Wat komt er zoal bij kijken?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitale leermiddelen
Advertisements

Welkom op de Julianaschool
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Bevindingen Proefvisitatie Onderwijswetenschappen OU 29 Feb Alexander Udink ten Cate Rob Koper Diana Dolmans.
Leer-Kracht; omgaan met verschillen en gedragsvraagstukken Studieconferentie PO, Lunteren, 26 maart 2014 Marij Bosdriesz, Aat Sliedrecht en Dolf van.
Hogere denkvaardigheden
ICT IN HET OLC De meerwaarde Mogelijkheden De schoolpraktijk.
Succesvol in onderwijs met ICT
Tablets, hoop of hype? Tablets in de school, in de klas en thuis. | Mei 2013 |
Tablets in de school, in de klas en thuis.
E-klas en PAL-student E-klas en PAL-student E-klas en PAL-student Conferentie 21 november 2013 Conferentie 21 november 2013.
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
CCZ gaat “exclusief en duurzaam” digitaal Leerlingen met hun eigen IPad de digitale onderwijswereld in.
Samenwerken aan Onderwijs en ICT Frank vd Oetelaar dinsdag 12 april 2005.
Werken naar onderwijsbehoeften
Veranderingsvermogen
Onze missie is leidend. Deze legitimeert ons bestaansrecht in de regio
Den Haag 30 oktober 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Themabijeenkomst multimedia 22 juni Programma TijdOnderdeel 10.00Welkom en mededelingen 10.10Leren in Onlinecursus video 11.25pauze 11.40Workshop.
Didactiek en een iPad Carla Upperman Docente Biologie
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
W AT ALS …. S EKSUELE EN RELATIONELE ONTWIKKELING Groep 10 Gedrags-en maatschappijwetenschappen Isabelle Rots.
Afkijken, nadoen, EGEMwijs E-government Hoeksche Waard november2004.
E-Boeken, E-Readers, Tablets Presentatie Clubmiddag 17 januari 2011 door Henk Kesting Ab Wiegman.
Leerlingen ontwikkelen apps
Van ICT-coördinator naar ICOACH
Inrichten van een dienst Weblectures
moderniseren van het curriculum.
Workshop ‘visieversneller’
Alfons ten Brummelhuis
@albertschot ICT in het onderwijs. Trends Digital Native.
Werken met de Stercollecties
ATB 16 april 2013 Wil je evt. je laptop alvast aan- zetten?
Programma Opening door Tilly Film Shift Happens Presentatie Visie op Slim Fit Stelling bespreken met behulp van de gekleurde hoeden Film van Slim Fit op.
ICT in het onderwijs 1. Hoe past het thema van de vernieuwing in een breder kader van onderwijsontwikkelingen? 2. Welke maatschappelijke en politieke ontwikkelingen.
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Doel ZAT “Zo veel mogelijk kinderen en hun gezinnen zo vroeg en zo snel mogelijk goede en afgestemde zorg bieden en leerkrachten in de klas ondersteunen.
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Customize!.
Workshop Inspirerend ICT Eric Redegeld & Eline Redegeld.
Leerlijn programmeren in het basisonderwijs
Geïntegreerde schoolverbetering
WERK-portal Portalfuncties Lesmateriaal van verschillende ontwikkelaars Leerroutes en medialinks Veel gebruik van multimedia.
Bring Your Own Device OUDERAVOND BS D’N HEIAKKER DEURNE 3 JUNI 2014.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Online leren in de mbo praktijk Leo Bakker - Kennisnet.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Social intranet Donderdag 19 november Even voorstellen… Erica van de Veen Communicatiemedewerker Gemeente Putten 2.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
Het is vandaag Girlsday!
Hartelijk Welkom!.
Mobiel woordjes leren in en buiten de les
Sterk met je eigen sociaal netwerk
Talentontwikkeling in Noord-Holland/ Flevopolder
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Bring your OWN device (byod)
Referentie CYOD Cor Gooijer
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
December 25, 2018.
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
40 jaar Bestuurskunde in Twente Grenzeloos Bestuur
Sterk met je eigen sociaal netwerk
Wat is Bingel Raket? Gratis app voor iPad en Android-tablets
Transcript van de presentatie:

Wat komt er zoal bij kijken? Inzet van tablets Wat komt er zoal bij kijken? Sabine Peterink – Kennisnet Bastiaan Kooij – Heutink ICT

Programma Voorstellen Onderzoek Tablets algemeen Praktijkvoorbeelden Om bij stil te staan

Voorstellen Sabine Peterink Adviseur Bestuur en management Onderwijskundige Mobiele devices, passend onderwijs, 21th century skills

Voorstellen Bastiaan Kooij Onderwijsconsulent onderwijs en ICT Leerkracht / ICT’er Master pedagogiek (L & I)

Wie bent u? Bestuur/management, docent, ICT-coordinator Wel of geen tablets in de school Denken over invoering Betrokkenheid bij invoering Visie op onderwijs als basis

Onderzoek Sinds drie jaar(!) USA, Groot-Brittannië, België en Nederland Relatief klein aantal scholen Nu enorm in beweging Resultaten zeggen vooral iets over beleving, niet over feitelijk rendement

Onderzoek Kenmerken van tablets mobiel start meteen draadloze connectie toegang tot multimedia en apps niet storend in de klas

Onderzoek Voorwaarden voor succesvolle invoering visie en sterk leiderschap docenten voelen zich competent en betrokken infrastructuur keuze van devices voldoende bruikbaar leermateriaal

Onderzoek Verandering in lesgeven als gevolg van tablets leerling werkt onafhankelijker meer afleiding samenwerking betere monitoring van leerling en resultaten meer differentiatie

Onderzoek Perspectief docenten grote diversiteit in gebruik vaak vervanging ‘oude’ technologie, maar steeds vaker eigen creativiteit motivatie leerlingen inzet leermiddelen en apps niet eenvoudig probleem infrastructuur

Het speelveld…

3 platformen Android compleet relatief goedkoop minder intuïtief minder geschikte apps reclame (Google) naast bestaande netwerk Flash niet altijd optimaal

3 platformen Apple 900.000 apps betere apps apps challenged based learning prijzig intuïtief naast bestaand netwerk geen Flash (dus géén WiG, AT, PP, TA, enz.)

3 platformen Windows minder apps makkelijk inzetbaar bijna alle huidige software werkt communiceert beter met huidige netwerk

Tablets algemeen + flexibiliteit + accu + intuïtief ? software / apps / flash ? Dkn3 / netwerk ? beheer

Apps algemeen + veel gratis + voor alle groepen + leuk (?) + intuïtieve bediening

Apps algemeen ? registratie ? feedback ? beheer ? reclame ? Flash

De praktijk Diverse vakgebieden - open apps: Mentimeter, Socrative, … - gesloten apps: tafel monsters, letterschool, … Creativiteit Informatieverwerking

Implementatie Visie op onderwijs Hoe passen tablets binnen jullie visie op onderwijs?

Implementatie Didactiek Wanneer inzetten? Adaptief onderwijs? Ondersteuning nodig? Scholing?

Implementatie Infrastructuur & ict-voorzieningen: Wifi Welke programma’s (Flash e.d.) en welke niet? Welke apps? Betaald?

Implementatie Communicatie Bereid collega’s voor Zorg voor draagvlak Gedragsregels Ouders

Implementatie En verder… Kunnen alle leerlingen omgaan met een tablet?

Onderzoek Steeds meer en beter onderzoek Verdiepend onderzoek in Nederland op de rol Zicht op effecten leerresultaten leerlingen

Tot slot Resumé Visie: waarom werken met tablets? Implementatiestrategie Begin klein Tablets doe je er niet ‘even’ bij Draagvlak & communicatie Scholing

Dank u wel!