+ Good practices Mediawijsheid 1. + 2 + Kennismaking 3.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Advertisements

SportMinistry. AIA, de kerk en sport  Kerken willen graag relevant zijn en in hun wijk getuigen van Jezus, maar hoe doe je dat?  AIA: sport als taal.
Word Wijs! ? een initiatief van GSIW Actiegroep Leren-Werken • promotor: de Stap - Studieadviespunt Gent • duur project: 1/10/2012 tot 30/9/2013 • 1 fulltime.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Integraal onderwijs met ict
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Vormingsdag Digidak Mediageletterdheid: Wat, hoe & waarom? Juni 29, 2012 Malle Mariën Ilse, IBBT-SMIT Vrije Universiteit Brussel.
Mediawijsheid in de Leidsebuurt
Onderwerp Datum - locatie 1 Infosessie Projectoproep voor innovatieve projecten voor laagdrempelig sporten 24/06/2013.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
De Kalender en De Seizoenen Ellen Adriansens Gegradueerde in de ergotherapie BuSo – OV 2 – 2 e graad Algemene en Sociale Vorming Raamplan BuSo.
1 Kansarme jongeren en computers… Link in de Kabel ontgroeit zijn pioniersfase dankzij Lions Club Leuven …… digitale kansen voor alle jongeren.
De Digitale Week 2013 Infomomenten De Digitale Week is een initiatief van LINC vzw.
Studiedag crowdsourcing1 Crowdsourcing Laat het volk het werk doen!
Structuur secundair onderwijs
Oplossingsgericht coachen
DIGITALE WEEK 2010 Proef me – Eet me op – Verslind me – Zwelg me Verorber me – Smaak me – Schrans me – Nuttig me Peuzel me op – Consumeer me – Smikkel.
De gekte voorbij Clientgestuurd de markt op Workshop Opdrachten verwerven in pyjama? Scip-Conferentie
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Infomomenten #digidon - #dw14. Inleiding in de wereld van de Digitale Week – Wat is de Digitale Week? – Wat kan jouw organisatie winnen? – Hoe kan je.
Leer de namen van de noten 2
Gezonde Relaties
Persoonlijk worden.
Wij gaan op reis met ……… Lot.
14 april 2004Met de trein naar Nemo!1 Naar Nemo! Daar ga ik! Ik vertrek met de fiets vanaf school.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Naar het secundair onderwijs in Antwerpen
Angelique Declercq 17/01/1213/12/2011 INTERREG IV A 2 zeeën “SUCCES” Sustainable Uplifting Client Centred Employment Support.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Samen Inburgeren Welzijnsoverleg Rabot 11 december 2012 Meer info:
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Een blik op toekomstige ontwikkelingen… Witboek innovatie in de publieke dienstverlening.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Het Heiligdom Een Afbeelding voor Redding 4e Kwartaal 2013 INLEIDING
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Missie, visie & jaarplan
Workshop ‘Is er een toekomstige rol voor verkoopvrijwilligers’ 25 mei 2013.
Social media bij impulsis Huib Koeleman, augustus 2010.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
Voorlichtingsavond: maandag 20 januari Open Huis: 25 januari Hartelijk welkom!
De relevantie van de kerk voor tieners van nu Jeugdleidersconferentie
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Dynamo Project: managementondersteuning voor sportclubs
Het werken met portfolio
Collegagroep PW 3 april Gasten Fred Dhont, directeur Socius Mien Quartier, stafmedewerker Femma Walter Van Wouwe, projectmedewerker Clemensprovincie.
Van diagnose tot impactevaluatie ‘(Af)studeren met een functiebeperking in het hoger onderwijs’
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Laure Van Hoecke – Mediawijs.be en LINC vzw
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Eurekas wedstrijd rond wetenschappen en technologie.
OPTIMAAL ONDERWIJS VOOR ÉLKE STUDENT!
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
3/23/2015 | 1 Healthwise Congres ‘Kwaliteit van Leven’ E-Health workshop - Eveline Hage Over de mogelijkheden van e-Health in ouderenwelzijn On?
Mediawijs.be Stuurgroep Plan Geletterdheid. Definitie Mediawijsheid ‘Het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch.
1 Een ontmoetingskans voor moeders met jonge kinderen.
Lokalebesturen.limburg.be Streekgericht bibliotheekbeleid Stand van zaken proeftuin digitale collecties Presentatie aan de Limburgse bibliothecarissen.
PESTEN JULIANASCHOOL.
Ouderavond Mediawijsheid Basisschool ‘t Rendal 20 januari 2014.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Media is er altijd en overal
Media is er altijd en overal
Media is er altijd en overal
Transcript van de presentatie:

+ Good practices Mediawijsheid 1

+ 2

+ Kennismaking 3

+ Elementen mediawijsheid Mediawijsheidscirkel Andere modellen 4

+ ‘Digitale’ mediawijsheid Producenten en consumenten: prosumer Hybride, connectiviteit en interactiviteit 5

+ Onderzoek Mediacoach 6

+ Goede Praktijkvoorbeelden Positief effect bij combinatie van Concrete veranderingsacties Oppervlakkig gebruik => Adoptie en/of imitatie => Adaptatie Impact op iemands denken Bevestiging van de eigen opvattingen. Uitbreiding van de bestaande opvattingen Ontwikkeling van strategisch denken 7

+ Wat maakt een praktijkvoorbeeld ‘goed’? 8

+ Voorbeeld Crowdsourcing – E-land Focus op bestaande gemeenschappen Laat zien aan je publiek dat je iets doet met hun inhoud Zorg voor een lage instapdrempel Denk vanuit jouw publiek: Wat vinden zij leuk? Voorzie een gepaste beloning. Bv., plaats in een tentoonstelling, … Geef je contributors het gevoel dat ze ‘erbij horen’ Staar je niet blind op sociale media, maar ga voor de mediamix (ook offline) Prikkel je publiek van bij het begin en blijf hen prikkelen en uitdagen Stel je als organisatie open op Afbakenen taken waarin iedereen zich kan vinden 9

+ Principes goede mediawijsheids- praktijkvoorbeelden Vier elementen mediawijsheidscirkel Structureel Samenwerking Inspirerend karakter (eye-opener) Creativiteit, spelelement, media maken Vernieuwend op vlak van mediagebruik Vertrekken vanuit de interesses, inspelen op dagdagelijke realiteit 10

+ E-awards Impact Inspirerend en innovatief karakter Samenwerking Kureghemnet: Vrouwentongen Beste buur, beste burgemeester Recup pc Bus 8 11

+ Mediacoach Mediawijsheidscirkel Coach-functie Social media protocol Koesterburen De bijzondere kinderen Digitale Week: Games in de bib 12

+ Praktijkfiches Mediawijs.be i.s.m. Maks vzw/KureghemNet Gamemaker Digitale portfolio Mediawijze schilderijen Digital storytelling 13

+ Oefening baart kunst Neem eigen (toekomstig) praktijkvoorbeeld/activiteit onder de loep Wat vind je goed? Waar wil je aan werken? Hoe ga je dit realiseren? 14

+ Mediawijs.be 15 Projecten  Praktijkgidsen mediawijs online communiceren en gaming (UA)  Toolbox jonge mediamakers - filmpjes + gids auteursrecht  Testpakket reclamewijsheid secundair onderwijs + BuSO Nieuwe oproep – deadline 13 december

+ Mediawijs.be 16 Veldtekening mediawijsheid Dossiers E-inclusie, wat is dat? mediawijs?, cyberpesten, veilig online (2013) Methodieken, media en relaties, mediawijsheid in de bib, beeldgeletterdheid, sociale media op de werkvloer, gaming, mediawijsheid op school (2014)

+ Vormingen 17 Mediawijze dag – 28 januari 2014 Spelenderwijs mediawijs, 25 maart 2014 (digitaleweek.be) Jongerenmediadag - 2 april 2014 Apestaartjaren 5, 20 april 2014

+ Contact Laure Van Hoecke Coördinator LINC Netwerkcoördinator Mediawijs.be 18