[Technasium] Waarom Technasium? Wat is Technasium? Technasium op het JFC Goedenavond allemaal, mijn naam is … en ik ben docent …. en technator hier op het JFC. Op deze avond presenteren jullie de resultaten van jullie onderzoek en ronden jullie het oriëntatieprogramma voor technasium in de brugklas af. Jullie staan nu voor de keuze of je in klas 2 verder gaat met technasium. Je hebt al een half jaar kennis kunnen maken met het vak dat bij technasium hoort: Onderzoek en Ontwerpen. Maar daarmee is pas een heel klein tipje van de technasium-sluier opgelicht. Daarom wil ik de komende 15 minuten nog wat meer vertellen over wat je kunt verwachten als je kiest voor technasium. Aan het eind van de presentatie zal duidelijk zijn of jij je thuis zult voelen op het technasium. En ik hoop dat je aan het eind van deze presentatie denkt: Technasium op het JFC, exact wat ik wil!
Er was eens…een keukentafel Technasium is een relatief nieuwe vorm van onderwijs, die 8 jaar geleden letterlijk door een echtpaar is bedacht aan de keukentafel. Hun kinderen waren nieuwsgierig, zelfstandig en konden wel wat uitdaging gebruiken, maar de enige uitdaging die er op dat moment bestond binnen het middelbaar onderwijs was het talige gymnasium. En deze kinderen waren juist erg geïnteresseerd in de wereld van beta en techniek. Daarnaast lees je in het nieuws voortdurend berichten dat er een groot tekort aan hoog opgeleid technisch personeel is en ook dat het onderwijs meer uitdaging moet bieden aan excellente leerlingen. Er is dus behoefte aan een nieuwe vorm van onderwijs en daarom is er nu het technasium. Het technasium is er voor ALLE leerlingen die belangstelling hebben voor beta en techniek en biedt daarnaast ook ruimte aan excellente leerlingen om hun talenten volop te ontwikkelen. Je hoeft dus niet extra slim te zijn om technasium te gaan doen, maar als je al ergens heel goed in bent, heb je binnen het technasium wel de ruimte om dat talent verder te ontwikkelen.
mens & medisch water, energie market & money & mileu science & exploration water, energie & mileu lifestyle & design market & money Maar wat is nu precies die wereld van beta en techniek? De meiden en moeders die vorige week donderdag de Girls Day en Ladies Night hebben bezocht, hebben ontdekt dat er veel meer technische beroepen zijn, dan je op het eerste gezicht zou denken en dat mensen in een technische beroep echt niet allemaal een stofjas aan hebben en in een fabriek werken. Iemand die bijvoorbeeld historische gebouwen restaureert, heeft ook een technisch beroep, net zo goed als degene die apps voor de iphone programmeert. Om alle beroepen in de wereld van beta en techniek overzichtelijker te maken, is er een indeling gemaakt in zeven werelden. Alles wat je er later mee kunt worden, kun je wel ergens bij deze plaatjes onderbrengen. bij mens & medisch horen bijvoorbeeld een arts of verpleegkundige bij science & exploration kun je denken aan uitvinders of wetenschappers bij lifestyle & design hoort een architect of fotograaf (de fotografe van het JFC is hier vanavond ook aanwezig en zij wil je hier graag meer over vertellen) en als je zelfstandig ondernemer wilt worden, dan kan dat in de wereld van market & money bij water, energie & milieu hoort een ingenieur of milieu-inspecteur bij transport & logistiek horen een luchtverkeersleider of bouwkundige en bij voeding & vitaliteit kun je denken aan een diëtiste of fysiotherapeut Voor al deze beroepen heb je vakken nodig als wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie. Maar deze vakken heb je ook gewoon op de havo en het vwo. Wat heeft het technasium je dan nog meer te bieden? transport & logistiek voeding & vitaliteit
de werknemer van morgen…. creatief kritisch denken samenwerken communiceren + = flexibiliteit …is de leerling van nu De wereld verandert sneller dan ooit. Om die ontwikkeling in kennis bij te kunnen houden, zijn andere vaardigheden nodig dan in het verleden. Het gaat er niet alleen meer om om veel kennis te hebben, maar je moet vooral weten hoe je nieuwe kennis kunt ontwikkelen Onze kenniseconomie vraagt om technische mensen met creatieve oplossingen want in de toekomst moeten werknemers steeds meer in oplossingen kunnen denken Bij één probleem hoort niet maar één oplossing en voor deze manier van denken moeten we de basis leggen in ons onderwijs Dat vraagt om een andere opzet van de lessen en dat krijgt een plek binnen het technasium. Bij het vak O&O werken we aan reële, bestaande problemen en leer je hoe je kennis kunt verzamelen om tot een goede oplossing te komen. Dat betekent dat je op het technasium dus eerst goed moet nadenken, voordat je iets kunt gaan doen. Je leert jezelf de goede vragen te stellen en een plan van aanpak te maken. Dat is wel een beetje anders dan je gewend bent bij de andere vakken, want daar stelt de docent meestal de vragen. Dat komt omdat de docent alles al weet van zijn vak en deze kennis aan jou moet overdragen. En om te controleren of dat een beetje lukt, stelt de docent vragen, maar zelf weet hij natuurlijk het goede antwoord al. Dat is niet altijd erg motiverend. Soms weet je ook niet waarom je eigenlijk moet leren wat de docent allemaal zegt. Je weet niet goed waar je het allemaal voor nodig hebt.
docent = coach De docent op het technasium heeft een heel andere rol dan bij andere vakken op school. De technasiumdocent is geen expert die de kennis heeft en jou vragen stelt die je al weet. De docent is een coach, die jou helpt om de goede vragen te bedenken, die met je groepje in gesprek gaat over jullie plan van aanpak en kijkt wat er al goed gaat en wat nog beter kan. De docent is zelf geen expert en weet ook de oplossing van het probleem niet. Als jij hem een vraag stelt, is de kans groot dat hij zegt “dat is een goede vraag! Schrijf hem in je plan van aanpak!” Degene die je wel heel veel kennis heeft over het probleem, is de expert. Hij is een professional die al jaren werkt in een technisch beroep.
Contact met professionals Bij elk probleem hoort weer een andere expert. Op het technasium kom je dus in contact met allerlei professionals. Zij vertellen over hun werk, leiden je rond op hun bedrijf en zitten vaak met een probleem dat jij moet oplossen. Zo maak je kennis met heel veel verschillende technische beroepen, ook beroepen waar je misschien nog niet aan gedacht had. En je ontdekt waar je zelf goed in bent en welk beroep misschien wel bij jou past. In de onderbouw willen we je een zo breed mogelijk beeld geven van de wereld van beta en techniek. Daarom komt uit alle zeven werelden van beta en techniek minimaal één beroep aan bod. Dat betekent dus wel dat je soms een opdracht doet, die je misschien minder interessant vindt. Misschien heb je dat al ervaren bij de afgelopen projecten, dat je de één leuker vond dan de ander. Maar zo ontdek je wel steeds meer wat jij leuk vindt en ook waar jij goed in bent en welk beroep of studie bij jou past. In de bovenbouw van het technasium werken we toe naar de juiste vervolgstudie. Er worden dan groepjes gemaakt van leerlingen die ongeveer dezelfde beroepsinteresse hebben en elk groepje gaat zijn eigen opdrachtgever zoeken. Niet alle groepjes doen dan dus dezelfde opdracht en de opdracht komt steeds dichter te liggen bij je eigen belangstelling. In het examenjaar doe je met een groepje nog één opdracht: de Meesterproef. Daarbij wordt je begeleid door iemand van de hogeschool of universiteit waar jij wilt gaan studeren. De Meesterproef vormt daarmee de brug tussen de middelbare school en de vervolgstudie. Een goede studiekeuze wordt met de stijgende studiekosten steeds belangrijker. Als je nu al weet dat je later misschien iets met beta en techniek wilt gaan studeren, dan heb je met het technasium de best mogelijke voorbereiding hierop. Maar ook als je nog niet weet wat je precies wilt worden, houdt je met technasium alle mogelijkheden nog open en leer je veel over je eigen sterke en zwakke kanten.
Beoordelen tijdens een periode: Leerlingen worden ingedeeld in teams. Cijfers geven het aantal ingevoerde observaties aan Tijdens de les kunnen individuele observaties (gesorteerd per competentie) ingevoerd worden Op het technasium gebruiken we de EvaTool om jou in je ontwikkeling te volgen. Je hebt de docent O&O waarschijnlijk al met zijn iPad door het lokaal zien lopen. Hij kijkt hoe je aan het werk bent en let dan op dingen als samenwerken, productgericht werken en inventiviteit. Met de EvaTool kan hij bijhouden wat je al goed doet en ook wat nog beter kan. Met de EvaTool kunnen jullie de leerlingen uit je eigen groepje ook zelf beoordelen. Dat heb je deze week misschien al gedaan. En je beoordeelt ook jezelf. Deze resultaten worden weergegeven in een grafiekje.
Rapport voor de leerling De leerling heeft toegang tot haar rapport via haar persoonlijke account Score per competentie per vak. Vorige periodes worden met andere kleuren aan dit diagram toegevoegd voor progressie overzicht. in deze grafiek is snel af te lezen waar jij goed in bent en waar je nog beter in kan worden. De docent bespreekt deze grafiekjes met jullie. Na elk project komt er een nieuwe grafiek in de tekening bij en kun je dus ook zien of je vooruit gaat. Aan het begin van elk nieuw project moet je zelf aangeven wat je wilt gaan verbeteren en aan het eind van het project wordt bekeken of dat ook is gelukt. Voor deze ontwikkeling krijg je een persoonlijk cijfer, dat voor de helft meetelt bij een project. De andere helft van het cijfer wordt bepaalt door het product dat jullie als groep hebben gemaakt. Feedback voor de leerling o.b.v. sterkste en zwakste competentie
Voor wie is [Technasium] havo en vwo interesse voor bèta en techniek probleem = uitdaging zelfstandig & nieuwsgierig samenwerken naar jezelf kijken Dus samengevat: Je kunt naar het Technasium als je op de havo zit of op het vwo. Technasium is interessant als je belangstelling hebt voor beta en techniek Op het technasium leer je hoe je problemen moet oplossen en hoe je aan nieuwe kennis komt. Bij het vak Onderzoek en Ontwerpen moet je veel zelf uitzoeken. Dat vraagt om nieuwsgierigheid en een zelfstandige werkhouding, waarbij je wel een beetje moet kunnen plannen en ook moet kunnen doorzetten als het even niet lukt. Als je Technasium gaat doen, moet je met anderen kunnen samenwerken. Alle opdrachten bij het vak Onderzoek en Ontwerpen worden gedaan in groepjes, waarbij je ook elkaar beoordeelt op hoe er gewerkt is. Om daarvan te leren, moet je wel tegen kritiek kunnen en eerlijk naar jezelf kunnen kijken.
[Technasium] op het JFC VWO6 NT/NG VWO5 NT/NG H5 NT/NG VWO4 NT/NG H4 NT/NG M4 G3 A3 H3 M3 G2 A2 H2 M2 Gymnasium 1 HA brugklas MH brugklas in/uitstroom technasium Dat was het onderwijskundige verhaal van het technasium, maar er zijn ook nog een aantal organisatorische zaken die goed zijn om te weten als je voor technasium kiest. Er zijn in je hele school-loopbaan twee momenten waarop je kunt kiezen voor technasium. Het eerste moment is in leerjaar 2. Je kiest voor technasium in de onderbouw. Je krijgt dan een zo breed mogelijk beeld van de wereld van beta en techniek, leert vaardigheden die belangrijk zijn om kennis te ontwikkelen en problemen op te lossen en je ontwikkelt je eigen sterke en zwakke kanten. Aan het eind van de onderbouw is er opnieuw een keuze-moment. Misschien heb je ontdekt dat een technisch beroep toch niet bij je past. Dat is geen enkel probleem. Na het technasium in de onderbouw kun je in de bovenbouw ALLE profielen nog kiezen, dus ook een profiel Economie&Maatschappij of Cultuur&Maatschappij. Met een keuze voor technasium in de onderbouw sluit je dus nog geen enkele vervolgstudie uit, je kunt daarna nog steeds alle kanten op. Als je na de onderbouw verder gaat met een profiel Natuur&Gezondheid of Natuur&Techniek, dan kun je ook in de bovenbouw verder gaan met technasium. Als je in de onderbouw al technasium hebt gevolgd, heb je al een aardig beeld gekregen voor welke beroepen je belangstelling hebt en in de bovenbouw ga je je in die richting meer specialiseren. Je kiest opdrachtgevers die bij die richting passen en aan het eind van de bovenbouw weet je dan zeker welke studie bij jou past. Dit jaar heeft Stichting Technasium voor het eerst feed back gekregen van het hoger onderwijs op de leerlingen die ze aangeleverd kregen. Docenten in het hoger onderwijs blijken de technasium-leerlingen er zó uit te pikken, omdat deze leerlingen meteen weten hoe ze aan het werk moeten, als ze een projectopdracht krijgen. Door hun gemotiveerde studiekeuze en goede aanpak wordt er voor deze leerlingen een lage studie-uitval verwacht. Ook als je in de onderbouw nog geen technasium hebt gevolgd, kun je in de bovenbouw instromen in technasium. Je hebt dan de brede oriëntatie op de wereld van beta en techniek gemist, je kent je eigen sterke en zwakke punten nog niet zo goed, maar ook dan is het wel mogelijk om naar een passende studie toe te werken. Deze route maakt het bijvoorbeeld voor gymnasium-leerlingen mogelijk om naast hun gymnasiumdiploma ook een technasiumcertificaat te behalen. instroom technasium
[Technasium] op het JFC TH2 A2 TA2 Leerjaar 2 Vz 2 Tk 2 Mt/Sl 2 Totaal: 32 O&O 5 Mt/Sl 1 Totaal: 32 Hv 2 Hv 1 Totaal: 32 Leerjaar 3 Fa 2 Du 3 Ec 2 BeVa 2 Mu 1 Totaal:32,5 Fa OF Du 3 Ec 1 BeVa 1 O&O 5 Totaal: 32,5 Gs 2 Ak 2 Ec 2 Gs 1,5 Ak 1,5 Ec 1 Ik kan me voorstellen dat je wel technasium wilt volgen, maar dat je je zorgen maakt over het aantal lesuren dat je dan moet volgen. Het vak Onderzoek & Ontwerpen heb je namelijk 5 uur in de week. En voor jullie gevoel kwam dat er de afgelopen periode allemaal bovenop. Dat gevoel kan ik wel begrijpen, maar vroeger had je een heel jaar lang twee uur per week techniek en nu heb je een half jaar O&O en een half jaar niks. De verdeling is dus een beetje schever geworden, maar in totaal gaan jullie die jaar niet meer naar school dan brugklasleerlingen op een andere school. In klas 2 en 3 is die verdeling niet zo scheef. Je volgt dan ook een heel jaar lang het vak O&O en krijgt dus 4 projecten per jaar in plaats van 2. Zoals je ziet laten we in klas 2 en 3 daarom uren van andere vakken vervallen. Die vakken heb je op het technasium dus minder, of helemaal niet. In leerjaar 2 volg je op het technasium geen techniek en geen verzorging en heb je een mentor-of studielesuur minder of een uur handvaardigheid. In leerjaar 3 zit het belangrijkste verschil in de talen. Leerlingen met een interesse voor beta en techniek zijn meestal niet erg talig. technasiumleerlingen mogen daarom in klas 3 vervroegd één van de moderne vreemde talen, frans of duits, laten vallen. Op de havo kiezen de meeste leerlingen duits en zal het vak frans in praktijk niet aangeboden worden. Dat betekent dat technasiumleerlingen dus ook geen eindexamen kunnen doen in het vak frans. Op het vwo wisselt de voorkeur voor frans of duits. We bieden de keuze elk jaar opnieuw aan en de afdelingsleider beslist elk jaar opnieuw of de groep leerlingen die voor frans kiest groot genoeg is om het vak aan te bieden. Het zou dus zo kunnen zijn dat je geen frans kunt volgen in klas 3 en er dan ook geen eindexamen in kan doen. In de bovenbouw is O&O gewoon één van de vakken in de profielen. Omdat iedereen daar zijn eigen vakkenpakket samenstelt, levert het in de bovenbouw geen verzwaring op in het rooster.
[Technasium] op het JFC Onkosten Leerjaar 2 Excursies O&O 25,= Leerjaar 3 3-daagse excursie Duitsland 135,= Op het technasium gaan leerlingen veel op excursie naar bedrijven. Daarnaast sluiten we de onderbouw af met een 3-daagse excursie naar Duitsland. Dit brengt extra kosten met zich mee. In dit overzicht ziet u op welke kosten u moet rekenen.
[Technasium] op het JFC Aanmelden voor technasium klas 2 “Ik doe wel/niet mee aan technasium in leerjaar 2” antwoordstrook t/m 25 januari inleveren bij je mentor (B09 mevr Heeres) Deze week ronden jullie het oriëntatieprogramma technasium in de brugklas af. Om te weten hoeveel belangstelling er is voor technasium in leerjaar 2 vragen wij jullie nu al een keuze te maken of je volgend jaar naar het technasium wilt. Je hebt een brief gekregen en op het antwoordstrookje vul je in of je wel of niet mee wilt doen volgend jaar. Je hoeft nog niet aan te geven of je dat op havo of atheneum gaat doen, want pas bij je overgangsrapport aan het eind van het jaar is helemaal duidelijk of je naar havo of atheneum zult gaan. Iedereen moet dus een antwoordstrookje invullen en dit kan je tot 25 januari inleveren bij je mentor. De O&O docenten hebben nog wel een paar brieven bij zich vanavond als je die van jou kwijt bent.
Hartelijk dank! Bent u of kent u een mogelijke opdrachtgever voor ons Technasium? Neemt u dan contact met ons op via technasium@jfc.nl Ik wil jullie hartelijk bedanken voor jullie aandacht. als er nog vragen zijn, ik ben de hele avond aanwezig, dus u kunt mij rustig aanspreken. en: bent of kent u misschien een mogelijke opdrachtgever voor ons technasium? Dan horen wij graag van u! Dank u wel.