De betekenis van de 19e eeuw NU Het Sierende in de Bouwkunst NU Charles Garnier contra Eiffel Joris Molenaar 1
Het aantrekkelijke van ontwerpen anno 2012: Dit laatste beeld van de negentiende eeuw, als een tijd waarin architecten worstelden met het vraagstuk van de neostijlen en vergeefs op zoek waren naar een eigen, moderne stijl, is een bekende voorstelling van zaken geworden door de studies die in de twintigste en inmiddels ook eenentwintigste eeuw zijn verschenen over de architectuur van de negentiende eeuw. De eerste opvatting, die van de architectuurgeschiedenis als ontdekking en nieuwe wetenschap, is minder vertrouwd. Ze is het uitgangspunt van dit boek. Petra Brouwer, De wetten van de bouwkunst, p. 11 1841-1843 Ludwig Persius Pomphuis Schlot Sanssouci, Potsdam 2
Een grand café in de moskee 2010 - Marlies Röhmer, Amsterdam 3
2012: De vrijheid om je eigen tenue te kiezen Architectuur van het alledaagse toont de emancipatie van culturen en tradities. De gebouwde vorm is een antwoord op de uiteenlopende wensen binnen de hedendaagse veelkleurige samenleving. In de West-Europese samenleving wil ieder, zodra hij of zij het zich kan veroorloven zijn thuis scheppen naar eigen droom, een 19e eeuws ideaal. Centraal in architectuur staat Free Style: ’de vrijheid van ieder om zijn eigen tenue te kiezen’ 4
2012: de vrijheid om je eigen tenue te kiezen Eigen identiteit en diversiteit zijn kenmerkend voor deze tijd 5
Chicago Golden Coast: diversity and identity
Justus van Effen complex Het sierende herontdekken in het structureel moderne
Project Getsewoud ’00 Inspiratie: Charles Garnier 1889 New Eclecticism 2000
Project Getsewoud ’00 masterplan Soeters en Van Eldonk
Project Getsewoud ’00 - hoven concept Soeters Van Eldonk
Project Getsewoud ’00 Egyptisch hof Egypte: ‘Facade Principale’ - M. Charles Garnier
Project Getsewoud ’00 anglo normandisch hof ‘Maison Romane’ - M. Charles Garnier
Houten huizen Vlouw Delft
Masterplan en Referenties Project Inverdan Zaandam Soeters en Van Eldonk
Hotel Inntel Zaandam 2005-2010
Schutterstraat, Delft (1991) ornament en representatie
Mariënburg, Nijmegen (2000)
Mariënburg, Nijmegen (2000)
Centrumplan, Drunen (2006)
Centrumplan, Drunen (2006)
Buurthuis Tanthof, Delft (2007) Onderzoek, Het sierende kleed
Buurthuis Tanthof, Delft (2007) M&vW-2004-07.jpg
Akropolishof, Poptahof, Delft (2009)
Akropolishof, Poptahof, Delft
Akropolishof, Poptahof, Delft ornament, relief en identiteit
Dodecahedron Sculpture, Christine Jetten en Joris Molenaar (2008)
keramisch hemelornament, bevrijding van de rationaliteit
De onvermijdelijkheid van het Ornament Een gebouw communiceert door ornament, het is de drager van de boodschap. De eigenaar, de gebruiker, de beschouwer, allen herkennen in het ornamentele het karakter van een gebouw. Ornament in textuur: benadrukt de materialiteit in de context; Ornament in structuur: benadrukt de tektoniek van het gebouw; Ornament in accent: benadrukt de identiteit door symboliek; Ornament is onvermijdelijk bij de waardering van een gebouw.
Ornament Studio, herfst 2009, TU Delft Udo Garritzmann