Clean desk voor dummies

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe ruim ik mijn kamer op?
Advertisements

2 Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
Interpolis Kantoor Concept Je werkplek is waar je bent
Time management in het onderwijs
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Werkgroep personeel / HNW-kantooromgeving maandag 5 mei 2014 VAC Hasselt Eerstelijnsondersteuning: uw eigen entiteit Tweedelijnsondersteuning:
Anders Werken: “Aanpak en methodologie”
Thuis leren en studeren. Tip Oktober © Have Tip November Tip December Tip Januari Tip Februari Tip Maart Tip April.
Werkgroep personeel / HNW-kantooromgeving dinsdag 11 maart 2014 VAC Hasselt + verslag werkgroep Eerstelijnsondersteuning: uw eigen entiteit Tweedelijnsondersteuning:
Studiedag “Blijf meester over uw schoolarchief”
Geïntegreerde integriteit: hoe werkt u daaraan?
welkom Philips Nijmegen QAS Value Day Marc Jetten
HNW Kantooromgevingen
Les 5: orde en klassenmanagement
VAC BRUGGE JACOB VAN MAERLANTGEBOUW “ANDERS WERKEN”
WG archiveringVAC Brugge 17/01/ juli Op te volgen afspraken Aanduiden van coördinatoren per entiteit Contact opnemen met de beleidsdomeinarchivarissen.
VAC Brugge Jacob van Maerlantgebouw Stuurgroep 02 maart 2012.
Anders Werken Ik zal eerst kort overlopen wat deze presentatie omvat.
Anders Werken. 1. Inleiding - context Beslissing Vlaamse Regering : BBB 04/02/2005 Principes: –Afstemming op de organisatiestructuur –Maximaal samenbrengen.
Inhoud Inleiding Aanleiding Historiek Het e-dossier Tips andere besturen.
Integriteit in de praktijk
Voorbereiding post 3 Even schrikken Groep 7-8.
Voorbereiding post 5 Mmm... lekker snoepen Groep 1-2.
Ingrediënten Business Case Het nieuwe werken” 2011.
Websites publiceren Niko Witvrouwen. Inhoud Publiceren… Wat & Hoe? Wat is FTP? Welke FTP Client? Hoe werkt een FTP Client?  FTP Client starten  Opties.
Afschakelplan Infoavond elektriciteitsschaarste.
Samen sterk in verandering
Netwerk management assistenten Maandag 28 april 2014
Werken in een arbeidsorganisatie H2 Werkhouding Assistent verkoopmedewerker.
Wij heten je van harte welkom op deze groepscursus !
Goederen en producten H3 Netjes houden van de werkplek en werkomgeving
Christen-zijn op je werk: fijn of eng ??
Werkgroep personeel / HNW-kantooromgeving donderdag 2 oktober, VAC Hasselt + verslag Eerstelijnsondersteuning: uw eigen entiteit Tweedelijnsondersteuning:
Het Nieuwe Werken in VAC Brugge maandag 29 september verslag
Netwerkmoment managementassistenten, 28 april 2014
Wees scherper dan je mes
Werken in een arbeidsorganisatie H1 Organiseren van het werk Entreeopleiding Logistiek.
OPTIMALISATIE VAC Brugge Jacob Van Maerlantgebouw, Koning Albert 1-laan 1-2, 8200 Brugge Werkgroep Facilities –
Werkgroep personeel / HNW-kantooromgeving woensdag 6 juni 2014 VAC Hasselt aangepast Eerstelijnsondersteuning: uw eigen entiteit Tweedelijnsondersteuning:
Bestand in een map opslaan. Stap 1 Waar klik ik?
“Digi-bord toepassing sollicitatietraining” Doeworkshop voor arbeidsconsulenten Tom, Trainer.
Past telewerken / PTOW bij mijn functie ? Donderdag 29 oktober 2015 Gerda Serbruyns P&O-adviseur Vlaamse overheid AGENTSCHAP OVERHEIDSPERSONEEL M 0490.
To substitute or not to substitute: een kwestie van gezond verstand Lieve Van Geldre Departement Landbouw en Visserij.
Hoofdstuk 4 Netjes houden van de werkplek en werkomgeving.
Wendbaar werken in Vertrouwen PTOW en Waarden: interactieve sessie Doe-Dag Waarden in Actie maandag 29 februari 2016 Vlaamse.
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
Wendbaar werken in Vertrouwen PTOW en Waarden: interactieve sessie Doe-Dag Waarden in Actie maandag 29 februari 2016 Vlaamse.
Past telewerken / PTOW bij mijn functie ? Workshop + verslag Zin?Ja!-netwerk Donderdag 16 april 2015
VAC Herman Teirlinck Agentschap Onroerend Erfgoed.
Algemeen PTOW: een verhaal van … 7 B’s Bricks Bytes (Brains &) Behaviour Bills Business Buy-in Benefits.
Hoofdstuk 2: Organiseren van het werk Werken in een arbeidsorganisatie.
Gids door Doccle Doccle. De Cloud 2 1.Wat is de Cloud? 2.Voordelen van de Cloud 3.Nadelen van de Cloud 4.Doccle is geen cloudapplicatie.
Partners For Preventive Risk Management. Partners for Preventive Risk Management In een werkomgeving waarin geen enkele werknemer zich van iets of iemand.
Duurzaamheid in Gennep
Woensdag 14 juni 2017 Nieuwe titelpagina
VAC Brussel Herman Teirlinckgebouw
Het Nieuwe werken en informatiebeheer
Zo maak je je huis verkoopklaar met styling Je kent het vast wel: even op Funda kijken en voor je het weet ben je een paar uur verder. Vooral de stijlvol.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
VAC Gent Virginie Loveling gebouw
VAC Brugge Opstart WG Archivering
Eigen Initiatief Model
De NWOW, de OISZ engageren zich !
Werken in een arbeidsorganisatie
Logboek & planners ..
De NWOW, de OISZ engageren zich !
De NWOW, de OISZ engageren zich !
Smart working.
Een financiële business case Het model en een eigen invulling.
Transcript van de presentatie:

Clean desk voor dummies Het Nieuwe Werken bij de Vlaamse overheid

Clean desk: wat is het ? Werken aan een opgeruimde werkplek / een opgeruimd bureau, dat je ‘s avonds proper / clean achterlaat.

Clean desk: Alle principes samen toepassen !!! Delen van werkplekken = (in principe) minder werkplekken dan personeelsleden + Kiezen van werkplek naar gelang van het werk = werkplek, cockpit, overlegplek, enz. + Clean desk toepassen = ‘s avonds werkplek opruimen + Groepsklassementen Papier = geen individuele klassementen Digitaal = gebruik van gemeenschappelijke servers = digitaliseren + Open feedbackcultuur = elkaar aanspreken op naleven afspraken + Opmaak afsprakenkader Anders Werken + Combinatie met telewerk + afsprakenkader Telewerken

Clean desk: Hoe doe je dat ? ‘s Morgens installeer je je op je werkplek van de dag (+/- 5 minuten) Overdag kies je zelf wat er op je werkplek ligt in functie van wat je nodig hebt. Bv. laptop, papieren documenten, pennenbakje, fotootjes … 3. ‘s Avonds ruim je je werkplek op ! (+/- 5 minuten)

Clean desk: stap 1: installeer je

Clean desk stap 2: aan het werk

Clean desk: stap 2: aan het werk

Clean desk: stap 3: ruim op

Clean desk: waarom ? Redenen: Delen van werkplekken Activiteitsgebonden werkplekken Orde op de werkplek Vertrouwelijkheid van informatie Orde in je hoofd Werk plannen en organiseren Een cleane desk.

Waarom clean desk ? Delen van werkplekken In het nieuwe werken zijn er minder werkplekken dan werknemers (+/- 80% bezetting) en is er 12,5 m² voorzien per VTE. Als je wil flexwerken moeten de werkplekken vrij en clean zijn.

Waarom clean desk ? Activiteitsgebonden werkplekken = Je kiest je werkplek naar gelang van het werk dat je doet: bv. Werken in de open kantooromgeving Geconcentreerd werken in een concentratiecockpit

Waarom clean desk ? Opgeruimd staat netjes. Een open kantooromgeving oogt ordelijk, en creëert een aangename werkomgeving.

Waarom clean desk ? Vertrouwelijkheid van informatie: Laat vertrouwelijke informatie niet onbeheerd achter: Bv. documenten op papier, pc, paswoorden enz. = een vorm van integriteit.

Waarom clean desk ? Clean desk = clean head Clean desk, het werkt ! Het verlicht je geest, maakt plaats voor nieuwe dingen. Het maakt je lichter. Stapels papier leiden tot overvolle bureaus, rondslingerende documenten, volgepropte kasten. Oeverloos veel verspilde ruimte. In: Michel De Coster: No nonsense Brains, heart, guts Troeven van de manager.

Waarom clean desk ? Plan en organiseer je werk - Leg niet meer op je werkplek dan je denkt nodig te hebben die dag. Niemand werkt aan 30 dossiers tegelijk ! Indien wel, zet je in de buurt van de dossierkast / het dynamisch archief met nog niet gedigitaliseerde dossiers. De rest vind je op je pc. Leer je werk van de dag plannen ook ifv bv. telewerken / plaatsonafhankelijk werken.

Waarom clean desk ? Clean je desk Schoonmaken kost tijd en geld. Clean desk werkplekken kunnen gemakkelijker clean en schoon gemaakt worden.

Hoe jezelf voorbereiden ? Clean je niet cleane desk. Vlak voor de vakantieperiode doet iedereen aan clean desk. Houden zo, na de vakantie ! Digitaliseer zo veel mogelijk documenten. Werk paper poor. Print zo weinig mogelijk uit. Kijk hoe anderen in dezelfde functie clean desken. Wees geen piler (stapelaar) maar een filer (klasseerder) !

Clean desk: hoe voorbereiden ? Piler: stapelt het werk op Filer: klasseert documenten

Clean desk policy / politie -Neem clean desk op in het afsprakenkader Anders Werken / werken in een open kantooromgeving. -Volg de clean desk-afspraak op. Bv. Leg een post-it met waarschuwing op de werkplek van de niet clean-desker. Ruim de volgende keer op in de plaats van de niet clean desker.

Clean desk: resultaat ? Prettige werkomgeving Ik werk met een clean desk; ik laat mijn werkplek leeg en proper achter. Resultaten: 100 % Tevredenheid !! N= 37

Tot slot … Meer info over de principes van het nieuwe werken in de open kantooromgeving ? http://www2.vlaanderen.be/facilitair_management/vac_gent.html Werkgroep Personeel Meer info over afsprakenkaders ? http://www.agoweb.be/anderswerken/007.aspx?mId=6113 Algemene info: gerda.serbruyns@bz.vlaanderen.be