A SYSTEMS PERSPECTIVE OF EVOLUTION

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
The stock market will go up De beurswaarden zullen stijgen YESNO JA NEEN Is Jefken a good person ? Is Jefken een goed mens ? YES NO JA NEEN Is Lonny a.
Advertisements

CO2, 1 april CO2, April 1 CO2 uitstoot door; CO2 emissions;
Inleiding: hoe media worden Rick Dolphijn. Paranoimia…
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
Hoogwaardig internet voor hoger onderwijs en onderzoek Amsterdam, 23 November 2005 Walter van Dijk SURFnet Development of LCPM decision-making models and.
Thursday, 10 July 2014 donderdag 10 juli 2014 Click Klik.
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
Voorziening levensonderhoud Religieuze Instituten Paul Op Heij ‘s-Hertogenbosch, 25 september 2013 The future depends on what you do today.
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
Arno van Doorn The Realist Turn PR in Scratch Notes.
Nieuwe wegen in ontwerpen met CAD
vrijdag 18 juli 2014 Friday, 18 July 2014 K E N F E J STOP.
AGENDA Het programma start om uur en eindigt om uur met aansluitend een dinerbuffet tot uur. Er is voldoende ruimte om met uw collega.
Landgoed de Horst - 1 September 2007 Driebergen, Netherlands Judith Flick – Presencing Institute Theorie U: Vanuit de Toekomst Leidinggeven.
zaterdag 19 juli 2014 Saturday, 19 July 2014 I see what you don’t see I come from another galaxy My earthal life was not the intention I was meant.
Beyond Big Grid – Amsterdam 26 september 2012 Enquette 77 ingevulde enquettes, waarvan 60 met gebruikservaring = Mainly Computer Science.
Maartje Romme: Andre van Heemstra:Wheels4All - man Irene van Staveren (Professor...) Danielle Hirsh (BothENDS): Tamara van Halm (Power of One):” Transforming.
1 HOORCOLLEGE Customer Relationship Management
Woensdag 23 juli 2014 volgende vorige algemeen ziekenhuis Sint-Jozef Malle Dementia pathway: a condition specific approach Patrick De Wit, MD Thierry Laporta,
“Drawing your Mobility Map” (cf. A. Gohard-Radenkovic) Meertalige competencies & interculturele mediation Utrecht 2010 M-C. Kok Escalle.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1999 City Bible Music 1/10 BELIEVE (Donna Lasit) I say on sunday how much I want revival Op.
In samenwerking met het Europees Sociaal Fonds en het Hefboomkrediet The role of APEL in career coaching and competence management Competence navigation.
Software Engineering Sommerville, Ian (2001) Software Engineering, 6 th edition Ch.1-3
Radboud Reppen en Roeren Darwin en de evolutie van de cultuur Darwin – nieuwe inzichten over een oude held prof.dr. Hub Zwart hoogleraar Filosofie van.
Creatieve workshop Wiki: Scroll naar beneden: docentenpagina: Pia Terstroet.
Interoperabiliteit Microsoft Nederland National Technology Officer.
Prahalad & Hamal.
Blended Learning en digitale didactiek Valère Awouters lokaal 3.07 Blended learning is ontstaan door de evolutie van het internet en de.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
De Zegen in het Lijden. Oh, what I would do to have the kind of faith it takes, to climb out of this boat I'm in onto the crashing waves Ik zou alles.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1994 Shepherd's Heart Music 1/12 JOY! JOY TO THE WORLD (Dennis L. Jernigan) 1. And this is.
Sunday, 03 August 2014 zondag 3 augustus 2014 Click Klik.
zondag 3 augustus 2014 Click Klik Sunday, 03 August 2014.
Bedrijfsspecifieke extensies Standaard Rekeningschema
Vrije Universiteit amsterdamPostacademische Cursus Informatie Technologie Universal Modeling Language … why you need models? Models are necessary to communicate,
Computer-Mediated Communication Master IK, CIW, MMI L.M. Bosveld-de Smet Hoorcollege 1; di. 7 sept. 2004;
Tussentoets Digitale Techniek. 1 november 2001, 11:00 tot 13:00 uur. Opmerkingen: 1. Als u een gemiddeld huiswerkcijfer hebt gehaald van zes (6) of hoger,
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
F REE R IDING IN P ROJECTS Recognize it today, Deal with it tomorrow, Prevent it in the next project Toine Andernach Focus Centre of Expertise on Education,
Pieter Rotteveel, Manager of Studies. Vision >18+ multi-disciplinary students >Working intensively in teams >Across traditional HBO/WO competences >With.
Engenderings. CIW en Erin Manning Communicatie is meer dan wat er gebeurt in taal/the speech act: in vele gevallen onttrekt het zich eraan. Het bestuderen.
In Cyberspace VR meer performance minder theater (representatie, acteren) Hoe VR benaderen? Hoe werkt het? –VR draait om modulatie van modulatie (ook.
Organizing Organization is the deployment of resources to achieve strategic goals. It is reflected in Division of labor into specific departments & jobs.
Ontwikkeling van een organisatie door evolutie en revolutie
Motivation One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge is to keep employee motivation consistent with.
Geluk is… Het gevoel ontdekken je eigen leven in de hand te hebben.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/004] thema: (No) skeleton in the cupboard can-do: kan een samenhangend verhaal schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/006]/subvaardigheid schrijven notulen en kort voorstel thema: ‘What shall we do about non- active group.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/006] thema ‘I hope to convince you of… ‘ can-do : kan een standpunt uiteenzetten voor een publiek van.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: ‘I was wondering what you think of…’ can-do : kan deelnemen aan de conversatie bij zeer formele.
Ontstaan van het Rode Kruis 1859Veldslag in Solferino 1863Comité voor verzorging van gewonde soldaten 1864Eerste verdrag van Genève 1867Oprichting Nederlandse.
Future (toekomst) Je krijgt 2 verschillende vormen van Future.
Rational Unified Process RUP Jef Bergsma. Iterations –Inception –Elaboration –Construction –Transition De kernbegrippen (Phases)
Ted Nelson (1937- ) A file structure for the Complex, the changing, and the Interdeterminate.
Sustainable employability in Tourism The human factor October 24, 2014 Where Europe Meets the Americas.
International Primary Curriculum
Training Artists for Innovation (TAFI) TAFI is een Europees project waarin we een Europees raamwerk ontwikkelen voor wat kunstenaars moeten kunnen om.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Keuzevrijheid: lust of last?
Finance Matters CoP Case studies
Benevolence ENGLISH 12 – Quarter 1.
Gifted and Talented Deer /Mt. Judea 2019.
1. Culture Culture A way of life characteristic of a particular society (British culture, French culture…) Ways of making sense of our daily lives: A set.
Transcript van de presentatie:

A SYSTEMS PERSPECTIVE OF EVOLUTION Historische kijk op Sociale Evolutie helpt ons in een systeem perspectief van evolutie een miljoen jaar geleden

Beschrijving van de stappen: De human consciousness human creation : speech Maakt het mogelijk om de grenzen te verleggen van menselijke ervaringen in tijd en ruimte. Stap 2. Na 10.000 jaar Een nieuwe manier van communiceren en schrijven : ontstond in de Griekse Cultuur

Systems Perspective of Evolution KEY WORDS: Conscious Evolution Evolution by Design Evolutionary competence Evolutionary consciousness step 3: 500 jaar geleden The Renaissance The Genisis As the new technology of communication Newtonian Science the Mechanistic-based deterministic worldview + science – based technology of the machine age emerged here the Industrial Revolution

Stap 4: In het midden van deze eeuw ontstaan Cybernetic technology; computers. Post Industrial Information/knowledge etno – centric racial and national boundaries, creating an Evolutionary Gap! Systems science has emerged as the new paradigm for knowledge production, organization and utilization. Our curent stage 50 jaar nu Het synergic effect van de snelheid & de intensiteit van deze ontwikkeling heeft voor een disbalans gezorgd.

We kunnen de Sociale Evolutie en systematische visie van evolutie zien Hoe? Door verschillende lances. We kunnen haar op 5 verschillende manieren zien en begrijpen: 1. een fenomeen van het constant verleggen van grenzen in tijd en ruimte van de menselijke ervaringen 2. het bewust ontwerpen van nieuwe systemen in technologie van communicatie

3. © de nieuwe relaties in ons menselijke systeem die leiden tot hogere nivo,s van complexity. 4. d) het ontstaan ​​van nieuwe paradigma's van kennis organisatie en het gebruik en nieuwe manieren van geloven en denken, en, uit de systemische integratie van de bovengenoemde (e) de opkomst van nieuwe beelden van de mensheid op hogere niveaus van het collectieve bewustzijn. dergelijke opkomst is het ultieme kenmerk van een bepaald evolutionair stadium.

Wat hebben we te doen? Zoals Kathia al eerder vernoemde, in deze huidige evolutionaire fase, moeten we nog een collectief bewustzijn creëren Thus, today we are confronted with an evolutionary crisis, a crisis of consciousness. This crisis is a major source of the current societal predicament. This is a crisis that we created, and we are responsible for acting upon it. We can face the challenge of this responsibility by attaining the will and capabilityof conscious and purposeful evolution

FROM EVOLUTIONARY CONSCIOUSNESS TO CONSCIOUS EVOLUTION Zo, vandaag zijn we geconfronteerd met een evolutionaire crisis, een crisis van bewustzijn. Deze crisis is een belangrijke bron van de huidige maatschappelijke situatie. Dit is een crisis die we gemaakt hebben, en we zijn verantwoordelijk voor het handelen daarop. We kunnen de uitdaging aangaan van deze geconfronteerd verantwoordelijkheid door het bereiken van de wil en het vermogen van bewuste en doelgerichte evolutie Onze wil = sturing geven Onze wilskracht = leiding geven

The human race The human race has profoundly changed the evolutionary process. Our unlimited capacity for learning and the explosive rate at which we produce knowledge and artifacts and create systems have had an extraordinary impact on evolution. The question that now confronts us is: for what purpose are we going to use this unlimited capacity and our collective creative power? We can mobilize this capacity and power to create a better future and give a hopeful direction to our evolution. This, however, is dependent upon the development of evolutionary consciousness and the attainment of a will of conscious evolution. Dit is echter afhankelijk van de ontwikkeling van evolutionaire bewustzijn en het bereiken van een wilskracht, de eigen wil,van een bewuste evolutie.

evolution the most advanced state of existence is human consciousness. It is best manifested in those who are most developed in terms of their relationship to others and in their ability to interact harmoniously with all else in their sphere of life. Its highest form is ‘conscious evolution’ which enables us to collaborate actively with the evolutionary process. Salk(1983) says that evolutionary consciousness can motivate action toward ‘conscious evolution’, by which we can guide our future. evolutie in de meest geavanceerde staat van bestaan is het menselijk bewustzijn. Het best tot uiting bij degenen die het best ontwikkeld zijn in hun relatie met anderen en in hun vermogen om harmonieus inter actie aan te gaan met al het andere in hun sfeer van het leven. Zijn hoogste vorm is 'bewuste evolutie ‘ die ons in staat stelt om samen te werken actief met het evolutionaire proces. Salk (1983) zegt dat evolutionair bewustzijn “actie” kan motiveren in de richting van 'bewuste evolutie', waarmee we onze toekomst kunnen leiden.

Conscious evolution enables us to use the creative power to guide our systems and our society toward the fulfillment of their potential. Laszlo (1987) highlight sour evolutionary responsibility as he says: ‘The evolution of our societies, and therewith the future of our species, is now in our hands. Only by becoming conscious of evolution can we make evolution conscious’ (p. 122). Bewuste evolutie stelt ons in staat om de creatieve kracht te gebruiken om onze systemen en onze samenleving te begeleiden in de richting van de vervulling van hun potentieel. Laszlo (1987) hoogtepunten onze evolutionaire verantwoordelijkheid als hij zegt: 'De evolutie van onze samenlevingen, en daarmee de toekomst van onze soort, is nu in onze handen. Alleen door zich bewust te zijn van de evolutie kunnen we evolutie bewust maken '(p. 122).

Conscious evolution is enabled by ‘self-reflective consciousness ’and it is activated by ‘creating consciousness’(Banathy, 1993a). Self-reflective consciousness is a process by which individuals, groups, organizations and societies contemplate and make presentations of their perceptions of the world, and their understanding of their place in the world, in their individual and collective minds. Bewuste evolutie wordt mogelijk gemaakt door het 'self-reflectieve bewustzijn‘ Het wordt geactiveerd door het "creëren van bewustzijn ' (Banathy, 1993a). Zelf-reflectief bewustzijn is een proces die individuen, groepen, organisaties en samenlevingen laten nadenken en presentaties laten maken van hun perceptie van de wereld, en hun begrip van hun plaats in de wereld, in hun individuele en collectieve geest

These representations are developed on the basis of values we hold and the ideas we have about how the world works, leading to the creation of a cognitive map of ‘what is’. Cognitive maps are developed,confirmed, elaborated, tested, disconfirmed,changed, and are redrawn. They are ‘alive’.These maps affect our behavior and our behavioraffects the maps.

Maps & representations These representations are developed on the basis of values we hold and the ideas we have about how the world works, leading to the creation of a cognitive map of ‘what is’. Cognitive maps are developed, confirmed, elaborated, tested, disconfirmed, changed, and are redrawn. They are ‘alive’. These maps affect our behavior and our behavior affects the maps. deze voorstellingen worden ontwikkeld op basis waarden die wij vasthouden en de ideeën die we hebben over hoe de wereld werkt, wat leidt tot de oprichting van een cognitieve kaart van 'wat is'. Cognitieve kaarten zijn ontwikkeld, bevestigd, uitgewerkt, getest, ontkracht, veranderd, en zijn opnieuw getekend. Ze zijn 'leven'. Deze kaarten beïnvloeden ons gedrag en ons gedrag invloed op de kaarten.

Creating Consciousness The genesis of creating consciousness is self reflection that brings forth aspirations and change of consciousness. It is a process by which individuals, groups, organizations and societies envision images of ‘what should be’. This creating thrust is based on the belief, that while the future is influenced by the past and present .it is not determined by what was or what is. It remains open to conscious and purposeful intervention that can be guided by an evolutionary image of the future Het ontstaan ​​van het creëren van bewustzijn is zelfreflectie dat aspiraties en verandering van bewustzijn voortbrengt. Het is een proces waarbij individuen, groepen, organisaties en samenlevingen beelden “envision”van 'wat zou moeten zijn'. Deze gecreëerde stuwkracht is gebaseerd op de overtuiging dat terwijl, de toekomst wordt beïnvloed door het verleden en heden, het niet wordt bepaald door wat was of wat is. Het blijft open tot bewuste en doelgerichte interventie die kan worden geleid door een evolutionair beeld van de toekomst.

Hoe en wat? A representation of that image is the normative cognitive map of a desired future, which we can create individually and collectively by design. Een voorstelling van deze afbeelding is de normatieve cognitieve kaart van een gewenste toekomst, die we individueel kunnen creëren en collectief door het te gaan ontwerpen.

DEVELOPING EVOLUTiONARY COMPETENCE THROUGH EVOLUTIONARY LEARNING Conscious evolution is activated as we acquire Evolutionary Competence through Evolutionary Learning. Evolutionary Competence enables us to: give direction to our individual and collective evolution through purposeful design, provided we individually and collectively learn specific knowledge, ways of thinking, skills and dispositions that jointly and interactively constitute the domain of Evolutionary Learning. ONTWIKKELEN Van evolutionaire COMPETENTIE door evolutionaire LEREN

Bewuste Evolutie activeren Bewuste evolutie wordt geactiveerd als wij evolutionaire competentie verwerven door evolutionaire leren. Evolutionaire competentie stelt ons in staat om richting te geven aan onze individuele en collectieve evolutie door doelbewust ontwerp, mits we: individueel en collectief specifiek leren en de kennis krijgen of vinden, manieren van denken, vaardigheden en disposities leren die gezamenlijk en interactief dit domein vormen van het Evolutionaire Leren. Individueel Collectief Doelbewuste ontwerpen creeren Specifiek leren door specifieke kennis Manier van denken Vaardigheden Disposities leren Gezamenlijk en interactief een domein vormen Evolutionair Leren “voelen” en “zijn” Bewuste Evolutie activeren is fun Evolutionaire competentie verwerven gebeurt door Evolutionair Leren.

The source of change in social systems The greatest source of change in social systems is the process of learning. It is this source that we have to activate in order to attain conscious evolution and acquire evolutionary competence through evolutionary learning. Evolutionary learning is first explored here in the context of current practices in education. It will be shown that we face a major evolutionary task in education itself, namely, the redesign of the educational agenda so that it can engender the acquisition of evolutionary competence through evolutionary learning (Banathy, 1987). De grootste bron van verandering in sociale systemen is het proces van leren. Het is deze bron die we activeren om de bewuste evolutie te bereiken evolutionaire bekwaamheid te verwerven door het evolutionaire leren. Evolutionaire leren is hier voor het eerst verkend in de context van de huidige praktijken in het onderwijs. Men zal zien dat we geconfronteerd zijn nu met een belangrijke evolutionaire taak in het onderwijs zelf, namelijk, de herinrichting van de educatieve agenda dus dat het de overname gaat zijn van evolutionaire competentie door evolutionaire leren (Banathy, 1987).

Contrasting Maintenance Learning with Evolutionary Learning Contrasterende Onderhoudend Leren met Evolutionaire Learning

A major hindrance to the development A major hindrance to the development of evolutionary competence is inherent in our current practice of education, which focuses on‘ maintenance learning’. (Botnik, 1979) It involves the acquisition of fixed outlooks, methods and rules of dealing with known events and recurring situations. Facing massive societal changes and transformations, today we still promote al ready established ways of working and living. Een belangrijke belemmering voor de ontwikkeling van evolutionaire competentie is inherent aan onze huidige praktijk van het onderwijs, die zich richt op 'Onderhoudende leren' (Botnik, 1979). het gaat om de verwerving van vaste opvattingen, methoden en regels van het omgaan met bekende evenementen en terugkerende situaties. Geconfronteerd met enorme maatschappelijke veranderingen en transformaties, promoten we toch nog al diezelfde manieren van werken en leven die zijn opgericht.

Wat is het probleem nu? Maintenance learning is indispensable for the functioning of a society; but it is far from being adequate of turbulence, rapid change, Onderhoudende leren is onontbeerlijk voor het functioneren van een samenleving, maar het is verre van adequaat met deze turbulentie, snelle veranderingen,

Evolution Guided by Design discontinuity and massive transformations —characteristics of our current era. Our present learning agenda should focus on another type of learning which is even more essential at the current evolutionary stage, namely, ‘evolutionary learning’. Evolutionary learning enables us to cope with change and complexity, renew our perspectives, and redesign our systems, often reorganizing them at higher levels of complexity. Evolutionary learning empowers us to anticipate and face unexpected situations. discontinuïteit en massale transformaties - kenmerken van onze huidige tijd. Onze huidige leeragenda moet zich richten op ander soort leren dat nog essentieel in de huidige evolutionaire fase, namelijk 'evolutionaire leren'. evolutionaire leren stelt ons in staat om te gaan met veranderingen en complexiteit, vernieuwen onze perspectieven, en herontwerpen onze systemen, waardoor ze vaak reorganiseren bij hogere complexiteit. evolutionaire leren geeft ons de kracht om te anticiperen op onverwachte situaties.

From systems thinking to systems being: The embodiment of evolutionary leadership Kathia Castro Laszlo Saybrook University and Syntony Quest

Pre--‐publication version Pre--‐publication version. To be published in Organisational Transformation and Social Change, Winter 2012.

Abstract Abstract personal reflection meaning of evolutionary leadership based on the learning derived from experiences The narrative that gives purpose and meaning To who we are Why we are here Where we are going as a global civilization

Call for participation no matter how powerful this way of thinking is, there is more to the task of catalyzing evolutionary transformation towards life-­ affirming, future creating and opportunity increasing realities. Thus evolutionary leadership is a call for participation in the most important task of our time: to innovate a future of peace and abundance in partnership with all the living systems of our planet Earth. Het maakt niet uit hoe krachtig deze manier van denken is, er is meer dan de taak van katalyserende evolutionaire transformatie naar levens-bevestigende, toekomst creërende en kansen vergrotende realiteiten. Zo,n evolutionair leiderschap is een oproep voor deelname aan de belangrijkste taak van onze tijd: het innoveren van een toekomst van vrede en overvloed in samenwerking met alle levende systemen van onze planeet Aarde.

Sarah Verwei, living in the Netherlands Catalyst Author Ambassador Facilitator for: Lubo Technics, Syntony Quest, The Giordano Bruno University , Mother of Arvin & Senna Married to Marcel Experiencing when there is trust and safety to be fully myself in this life..to awe of getting amazingly good work done when it didn,t feel like work