Vandaag hebben we het over :

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het deelwoord ‘t kofschip / soft ketchup
Advertisements

Werkwoordspelling – persoonsvorm, onderwerp, t. t
Werkwoordspelling Volg de weg!.
Taaloefeningen. Mijn oom wil een heel mooi schilderij kopen. zin 1 Zinnen ontleden.
Les voor groep 6 Geen instructietafel, want deze les is voor iedereen die niet precies meer weet hoe de staartdeling ook al weer ging en/of er meer van.
Werkwoordspelling invulschema.
Persoonsvorm Saskia Hoekx.
Ronde 1: aan het werk gaan.
Les voor groep 7 Pak je stoel en kom aan de instructietafel
Werkwoordspelling Hoe ging het ook alweer?.
Les voor groep 8 Pak je stoel en kom aan de instructietafel
Les voor groep 8 Voor de overige kinderen: Ronde 1 pak een kaart.
Les voor groep 7 Pak je stoel en kom aan de instructietafel
College Schrijfvaardigheid
Nieuwsbegrip Doel van deze les:
Nieuwsbegrip Doel van deze les:
Doel: persoonsvormen in de t.t.
Goedemorgen.
Les voor groep 7 Pak je schrift en potlood en kom naar de instructietafel
Les 4 groep 6 leerdoel: Je kunt cijferend optellen.
Les voor groep 8 Pak je stoel en kom aan de instructietafel
Goedemorgen.
Les voor groep 7 Geen instructietafel, want deze les is voor iedereen die niet precies meer weet hoe de staartdeling ook al weer ging en/of er meer van.
Goedemorgen.
Les voor groep 8 Pak je stoel en kom aan de instructietafel
Ronde 1: aan het werk gaan.
Les 2 groep 8 leerdoel: Je kunt werken met een verhoudingstabel.
Les voor groep 6 Pak je schrift en potlood en kom naar de instructietafel
Les 1 groep 7 2 leerdoelen: Doel 1:
Les 1 groep 6 leerdoel: Doel 1:
Taaloefeningen. De grote man liep door de Dennenweg. zin 1 Zinnen ontleden.
Taaloefeningen.
Taaloefeningen.
Het hele werkwoord.
Het Voltooid Deelwoord
Voltooid deelwoord.
WERKWOORDSPELLING Hoe doe je dat ?.
Taaloefeningen.
Brugklas Werkwoordspelling.
Taaloefeningen.
De persoonsvorm verleden tijd
WERKWOORDSPELLING Met dit overzicht vind je uit hoe je de werkwoordsvorm moet schrijven. Dit is de knop om te beginnen.
Het voltooid deelwoord
Spelling werkwoorden Denk – dacht schets - schetste Ontwerp – ontwierp
Grammatica en spelling
Herhaling Spelling Hoofdstuk 1 en 2 Klas 2A.
Hoe gebruik ik -d & -t? Leren en oefenen Maar eerst…….
tegenwoordige tijd en verleden tijd
Is ‘t kofschip gezonken…?
Alleen wat je moet weten!
Free Powerpoint Templates Page 1 Free Powerpoint Templates Werkwoordspelling Tegenwoordige tijd Persoonsvorm.
Werkwoordspelling -d of –t?
Grammatica zinsdelen H1 t/m H6
Bijvoeglijk naamwoord
Werkwoordspelling Tegenwoordige tijd. Stam zoeken (infinitief –en) PersoonVormPersoon Ik …Stam Je/JijStam + t StamJe Hij/zij/hetStam + t Wij/jullie/zijStam.
Hoofdstuk 6 Spelling Voltooid deelwoord en bijvoeglijk naamwoord.
Briant College Spelling Engelse werkwoorden en Leenwoorden.
Cursus werkwoordspelling Goed spellen? Kwestie van regels.
Werkwoorden vervoegen
Werkwoordspelling.
Onvoltooid deelwoord/bijvoeglijk gebruikt deelwoord
Werkwoordspelling. Werkwoordspelling Tegenwoordige tijd Als de persoonsvorm in de tegenwoordige tijd staat, kun je kiezen uit drie vormen: 1 = ik-vorm.
Werkwoordspelling Doel: persoonsvormen in de t.t..
Goedemorgen.
Stappenplan werkwoordspelling
Alleen wat je moet weten!
De spelling van de werkwoorden in het Nederlands
Extra oefenen Hoofdstuk 1 & 2 Ta!ent: Grammatica & Spelling
Voltooid deelwoord 1A3 en 1A4.
Stappenplan werkwoordspelling
Transcript van de presentatie:

Vandaag hebben we het over : Goedemorgen….. Vandaag hebben we het over : Het ex-kofschip

Werkwoordspelling Doel: het ex-kofschip Ronde 1 pak een kaart

Ronde 2: korte vraagjes!

Wanneer ga je dit gebruiken? Waarom is het handig dat we dit leren? Les 4 leerdoel: Je leert een ezelsbruggetje om om te bepalen hoe de verleden tijd en het voltooid deelwoord van zwakke werkwoorden geschreven moeten worden. Wat weet je hier al van? Wanneer ga je dit gebruiken? Waarom is het handig dat we dit leren?

Nogmaals: Waar hebben we het over? Het gaat om: alle werkwoorden met in de verleden tijd de uitgangen -de(n) of -te(n)  (= zwakke werkwoorden) en een voltooid deelwoord op -d of -t.

Hoe werkt ‘t ex-kofschip?

Toepassen ex-kofschip Opgepast 1: Neem de derde letter van achteren van het hele werkwoord Hele werkwoord = Wij in de t.t.!!!! Ook wel infinitief genoemd: te …… (vb van Patrick: leer van fouten) Wie weet waarom je dit zo moet doen?

Waarom dan? Wij verhuis…….. gisteren naar een ander lokaal. Ik beleef…….. gisteren een groot avontuur.

Hele werkwoord = wij verhuizen Derde letter van achteren is een z Z zit niet in ‘t ex-kofschip, dus met een d.

Ik beleef…….. gisteren een groot avontuur?!

Toepassen ex-kofschip Opgepast 2: 1 of 2 t’s of d’s? Neem de stam (ik-vorm). Daar komt één t of d bij!

Instinker van de maand Het …… (ww: misten) gisteren buiten. Hij ……… (ww: missen) zijn hond. Wij ……. (ww: beantwoorden) gisteren de brief.

voorbeeldje Vertellen Ontsnappen Wij hebben ……………….. Wij zijn ………………… Ik …jij?   Een ander Wij/ anderen Vertellen Ontsnappen Wij hebben ……………….. Wij zijn …………………

Nu: kwartier voor de werkbladen ww-spelling.Daarna nabespreken. Let ook op de t, dt in de tegenwoordige tijd van de vorige lessen en op de –n bij meervoud!!

Evaluatie : Evaluatie: Is het doel gehaald? Waar moet je met deze opdracht rekening mee houden? Wat heb je geleerd? Wat ging er goed? Wat ging er niet zo goed? Vooruitblik : toets. Daarna gaan we verder met de werkwoorden uit het Engels.

Twee goede tekenaars: