Basis van digitaal collectiemanagement

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

Implementatie ECK Op een nieuwe manier bestellen, betalen en leveren van leermateriaal 1.
Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
eReaders en eBooks Raymond Snijders, Hogeschool Windesheim
2013 EVALUATIES N+1. INLEIDING • Gelieve onze 2011 video te bekijken voor meer details aangaande het proces en de applicatie
Niet om een ‘koopje’ maar om een toestel te kopen dat ook gebruikt gaat worden Han van Reekum.
STRATEGISCHE PLANNING
ACADEMISCH ERFGOED IN VLAANDEREN Een voorlopige synthese Antwerpen, 4 mei 2012.
met vallen en opstaan naar een mid-office
OP DE RADAR!!! Informatievoorziening bij de AFM RENY Voorstelrondje:
EBooks door Swets. 2 Agenda  Aanbiedingen, business modellen  Marktonderzoek door Swets en de resultaten  Voorbeelden uit de markt -MyILibrary -Books24x7.
De informatiespecialist maakt
Dé complete online werkplek met de kracht van Office 365
Strategisch Plan Kempen PLATO EXPERT
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Ebooks en ebookreaders in het onderwijs Raymond Snijders sr. informatiebemiddelaar Student- en Onderwijsservices Mediacentrum, Windesheim Ebsco Informatiedag.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Domein: studie en handicap
Reclaiming academic output. De beschikbaarheid van de Nederlandse wetenschappelijke productie UKB-studiedag 16 mei 2002.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
19/06/ Vergadering Cocobi Beroepscompetentie- profielen voor bibliotheken en informatievoorzieningen.
Mediacentrum Windesheim na 23 dingen. Hoe nu verder?
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Hoofdstuk 11 Kwantitatieve gegevens analyseren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije.
Hoofdstuk 5 Onderhandelen over toegang en onderzoeksethiek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
ICLON, Universiteit Leiden1 Implementatie van ICT in het hoger onderwijs: ervaringen vanuit het E- merge consortium J. Nedermeijer 25 november 2004.
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
Rechtsbibliotheek Limburg
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
Dangerous Liaisons; over spel en overspel Nol Verhagen Directeur UB UvA Voorzitter UKB Bestuurslid FOBID Voorzitter Juridische Commissie FOBID Lid onderhandelingsteam.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Business Marketing Management
Business Marketing Management
PADS4 maakt het eenvoudig om informatie te verspreiden naar een specifiek publiek op de juiste plaats en het juiste moment PADS4 is een professionele oplossing.
TilburgUtube Video- en audio dienstverlening TiU
Duurzaamheid van projectresultaten Michiel van Geloven, januari 2008.
Concept presentatie A3. 1. Narrowcasting in past, present, future; 2. Het concept; 3. Checklist; 4. Opstarten van het concept & Casus; 5. Vragen van publiek.
2014 EVALUATIES N+1.
Onderzoek doen een methodische aanpak
Fase 2 – Functioneel ontwerp
Dordrecht Open Data Nu écht aan de slag! Dordrecht, maart 2015
Hoe kan ik mijn persoonlijke instellingen in Digitale Bibliotheek bewaren In deze presentatie wordt voor twee onderdelen getoond hoe u dit kunt doen 1.
Maturity Scan HAN en nu verder! Presentatie Maturity Scan HAN
Basisschool Kronenburgh
1 Rol van de UB Pitch 2: Wageningen. Dienstverlening onderzoeksdata Gezamenlijke aanpak Juridisch, Bibliotheek en IT De Wageningen UR case: Data Management.
Poster Poster tonen.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Van librije tot digitale bibliotheek: de universiteitsbibliotheek utrecht eric sieverts.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Solliciteren: wat wil ik?
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Verpleegkundig redeneren
Proces pyramide en 2 Cirkels
Opening Crossfit Vincent Jasper Thomas. Inhoud Wat is crossfit Debriefing Missie Visie Doelgroep Concurrentie analyse ( omgeving) SMART 4p’s Promotie.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
A Waarde voor het onderwijsproces  Inzet van sociale media maakt onderwijs kwalitatief beter: o Effectiever / Efficiënter / Activerender o Bewuste ingezet,
Het Virtuele Rollenspel Een kosteneffectieve manier om de Kwaliteit van het Onderwijs te verhogen? Presentatie voor:Conferentie “Durf te Leren”, WGV Zorg.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Optimalisering inhoudelijke opname en ontslaggegevens.
TRIJNTJE LUCASSEN Van IBL naar managementinformatie: ideeën en plannen.
K LIK OP DE KNOP VOOR MEER INFORMATIE. NSE: In samenwerking met de FSR onderzoekt de JB, naar aanleiding van de Nationale Studenten Enquete, hoe de werkplekvoorzieningen.
Notebookproject Het Schoter
KNVI Congres Introductie BI.
Aanbesteding jeugdteams
HIVE-pilot: van LCMS naar Onderwijsrepository
Marktconsultatie Self-service en e-commerce portal
Kluwer The end of Publishing
DAGINDELING (Elke sessie duurt ca. 1,5 uur)
Opslag documenten in Office 365
Transcript van de presentatie:

Basis van digitaal collectiemanagement Contentplan Basis van digitaal collectiemanagement Raymond Snijders Presentatie voor collectiemanagers 03-06-2008

Wat is een contentplan? contentplan is de basis van het digitaal collectiemanagement Digitaal collectiemanagement is het beheren van de digitale collectie waarbij gegevens worden verzameld en geanalyseerd welke gebruikt worden voor het samenstellen en gebruiken van een collectie (Van der Meij, 2005).

Wat is een contentplan? of wat makkelijker: Het totale beheer van een digitale bibliotheek waarbij het draait om het inkopen van collecties tot aan de distributie van de collectie aan de medewerkers.

Wat moet in een contentplan? Binnen een contentplan spelen drie zaken een rol: 1.Contentbeleid; 2.Marketingplan; 3.Contentbeheer.

Contentbeleid Stap 1: Analyse aandachtsgebieden en trends. Waar is de klant mee bezig? Waar is Windesheim / Schools mee bezig? Stap 2: Analyse van de huidige (en nieuwe) collectie. Sluiten aandachtsgebieden aan op de collectie en wat hebben we precies? Stap 3: Vaststellen van ontbrekende zaken in de collectie. Dit gebeurt door middel van een “witte vlekken plan”. Matrix van aandachtsgebieden en bezit Stap 4: Oriëntatie op nieuwe bronnen. Rol ebooks (inhoud of vorm?) Bibliotheek 2.0? Content van gebruikers zelf

Contentbeleid (vervolg) Stap 5: Selectie van nieuwe bronnen (trials). PvE waar bronnen aan moeten voldoen (prijs, dekking, type, zoekmogelijkheden, output, compatibiliteit met HAN & SeekQ, ICT randvoorwaarden) Stap 6: Keuze en budget. Aanschafvoorstellen en budgetoverzicht Stap 7: Onderhandelingen en inkoop van nieuwe bronnen. Checklist content-licenties met hierin thuistoegang, HAN, SURFfederatie, prijsmodellen, gebruik / herbruik, SeekQ, kortingsregelingen enz Samenwerking met Raymond, Surfdiensten, Inkoop en ICT

Contentbeleid (vervolg) Stap 8: Aanbieden van de nieuwe collectie aan de medewerkers. Marketingplan Expliciet hier aandacht voor: Promotie (standaard en hoe?) Formuleren van kwantitatieve streefcriteria tav gebruik Meten van verwachtingen en daadwerkelijk gebruik incl. zichtbaar maken van promotie acties en zowel hoog en laag gebruik verklaren Afstemming met M&C en experts tav statistische analyse binnen Windesheim

Marketingplan Promotie en distributie van content naar de klant Wat wil de klant, waar wil de klant het, hoe wenst de klant het, wat verwacht de klant? Usability & accessibility van informatie Verzamelen van feedback tav gebruik Overleg/afstemming met Fenny, M&C en eindgebruikers!

Contentbeheer Binnen het beheren van content heb je 2 zaken die duidelijk in kaart gebracht dienen te worden. Namelijk de juridische aspecten (auteursrecht) en de technische aspecten (toegang)

Contentbeheer Auteursrecht aspecten Open Access (pdf van Surf) Licentie- en business modellen van uitgevers Auteurswet als obstakel Hergebruik voor bibliotheken

Contentbeheer Technisch: access-management ontwikkeling Studenten en medewerkers gebruiken een groeiend aantal elektronische diensten van derden. Er zijn verschillende wegen om toegang te krijgen tot deze diensten. Proxy’s en de SURFfederatie worden gebruikt om toegang te krijgen tot databanken van uitgevers. Hogeschool Windesheim gebruikt voor haar bibliotheek zowel een proxy als de SURFfederatie. Windesheim geeft aan welke voordelen zijn behaald met de hybride toepassing van proxies en de SURFfederatie en zal uitleggen wat voor deze hogeschool het toekomstpad is voor accessmanagement.

Contentbeheer Resultaat: een kwalitatief en volledig document om een bibliotheek goed en naar wens op te zetten. Ten tweede voldoende input om mensen te overtuigen hoe een digitale bibliotheek in te richten en te beheren. (bron, IDM Den Haag wiki) Of, we zijn pas content als er een contentplan is!

Eigenlijk toch een eitje? Vragen?