Blended learning Over minder onderwijzen en meer leren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vuistregels voor het ontwerpen van educatieve software
Advertisements

Professionaliseren voor beter leren! Beter leren professionaliseren? José van Alst & Willibrord Huisman, 12 september 2011.
ICT in de lerarenopleiding ICT competenties – Van visie naar praktijk
Edushock leerfestival
Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”
Curriculumvernieuwing en de kennissamenleving: nieuwe rollen voor docenten? Joke Voogt.
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Blended Learning Minor International Sustainable Development Cooperation Ontwikkelen, uitvoering en evaluatie: successen en leerpunten AnneMieke Zaat Madelon.
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Innovatief leren met behulp van ICT
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
21 + E D INGEN een kennismaking. 11 O NTSTAAN 23Things -Openbare bibliotheek -Helene Blowers -Cc-by-nc-sa 23Dingen -Openbare bibliotheek -Rob Coers -Cc-by-nc-sa.
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Spotprentinterpretatie Een gedifferentieerde aanpak
Eric Holtman Hoofd Xchange, Centrum voor Nieuwe Media.
Adviescommissie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
Hogeschool Gent. Missie De Hogeschool Gent wil excelleren in onderwijs, onderzoek, dienstverlening en beoefening van de kunsten. Via de competentie van.
Integreren van onderzoek in onderwijs
wie de schoen past.. DIDACTIEK student back office docent toetsing 8,7
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Master Leren en Innoveren Bartel Standaar, Freddy Veltman 20 maart 2012 Uitdagend ontwerpen Het waarom van.
0 Centrum WeST: Het Centrum voor Werken en Studeren.
De tweede leerweg Luc Vandeput KHLeuven November 2013.
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
De pedagogische meerwaarde van ICT?
Onderzoek in het onderwijs: opvattingen
Effectieve instructie
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Leren en doceren in de 21e eeuw
Docentontwerpteams en self-efficacy
Good practice Didactiek voor talentontwikkeling
Ervaringen met een minor eBusiness in het HBO Henk Plessius Pascal Ravesteyn.
Leertaken in een virtuele leeromgeving
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
dialogue: telling showing listening imitating studio master en student construct a dialogue with words and performance in a continuously process Donald.
ICT-competentieprofiel lerarenopleiders
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
zelfsturend portfolio-onderwijs:
YASM- Advies in opleidingsinnovatie met ICT 11 januari E-learning vanuit onderwijskundig perspectief 27 mei 2002 Dr. Stanley J. Portier.
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
Mediawijs.be Stuurgroep Plan Geletterdheid. Definitie Mediawijsheid ‘Het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch.
Tip 7: wissel je werkvormen af
Eerstejaarsproblemen
Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
Gepersonaliseerd leren:
Bijeenkomst September 2015
1 Masterclass ‘MOOCs’ Frans van Dam 6 november 2015.
Ontwikkeling en uitvoer MOOC bij de Hanzehogeschool Groningen Workshop - Open en online onderwijs is meer dan MOOC's.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE? De Haagse Hogeschool Dienst Onderwijs en Studentenzaken Unit OB&A.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE?
Projectdomein Digitale Leeromgeving Meerjarenplan Upgrade Toledo (juli) Course-copy (augustus) Concrete projecten in het onderwijs: – Adaptieve opdrachten.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
EEN BLENDED LEARNING MINOR INFORMATIEVAARDIGHEDEN
Kwaliteitsverbetering van online en blended leren in het Vlaams Volwassenenonderwijs.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Rekenen en ICT Basisonderwijs
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
studieochtend Lidwinaschool 17 november 2010
Richard West University of Georgia
Geschiedenis 2011 Masterplan ICT
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Blended learning Over minder onderwijzen en meer leren Luc Vandeput Inter-ENW studiedag 22 maart 2013 Gent Het Pand

Opwarmer Wie heeft al ooit iets online gekocht? …….have fully disrupted American Higher education (vul in…) Wat is de grootste innovatie wat hoger onderwijs betreft in 2012? Welke educatieve innovatie heeft op minder dan één jaar het meest artikels op zijn naam?

CONCLUSIE Blended learning begin je niet “zomaar” Blended learning stelt hoge eisen aan de student, de lector, de onderwijsorganisatie en de didactiek Blended learning kan je op instapniveau doen, ook op niveau van excellentie Blended learning …

Lesgeven gisteren en vandaag

Wat is blended learning? Computer ondersteund leren Gestandaardiseerd timeslots Actief leren Goesting Feedback Flexibilisering onderwijstijd Plaatsonafhankelijk leren Authentiek leren Technologie Leren door uitleggen Begeleide zelfstudie Doelgerichte Uitnodigende Inspirerende én computerondersteunde leeromgeving Nieuwe organisatie * didaktiek

Hart, J. (2013). Where does managed learning stop and self -managed learning begin?Blog. Learning in the social workplace. City.

Uiteenrukkend, verstorend http://www.knewton.com/blended-learning/ Uiteenrukkend, verstorend

Ontwerpen

Ontwerpen = inrichting leeromgeving: wie is de student - wat is zijn voorkennis?

Ontwerpen & vormgeving Chronologisch Thematisch Projectgebaseerd PGO Opdracht gestuurd Scenario based Casus-gestuurd Learning by doing …

Basis: Cursusontwerp, studietaken en begeleiding

Ontwikkelen

Ontwikkelen: leeractiviteiten

AANBIEDING: Instructie <-<onderwijzen Contactmoment Inter-actie Gerelateerd aan eigen onderzoek Inspirerend Relatie met werkveld Expliciteren rode draad Zo min mogelijk: F2F kennisoverdracht Ja, mits toegevoegde waarde

AANBIEDING: Weblectures & kennisclips Excellent teacher

Opvolging/ monitoring

Opvolging/ monitoring Authentieke interesse in groei van de student

Opvolging/ monitoring Learning Analytics – digitale sporen

Begeleiding & ondersteuning

Begeleiding en ondersteuning Leerinhoudelijk Metacognitief Technologisch Organisatorisch Digitale spreekuren ‘Presence’

Begeleiding: online

7. Toetsing - assessment Resultaten Je moet hard werken Je leert heel veel Dit is echt Dit is boeiend Rendement >>> Blend Opdrachten: 20 Presentatie: 5 Onderzoek: 15 Tussentoets: 20 Eindtoets: 40 Totaal: 100 7. Toetsing - assessment

8. Organisatie en planning

Professioneel ontwerpteam

Ondersteuning: onderwijsadviseur + Onderwijstechnoloog

Besluit Blended learning begin je niet “zomaar” Blended learning stelt hoge eisen aan de student, de lector, de onderwijsorganisatie en de didactiek Blended learning kan je op instapniveau doen, ook op niveau van excellentie Blended learning …

Vragen? Luc.vandeput@khleuven.be Maart 2013