Mediarijke didactische werkvormen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
7 Dagen 7 Maanden 7 Jaren
Advertisements

Professionaliseren voor beter leren! Beter leren professionaliseren? José van Alst & Willibrord Huisman, 12 september 2011.
Edushock leerfestival
Intervisie: sterkte-zwakte analyse
Modelschool 2014  Waarom  Hoe  Resultaten  Vragen.
Digitale middelen ter ondersteuning van het leren schrijven
Integraal onderwijs met ict
IB, ICT en Directie samen in zee. De formule voor alle onderwijs vraagstukken Lp + Lm = Lr U+I = Lm2.
Workshop Social Media Laat jij jouw bedrijf op z’n kop zetten door Social Media ?
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Google Earth in de klas Jan Knuivers.
1 Enquête: Hoe 'social' ben jij online? MSN, Juni 2010.
Sociale Netwerksites Summerschool Social Media – Augustus 2010.
Anja Paap Stichting Herrie.nu. Innoveren in de Zorg en de kansen van (ict) techniek Waarom????
VOR ICT Studiedag 26 januari 2007 TU/e Professional learning VOR ICT Studiedag Wim Jochems.
Blackboard Forum Observatieonderzoek 06 februari 2009 Projectgroep 7.
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Copy + Gisteren deed ik vervelende ontdekking. Al jaren heb ik een goed idee om een onderneming op te zetten. 2 jaar geleden had ik geen opdracht en begon.
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Werkvormen voorstellen theorie werkvormen cursus werkvormen
Blended Learning how to find your way? 5 november 2009 Drs. John van der Baaren, CELSTEC, Open Universiteit Nederland.
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Teachers of the 21st century iearn conferentie juli 2009 Doelen: Effectief partnerschap op lokaal, regionaal en internationaal niveau tot stand brengen.
De docent tussen vakwetenschap en schoolvak
Het Nederlandse onderwijs:
WISKUNDIGE FORMULES.
Twente’s got Talent.. Integratie van ICT in natuur- en techniekonderwijs Petra Fisser & Chantal Velthuis 31 januari 2013.
©Lex Bergers, Lexpertise Business Coaching in Communicatie Training/Coaching/Advies/Presentaties Presentatie De wereld “on the move” (eerste kenismakings-versie)
1 Keuzevakvoorlichting2010  11.00Vredenberg  11.10van Roij  11.20Hogendijk  11.30Snellings  11.40Dijkhuis  12.00Verbunt/Vink  12.10Roelofs 
27 juli 2014hier komt de naam van de presentatie in P 1 Web 2.0 Het "nieuwe" interactieve internet.
1 Minor Digital World. Social networking en lectoraat Digital World Social Networking: de digitale communicatiemiddelen via internet, met elkaar, met.
Integratie van ICT in de vakken Zin en Onzin van Leren met ICT Themaconferentie VOR 2004 Joke Voogt, Paul Groot en Willem Bustraan.
Samen Deskundiger met de Pabo HAN Fac. Educatie Marijke Kral Jos van der Woude Nieske Coetsier Bas van Lanen
Themabijeenkomst multimedia 22 juni Programma TijdOnderdeel 10.00Welkom en mededelingen 10.10Leren in Onlinecursus video 11.25pauze 11.40Workshop.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
HR Marketing: probleem & oplossing tegelijkertijd
1 Social Media in de klas Film gebruik social media onderwijs 18 januari 2011.
Presentatie Financieel verslag Dorpsraad Albergen 2010
ICT geïntegreerd in het onderwijs
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
Spreekt iedereen al digitaal? gebruikersdag 16 april 2014.
W ELKOM ! Bij de informatieavond van groep 7-8. V OORSTELLEN Wie zijn wij? Wat vinden wij belangrijk? Contact met ouders  ouderportaal.
Wat kunnen wij samen doen aan laaggeletterdheid in Almere?
Zondag 2 HC Franeker 13 september 2009
Creativiteit ontbranden
Kritische dialoog: Digitalisering in het aanbod bewegingsonderwijs
Even bijpraten… Jan Bartling 30 januari 2015 In vogelvlucht langs de belangrijkste thema’s.
‘What’s in it for me?!’ De mogelijkheden van ICT en multimedia in het HBO in perspectief Fontys conferentie Mediawijs, mediarijk , Erik Meester.
ATB 16 april 2013 Wil je evt. je laptop alvast aan- zetten?
1 e-Books & i-Papers Rik Min researcher Centre for Telematics and Information Technology (CTIT) & Faculty of Educational Science and Technology (EDTE)
Opvoeden in het onderwijs © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
OFC28 mediawijsheid les 5 samenwerken
De Kennismaatschap. de Kennismaatschap 2 de Kennismaatschap 3 b.socrative.com LvdN 1. 2.
Presentatie op De Haagse Onderwijsdag Project blended learning E-merge 7 november 2013 Masterclass Blended Learning in de praktijk.
Digitale geletterdheid Vaardigheden en attitudes voor de 21e eeuw.
Bronnenlijst Hattie, J., & Timperly, H. (2007). The Power of Feedback. Review of Educational Research, 77 (1), Jaspers, M., & Zijl,
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Conceptuele denker Anne
De conceptuele denker Petra (P.C.A.M.) Dekkers FHK&E Pabo.
Presentatie ICT tools 9 april Interactief? Teach what you preach…
De conceptuele denker Milou van Hest Fontys Paboplus (LA3) "Meaningful learning involves the assimilation of new concepts and propositions into.
Presentatie EduCheck SOML
ICT-integratie in de lerarenopleiding: TPACK als oplossing?
in de lerarenopleiding: Een overzicht op macro-, meso-, en microniveau
Themagroep ICT en de lerarenopleider
INSPIRATIE SESSIE MBO Maasland 19 mei 2016.
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Mediarijke didactische werkvormen

Voorstellen Jochem Goedhals Kenniscentrum Techniek & ICT Professionaliseringstrajecten Mediawijsheid Lesgeven binnen de PTH

Wat gaan we doen? www.govote.at Code: 62 75 30

Online prikbord Padlet voorbeeld

26 jaar geleden!

21 jaar geleden hadden we dit niet:

Wat is het verschil tussen toen en nu: wat hadden we niet? Internet voor breed publiek. Plaatje van Google: oude postoffice om te bellen.

En dan zien we dit:

Maar dat was vroeger ook:

Zijn jongeren anders?

Welke generatie? Zijn jongeren van tegenwoordig anders? Welke generatie is er nu? X, Y Z? De benaming voor de jongeren van nu is post millennios.

Wij willen liever spreken van generatie HD: head down Wij willen liever spreken van generatie HD: head down. Omdat ze constant op een scherm kijken. Aan de andere kant kijk eens wie er van de ouderen een scherm op zijn schoot heeft. We zijn allemaal verslaafd geraakt aan beeldschermen.

Nee

Niet anders LEREN, maar… Als we zeggen dat de studenten anders leren dan leg je het probleem terug. Terwijl de bal bij ons als docenten moet komen te liggen.

De jongeren leren niet anders… De jongeren leren niet anders….onze studenten en ook wij leven in een andere wereld. Met zoveel tv kanalen en als dat niet boeiend is dan gaan ze over naar Youtube of naar een Torrent. Het gaat dus om blijven boeien.

En ook dat is niet nieuw:

Wat weten we over de aandachtscurve van een normaal jong kind Wat weten we over de aandachtscurve van een normaal jong kind? We maken ons er druk om sinds de bende van Sesamstraat. We gaan onze kleuters en peuters nog maar 5 a 6 minuten kunnen boeien. Hoe hebben we dit afgestemd?

Zeker dat het niet anders is? Volwassen persoon 20 minuten aandacht geven. 10 minuten echt en 10 minuten doet hij alsof. Een lesprogramma langer dan 12 minuten is een probleem.

Jawel, de wereld is veranderd Is de wereld niet anders? Silver Surfers, dus opa en oma komen ook online. Hyves is om zeep maar had wel 10 miljoen gebruikers in Nederland. Zoveel kinderen hebben we niet in Nederland. Skype is een mooi voorbeeld van een intergenerationele tool. Grootouders spreker er mee met hun kleinkinderen. Ja jongeren zijn anders omdat de wereld anders is.

Revolutie of evolutie? Revoluties of evoluties? Niemand word wakker en de wereld is helemala veranderd behalve naar 9-11.

9-11

Narcisme gestegen

Wat moeten we hiermee?

Welke categorie didactische werkvormen zet jij het meest in je onderwijs in? Hoogeveen en Winkels (2011) onderscheiden: Instructievormen Interactievormen Samenwerkingsvormen Opdrachtvormen Spelvormen

Mediarijke didactische werkvormen --> TPACK ?! <--

TPACK-Model T= Technological P=Pedagogical A=and C=Content K=Knowledge Figuur 1. The TPACK framework and its knowledge components (Koehler & Mishra, 2009)

Kennis van ICT-technologie Technological Knowledge (TK) Padlet Mentimeter Twitter Mindmap Weblog Forum ………… Figuur 1. The TPACK framework and its knowledge components (Koehler & Mishra, 2009)

Waar blink jij in uit? www.padlet.nl/wall/tpackfontys

TPACK-NL, the game In groepen van 3 a 4 personen

TPACK-NL, the game Opdracht 1: Bedenk een lesactiviteit (met een mediarijke didactische werkvorm) Vak/vakinhoud: Kaart trekken Didactiek: Kaart trekken ICT-technologie: Kaart trekken Tip: zorg er eerst voor dat iedereen de drie afzonderlijke kaartjes begrijpt.

TPACK-NL, the game Opdracht 2: Zoveel mogelijk ICT-toepassingen Vak/vakinhoud: Kaart trekken Didactiek: Kaart trekken ICT-technologie: Bedenk een mogelijke ICT-toepassing passend bij de getrokken kaarten

De eigen onderwijspraktijk Opdracht 3: Zet de onderwijspraktijk van een iemand uit het groepje centraal. Hoe ziet deze onderwijspraktijk eruit? Wat is er voor verbetering vatbaar of zou je willen veranderen? Met welk doel? Het concern moet helder en concreet omschreven zijn alvorens er een oplossing bedacht gaat worden met nieuwe media. Omschrijf het concern kort en krachtig Bedenk een oplossing met nieuwe media Licht de oplossing kort toe

Tools die vandaag zijn gebruikt Tricider Nearpod Padlet Socrative Mentimeter Voettekst

Populaire workshops # Leergedrag stimuleren met nieuwe media # Flipping the classroom (theorie) # Flipping the classroom (tools) # Interactief lesgeven met videocommunicatie # Mediarijke didactische werkvormen # Effectief gebruik maken van het digibord

Vragen

Geïnteresseerd? Jochem Goedhals -> j.goedhals@fontys.nl http://www.fontys-educatief.nl Twitter: @jochemgoedhals GSM: 0683980675

Let me know… Hoe tevreden ben jij? Vraag 4 Mentimeter

Literatuur Hoogeveen, P., & Winkels, J. (2011). Het didactische werkvormenboek. Variatie en differentiatie in de praktijk. Assen: Koninklijke Van Gorcum BV. Koehler, M., & Mishra, P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge? Contemporary Issues in Technology and Teacher Education , 9 (1), 60-70.   Voogt, J., Fisser, P., & Tondeur, J. (2010). Maak kennis met TPACK. Zoetermeer: Stichting Kennisnet.