Les 2: Score & De Opening
Bieden en Spelen Bieden Spelen aantal slagen? welke speelsoort? wie wordt de leider? Bieden de leider probeert het geboden aantal slagen binnen te halen Spelen 5
De kracht van een ‘hand’ Een ‘Hand’ zijn de 13 kaarten die je in het begin van een spel krijgt. De kracht van de hand hangt af van: het aantal plaatjes lange kleuren N W O Z 4 2 A 8 7 3 2 A H 10 9 7 5 lange kleuren A V 8 6 A H 7 H V 9 V B 4 mooie plaatjes 6
Flits 1 A. ♠ A H V B 9 7 6 ♥ 9 2 ♦ 8 ♣ 10 8 4 B. ♠ H 8 6 ♥ A 9 4 3 ♦ V 8 4 ♣ B 7 6 Spel 2. Welke hand is sterker?
Mits schoppen troef wordt! Flits 1 A. ♠ A H V B 9 7 6 ♥ 9 2 ♦ 8 ♣ 10 8 4 B. ♠ H 8 6 ♥ A 9 4 3 ♦ V 8 4 ♣ B 7 6 Spel 2. Welke hand is sterker? A. Mits schoppen troef wordt!
Het bieden is een soort veiling Oost liefst klaveren als troef Zuid liefst schoppen als troef Tijdens het bieden gaan de spelers dat onderling uitmaken. N W O Z A B V 8 7 3 2 H V 10 9 7 5 H V 8 6 4 B 10 9 H V 9 A B Het bieden is een soort veiling De partij die het hoogste biedt, mag spelen! 9
De dummy (2) N W O Z 5 Dummy Zuid is de leider (ª contract) West komt uit met 5 Noord (de dummy) legt zijn kaarten op kleur gesorteerd op tafel in rijen, lengterichting laagste kaart naar de leider (troefkleur rechts) Zuid, de leider, zegt welke kaart de dummy bij moet spelen N W O Z ª ♣ H B 4 H 9 6 3 V B 3 A V 8 5 A V 7 6 2 H 4 3 A 2 H 7 6 Leider 10
de puntentelling − punten voor de tegenspelers Tijdens het bieden wordt een contract vastgesteld. Contract gehaald: + punten voor de biedende partij − punten voor de tegenspelers Contract niet gehaald: − punten voor de biedende partij + punten voor de tegenspelers
Beloning Gemaakt contract wordt beloond: basispremie: +50 voor lage contracten hoge premie: + 300/500 voor hoge contracten slagenpunten per gemaakte slag (vanaf slag 7) verschilt per speelsoort Slagenpunten Speelsoort Beloning en (lage kleuren) en (hoge kleuren) Sans Atout 20 pnt per slag 30 pnt per slag 40 pnt slag 1 30 pnt volgende slagen
Premiestelsel Deelscore : 50 bonuspunten Manche : 300/500 bonuspunten Flits 1 Premiestelsel Deelscore : 50 bonuspunten Manche : 300/500 bonuspunten Spel 2.
Premiestelsel Lage contracten: minder dan 100 slagenpunten: basispremie: +50 ofwel deelscorepremie Hoge contracten vanaf 100 slagenpunten: hoge premie: + 300/500 ofwel Manchepremie Premiestelsel slagenpunten premie + 50 pnt (deelscore) <100 + 300/500 pnt manche) vanaf 100 Leerpunt Hoog bieden wordt beloond
Voorbeeld puntentelling (1) Contract: 4 (10 slagen gemaakt) Slagenpunten 4 x 30 Totaal Contract: 3 (10 slagen gemaakt) Slagenpunten 3 x 30 +(1 x 30) Totaal + 120 + 120 Manchepremie + 300 + 50 Deelscorepremie + 420 + 170 Manchepremie 15
Voorbeeld puntentelling (2) Contract: 4 (9 slagen gemaakt) Totaal Contract: 3 (9 slagen gemaakt) Totaal Slagenpunten 1 downslag -50 3 x 30 + 90 1 x -50 Deelscorepremie + 50 Manchepremie + 140 - 50 16
Niet kwetsbaar en Kwetsbaar N W O Z Bij bridge is je partij ofwel niet kwetsbaar (wit blokje op het board) kwetsbaar (rood blokje op het board) wisselt per spel Bij ‘kwetsbaar’ kleine verandering in puntentelling downslagen: – 100 pnt manchepremie: +500 pnt niet kwetsbaar Down slagen Manche premie -50 -100 +300 +500
Deelscore of Manche? Manchecontracten Er is een relatie tussen het aantal ‘plaatjespunten’ en het aantal slagen dat je kunt halen Vanaf zo’n 25 punten zit de manche er meestal in Manchecontracten punten Fit / geen Fit contract 25-27 fit in , of 25 of meer geen fit: SA fit in, of 28 of meer 3 SA (9 slagen) Manchepremie 4 of 4 (10 slagen) 5 of 5 (11 slagen) 18
Deelscore Met minder dan 25 plaatjespunten wordt een deelscorecontract gespeeld Deelscorecontracten slagenpunten troefcontracten 20 7 slagen 21 t/m 22 8 slagen 23 t/m 24 9 slagen SA-contracten 20 t/m 22 1/// 2/// Manchepremie 3/// 1SA 2SA 19
Fit vinden van 8 of meer kaarten, bij voorkeur in een hoge kleur Flits 1 Doelstellingen: Fit vinden van 8 of meer kaarten, bij voorkeur in een hoge kleur Uitvinden of we meer of minder hebben dan 25 punten Spel 2.
Oefenen NZ en OW tellen afzonderlijk hun gezamenlijk puntenaantal Het paar met de meeste punten gaat spelen De partner van het spelend paar met de meeste punten, wordt leider De Dummy legt alvast zijn kaarten open! De leider kijkt of er een fit is (8 of meer kaarten in een kleur). Zo ja: dan wordt die kleur troef; Anders SA Degene links van de leider komt uit Aas = 4 punten Heer = 3 punten Vrouw = 2 punten Boer = 1 punt
Spelen
Fit AV76 HB98 84 A97 ♦B10432 ♦86 ♣H3 ♣AVB7 Een fit : Samen 8 kaarten of meer AV76 B 84 A9732 ♦B10432 ♦86 ♣H3 ♣AVB74 Géén Fit Géén fit, maar… 76 AH32 HVB10943 ♦842 ♦HV76 ♣A ♣AVB7
De 25 punten grens AV76 HB98 84 A97 ♦B10432 ♦86 ♣H3 ♣AVB7 Welke Fit? Hoeveel Pt samen? 25 AV76 HB98 84 HV7 ♦B10432 ♦86 ♣H3 ♣VB74 Hoeveel Pt samen? 22 Met 25 punten of meer: Manche in SA of / Met 27 punten of meer: Manche in ♣ of ♦
Openen? Hangt van het aantal punten af: min. 12 H76 97 ♦AH1043 ♣V93 Hoeveel punten? Bieding? 1♦ 12 H76 AB72 ♦43 ♣V983 Hoeveel punten? 10 Bieding? Pas Open vanaf 12 punten, maar: trek bij een 4333 verdeling 1 punt af! H76 973 ♦AH104 ♣V93
Lengte eerst! AB76 A97 ♦HV982 ♣B3 Punten? 14 Opening? 1♦ 6 85432 ♦AHV2 ♣A73 Punten? 13 Opening? 1 Maar: voor 1 of 1 is een 5-kaart nodig. Dus noodgreep bij 4333 , 3433 of 44(3,2)
AV762 HB973 ♦V2 ♣A Open met twee 5-kaarten: de hoogste AV2 H973 ♦AB72 ♣92 HV72 3 ♦AB72 ♣V1082 Open met meerdere 4-kaarten: de laagste
Openen: Vanaf 12 punten Langste kleur Van vijfkaarten de hoogste Flits 1 Openen: Vanaf 12 punten Langste kleur Van vijfkaarten de hoogste Van vierkaarten de laagste Spel 2.
Extra afspraken: 1♥/♠ belooft een vijfkaart Flits 1 Extra afspraken: 1♥/♠ belooft een vijfkaart Met alléén vierkaarten in harten en/of schoppen: 1♣ 15-17 punten met regelmatige verdeling: 1SA Spel 2.
B762 - Géén 5-kaart hoge kleur AH3 - Géén 4-kaart lage kleur ♦HV9 ♣AV7 ??? 19 pt 1♣ B762 - Géén 5-kaart hoge kleur AB73 - Géén 4-kaart lage kleur ♦HB9 ♣A6 ??? 14 pt 1♣ 1♣ belooft géén 4-kaart (of langer)!! (in ca 1,7% een 2-kaart)
Flits 1 ♠ B 7 6 2 ♥ H V 3 ♦ A 9 3 ♣ H 4 3 1♣
Flits 1 ♠ B 7 6 2 ♥ H V 3 ♦ A 9 3 ♣ H 4 3 ♠ B 7 6 ♥ H V 4 3 ♦ A 9 4 ♣ H 4 3 1♣ 1♣
Flits 1 ♠ B 7 6 2 ♥ H V 3 ♦ A 9 3 ♣ H 4 3 ♠ B 7 6 ♥ H V 4 3 ♦ A 9 4 ♣ H 4 3 ♠ B 7 6 2 ♥ H V 4 3 ♦ A 9 4 ♣ H 4 Allemaal 1♣-openingen
Héél precies 15,16 of 17 punten De 1SA opening Evenwichtige (regelmatige ) verdeling:
Wat is een regelmatige verdeling? Flits 1 Wat is een regelmatige verdeling?
Wat is een regelmatige verdeling? Flits 1 Wat is een regelmatige verdeling? 4 3 3 3 4 4 3 2 5 3 3 2 Dus géén singletons of twee doubletons
Flits 1 A. ♠ A V 7 2 ♥ H 8 6 ♦ H B 2 ♣ V 9 3 15 pt 1 SA
A. ♠ A V 7 2 ♥ H 8 6 ♦ H B 2 ♣ V 9 3 B. ♠ A V 7 2 ♥ H 8 6 ♦ H V B 2 Flits 1 A. ♠ A V 7 2 ♥ H 8 6 ♦ H B 2 ♣ V 9 3 B. ♠ A V 7 2 ♥ H 8 6 ♦ H V B 2 ♣ V 3 15 17 pt 1 SA 1 SA
Allemaal 1 SA-openingen Flits 1 A. ♠ A V 7 2 ♥ H 8 6 ♦ H B 2 ♣ V 9 3 B. ♠ A V 7 2 ♥ H 8 6 ♦ H V B 2 ♣ V 3 C. ♠ A V 7 ♥ H 8 6 ♦ H V 9 8 2 ♣ V 3 15 17 16 pt Allemaal 1 SA-openingen
Quizz
Flits 1 QUIZ ♠ 7 6 ♥ A 4 ♦ H V 8 7 2 ♣ H 9 8 3 1 ♦
Flits 1 ♠ H B 3 ♥ A V 6 ♦ H 9 4 2 ♣ B 5 2 1 ♦
Flits 1 ♠ A V 7 6 2 ♥ H B 9 4 3 ♦ 6 5 ♣ A 1 ♠
Flits 1 ♠ H 7 6 ♥ B 9 5 4 2 ♦ A ♣ V 10 7 4 pas
Flits 1 ♠ H 7 6 2 ♥ B 2 ♦ B 9 5 2 ♣ A H V 1 ♦
Flits 1 ♠ 6 4 ♥ B 9 6 5 3 ♦ A 2 ♣ A H V 4 1 ♥
Flits 1 ♠ A 6 5 ♥ B 3 ♦ H V 2 ♣ A V 10 4 3 1 SA
Flits 1 ♠ 6 4 3 ♥ A H 2 ♦ H V 3 ♣ A H 3 2 1 ♣
Flits 1 ♠ B 6 4 3 ♥ A H 2 ♦ H V 6 ♣ 9 8 4 1 ♣
Flits 1 ♠ A B 4 3 ♥ H V 7 6 ♦ H V 9 2 ♣ B 1 ♦
West Noord 1. Zuid ♠ A 9 ♥ H 6 5 ♦ A H V 2 ♣ 6 5 4 2 ♠ V B 10 4 3 Flits 1 1. 1SA pas Oost ♠ V B 10 4 3 ♥ A 9 2 ♦10 9 3 ♣ B 8 West ♠ H 8 6 2 ♥ V 10 8 4 ♦ B 6 ♣10 9 7 pas pas pas 3SA Spel 2. Zuid ♠ 7 5 ♥ B 7 3 ♦ 8 7 5 4 ♣ A H V 3
Flits 1 Vierde ruiten! ♦ A H V 2 N W O Z ♦ B 6 ♦10 9 3 ♦ 8 7 5 4
Flits 1 Vierde klaveren! ♣ 6 5 4 2 N W O Z ♣10 9 7 ♣ B 8 ♣ A H V 3
West Noord 2. Zuid ♠ B ♥ B 10 7 6 5 4 ♦ 6 5 ♣ A 10 8 6 ♠ H V 7 6 5 Flits 1 2. pas Oost ♠ H V 7 6 5 ♥ A 9 2 ♦ H B 8 3 ♣ 7 West ♠ A 8 4 2 ♥ H V 3 ♦ V 4 ♣ V 9 5 3 4♠ 1 ♠ pas pas pas Spel 2. Zuid ♠ 10 9 3 ♥ 8 ♦ A 10 9 7 2 ♣H B 4 2
Flits 1 Troeven weghalen ! ♠ B N W O Z ♠ A 8 4 2 ♠H V 7 6 5 ♠ 10 9 3
Spelen
West Noord 3. Zuid ♠ H B 7 ♥ V 9 6 3 ♦ A 8 3 ♣ 10 7 6 ♠ A 9 2 ♠ 8 6 4 Flits 1 3. pas Oost ♠ A 9 2 ♥ 8 7 5 ♦ B 10 2 ♣ 9 8 4 3 West ♠ 8 6 4 ♥ A 10 2 ♦ H V 7 6 ♣ A H 2 1SA pas pas pas Spel 2. Zuid ♠ V 10 5 3 ♥ H B 4 ♦ 9 5 4 ♣ V B 5
Bieden (vervolg) Het bieden geeft uitsluitsel over: Welke speelsoort het wordt Hoeveel slagen er gemaakt moeten worden Welke partij de “veiling” gewonnen heeft (het “contract” verkregen heeft)
Wat de speelsoort wordt Hoeveel slagen er gemaakt moeten worden Bieden (3) Het bieden beslist: Wat de speelsoort wordt Hoeveel slagen er gemaakt moeten worden Welke partij die taak op zich neemt 59
Bieden (2) N W O Z A B V 8 7 3 2 H V 10 9 7 5 H V 8 6 4 B 10 9 Oost zal klaveren bieden Zuid zal schoppen bieden Het bieden gaat in een codetaal Met een bod verplicht je jezelf tot het maken van een bepaald aantal slagen Je moet wel steeds hoger bieden De hoogste bieder wint en moet het geboden aantal slagen halen: ‘het contract’ N W O Z A B V 8 7 3 2 H V 10 9 7 5 H V 8 6 4 B 10 9 H V 9 60
♥ + ♠ 30 punten per slag ♣ + ♦ 20 punten per slag ♥ + ♠ hoge kleuren Flits 2 ♥ + ♠ 30 punten per slag ♣ + ♦ 20 punten per slag ♥ + ♠ hoge kleuren ♣ + ♦ lage kleuren Spel 2.
Manchepremie Een contract van 100 of meer slagenpunten geeft geen premie van 50, maar van 300 punten Dit wordt een manchepremie genoemd. Manchepremie Contracten Slagenpunten 5 en 5 (11 slagen) 5 x 20 = 100 Manchepremie 4 en 4 (10 slagen) 4 x 30 = 120 3SA (9 slagen) (1 x 40) + (2 x 30) = 100 62
Vaste slagen N W O Z B 10 A H Doel: zoveel mogelijk slagen maken Twee in plaats van vier spelers Zuid speelt tegen Oost Hoeveel slagen maakt Zuid altijd? 2 slagen, omdat ♥AH hoger zijn dan ♥B10 N W O Z B 10 A H Leerpunt Slagen die je zo kunt oprapen, worden ook wel ‘vaste slagen’ genoemd (raapslagen!) 63
Hoeveel slagen kan Zuid nu direct oprapen? Slagen ontwikkelen (1) Hoeveel slagen kan Zuid nu direct oprapen? 0 slagen, omdat Oost ♥A heeft N W O Z A 10 H V Leerpunt Zuid heeft dus geen vaste slag. Zuid moet een slag ontwikkelen door ♥H voor te spelen 64
Hoeveel slagen kan Zuid ontwikkelen? 1 slag Slagen ontwikkelen (2) Hoeveel slagen kan Zuid ontwikkelen? 1 slag Met welke kaart moet Zuid beginnen? ♥ V !!! N W O Z A H 7 V B 5 Leerpunt Zuid heeft dus geen vaste slag. Zuid moet een slag ontwikkelen door ♥V voor te spelen 65
Manche = 100 of meer slagpunten Flits 1 Manche = 100 of meer slagpunten 3SA (40+30+30) = 100 = manche = 9 slagen 4 ♥/♠ (4x30) = 120 = manche = 10 slagen 5 ♣/♦ (5x20) =100 = manche = 11 slagen Spel 2.
Kaartwaardering Aas = 4 punten Heer = 3 punten Vrouw = 2 punten Flits 1 Kaartwaardering Aas = 4 punten Heer = 3 punten Vrouw = 2 punten Boer = 1 punt Spel 2.
Downslagen Het geboden contract niet gehaald: de niet gehaalde slagen: downslagen Elke downslag kost 50 punten Voorbeeld: N-Z bieden: 3 halen: 7 slagen Contract Resul- taat Score N-Z O-W 3 -2 -100 +100
Beloning Slagenpunten Speelsoort Beloning Gemaakt contract wordt beloond: basispremie: +50 voor lage contracten hoge premie: + 300 voor hoge contracten slagenpunten per gemaakte slag (vanaf slag 7) verschilt per speelsoort Slagenpunten Speelsoort Beloning en (lage kleuren) en (hoge kleuren) Sans Atout 20 pnt per slag 30 pnt per slag 40 pnt slag 1 30 pnt volgende slagen
Premiestelsel Lage contracten minder dan 100 slagenpunten: basispremie: +50 ofwel deelscorepremie Hoge contracten vanaf 100 slagenpunten: hoge premie: + 300 ofwel Manchepremie Premiestelsel slagenpunten premie + 50 pnt (deelscore) <100 + 300 pnt (manche) vanaf 100 Leerpunt Hoog bieden wordt beloond
Voorbeeld puntentelling (1) Contract: 4 (10 slagen gemaakt) Slagenpunten 4 x 30 Totaal Contract: 3 (10 slagen gemaakt) Slagenpunten 3 x 30 +(1 x 30) Totaal + 120 + 120 + 300 Deelscorepremie + 50 Manchepremie Manchepremie + 420 + 170 71
Voorbeeld puntentelling (2) Contract: 4 (9 slagen gemaakt) Totaal Contract: 3 (9 slagen gemaakt) Totaal 1 downslag Slagenpunten -50 + 90 1 x -50 3 x 30 Deelscorepremie + 50 Manchepremie - 50 + 140 72
Manchepremie Een contract van 100 of meer slagenpunten geeft geen premie van 50, maar van 300 punten Dit wordt een manchepremie genoemd. Manchepremie Contracten Slagenpunten 5 en 5 (11 slagen) Manchepremie 5 x 20 = 100 4 en 4 (10 slagen) 4 x 30 = 120 3SA (9 slagen) (1 x 40) + (2 x 30) = 100 73
Niet kwetsbaar en Kwetsbaar Bij bridge is je partij ofwel niet kwetsbaar (wit blokje op het board) kwetsbaar (rood blokje op het board) wisselt per spel Bij ‘kwetsbaar’ kleine verandering in puntentelling downslagen: – 100 pnt manchepremie: +500 pnt N W O Z niet kwetsbaar Down slagen Manche premie -50 -100 +300 +500