De benutting van Peer Review resultaten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Break-out: practical questions
Advertisements

Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/003] thema “Oprah at Deltion” can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving geven van complexe onderwerpen,
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
Hoogwaardig internet voor hoger onderwijs en onderzoek Amsterdam, 23 November 2005 Walter van Dijk SURFnet Development of LCPM decision-making models and.
ETHOS PROJECT: PROGRESS Follow-up & feedback end of year 1.
Notebooks in het onderwijs 15 februari 2008 Duco Bannink & Chris Breuer Gebruik notebooks bij Governance of European Social Policies.
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Het vier-instrumentenmodel van managementcontrol
Megatrends, besturen en talent
Open Access en de universiteit IQ healthcare Bart Staal.
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
RHODODENDRON.
Beyond Big Grid – Amsterdam 26 september 2012 Enquette 77 ingevulde enquettes, waarvan 60 met gebruikservaring = Mainly Computer Science.
EIE/06/075/SI From January 2007 to March 2009 Nationale Workshop Energiebesparing Introductie van E-BAG.
SQL injections en meer... PERU. web application vulnerabilities Cross Site Scripting (21.5%) SQL Injection (14%) PHP includes (9.5%) Buffer overflows.
1 HOORCOLLEGE Customer Relationship Management
26 mei 2009 INTERVISIE IInternationalisering. 26 mei 2009 Intervisie op verplaatsing - Internationalisering 2 Programma 1. Verwelkoming 2. Inleiding 3.
Woensdag 23 juli 2014 volgende vorige algemeen ziekenhuis Sint-Jozef Malle Dementia pathway: a condition specific approach Patrick De Wit, MD Thierry Laporta,
In samenwerking met het Europees Sociaal Fonds en het Hefboomkrediet The role of APEL in career coaching and competence management Competence navigation.
Beeldverwerking Prof. dr. ir. W. Philips Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Software Engineering Sommerville, Ian (2001) Software Engineering, 6 th edition Ch.1-3
ontwik idee - keling dag 3 goals today Develop “criteria” to help you evaluate & select your ideas Some tools from Tassouls book to help you do this.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Coping with inclusion in primary schools Innovation in practical training.
Sunday, 03 August 2014 zondag 3 augustus 2014 Click Klik.
Pakketgebruik Winston Evans.
Marketing: Veranderingen in Belang en Rol
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Vrije Universiteit amsterdamPostacademische Cursus Informatie Technologie Universal Modeling Language … why you need models? Models are necessary to communicate,
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
F REE R IDING IN P ROJECTS Recognize it today, Deal with it tomorrow, Prevent it in the next project Toine Andernach Focus Centre of Expertise on Education,
Organizing Organization is the deployment of resources to achieve strategic goals. It is reflected in Division of labor into specific departments & jobs.
Motivation One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge is to keep employee motivation consistent with.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Deltion College Engels B1 Gesprek voeren [Edu/001]
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/004] thema: (No) skeleton in the cupboard can-do: kan een samenhangend verhaal schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels C1 Luisteren [Edu/001] thema: It’s on tv can-do : kan zonder al te veel inspanning tv-programma’s begrijpen.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/007] Thema: Soap(s) can-do : kan met enig detail verslag doen van ervaringen, in dit geval, rapporteren.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels C1 En Gesprekken voeren[Edu/003]/ Subvaardigheid lezen thema: Would you be prepared to cut off your arm… can-do : kan overtuigend.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/006] thema ‘I hope to convince you of… ‘ can-do : kan een standpunt uiteenzetten voor een publiek van.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: ‘I was wondering what you think of…’ can-do : kan deelnemen aan de conversatie bij zeer formele.
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Rational Unified Process RUP Jef Bergsma. Iterations –Inception –Elaboration –Construction –Transition De kernbegrippen (Phases)
Dutch ELP-project Development of Dutch ELP-project since last meeting 25 September 2004 Graz/Österreich.
Realizing Climate Mitigation Policies Dr. Cheryl de Boer & Prof. Hans Bressers.
© Shopping 2020 TITLE Date Subtitle Logo Gastheer Logo Voorzitter.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Sustainable employability in Tourism The human factor October 24, 2014 Where Europe Meets the Americas.
25 Ways To Be Healthier. 25 Manieren om Gezonder te leven. click.
Het geheim van Linked Data Marcel ReuversGeonovum CB-NL 20 november 2014.
Training Artists for Innovation (TAFI) TAFI is een Europees project waarin we een Europees raamwerk ontwikkelen voor wat kunstenaars moeten kunnen om.
Sharing best practices By Exar - Reinbouwgroep 28 november 2014 Peter Reinders.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Finance Matters CoP Case studies
Transcript van de presentatie:

De benutting van Peer Review resultaten Willem de Ridder, ROC Aventus Adrie Visscher, Universiteit Twente

Iets over Peer Review Externe evaluatie Peers (kritische vrienden) Instelling Nodigt de Peers uit Bepaalt de onderzoeksvragen Relatie met Governance Europese samenwerking Peer Review Impact 22 september 2011

High Trust en Low Trust Mensbeelden en Peer Reviewrapport Inspectierapporten Auditrapportages Peer Review Impact 22 september 2011

Organisatiesuccessen Wat is bruikbare informatie? Peer Review, een vooronderstelling! Peer Review Impact 22 september 2011

Project Peer Review Impact Case studies Richtlijnen MBO Raad en Peer Review Inzet nationale deskundigen Peer Review Impact 22 september 2011

What’s the problem? Peer Review Impact 22 september 2011

De eenvoud van kwaliteitszorg Huidige prestatieniveaus Gewenste niveau (= doelen) Weloverwogen route naar de doelen bepalen, én in de praktijk vormgeven. Peer Review Impact 22 september 2011

Kwaliteitszorgcyclus Peer Review Impact 22 september 2011

Effecten beter onderwijs, en daardoor betere leerprestaties? betere schoolorganisatie? meer doelgericht? te hoge belasting? Peer Review Impact 22 september 2011

Uit het onderwijsverslag 2008/2009 van de Inspectie In opbrengstgerichte scholen zijn de leerprestaties beter. Helaas werkt nog maar éénderde van de basisscholen opbrengstgericht. Vaak al wel evaluatie van leerlingprestaties, maar minder analyse en conclusies getrokken over welke verbeteracties nodig zijn, en het uitvoeren van die verbetermaatregelen. Het ontbreken van precieze, meetbare doelen werkt hierbij als een handicap. Peer Review Impact 22 september 2011 10

Enkele voorbeelden van doelen “We gaan zo goed mogelijk ons best doen”. “We willen zo hoog mogelijke scores behalen”. “Het hele rekenboek uitkrijgen dit schooljaar”. “Onze bottlenecks grondig analyseren”. “Een nieuwe rekenmethode aanschaffen”. “Hoge scores halen die passen bij ons soort leerlingen”. Peer Review Impact 22 september 2011

De complexiteit van kwaliteitszorg Ambitie en motivatie Kennis en vaardigheden Cultuur en discipline Praktische organisatie Peer Review Impact 22 september 2011

De cruciale rol van feedback, bijv. via Peer Review Niet de productie, maar de benutting van evaluatieve informatie/feedback (intern/extern) Doodzonde gezien de onbetwist positieve effecten van feedback (mits het tot leren leidt) Effectgroottes: .41 - .79 Peer Review Impact 22 september 2011

De normaalverdeling Peer Review Impact 22 september 2011

Feedback over bijvoorbeeld de klas (perspectief: leerling – docent) schoolleiding, samenwerking, schoolklimaat (perspectief: docent – schoolleiding) leerprestaties Liefst benchmarks Peer Review Impact 22 september 2011

OORZAKEN VAN PRESTATIEVERSCHILLEN TUSSEN LEERLINGEN docenten thuis studenten Peer Review Impact 22 september 2011

Vormen van gebruik van evaluaties instrumenteel conceptueel strategisch Peer Review Impact 22 september 2011

Instrumenteel Try harder probleemdiagnose verbeteringsacties bepalen (liefst incl. doelen) verbeteringsacties doorvoeren verbeteringsacties evalueren Peer Review Impact 22 september 2011

Benutting: belemmerende factoren Geen verspreiding onder doelgroep Niet begrepen, geloofd Geen idee hoe zaken verbeterd kunnen worden Tekortschietende vaardigheden, competenties, middelen Controversiële veranderingen niet geliefd Peer Review Impact 22 september 2011

Men zou er zo goed zijn voordeel mee kunnen doen! Peer Review Impact 22 september 2011

Peer Review Impact project Onderzoek naar de condities waaronder Peer Review uitkomsten meer benut worden Richtlijnen Peer Review Impact 22 september 2011

EXAMPLES OF GUIDELINES Management should take the VET provider’s overall strategy into account when choosing the quality areas to be evaluated (strengths and/or improvement areas can be identified). involvement from all relevant parties in selection of quality areas, including management staff at all levels. determine which topics and questions are suitable for the Peer Review and which topics and questions should be tackled using other instruments, or by special experts. Peer Review Impact 22 september 2011

EXAMPLES OF GUIDELINES Make sure that the intended users have the authority and resources to act upon the results of the Peer Review or that they have the backing of those in authority. Peer Review Impact 22 september 2011

EXAMPLES OF GUIDELINES The VET provider should have an internal follow-up procedure implemented as follows, for example: Defining indicators and the target level for each indicator for monitoring the impact of improvement actions. Clarifying who will be responsible for specific follow- up activities and when these will be carried out. Preparing a follow-up report. Organising follow-up meetings. Putting follow-up activities on the agenda at management meetings. Peer Review Impact 22 september 2011

EXAMPLES OF GUIDELINES Preparation of the Peer Review should include determining how to monitor the signs (early warning indicators) indicating that things are not going as expected and therefore requiring corrective actions. Make the Peer Review Report available to the intended users during the Peer Review process, promptly taking their needs and preferences into account (how much information they can process, and in what format). Peer Review Impact 22 september 2011

EXAMPLES OF GUIDELINES Ensure that the intended users of Peer Review results (such as management, teachers and students) are clear from the start. Ensure sufficient support and resources are available, especially when putting the action plan into practice. Peer Review Impact 22 september 2011

Nadere toelichting/ advisering??? Willem de Ridder, ROC Aventus, w.deridder@aventus.nl Adrie Visscher, Universiteit Twente, A.J.Visscher@utwente.nl Peer Review Impact 22 september 2011