Hardware (1) NSG Informatica.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Test computertermen: Deze test gaat over de vorige les. Je krijgt steeds een vraag te zien waarop je het juist antwoord moet aanklikken. Is je antwoord.
Advertisements

De Video Kaart.
De onderdelen van de pc.
1/1/ / faculty of Electrical Engineering eindhoven university of technology 5JJ20:Computerarchitectuur EIT OGO-1.2 addendum (1): Het ontwerpen van processoren.
Hoe werkt een rekenmachine?
Moederbord en blu-ray.
Het Moederbord & De Webcam
Componenten voor een werkende computer
De PC bestaat uit Systeemkast Monitor of beeldscherm
Hardware (1) SGDB Informatica.
Module 2 – Hoofdstuk 3 Opbouw en werking van de computer.
Processor & Toetsenbord
Par. 3.1 Computers zijn overal
Kennismaking met de computerconfiguratie
1/1/ / faculty of Computer Science eindhoven university of technology 2IC20:Computersystemen Week 1: inleiding.
Jerry van den Heuvel Pim van der Lee
Week 1: overzicht computersysteem-organisatie
Het gegevensverwerkend proces: Van gegevens naar informatie
Het werkgeheugen stored program concept (John von Neumann) Het achtergrondgeheugen Geheugen.
Hardware (2) SGDB Informatica.
Netwerkkaart & harde schijf
1/1/ /e/e eindhoven university of technology 5JJ20:Computerarchitectuur 2M200:Inleiding Computersystemen Sessie 2(1): Inleiding InstructieSetArchitectuur.
bus DE BUS Controller: de electronica die het apparaat bestuurd Transport van bits over de bus.
Les1: eenvoudig computergebruik
Over computers.
1/1/ eindhoven university of technology / faculty of Computer Science 2IC20:Computersystemen Week 4: Instructieformaten adressering assembleertalen (zelfstudie.
1/1/ /e/e eindhoven university of technology 5JJ20:Computerarchitectuur 2M200:Inleiding Computersystemen Sessie 2(2): Instructieformaten adressering assembleertalen.
Computerarchitectuur
automatiseringselektronica
C programma int main(){ } Compilatie met devc++ in file main.c Gecompileerd programma in file FirstProgram.exe Mov R1, 120 Mov R2, 160 ADD R1, R2.
Processor Hart van de computer.
De computer: Hardware Het beeldscherm Het toetsenbord De muis
Hoe een computer gegevensverwerkende processen realiseert
De processor.
5JJ20: Computerarchitectuur 2M200: Inleiding Computersystemen
1/1/ /e/e eindhoven university of technology 5JJ20:Computerarchitectuur 2M200:Inleiding Computersystemen Sessie 3(1): Instructietypen (1)
1/1/ / faculty of Electrical Engineering eindhoven university of technology 5JJ20:Computerarchitectuur 2M200:Inleiding Computersystemen Sessie 1(2): overzicht.
Geheugenbeheer ICT Infrastructuren hoofdstukken 7 en 8.1.
1Ben Bruidegom Hoe werkt een rekenmachine? Ben Bruidegom AMSTEL Instituut Universiteit van Amsterdam.
Hoe werkt een rekenmachine?
1 ICT Infrastructuren 19 november 2007 David N. Jansen.
Presentatie door: Martijn Schmid, Kathinka Veldkamp en Nynke Zwart
Processor & Toetsenbord
1/1/ eindhoven university of technology / faculty of Computer Science 2IC20:Computersystemen Week 3: Instructietypen (1)
1/1/ eindhoven university of technology / faculty of Computer Science 2IC20:Computersystemen Week 4: Inleiding InstructieSetArchitectuur (ISA) datatypen.
Moederbord en blu-ray.
Door: Tim de Laet, Joep Beset en Paul Rouleau
Processor Hart van de computer.
Samenwerking tussen processor, registers en RAMgeheugen
Welkom bij PowerPoint Van soufian.
Context switching Chanel Mepschen Informatica 5Fvwo.
Context switching Heidi Snoek. Het proces Twee applicaties: A en B CPU voert de instructies van programma A uit. Op een bepaald moment wordt er data weggeschreven.
BIOS en Opstarten.
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1  herhaling ARM assembler instructies  assembler.
Basisfuncties Operating System.
Context switching Naomi Baggelaar. Het proces Twee applicaties: A en B CPU voert de instructies van programma A uit. Op een bepaald moment wordt er data.
Plaats van de componenten op het moederbord
PEMSY1http:// 1  Herhaling nieuwe instructies van vorige week  nieuw: combineren van assembler en C  oefeningen: assembler.
Plaats van de componenten op het moederbord
Hardware van een pc Van Hoof Minke. Geschiedenis.
Programmeren.
COMPUTERLES 1 Introductie. Inhoud ■Inleiding ■Wat is een computer? ■Waarom gebruiken we Windows?
Programmeren. Wat is programmeren? Het schrijven van opdrachten voor de processor De processor “spreekt” machinetaal:
Digitale gegevens Drs. Ing. Rainier Kock 1. Vorige les 2 Computers werken met elektrische schakelingen Schakelaar aan = 1, uit = 0 Tekst, geluid en beeld.
Hardware (2) SGDB Informatica.
Programmeren.
3 Hardware 3.3 Moederbord, slots en bussen.
3 Hardware 3.1 De processor en intern geheugen
Hardware (2) SGDB Informatica.
Hoofdstuk 3 - Computersystemen
Transcript van de presentatie:

Hardware (1) NSG Informatica

Opbouw van een computer Een computer bestaat uit veel verschillende componenten. Bijvoorbeeld: Processor Intern geheugen Harde schijf Netwerkkaart Toetsenbord Monitor Geluidskaart … NSG Informatica

Von Neumann architectuur Belangrijkste componenten Processor Geheugen SGDB Informatica

Samenwerking Elk component heeft een eigen functie Componenten werken samen Componenten communiceren met elkaar via de Bus De Bus is een onderdeel van het moederbord Elk component is verbonden met moederbord (en dus met de Bus) NSG Informatica

Moederbord (nieuwere PC) PCI-e-slots PCI-slots Processor slot Chipset SATA ports NSG Informatica DIMM sockets

De bus (1) Zender zet informatie + bestemming op bus Ontvanger leest informatie van de bus Overige componenten negeren informatie TOETSEN- BORD CPU WERK- GEHEUGEN HARDDISK PRINTER Initiatief bij zender: schrijfactie Initiatief bij ontvanger: leesactie (vaak gevolgd door schrijfactie) NSG Informatica

De bus (2) De bus bestaat eigenlijk uit 3 kanalen: Databus Verstuurt gegevens Bijvoorbeeld: de te printen letters Adresbus Bevat adres ontvanger Bijvoorbeeld: adres van de printer Controlbus Verstuurt commando’s Bijvoorbeeld: Print de tekens van de databus databus adresbus controlbus NSG Informatica

Bus (3) Verkeer op de bus wordt geregeld door busarbiter Een transactie moet (via controlbus) worden aangevraagd Bus wordt gedreven door een klok Elke tik vindt één buscyclus plaats: Zender zet data op bus Ontvanger leest van bus Bus wordt leeggemaakt NSG Informatica

Bus (4) Capaciteit van de (data)bus wordt bepaald door: Kloksnelheid (aantal transacties per seconde Busbreedte (hoeveel data kan er tegelijk op de bus staan?) NSG Informatica

Geheugen memorycontroller Het geheugen bestaat uit geheugenplaatsen van 1 byte met elk een eigen adres De memorycontroller is de “archivaris” en “kijkt” naar de bus 128110 128111 128112 128113 128114 128118 128115 128119 128116 128117 128120 128121 memorycontroller NSG Informatica

De processor Het “brein” van de computer Voert alle bewerkingen en opdrachten uit Andere namen: CPU (Central Processing Unit) CVE (Centrale Verwerkings Eenheid) SGDB Informatica

Instructies (machinetaal) Alleen hele eenvoudige operaties Optellen Vergelijken Herhalen … Miljoenen operaties per seconde, dus toch ingewikkelde dingen mogelijk Vergelijkbaar met alfabet: maar 26 letters, toch zeer veel woorden mogelijk

Processor onderdelen ALU ALU Voert de bewerkingen en berekeningen uit Registers Tijdelijke opslag voor berekeningen (een soort kladblok) Control unit Leest de stroom instructies van de controlbus Zorgt dat de instructies worden uitgevoerd door de ALU databus REGISTERS CONTROL UNIT adresbus controlebus SGDB Informatica

Analyseren instructie Instructiecyclus De Control Unit haalt instructie op waar de programcounter naar verwijst en zet deze in het instructieregister. De programcounter wordt verhoogd Ophalen instructie Analyseren instructie De Control Unit analyseert de instructie. De benodigde gegevens worden in de registers gezet Uitvoeren instructie De ALU voert de bewerking uit Resultaten worden in het register opgeslagen SGDB Informatica

Machinetaal Iedere instructie bestaat uit een rij bits. In een machinetaal zou de instructie voor het optellen van de inhoud van twee registers er als volgt kunnen uitzien: 01101101000010010000001100000100 operatiecode: 01101101 optellen van de inhoud van twee registers operandcode: 00001001 register 9 operandcode: 00000011 register 3 operandcode: 00000100 register 4 Deze opdracht kan betekenen: Tel de inhoud van de registers 3 en 4 bij elkaar op en zet het resultaat in register 9. SGDB Informatica

Assembleertaal Machinetaal is lastig voor mensen Slecht leesbaar Snel fouten Oplossing: assembleertaal 01101101 00001001 00000011 00000100 wordt ADD R9, R3, R4 Vertaling: assembler Vertaalt assembly code naar machinetaal Is het enige programma dat in machinetaal geschreven hoeft te worden Processorafhankelijk SGDB Informatica

Assembleertaal (2) Voorbeeld: Rekenkundige of logische instructies ADD, CMP Spronginstructies JNG Instructies voor datatransport LOAD LOAD R0, 1234 LOOP: ADD R0, #1 CMP R0, #12 JNG LOOP LOAD 1234, R0 SGDB Informatica