Cijfers die doen nadenken. School, vrije tijd en steun… Tineke Van de Walle, Lieve Bradt & Maria Bouverne-De Bie Vakgroep Sociale Agogiek - UGent.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

M EDIA AAN / GEZIN UIT ? E EN ONDERZOEK NAAR DE GEVOLGEN VAN INFORMATIE – EN COMMUNICATIETECHNOLOGIEËN ( ICT ) VOOR HET GEZINSLEVEN.
Jeugdhuizen in Vlaanderen
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Inhoud Methodologie Theorie Onderzoeksresultaten Verbanden
Jongeren over politiek
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
Evaluatie van mentorprojecten
Onderzoek naar het gebruik van sms en prepaid telefonie
Reflecties Onderzoek ‘Jeugdwerk met maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren’ Tineke Van de Walle Vakgroep Sociale Agogiek, Universiteit Gent Steunpunt.
Het verenigingsleven van Antwerpse en Gentse scholieren Tineke Van de Walle, Dries Cardoen & Lieve Bradt Vakgroep Sociale Agogiek - UGent.
26/06/2014 | pag. 1 Jong in Gent en Antwerpen een inleiding waarin ook de besluiten al worden verklapt (tevens een poging om heel veel logo’s op één slide.
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Presentatie Centrum voor Jeugd en Gezin Hattem
Sportmarketing vs.Internet Resultaten onderzoek Resultaten onderzoek Sportmarketing vs. Internet PauwR Internetmarketing wie wat.
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Presentatie BètaMentality
Onderzoekende houding van pabo-studenten bij het uitstroomprofiel Talentontwikkeling en excellentie bij Wetenschap en techniek Algemeen: Toevoegen enkele.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Veranderingen in de zorg
Vijf-gelijke-dagen model
Allochtonen in het hoger onderwijs
Structuur secundair onderwijs
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
JONGEREN en DRUGS van kennismaking tot verslaving
19 november 2007 Hanneke Vos Gedeelde smart is halve smart? Het wie, wat, waar en waarom van Hyves.
De rijkdom van de arme kunst
Klein antwoord op een grote vraag… Jeugdwerk voor allen, zone09.
1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? 2. Is er een limiet aan gelijke kansen? 3. Kunnen concentratiescholen ook goede scholen zijn?
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Naar het secundair onderwijs in Antwerpen
De Grootste Fuif enquête van Brasschaat. De Grootste Fuifenquête Jeugdraad : opstart “werkgroep Fuiven” (eind 2004) Werkgroep Fuiven: Beoordeling fuif-en.
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Cultuurparticipatie bij jongeren
Lokale voorzieningen: voorwaarde of resultaat van leefbare en vitale dorpen? Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
1 SAMSARA. 2 Doelgroep Samsara Allochtone jongeren van de derde graad secundair onderwijs (focus op meisjes) Scharniermoment Richting kiezen in het leven.
Rookstopcursus voor jongeren
Ervaring opdoen met versterken van informele netwerken bij opgroeien en opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut Regiobijeenkomst professionele.
Congres Uit de Marge, Workshop Onderwijs 24/11/11
Bijbels omgaan met geld(deel 3)
Enquête.
Drugpreventie bij jongeren
De relevantie van de kerk voor tieners van nu Jeugdleidersconferentie
Links Rechts mensen zijn sociaal en hebben veel voor anderen over mensen zijn vooral gericht op hun eigen belang slecht gedrag komt door de.
Maatschappelijke stages Een onderzoek over maatschappelijke stages onder leerlingen, kunstencentra, amateurkunstverenigingen en stagemakelaars.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Presentatie resultaten enquête
Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO.
3/23/2015 | 1 Healthwise Congres ‘Kwaliteit van Leven’ E-Health workshop - Eveline Hage Over de mogelijkheden van e-Health in ouderenwelzijn On?
STUDIEDAG VERKEERS- EN MOBILITEITSEDUCATIE Workshopsessie Peer pressure 14 januari 2014 Provincie Limburg & Departement MOW Vlaanderen.
D GVBS Heiende Lokeren Christelijk opvoedingsproject 1.
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
Diversiteit & Discriminatie
Jongeren vandaag. - Wie zijn ze. - Wat doen ze. - Wat drijft hen
Goed in je vel zitten Talenten ontplooien Omgaan met dagelijkse stress
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
De werkingen voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren (=WMKJ) Made by: Charlène Vandorpe 1 Ba SW b Informatievaardigheden: SADAN- opdracht.
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
Op zoek naar hulp voor je kind? Volg 1 Alpha. De nood voor Alpha © Alpha2 Alpha wijst je de weg in de professionele dienstverlening voor kinderen.
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
Roma en onderwijs: Een verhaal apart? Elias Hemelsoet
Jongeren in cijfers en letters: Situering van de JOP-monitoren Lieve Bradt Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek, UGent 22 maart 2019.
Roma en onderwijs: Een verhaal apart? Elias Hemelsoet
Drie richtinggevende vragen: 1
Transcript van de presentatie:

Cijfers die doen nadenken. School, vrije tijd en steun… Tineke Van de Walle, Lieve Bradt & Maria Bouverne-De Bie Vakgroep Sociale Agogiek - UGent

2 Schoolbeleving: De schoolbeleving van jongeren in Vlaamse en grootstedelijke secundaire scholen H 2 Vrije tijd: Deelnemen aan jeugdverenigingen en ‘andere dingen doen’. H 8 Informele en formele steun: Bij wie kunnen jongeren terecht (met een probleem)? H 4 Deze presentatie? Enkele bevindingen Aanzet tot reflectie

 Onderzoeksbevinding ≠ beleidsaanbeveling  ‘Signalen’, ‘doordenkers’, ‘te verbinden met ander onderzoek’, ‘verder uit te zoeken’  Reflecties: afhankelijk van achtergrond  Eigen reflecties: sociale pedagogiek  Focus op ‘gedrag’ van instituties en beleid  Bijdrage tot ontplooiing van jongeren? 3

4

 Schoolbeleving studenten in grootsteden en in Vlaanderen  Weinig verschillen  Beleving van de school als (1) leeromgeving, (2) leefomgeving en (3) sociale praktijk 1. Leeromgeving  Bijna ¾ is tevreden over hun opleiding ▪ Tegelijk: minder dan de helft is echt geïnteresseerd in de meeste van de vakken…  1/5 tot 1/10 van de scholieren ervaart studiedruk 5

2. Leefomgeving  Jongeren ontmoeten ook leeftijdsgenoten op school  Een (klein) segment voelt zich minder aanvaard ▪ ‘Ik word gepest op school’ (1.9% Vl, 2.4% Gs) ▪ ‘Mijn klasgenoten gaan liever met andere klasgenoten om dan met mij’ (6.9% Vl, 8.4% Gs).  ‘Leefomgeving’ toont sterkste samenhang met: ‘Ik voel me vaak ongelukkig als ik op school ben’ 6

3. ‘Sociale’ praktijk a) Relatie met leerkrachten ▪ Wordt overwegend positief ingeschat ▪ ‘Ik ben tevreden over de contacten met de leerkrachten’: (slechts) 1/10 niet akkoord ▪ Sterkste samenhang met ‘Ik zou graag van school veranderen’ b) Iedereen gelijk op school? ▪ 1/5: ‘Onze directie en leerkrachten vinden dat bso-lln minder waard zijn dan tso- of aso-lln’ ▪ 66-72%: ‘Op mijn school krijgt iedereen eerlijke kansen ongeacht rijkdom, geloof of afkomst’ ▪ 1/10 niet akkoord 7

 Wat beïnvloedt deze percepties?  Weinig verschillen tussen scholen  Verschillen vooral binnen scholen ▪ Deels geassocieerd met sociaal-demografische factoren ▪ Afhankelijk van het bestudeerde schoolaspect, o.a.: ▪ Geen relatie tussen gender en sociale aanvaarding ▪ Gelijkheid op school vooral negatief beoordeeld in (d)bso en door jongeren uit blue collar gezinnen en jongeren van niet-Belgische afkomst 8

 School: leer(rijke)omgeving?  Niet per definitie leefwereldverbredend (cf. interesse leerinhoud) of leerondersteunend (cf. studiedruk)  School: (ook) leefomgeving en sociale praktijk  Belang van leeftijdsgenoten en leerkrachten voor schoolervaring  Sommigen ervaren (al) op school een ‘hiërarchie’  ‘School’ = verschillende plek voor verschillende jongeren  (Hoe) speelt het onderwijs daar zelf een rol in? 9

10

11 Een gedifferentieerd vrijetijdsveld… Technische hobby’s Gaan kijken sportwedstrijden Creatieve hobby’s Deelname organisaties met een sociaal doel Sport- vereniging Sms’en of bellen met vrienden tv Internet Op café gaan Buiten… Afspreken met vrienden Dagelijks + meest populair Niet dagelijks, maar populair Sport Fuif, concert… gezin partner workshops winkelen Culturele uitstappen discotheek… Jeugdbeweging

12 Een gedifferentieerd vrijetijdsveld…

13 Bezige bijen Jan Modaal Commerciële en familiale types Non- participanten Creatieve, huiselijke types Sociale verenigingen++- Culturele organisaties---++ Recreatie en organisatie++--+ Doelgroep en religie++- Culturele uitstap of cultuurbezoek++ Buiten zijn/Sporten++ -- Tv/dvd, internetten, mobiele communicatie ++ Uitgaan, gamen, winkelen…++ Tijd doorbrengen met gezin, familie…++-- Lezen, creatieve hobby’s…++

 Jongeren overschrijden sector- en categoriale grenzen  Gedifferentieerd vrijetijdsveld met hierbinnen jeugdgroepen met ≠ vrijetijdsprofielen  Heeft het jeugdbeleid voldoende oog voor de ontplooiing in de vrije tijd van  jongeren ‘buiten hun (jeugd)verenigingen’?  ‘jongeren buiten (jeugd)verenigingen’? 14

15

 Steunfiguren bij wie jarigen in Vlaanderen menen terecht te kunnen 16

 Steunfiguren bij wie jarigen in Vlaanderen menen terecht te kunnen 17

 Meest bekende en ‘gebruikte’ sociale voorzieningen bij jarigen 18 Meest bekendMeest gebruik van gemaakt OCMW1 (96,7%)7 (6,9%) CLB2 (94,4%)1 (30,3%) Psycholoog/psychiater3 (92,1%)3 (14,8%) Een telefonische hulplijn4 (89,9%)11 (3,0%) VDAB, BGDA, RVA, Werkwinkel5 (86,6%)2 (28,2%) Sociale huisvestingsmaatschappij…8 (54,6%)4 (9,3%) Centrum Geestelijke Gezondheidszorg13 (38,7%)5 (7,1%) JAC9 (52,1%)6 (7%)

 Mattheus-effecten?  Bekendheid met CLB, JAC en OCMW is minder groot bij jongeren van niet-Belgische afkomst  Bekendheid met CLB is ook minder groot bij jongeren uit blue collar gezinnen ▪ Terwijl het gebruik binnen deze groep wel hoger is ▪ Hangt samen met onderwijsvorm (bso vs aso) 19

 Familie als belangrijk aanspreekpunt + Bekendheid algemene voorzieningen (o.a. OCMW, VDAB)  Verbinding jeugd(hulp)beleid en ruimer sociaal beleid?  Bekendheid en gebruik voorzieningen = afhankelijk van sociale achtergrond  ‘Toegankelijkheid’ en ‘betekenis’ voor verschillende jongeren? ▪ o.a. CLB = studieoriëntering of CLB = ernstige problemen in schooltraject? 20