Mediarijke didactische werkvormen
Voorstellen Jochem Goedhals Kenniscentrum Techniek & ICT Professionaliseringstrajecten Mediawijsheid Lesgeven binnen de PTH
Wat gaan we doen? www.govote.at Code: 62 75 30
Online prikbord Padlet voorbeeld
26 jaar geleden!
21 jaar geleden hadden we dit niet:
Wat is het verschil tussen toen en nu: wat hadden we niet? Internet voor breed publiek. Plaatje van Google: oude postoffice om te bellen.
En dan zien we dit:
Maar dat was vroeger ook:
Zijn jongeren anders?
Welke generatie? Zijn jongeren van tegenwoordig anders? Welke generatie is er nu? X, Y Z? De benaming voor de jongeren van nu is post millennios.
Wij willen liever spreken van generatie HD: head down Wij willen liever spreken van generatie HD: head down. Omdat ze constant op een scherm kijken. Aan de andere kant kijk eens wie er van de ouderen een scherm op zijn schoot heeft. We zijn allemaal verslaafd geraakt aan beeldschermen.
Nee
Niet anders LEREN, maar… Als we zeggen dat de studenten anders leren dan leg je het probleem terug. Terwijl de bal bij ons als docenten moet komen te liggen.
De jongeren leren niet anders… De jongeren leren niet anders….onze studenten en ook wij leven in een andere wereld. Met zoveel tv kanalen en als dat niet boeiend is dan gaan ze over naar Youtube of naar een Torrent. Het gaat dus om blijven boeien.
En ook dat is niet nieuw:
Wat weten we over de aandachtscurve van een normaal jong kind Wat weten we over de aandachtscurve van een normaal jong kind? We maken ons er druk om sinds de bende van Sesamstraat. We gaan onze kleuters en peuters nog maar 5 a 6 minuten kunnen boeien. Hoe hebben we dit afgestemd?
Zeker dat het niet anders is? Volwassen persoon 20 minuten aandacht geven. 10 minuten echt en 10 minuten doet hij alsof. Een lesprogramma langer dan 12 minuten is een probleem.
Jawel, de wereld is veranderd Is de wereld niet anders? Silver Surfers, dus opa en oma komen ook online. Hyves is om zeep maar had wel 10 miljoen gebruikers in Nederland. Zoveel kinderen hebben we niet in Nederland. Skype is een mooi voorbeeld van een intergenerationele tool. Grootouders spreker er mee met hun kleinkinderen. Ja jongeren zijn anders omdat de wereld anders is.
Revolutie of evolutie? Revoluties of evoluties? Niemand word wakker en de wereld is helemala veranderd behalve naar 9-11.
9-11
Narcisme gestegen
Wat moeten we hiermee?
Welke categorie didactische werkvormen zet jij het meest in je onderwijs in? Hoogeveen en Winkels (2011) onderscheiden: Instructievormen Interactievormen Samenwerkingsvormen Opdrachtvormen Spelvormen
Mediarijke didactische werkvormen --> TPACK ?! <--
TPACK-Model T= Technological P=Pedagogical A=and C=Content K=Knowledge Figuur 1. The TPACK framework and its knowledge components (Koehler & Mishra, 2009)
Kennis van ICT-technologie Technological Knowledge (TK) Padlet Mentimeter Twitter Mindmap Weblog Forum ………… Figuur 1. The TPACK framework and its knowledge components (Koehler & Mishra, 2009)
Waar blink jij in uit? www.padlet.nl/wall/tpackfontys
TPACK-NL, the game In groepen van 3 a 4 personen
TPACK-NL, the game Opdracht 1: Bedenk een lesactiviteit (met een mediarijke didactische werkvorm) Vak/vakinhoud: Kaart trekken Didactiek: Kaart trekken ICT-technologie: Kaart trekken Tip: zorg er eerst voor dat iedereen de drie afzonderlijke kaartjes begrijpt.
TPACK-NL, the game Opdracht 2: Zoveel mogelijk ICT-toepassingen Vak/vakinhoud: Kaart trekken Didactiek: Kaart trekken ICT-technologie: Bedenk een mogelijke ICT-toepassing passend bij de getrokken kaarten
De eigen onderwijspraktijk Opdracht 3: Zet de onderwijspraktijk van een iemand uit het groepje centraal. Hoe ziet deze onderwijspraktijk eruit? Wat is er voor verbetering vatbaar of zou je willen veranderen? Met welk doel? Het concern moet helder en concreet omschreven zijn alvorens er een oplossing bedacht gaat worden met nieuwe media. Omschrijf het concern kort en krachtig Bedenk een oplossing met nieuwe media Licht de oplossing kort toe
Tools die vandaag zijn gebruikt Tricider Nearpod Padlet Socrative Mentimeter Voettekst
Populaire workshops # Leergedrag stimuleren met nieuwe media # Flipping the classroom (theorie) # Flipping the classroom (tools) # Interactief lesgeven met videocommunicatie # Mediarijke didactische werkvormen # Effectief gebruik maken van het digibord
Vragen
Geïnteresseerd? Jochem Goedhals -> j.goedhals@fontys.nl http://www.fontys-educatief.nl Twitter: @jochemgoedhals GSM: 0683980675
Let me know… Hoe tevreden ben jij? Vraag 4 Mentimeter
Literatuur Hoogeveen, P., & Winkels, J. (2011). Het didactische werkvormenboek. Variatie en differentiatie in de praktijk. Assen: Koninklijke Van Gorcum BV. Koehler, M., & Mishra, P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge? Contemporary Issues in Technology and Teacher Education , 9 (1), 60-70. Voogt, J., Fisser, P., & Tondeur, J. (2010). Maak kennis met TPACK. Zoetermeer: Stichting Kennisnet.