Drs. G. Groothuijsen, UCI 1 Spirituality Network for Education SPINE Van project naar proces
Drs. G. Groothuijsen, UCI 2 Spirituality Network for Education Onderwerpen Het uitgangspunt De praktijk De consequenties Lessons Learned
Drs. G. Groothuijsen, UCI 3 Spirituality Network for Education Het uitgangspunt (1) Innovatief gebruik van ICT in onderwijs onderwijs ‘Klassieke projectaanpak’ – Startdatum – Deliverables – Planningsfases – Resources – Einddatum
Drs. G. Groothuijsen, UCI 4 Spirituality Network for Education Het uitgangspunt (2) SPINE – Start 1 januari 2002 – Deliverables 7 kernmodules, 4 specialistische modules testen in de praktijk (internationale setting) setting) disseminatie – De bekende fases (definitie, ontwerp,..) – Personele inzet + financiering – Einddatum 31 december 2003
Drs. G. Groothuijsen, UCI 5 Spirituality Network for Education
Drs. G. Groothuijsen, UCI 6 Spirituality Network for Education De praktijk (1) Processen – Onderwijsproces – Productieproces – Ondersteuningsproces – Beheerproces
Drs. G. Groothuijsen, UCI 7 Spirituality Network for Education De praktijk (2) Deze processen liggen bij innovatie niet ‘op de plank’. niet ‘op de plank’. Je moet ze (opnieuw) opzetten/doordenken (BPR). -> KOST VEEL TIJD! (BPR). -> KOST VEEL TIJD! Je zet ze ook op voor de toekomst.
Drs. G. Groothuijsen, UCI 8 Spirituality Network for Education De praktijk (3) Versnelling leerproces door: – Inzet externe deskundigen Onderwijs Mediatechniek Organisatie – Uitbesteding Is slechts deeloplossing.
Drs. G. Groothuijsen, UCI 9 Spirituality Network for Education De praktijk (4) Kortom: Je start een leerproces EN Je implementeert nieuwe/vernieuwde processen in de deelnemende processen in de deelnemende organisaties. organisaties. Dit vraagt (zeker als je internationaal samenwerkt) veel effort/tijd.
Drs. G. Groothuijsen, UCI 10 Spirituality Network for Education De consequenties Nadelen – Kost veel (doorloop) tijd – Oplevering eindproducten komt in gevaar Voordelen – Internalisering verandering – Borging voor toekomst – Lessons learned op niveau van ‘hoe’ (en minder op niveau ‘wat’) (en minder op niveau ‘wat’)
Drs. G. Groothuijsen, UCI 11 Spirituality Network for Education Radboud University Nijmegen Titus Brandsma Institute UCI IOWO SURF UNISA St. Augustine Manilla SPINE project Professionals SPIRIN community Fac. Theology
Drs. G. Groothuijsen, UCI 12 Spirituality Network for Education Lessons Learned Start een innovatie project met: – Focus op processen (2/3 van de tijd) – Focus op deliverables (1/3 van de tijd) Doordring ook je partners bij de start van bovenstaande. van bovenstaande.