschouwingswereld informatieverkeer informatie systemen (applicaties + data) technology Infrastructuur bedrijfsgebeuren specifiek generiek © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved © 2004 Capgemini - All rights reserved

vier werelden voor schrijvend enabling bedrijfsgebeuren informatieverkeer enabling informatiesystemen technologie infrastructuur © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved © 2004 Capgemini - All rights reserved

de netwerk onderneming bedrijfsprocessen samenwerking tussen mensen business producten, diensten bedrijfs- systeem informatie services externe relaties informatie voorziening communicatie tussen mensen informatie services IS services informatie systemen samenwerking van SW componenten IT systeem externe IT systemen TI services technologie Infrastructuur samenwerking van SW&HW componenten © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved © 2004 Capgemini - All rights reserved

ordeningsraamwerk: vier werelden Architectuur gebieden Informatie Systemen Technologie Infrastructuur Business Informatie Beveiliging / Beheer Architectuur Gezichtspunten © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved © 2004 Capgemini - All rights reserved

Architectural Approach There are four distinct areas for discovering and specifying the enterprise in terms of architecture. Business Architecture views from the point of view of business functions, business locations, events / business behavior, business role-players, business resources, business outcome, business commitments. Information Architecture views from the point of view of information-on-the-move. Information System Architecture views from the point of view of the systems to support the business. Technology Infrastructure Architecture views from the point of view of the technology foundation to support information systems and therefore the business. © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved © 2004 Capgemini - All rights reserved

Business Main Questions: Structure answers: What is this Business all about ? What has to be done to achieve this ? Who does What ? Which tasks are to be carried out and in which order? Which tasks deliver which outcomes/products? How are jobs arranged within the organization ? Structure answers: Tasks which are elementary for this business Relations between these tasks (business behaviour) Task arrangements (focusing organization and process) Mandatory (inter)relations © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved © 2004 Capgemini - All rights reserved

Information Main Questions: Structure answers: What do we talk about? What do we communicate? Who communicates with whom ? About What? When? (Amounts and Frequencies!) Structure answers: Which tasks have a strong cohesion focusing their communication Which information contents interrelate. Mandatory communication (inter)relations © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved © 2004 Capgemini - All rights reserved

Information systems Main questions: Structure answers: Which automated services are needed? To what specifications and requirements? What are the required interactions? How do services have to behave in order to meet the objectives? Which technical requirements are needed? Which technology enablers are available? Structure answers: Clusters of functionality, data and technology Cluster specifications and quality of service Mandatory (inter)relations © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved © 2004 Capgemini - All rights reserved

Technical infrastructure Main questions: Which types of infrastructure are required to support the information systems? What is the required quality of services? Structure answers: Coherent sets of Infrastructure (hardware, systems software and communication) Requirements, quality of service. © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved © 2004 Capgemini - All rights reserved

..... en 5 abstractieniveaus Abstractie Niveau’s Waarom (Contextueel) Architectuur gebieden Abstractie Niveau’s Waarom (Contextueel) Wat (Conceptueel) Hoe (Logisch) Waarmee (Fysiek) Wanneer (Transformatie) Informatie Systemen Technologie Infrastructuur Business Informatie Beveiliging / Beheer Architectuur Gezichtspunten © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved © 2004 Capgemini - All rights reserved

Integrated Architecture Framework de idee achter de opbouw van IAF: - scheidt de ‘strategy’ van de ‘requirements’ - scheidt de ‘requirements’ van de oplossing(en) - scheidt de oplossing van de implementatie - scheidt de implementatie van de transformatie(s) © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved © 2004 Capgemini - All rights reserved

Integrated Architecture Framework uitgangspunten bij het invullen van het raamwerk: - Business Benefits zijn leidend - Business based keuzes - Business centric thinking in plaats van technology centric thinking - Business Principes zijn ‘mandatory’ - Business Scenario benadering - Technology enabling t.b.v. business benefits © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved © 2004 Capgemini - All rights reserved

PrimaVera Framework UvA Business Technology Information and communication Strategy Structure Operations © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved © 2004 Capgemini - All rights reserved

vier werelden en twee cruciale viewpoints extra Security Security is een business issue Security kan alleen adequaat worden geborgd als dit verankerd is in de enterprise architectuur. Security is een end-to-end aangelegenheid! Governance Een holistische beschouwing van business tot en met infrastructuren. Transformaties worden concurrent uitgevoerd. Er zijn nauwelijks meer pure IT projecten! © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved © 2004 Capgemini - All rights reserved

ordeningsraamwerk: vier werelden Governance Security bedrijfsgebeuren voor schrijvend informatieverkeer enabling informatiesystemen technologie infrastructuur © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved © 2004 Capgemini - All rights reserved

stakeholders de eigenaar / bestuurder klanten, leveranciers en partners interne gebruikers en eindgebruikers indirecte gebruikers ??? het toekomstige onderhoudspersoneel het toekomstige exploitatiepersoneel P.S. De ontwikkelaars zijn wel betrokkenen, maar geen stakeholders! © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved © 2004 Capgemini - All rights reserved

betrokkenen, belangen en gezichtspunten bouwers, onderhoudspersoneel klant, gebruikers engineers geschiktheid ? bruikbaarheid? duurzaam? performance? maakbaar? onderhoudbaar? belangen gezichtspunten © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved © 2004 Capgemini - All rights reserved

belangrijke stakeholders aan de klantkant (top) Management free format visualisaties, in hun taal communiceer de business impact korte PowerPoint presentaties ‘lift zinnen’ gebruikers visualisaties begrijpbaar voor gebruikers communiceer de impact & benefits voor de gebruikers Informatie manager technisch meer gedetailleerde visualisaties communiceer high level IT impact onderhiudsafdeling technisch en gedetailleerde beschrijvingen, bij voorkeur weergegeven in hun standaarden © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved © 2004 Capgemini - All rights reserved

doel van een enterprise architectuur Atlas voor het topmanagement Beheersing van de complexiteit Kaderzetting voor realisatie Communicatiemiddel © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved © 2004 Capgemini - All rights reserved

Atlas for Top Management © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved © 2004 Capgemini - All rights reserved

Complexity Control © 2004 Capgemini - All rights reserved © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved © 2004 Capgemini - All rights reserved

Roadmap for Realisation © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved © 2004 Capgemini - All rights reserved

Means of Communication © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved © 2004 Capgemini - All rights reserved

gebruik van architectuur Architectuur is een hulpmiddel (en geeft de rationale) bij: de besluitvorming; het ontwerp; de realisatie; de deployment. architectuur beperkt de ontwerpruimte! Voorts biedt architectuur inzicht en overzicht m.b.t. de onderhavige problematiek © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved © 2004 Capgemini - All rights reserved

IAF als borgingsinstrument bij concurrent transformation Huidige Business Integrated Architecture Framework Onderneming ondersteund door ICT Huidige ICT Business en ICT Transformatie ICT Visie Business Visie Visie, Strategie Architectureel Ontwerp Ontwikkeling,Verandering Operatie, Onderhoud © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved © 2004 Capgemini - All rights reserved

de rol van architectuur architectuur principes, richtlijnen, regels, standaarden voor ontwerp en constructie impact schrijft voor impacts schrijft voor ontwerp proces constructie proces ontwerp constructie © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved © 2004 Capgemini - All rights reserved

verantwoorde integratie is het antwoord op alignment Snelle en kosten- efficiënte doch betrouwbare software ontwikkeling kloof tussen business en informatie voorziening voorziening en technologie hergebruik op alle niveaus modellering & architectuur business © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved © 2004 Capgemini - All rights reserved

nut van architectuur Meer inzicht en overzicht m.b.t. mogelijkheden en beperkingen van business transformaties. Voorts kan met architectuur op soepele wijze het continue transformatieproces in het gareel worden gehouden. Meer adaptief (o.a. ruimte voor nieuwe relatievormen met klanten / lezers, partners en medewerkers). Soepeler informatieverkeer ter vergroting van de bestuurbaarheid. Rationalisatie van de geautomatiseerde informatiesystemen, databases, de outsourcing en hun onderling verband. Efficiëntere systeemontwikkeling (programma’s en projecten). Meer optimale supervisie bij outsourcing. Uniformering van de (technische) infrastructuur. Meer ruimte om nieuwe technologische mogelijkheden te kunnen incorporeren. © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved © 2004 Capgemini - All rights reserved

(architectuur binnen het ecosysteem) overheid / maatschappij de Waarde ligt in de Relaties (architectuur binnen het ecosysteem) leveranciers studenten Radboud Universiteit medewerkers bedrijfsleven overheid / maatschappij © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved © 2004 Capgemini - All rights reserved

sleutelwoorden moderne architectuur Richtinggevende business & architectuur principes Bruikbare services (incl. SLA) (business services, informatie services, applicatie services,technische services) Gepersonaliseerde portals Eenvoudige ‘aanpasbare’ dashboards Wereldwijde connectiviteit Security verankert in de enterprise architectuur Daadwerkelijke ondersteuning (discipline versus ontplooiingsruimte) © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved © 2004 Capgemini - All rights reserved

enkele karakteristieken van een moderne architectuur -1 Kanteling van de informatievoorziening naar student / docent / onderzoeker georiënteerd. De onderneming wordt transparanter voor de student / kenniszoeker. De gebruiker staat centraal. (de gebruiker is de klant, de onderneming biedt de services via een personalised portal om zijn werk efficiënt , effectief en met veel plezier te kunnen doen). De architectuur van het informatieverkeer is de sleutel voor werkelijk alignment. Elke gebruiker heeft eenvoudige hulpmiddelen om de vloedgolf aan informatie te beteugelen op zijn eigen wijze. © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved © 2004 Capgemini - All rights reserved

enkele karakteristieken van een moderne architectuur -2 Architectuur borgt de aansluiting op de ‘connected economy’ (binnen en buiten vloeien in elkaar over). Maximale zichtbaarheid van het gedrag van de informatievoorziening (de gebruiker weet wat hij / zij doet). Levendige visualisaties van de mogelijkheden van de informatievoorziening ter illustratie wat in de architectuur precies wordt geregeld. Speciale aandacht aan het belevingsaspect. Juiste architectuur verleidt tot ontplooiing in het werk (master of your own destiny). © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved © 2004 Capgemini - All rights reserved

architectuur is een teken van beschaving Architectuur cultiveert de belevingswereld van de gebruikers. Gebruikers, HRM directeuren en ondernemingsraden, participeer daadwerkelijk in de beoordeling van architectuurvoorstellen. Help mee aan de totstandkoming van een leefbare digitale werkomgeving. © 2004 prof. dr. Daan Rijsenbrij - All rights reserved © 2004 Capgemini - All rights reserved